Helb uhkaa mennä konkkaan kuten useampi muukin linja-autoyritys pääkaupunkiseudulla. Kuinka todennäköistä on mielestänne että kaupungin herrat päättää sulauttaa tappiollisen Helbin voitolliseen HKL ratikka&metro yhtiöön? Silloin teoriassa toisen yhtiön tappio kuitataan toisen voitoilla, jolloin Helb pelastuisi?
Vai odotetaanko nyt rauhassa EU kilpailuvalituksen tulosta ja sen jälkeen sitten vasta toimitaan... jos toimitaan?
Minusta on vaikea uskoa että mikään firma haluaa ottaa itselleen raskaasti velkaista yhtiötä itselleen (vertaa talvivaara), joka on monta vuotta peräkkäin tuottanut tappiota. Varmasti näyttää pahalta jos tytäryhtiö Helb on raskaasti velkaisena (HKL) emoyhtiön kokonaistaseissa ja pitäisi jotain investointilainaa myöhemmin hakea esim. ostaa uusia metroja.... niin lainan korko on silloin paljon isompi, koska pankin mielestä tappiollinen tytäryhtiö lisää merkittävästi riskejä (HKL) emoyhtiön toimintaan?
Ei kukaan ulkopuolinen sijoittaja varmaan suostu Helb firmaa ostamaan edes eurolla massiivisten velkojen takia ellei velkoja saada jotenkin vähintään puolitettua? Ja muutenkin jos monta vuotta Helb tuottanut tappiota, niin on vaikeata uudella sijoittajallakaan keksiä taikasauvan heilautuksia miten kulurakenne saadaan järkevälle tasolle suhteessa kilpailijoihin? Toisinsanoen jos Helb keksii jotain, niin parissa vuodessa myös muut yhtiöt seuraavat perässä kuten nyt OnniBus saa aikaan.
Ja kaupungin päättäjät väistelevät kysymystä että kuka linjat ajaa jos Helb menee konkurssiin? Saattavatko he tehdä poliittisen ratkaisun että HKL ottaa Helbin itselleen vaikka liiketoiminnallisesti se ei ole ehkä järkevää?
HKL (raideliikenne) ottaa Helbin suojiinsa?
4
<50
Vastaukset
- hkl_rules
Pitää muistaa että hkl on voitollinen vain ja ainoastaan monopoliasemansa ja hinnanmäärittelyvapautensa ansiosta. on helppoa tehdä voittoa kun saa itse sanoa asiakkaalle täysin vapaasti mitä tuote maksaa ja asiakkaalla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin ostaa mukisematta. siispä hsl antaa hkl.lle piilosubventiota kymmeniä ja taas kymmeniä miljoonia vuosittain. miksi siinä ei sitten yhtä helbiä vetäisi perässään, vaatii vaan pakkoasiakkaalta enemmän rahaa seuraavana vuonna.
- rrahaa
Miksi bussiliikenne on tappiollista? Kyllä sen on vaan parempi olla tappiollista.
Pieni on kaunista, yksinkertaista ja tehokasta. Mutta kilpailuttaminen on kallista. Siksikö meillä on kilpailutuksissa mukana niin suuria kohteita. - Pröööötti
Ei kukaan uskalla edes miettiä Helbin hankkimista ennenkuin tulos tulee EU tuomioistuimesta.
- HKLrules
Taitaa HKL raidepuolella olla omat varikko ongelmansa, joihin uppoaa kymmeniä miljoonia rahaa varmaankin 5 vuoden sisällä. Siis ratikka ja länsimetro. Eivät varmaankaan ole kiinnostuneita ottamaan enään yhtään lisää velkaa missään muodossa.
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/joukkoliikenteen_varikkoselvitys_hlj_2015.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1057371Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu372802- 352382
- 1092093
- 171789
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais101553- 101416
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151387Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...
Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan361359"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla91327