Sain tänään puhelimitse lääkäriltä labratulokset: T4-v oli noussut vajaassa puolessa vuodesa 16:sta 21:een. Lääkäri totesikin, että minulle on mitä ilmeisimmin kehittymässä kipirauhasen liikatoiminta. TSH on pyörinyt tasolla 0.3 - 0.4 jo ainakin pari vuotta. Minulla onollut erinäisiä oireita, joiden syyksi olen epäillyt kilpirauhasongelmia - mutta vasta nyt alkaa homman luonne selvitä.
Joulukuussa minulla todettiin alopecia eli pälvikalju. Se on autoimmuunitauti, jonka taustalla voi olla esim. kilpirauhasen autoimmuunitulehdus. Silloin aloin itse taas tosissani epäillä kilpirauhasvaivoja.
Mutta omituisinta on se, että mnusta on tullut ilmeisesti jotenkin allerginen monelle ruoka-aineelle - voiko kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa allergisoitumista? Onko kenelläkään kokemuksia asiasta?
Minulla on myös ollut kummallista lihaskipuilua ja lihaskramppeja. Mietin onko tämäkin selitettävissä kilpirauhasvaivoilla - vai onko kyse jostain muusta. Minulla on myös selkävaivoja, mutta ne tuskin selittävät omituisia kipuiluja siellä sun täällä...
Kiitos jo etukäteen vastauksista. Minulla on kahden kuukauden päästä verikoekontrolli ja sen jälkeen päätetään sitten mitä aletaan tehdä...
Kilpirauhasen liikatoiminta ja immuuniongelmat
4
178
Vastaukset
- TyyppillisiäOireita
Jos on yksi autoimmuunisairaus (kuten esimerkiksi pälvikalju tai Hashimoton tauti tai Basedow) niin on kohonnut riski saada muitakin autoimmuunisairauksia. Lihaskivut ja lihaskrampit ovat hyvin yleisiä sekä liikatoiminnassa että vajaatoiminnassa. Onko lääkärisi mitannut sinulta vasta-aineet TSHRab ja TPOab?
- Karbonaatti
Kiitos vastauksestasi. Lääkäri ei ole mitattanut vasta-aineita vielä. Täytyypä pyytä nekin.
Tässä varmaan nyt kuitenkin odottelen rauhassa siihen parin kuukauden päähän sovittuun kontrolliin, jos ei oireet kovasti pahene. Eniten pelottaa se, kun tuntuu välillä, että sydän hyppäisi rinnasta ulos (hakkaa niin kovaa pienimmästäkin rasituksesta).
Mummollani oli kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, joka hänellä kohti kilpirauhasen vajaatoimintaan. Äidilläni taas on struuma... - Karbonaatti
No nytpä on oireideni määrä pahentunut ja otettiin viikko sitten uusintaverikokeet (TSH ja S-T4-V). TSH oli taas hieman laskenut (0.31), mutta S-T4-V olikin jostain syystä taas parempi (15.3.). Eli nyt sitten taas vaan seuraillaan - aargh. Oireita on jo paljon: hikoilen enemmän kuin ennnen, juon tiheään (ja käyn vessassa tiheään), koko keho vapisee ja pääkin on alkanut nykiä, syön paljon mutta en lihoa, kuukautiset on lyhentyneet ja niukentuneet, sydän jyskyttää ajoittain kovaa rinnassa, väsyn tyhjästä, hiukset putoaa päästä, en siedä hellettä/kuumaa, olen kehittänyt ruoka-aineallergioita, jne.
En nyt haluaisi uskoa olevan luulosairaskaan, koska esim. käsieni vapinan on jo puolisonikin todistanut. Ja todistettavasti olen jo pari vuotta syönyt kuin hevonen, mutta paino senkun pysyy samassa tai on jopa hieman laskenut.
Etsin hyvää kilpirauhaslääkäriä ja sain jotain suosituksiakin. Mutta sitten totesin, että yksityisesti tulisi tutkimukset ym. liian kalliiksi. Pakkoko tässä on sitten vaan jatkaa kärvistelyä...- Tyrazol_yleensä
Kaukaisessa menneisyydessä liikatoimintaa hoidettiin fluorilla. Pitäisi keksiä keino miten hammastahnan fluorit eivät kokonaan huutoutuisi pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865