Onko omaisenne pitkäaikaishoidossa Kaskenlinnassa

helmitammi

Etsin kokemuksia miten vanhuksiamme hoidetaan Kaskenlinnan sairaalassa
osastolla 4D. Äitini on ollut kyseisellä osastolla viime joulusta lähtien ja kokemukseni
ovat ristiriitaisia.Äitini siirrettiin kotoa laitoshoitoon karkailun takia. 2kk:ssa tehtiin
hänestä osastolla vuodepotilas.Puhtaus ja ravinto yms. on ok mielestäni osastolla.

17

8357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkeekanssa

      Miten erikoisesti omaistasi pitää hoitaa?

      • vanhusparat

        Ei ole kokemuksia tästä paikasta, mutta kaikissa tietämissäni vanhusten hoitopaikoissa tehdään asukkaista hyvin lyhyessä ajassa vuodepotilas, kun ei vaivauduta huolehtimaan liikunnasta eikä järjestetä mitään viriketoimintaa. Tällaista on vanhustenhoito Suomessa! Kannattaa vaatia "nostamaan" ylös vuoteesta.

        Ei kukaan vaadi mitään "erikoista" hoitoa läheiseltään. Se ei ole erikoista hoitoa, jos huolehditaan siitä, että vanhukselle annetaan muitakin vaihtoehtoja kuin maata aina vuoteessa. Kipulääkkeiden käyttö turhaan on myös vanhusten hoitopaikoissa yleistä.


      • lydiaalexandra

        Kuulostaa tutulta,tilasin äidilleni jumpparin osastolle,eli äiti maksaa itse.Hän on hieman turhautunut,kun henkilökunta ei tue hänen työtään.Hän käy kerran viikossa 1h ja se ei yksistään riitä,pyörätuliinkin nostetaa nosturilla vaikkavoisi omilla jaloillaankin siirtyä


      • hoit_su

        Oletko nyt ihan varma siitä omin voimin siirtymisestä? Vai tarkoitatko hoitajien selkien särkymisen uhalla nostamista, eli kaksi hoitajaa siirtää äitisi pyörätuoliin. En nyt ihan usko, että nosturia turhan päiten käytetään.


      • lydiaalezandra

        Jos vanhus kävelee lyhyitä matkoja rollaattorilla,vielä toistaiseksi,hän myös pystyy
        valvonnassa siirtymään pyörätuoliin.


      • Nosturilla nostaminen vie yleensä enemmän aikaa kuin oma siirtyminen. Tietysti monesti vanhuksen liikkuminen voipi olla todella hidasta. Uskoisin että nosturia käytetään juurikin työturvallisuuden vuoksi. Riski myöskin vanhuksen kaatumiseen/loukkaantumiseen ilman nosturia. Suo siellä vetelä täällä.
        Hoitopaikoissa joutuu monet nostot ja siirrot suorittamaan päivän aikaan, jolloin varsinkin selät kuormittuu kovasti. Yleensä vielä nostoja ei pysty tekemään ergonomisesti hyvässä asennossa vaan tulee pahoja kiertoliikkeitä. Jos työtä ei apuvälineillä helpoteta, on hoitajat kohta pitkillä sairauslomilla.
        Myös hoidettavan kunto saattaa vaihdella lyhyen ajan sisällä. Välillä voi olla päivän pari ihan jalattomana ja taas toisena päivänä ihan hyvin liikkuva.


      • Anonyymi
        hoit_su kirjoitti:

        Oletko nyt ihan varma siitä omin voimin siirtymisestä? Vai tarkoitatko hoitajien selkien särkymisen uhalla nostamista, eli kaksi hoitajaa siirtää äitisi pyörätuoliin. En nyt ihan usko, että nosturia turhan päiten käytetään.

        Siinä "hoitsu" vastaa samalla tyylillä, kuin on sivistystasonsa. Tutun kuuloista näiltä määrätynlaisilta "
        hoitsuilta".
        En haluaisi olla samassa samassa vuoroissa kaltaisensa kanssa.


      • Anonyymi
        lydiaalexandra kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta,tilasin äidilleni jumpparin osastolle,eli äiti maksaa itse.Hän on hieman turhautunut,kun henkilökunta ei tue hänen työtään.Hän käy kerran viikossa 1h ja se ei yksistään riitä,pyörätuliinkin nostetaa nosturilla vaikkavoisi omilla jaloillaankin siirtyä

        Vaikka voisi omilla jaloillaankin siirtyä.
        Miksi ei sitten siirry, jos kerran voisi?


      • Anonyymi
        vanhusparat kirjoitti:

        Ei ole kokemuksia tästä paikasta, mutta kaikissa tietämissäni vanhusten hoitopaikoissa tehdään asukkaista hyvin lyhyessä ajassa vuodepotilas, kun ei vaivauduta huolehtimaan liikunnasta eikä järjestetä mitään viriketoimintaa. Tällaista on vanhustenhoito Suomessa! Kannattaa vaatia "nostamaan" ylös vuoteesta.

        Ei kukaan vaadi mitään "erikoista" hoitoa läheiseltään. Se ei ole erikoista hoitoa, jos huolehditaan siitä, että vanhukselle annetaan muitakin vaihtoehtoja kuin maata aina vuoteessa. Kipulääkkeiden käyttö turhaan on myös vanhusten hoitopaikoissa yleistä.

        Eivät hoitajat mielellään liikuttele yksin 343 kiloista äitiäni vaikka hoitajamitoitus näin käskee. Minut on petetty.


    • kiiinnostaa

      Millanen paikka tämä Kaskenlinnan sairaala on?

      • Anonyymi

        Unohda jos rakastat äitiäsi.


    • Anonyymi

      Äitisi on ilmeisesti hyvin sairas. 4D osasto on palliatiivinen osasto. Siellä hoidetaan sairaalahoitoa vaativia potilaita. Paikka on sairaala, ei kenenkään koti. Minä ole erittäin tyytyväinen isäni hoitoon kyseisellä osastolla. Isäni oli vakavasti sairas, joka ei pärjännyt enää kotona, kaikista avuista huolimatta. Isäni kunto vaihteli päivästä riippuen, välillä jalat kantoi, välillä ei. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia hoitajia nostamaan isääni p- tuoliin. Hän pystyi seisomaan hetken ja ottamaan muutaman askeleen, mutta kukaan ei voinut olla varma, kauanko hän pystyasennossa pysyi. Jalat saattoivat pettää kesken askeleen. Toisinaan isäni istui kun menin vierailulle, toisinaan taas oli hyvin väsynyt, eikä halunnut nousta. Ei ketään palliatiivisella osastolla vasten tahtoaan istumaan nosteta. Siellä annetaan hyvää oireenmukaista hoitoa, jonka tarkoituskaan ei ole enää parantaa, vaan helpottaa potilaan oloa.

      • Anonyymi

        Alkuvuodessa 2 kk, vuodepotilaana. Piti todistaa että pystyn kävelemaan ja portaita kulkemaan, pääsin saattohoitopotilaana kotihoitoon. Nyt on 6 kk aikanan lähimettät koluttu, joten vuodepotilaana olisi elämä mennyt hukkaan. Huonolla ruualla ei kauan elä. Paino nousi kotioloissa 61 kilosta 73. Turhia kipulääkkeitä en tarvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuvuodessa 2 kk, vuodepotilaana. Piti todistaa että pystyn kävelemaan ja portaita kulkemaan, pääsin saattohoitopotilaana kotihoitoon. Nyt on 6 kk aikanan lähimettät koluttu, joten vuodepotilaana olisi elämä mennyt hukkaan. Huonolla ruualla ei kauan elä. Paino nousi kotioloissa 61 kilosta 73. Turhia kipulääkkeitä en tarvi.

        Upeaa, eikun tsemppiä sinne.


    • Anonyymi

      Teen itsarin ennemmin kuin lähden suomessa laitoshoitoon.

      • Anonyymi

        Asiaa!


      • Anonyymi

        Eikös ne ole sama asia muuten?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe