Lazarus 1.4

ex-delphisti

10

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näköjään rikkoo yhteensopivuuksia.

      Lazaruksessa on selvästikin varminta käyttää alustana Debiania ja sitä versiota Lazaruksesta mikä Debianissa sattuu olemaan. Saa sitten stabiiliksi aina muutamaksi vuodeksi kerrallaan.

      Voi olla kyllä hyvä idea alkaa kehittämään Debian testingillä kun se on jo varsin vakaa ja sitten pidättäytyä stablessa.

    • lazarus_1.4.2
      • Parempi vaan asentaa Debian 8 ja klikata sieltä se Lazarus mikä sattuu olemaan tarjolla. Se pysyy vakaana vuosia.


      • susijaava

        Joko siellä on versio 1 vai vielä joku 0.9?


      • susijaava kirjoitti:

        Joko siellä on versio 1 vai vielä joku 0.9?

        lazarus-1.2.4

        Stable päivittyi 3kk sitten. Ja olihan tuo jo testingissä jäädytettynä marraskuussa.

        Katsos kun Debianissa pidetään hommat vakaana ettei tarvitse muutaman kuukauden välein paskoa rikki omia projekteja. Hommat vaan toimii kuten pitääkin.

        Eli sitä sitten parin vuoden välein kun tulee uusi stable niin voi aloittaa tekemään migraatiot vanhoille projekteille. Jokainen stable kuitenkin sellaiset 5v vakaana.


    • K4_display

      Harmi kun Lazarus ei handlaa oikein hyvin HiDPI asetusta, eli jos on 4K näyttö ja skaalaus käytössä, myös itse Lazaruksen käyttöliittymä osaa osaksi skaalauksen, esim fonttien osalta, mutta kuvakkeet on kirpun kokosia ja editorin fontti pitää käsin muuttaa isommaksi.

      Sitten vaatii jotain extrasäätöä että sillä tehdyn softan saa oikein skaalatuksi tämmöisessä tilanteessa.

      Tämä johtuu varmaan Lazaruksen taustasta, kun se on open source "Delphi", ja Delphi on sieltä 1990-luvun Windows maailmasta?

      Miksi ei voisi olla vaikka käytössä "virtuaaliset pixelit", joiden koko ei ole 1:1 oikeiden pixeleiden koko vaan saalattu, jos formin koko asetetaan 640x480 "pixeliä", se olisi oikeesti HiDPI asetuksella 1280x960 pikseliä ja kaikki formille asetetut elementit samoin.

      • https://en.wikipedia.org/wiki/Lazarus_(IDE)#/media/File:Lazarus_architecture.svg

        Veikkaisin, että homma toimii ihan hyvin GTK , Qt ja Cocoa rajapinnoilla mutta voin olla väärässä. Karua olisi jos tuo olisi tehty niin typerästi, että menee edelleen Win32:n rajoitteilla mutta jos on niin sehän vaan kertoo sitä, että tuolla on vain tarkoitus tekohengittää vanhaa Delphikoodia eikä tehdä uutta.

        Windowsissahan ne skaalattavat käyttöliittymät on tehty ikuisuuden .NET, Silverlight, HTML5 ja WinRT rajapinnoilla mutta Lazarus ei niistä tajua mitään.


      • 4K_display
        M-Kar kirjoitti:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Lazarus_(IDE)#/media/File:Lazarus_architecture.svg

        Veikkaisin, että homma toimii ihan hyvin GTK , Qt ja Cocoa rajapinnoilla mutta voin olla väärässä. Karua olisi jos tuo olisi tehty niin typerästi, että menee edelleen Win32:n rajoitteilla mutta jos on niin sehän vaan kertoo sitä, että tuolla on vain tarkoitus tekohengittää vanhaa Delphikoodia eikä tehdä uutta.

        Windowsissahan ne skaalattavat käyttöliittymät on tehty ikuisuuden .NET, Silverlight, HTML5 ja WinRT rajapinnoilla mutta Lazarus ei niistä tajua mitään.

        Kun oli hommaamassa tätä 4K-näyttöä, luin eri keskustelufoorumeilla että ei edes Windows suoriudu täysin hyvin tästä skaalauksesta, ainakaan Win 7 ja vanhemmat.

        Kokeilin Glade:lla, eli Gtk käyttöliittymän tekoon suunniteltu sovellus ja sillä tehty käyttöliittymä kyllä skaalautuu ihan oikein, samoin käyttiksen tasolla (Mint Cinnamon) kaikki skaalautuu kyllä oikein hyvin, mutta joku vanhempi sovellus ja tämä Lazarus sekoilee, Lazaruksen kuvakkeilla tarkoitin niitä komponentti-palettien painikkeita.

        Toki nämä 4K-näytöt ei ole vielä mainstreamia, mutta kehitys etenee ja jos olisi saatavilla jokin 8K näyttö, tuo Lazarus 1.4.2 olisi täysin käyttökelvoton. Kannattaisi Lazarus-teamin pikaisesti fiksata tämä asia kuntoon.


      • 4K_display kirjoitti:

        Kun oli hommaamassa tätä 4K-näyttöä, luin eri keskustelufoorumeilla että ei edes Windows suoriudu täysin hyvin tästä skaalauksesta, ainakaan Win 7 ja vanhemmat.

        Kokeilin Glade:lla, eli Gtk käyttöliittymän tekoon suunniteltu sovellus ja sillä tehty käyttöliittymä kyllä skaalautuu ihan oikein, samoin käyttiksen tasolla (Mint Cinnamon) kaikki skaalautuu kyllä oikein hyvin, mutta joku vanhempi sovellus ja tämä Lazarus sekoilee, Lazaruksen kuvakkeilla tarkoitin niitä komponentti-palettien painikkeita.

        Toki nämä 4K-näytöt ei ole vielä mainstreamia, mutta kehitys etenee ja jos olisi saatavilla jokin 8K näyttö, tuo Lazarus 1.4.2 olisi täysin käyttökelvoton. Kannattaisi Lazarus-teamin pikaisesti fiksata tämä asia kuntoon.

        Siis kyllä se skaalaus hoidettiin kuntoon jo Windows Vistassa, .NET 3.0:n myötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      128
      1315
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe