Olenko luulosairas, vai menenkö lääkäriin?

chipu

Anteeksi kovasti, että aloitan tällaisen keskusteluun.. Olen alkanut epäillä ms-tautia. Tiedän, että teitä, joilla oikeasti on kyseinen tauti, mahtaa ärsyttää nämä "minä epäilen"-jutut. Olen pahoillani. Minulla on aina ollut moitteeton näkö. Toista silmää alkoi särkeä (sinne taakse) ja näkö sumeni, näin kahtena tai en ollenkaan. Myös päänsärkyä esiintyy jatkuvasti toisella puolella päätä. Sellasta puristavaa kipua. Näistä silmäoireista pelästyin, mutta sivuutin asian. Sitten alkoi selkäsäryt - kummallinen kipu alaselässä selkärangan sisällä. Lihaksia painellessa ei sattunut, mutta kun kevyesti painoin rankaa, niin se joko helpotti tai pahensi kipua. Tämänkin sivuutin. Selkäkipu alkoi häiritsemään. Kävellessä, seistessä, istuessa, maatessa - joka asennossa siihen selkärankaan särki. Sanoin miehellenikin, joka vaan kohautteli olkiaan. :D Sitten alkoi mennä tunto toisesta jalasta. Puutumista, levottomat jalat-oiretta. Tätä tapahtui nukkuessa tai istuessa. Muistan sisäreiteni ja nivusteni puutuneen aiemminkin, ihan vaan seistessä tai istuessa, mutta en ole asiasta huolestunut. Jalkoja myös kihelmöi inhottavasti. Pissaaminen on jo pitemmän aikaa tuottanut minulle vaikeuksia, en meenaa saada rakkoa aina tyhjäksi. Siitä joskus lääkärille mainitsin, muttei lääkäri siihen mitään sanonut. Nyt on alkanut (kiitos googlen) todella pelottamaan, että mikä mua vaivaa? Muistihäiriöt on mulle arkipäivää, mikään ei pysy mielessä ja keskittymiskyky sama, kun koiranpennulla. Joskus änkytän kesken lauseen, tai en vaan saa sanaa suustani. Olenko nyt ihan luulosairas? Lisäksi mua on jo pitkään häirinnyt korvien humina/kohina. Tuntuu, ku tärykalvo kramppais. Olen 23-vuotias nainen.

5

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samatoireet

      Oireethan sopis hyvin MS-tautiin. Mutta tutkittavahan se lienee, päänmgneettikuvaus tms.

    • aaltomainen

      Kyllä nuo oireet voivat johtua keskushermoston MS-muutoksista, eli voi hyvinkin olla MS-tauti, jos et ole vain kuvitellut oireita enkä usko, että olet. Tosin on varmaan muitakin sairauksia ja tiloja, jotka voivat tuollaista oireilua aiheuttaa.

      MS-tautia ja sitä diagnoosia ei tarvitse kuitenkaan pelätä. Sen kanssa voi elää ihan normielämää vuosikymmeniä eikä se välttämättä invalidisoi pahasti koskaan. Yleensä muutokset ovat niin vähittäisiä, ettei niihin edes aina kiinnitä huomiota.

      Kannattaa mennä lääkäriin, niin MS-taudin mahdollisuus tutkitaan. Ja siinä samalla selviää muitakin mahdollisia ongelmia, jotka voivat olla oireidesi taustalla.

      Mutta jos sinulla onkin MS-tauti, niin ajoissa aloitetusta lääkityksestä on hyötyä. Voit päästä joistain oireista kokonaan eroon lääkityksen ansiosta, ja taudin eteneminen hidastuu, erilaiset vammautumiset viivästyvät, mikäli ovat tullakseen.

      Joka tapauksessa suosittelen ehdottomasti tutkimuksiin hakeutumista. Aloita nyt sillä, että varaat ajan yleislääkärille.

    • 344654

      Ihan selvä MS-tauti.

    • kentiettäpise
    • lääkäriin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe