Anteeksi kovasti, että aloitan tällaisen keskusteluun.. Olen alkanut epäillä ms-tautia. Tiedän, että teitä, joilla oikeasti on kyseinen tauti, mahtaa ärsyttää nämä "minä epäilen"-jutut. Olen pahoillani. Minulla on aina ollut moitteeton näkö. Toista silmää alkoi särkeä (sinne taakse) ja näkö sumeni, näin kahtena tai en ollenkaan. Myös päänsärkyä esiintyy jatkuvasti toisella puolella päätä. Sellasta puristavaa kipua. Näistä silmäoireista pelästyin, mutta sivuutin asian. Sitten alkoi selkäsäryt - kummallinen kipu alaselässä selkärangan sisällä. Lihaksia painellessa ei sattunut, mutta kun kevyesti painoin rankaa, niin se joko helpotti tai pahensi kipua. Tämänkin sivuutin. Selkäkipu alkoi häiritsemään. Kävellessä, seistessä, istuessa, maatessa - joka asennossa siihen selkärankaan särki. Sanoin miehellenikin, joka vaan kohautteli olkiaan. :D Sitten alkoi mennä tunto toisesta jalasta. Puutumista, levottomat jalat-oiretta. Tätä tapahtui nukkuessa tai istuessa. Muistan sisäreiteni ja nivusteni puutuneen aiemminkin, ihan vaan seistessä tai istuessa, mutta en ole asiasta huolestunut. Jalkoja myös kihelmöi inhottavasti. Pissaaminen on jo pitemmän aikaa tuottanut minulle vaikeuksia, en meenaa saada rakkoa aina tyhjäksi. Siitä joskus lääkärille mainitsin, muttei lääkäri siihen mitään sanonut. Nyt on alkanut (kiitos googlen) todella pelottamaan, että mikä mua vaivaa? Muistihäiriöt on mulle arkipäivää, mikään ei pysy mielessä ja keskittymiskyky sama, kun koiranpennulla. Joskus änkytän kesken lauseen, tai en vaan saa sanaa suustani. Olenko nyt ihan luulosairas? Lisäksi mua on jo pitkään häirinnyt korvien humina/kohina. Tuntuu, ku tärykalvo kramppais. Olen 23-vuotias nainen.
Olenko luulosairas, vai menenkö lääkäriin?
5
136
Vastaukset
- samatoireet
Oireethan sopis hyvin MS-tautiin. Mutta tutkittavahan se lienee, päänmgneettikuvaus tms.
- aaltomainen
Kyllä nuo oireet voivat johtua keskushermoston MS-muutoksista, eli voi hyvinkin olla MS-tauti, jos et ole vain kuvitellut oireita enkä usko, että olet. Tosin on varmaan muitakin sairauksia ja tiloja, jotka voivat tuollaista oireilua aiheuttaa.
MS-tautia ja sitä diagnoosia ei tarvitse kuitenkaan pelätä. Sen kanssa voi elää ihan normielämää vuosikymmeniä eikä se välttämättä invalidisoi pahasti koskaan. Yleensä muutokset ovat niin vähittäisiä, ettei niihin edes aina kiinnitä huomiota.
Kannattaa mennä lääkäriin, niin MS-taudin mahdollisuus tutkitaan. Ja siinä samalla selviää muitakin mahdollisia ongelmia, jotka voivat olla oireidesi taustalla.
Mutta jos sinulla onkin MS-tauti, niin ajoissa aloitetusta lääkityksestä on hyötyä. Voit päästä joistain oireista kokonaan eroon lääkityksen ansiosta, ja taudin eteneminen hidastuu, erilaiset vammautumiset viivästyvät, mikäli ovat tullakseen.
Joka tapauksessa suosittelen ehdottomasti tutkimuksiin hakeutumista. Aloita nyt sillä, että varaat ajan yleislääkärille. - 344654
Ihan selvä MS-tauti.
- kentiettäpise
Käväse neurologilla.
Mene vaikka yksityiselle.
Ja jos et syö D-vitamiinia, niin nyt alat syömään sitä 100µg päivässä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ms.htm - lääkäriin
ei mitään itsehoitoa vitamiineilla vaan ihan oikeasti lääkäriin jos yhtään epäilyttää! Hoidon aloittaminen hyvissä ajoin on tärkeää: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/kesauusinta-ms-taudin-hoito-on-kehittynyt-nopeasti/#.Vd7IptOqqkp
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882