Englantia lukemaan lukion jälkeen?

vrwhrg

Hei! Olen 17-vuotias lukion ykkösellä oleva poika. Minulla on aina ollut taipumusta kieliin, varsinkin englantiin, vaikka muitakin kieliä on vaihtelevalla menestyksellä tullut opiskeltua. Ruotsi menee lukiossa huonommin johtuen motivaation puutteesta ja valitettavasti huonosta opettajasta. Myös ranskaa olen opiskellut, into loppui siihenkin, kun aika ei vain riittänyt. Tällä hetkellä opiskelen myös espanjaa, ja siitä numerot ovat 10 ja innostusta riittää vielä ainakin toistaiseksi, ja toivottavasti riittää pitkään.
Yläasteella englannissa koenumerot olivat aina 9,5-10 , lukiossa kurssi- ja koearvosanat samaa luokkaa.

Olen ajatellut, että haluaisin mahdollisesti lukion jälkeen (käyn lukioni neljään vuoteen) lähteä opiskelemaan englantia pääaineenani yliopistoon. Vähän kuitenkin mietityttää, kun usein huomaan englannin oppimiseni olevan melko paljon korvakuulopohjaista. Millaista englannin tasoa vaaditaan, että sitten sitä englantia pääsee yliopistoon lukemaan? Ja olisiko kenelläkään vinkkejä VIELÄ parempaan kielien osaamiseen?

2

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelinjo

      Siitä voit lähteä, että kaikki englantia yliopistoon lukemaan pyrkivät ovat koulunsa parhaimmistoa englannissa. Parhaista valitaan parhaat. Eli liian hyvin ei voi osata. Koulutiedoilla pitäisi kuitenkin selviytyä.

      Kun sitten parhaista on valittu parhaat, huomaat yliopistossa olevasi joukossa, jossa et erotu eduksesi. Käännöskokeista tulee reput ja tippa silmään. Näin se menee.

      Mutta onnea ja menestystä kuitenkin hankkeellesi. Kielten opiskelu on joka tapauksessa lopulta erittäin palkitsevaa myötä- ja vastoinkäymisineenkin.

    • austerism1

      Muutama pointti englannin kielen opiskelusta yliopistossa lukuvinkkejä.

      Opinnot keskittyvät kielitieteeseen, kirjallisuuteen ja kääntämiseen -- hieman yliopistosta riippuen. Kielen ( kielitieteen/kääntämisen) ohella pitää olla siis kiinnostusta myös esim. kaunokirjallisuuden lukemiseen ja edelleen kirjallisuustieteen opiskeluun ja myös kulttuurintutkimuksen opiskeluun. Kannattaa myös varautua lukemaan ja kirjoittamaan kohtalaisen paljon -- iso osa kursseista suoritetaan kirjoittamalla esseitä, raportteja tai pienimuotoisia tutkielmia. Opiskelu on siis hyvin erilaista kuin lukiossa.

      Jos haluat jo pohjustaa yliopistoon hakemista, niin kannattaa lukaista jokin pääsykoekirja tai vastaava. Esim:

      -Trask, Language the Basics
      -Yule, The Study of Language
      -Crystal David (melkein mikä tahansa hänen kirjansa)
      -Montgomery et al., Ways of Reading.
      -Bertens, Literary theory: the basics
      -Culler, Literary theory: a very short introduction
      -Barry, Beginning theory: an introduction to literary and cultural theory

      Lisäksi kannattaa tutustua englanninkieliseen kirjallisuuteen ja klassikkoteksteihin.

      Jos paukkuja löytyy, niin kieliopin osalta seuraava perusteos (joka tulee yliopistossa vastaan):

      Quirk & Greenbaum, A university grammar of English
      Myös: Leech, A communicative grammar of English

      Hyvä hakuteos (kielioppia ja kirjoittamisen kommervenkkejä amerikkalaisnäkökulmasta), jota käytetään yliopistoissa kirjoittamiskursseilla (etenkin akateeminen kirjoittaminen):
      Harbrace College Handbook

      Lisäksi suosittelen oheisia nettisivuja:
      -Purdue Online Writing Lab: https://owl.english.purdue.edu/owl/
      -University College London, the Internet grammar of English: http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar
      -Daniel Chandler, Semiotics for Beginners: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe