Afta ja tomaatti

onkokokemuksia

Minulla ei ole todettu virallisesti mitään ruoka-aine allergioita ja aina olen syönyt samanlailla, mutta nyt 40 ikävuoden nurkilla tuli elämäntilanteisiin muutosta.

Rajuin on epäilys reumaperäisen sidekudostyyppisen sairauden vasta-aineet jotka ei kehittyneetkään mihinkään suuntaan kun aloitin gluteenittoman ruokavalioni. Mutta ilmeisesti sinällään mikään ei häviä vaikka ei aktivoidukaan, jättää se mahdollisuuden erityyppisille autoimmuuni reaktioille kuten aftojen ilmentymisille.

Parisen viikkoa sitte ihmettelin kun suuhuni tuli kipeä punainen alue mikä ärtyi. Ihmettelin kun pieniä rykelmiä aftoja tuli hirveä määrä parin sentin alueelle pituudeltaan jotka alkoivat yhdistymään... aftat tuli liki muutamassa minutissa.. Kärsin siitä 9 päivää kipeastä huulessa olevasta alueesta. Mikään ei tuntunut tehoavan. Aftex on kallista ja paskaa kamaa, ei toimi. 14€ toimimattomasta.

Noh.. nyt ajattelin että kaikki on vihdoin ohi, että se tuli mistä tuli... tänään aloin syömään, muuten oli samat sapuskat mutta ketsuppia kun laitoin, alkoi jälleen kihelmöinti syötyäni... pesin äkkiä huuhdellen viileällä vedellä suuni ja otin B vitamiinin naamaan ja omega 3 sekä C vitamiinia 250mg minkä kroppa nyt kerralla voi käyttää. Lisäksi huuhtelin 10 kertaa peräkkäin ja seisotin kylmää vettä, kun tuntui että joku patti alkaa nousemaan ja tulee kohta iholle. Punotti sama alue taas tosi voimakaasti.

Tuote on Felix tomaattiketsuppi 1,25kg pullossa, pöydällä säiytetty. Tuotesisältö...

Tomaattisose 60%, etikka, sokeri, suola, mausteuutteina on mainittu mm. kaneli ja cayennepippuri.

Felix ei ole ollut aikaisemmin ongelma, mutta tomaatti joskus on saanut kitalkea ikävästi kuumana ollessaan auki. Nytkin ketsuppia säilytin poikkeuksellisesti pöydällä lämpimässä. Joku ainesosa tossa aivan varmasti on, koska tavallinen tomaatti toistaiseksi ei ole tehnyt tuollasta. Jokin säilöntäaine tai myrkkyjäämä. Eilen söin terttutomaattia jota kypsensin pannulla ennen syöntiä. Heinzin ketsuppi ei aiheuttanut mitään, mutta tässä on jotain mikä reagoi suussani tai itsessään. Pullo pitäs säilyttää jääkaapissa jos se on avattu ja näin en ole tehnyt. Teen ilmotuksen ympäristölaboratorioon jotta voidaan tutkia mikä voi aiheuttaa ketsupissa kyseisen voimakkaan allergisen reaktion. Eilenkin tuota ketsuppia käytin, mutten huomannut mitään erityistä. Söin aika nopeasti ruokani joten sekin voi vaikuttaa asiaan.

8

2457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkokokemuksia

      Korjauksia..

      Siis söin toistamiseen tänäpäivänä samaa ruokaa, jolloin lisäsin ketsuppia jälkimmäiseen ateriaan.

      Felix ketsuppi ei ole ollut ennen ongelma, mutta kitalaki on auennut ja nahka kuoriutunut jopa osittain pois, ärsyynnyt kuumasta tomaatista. Esim. pitsa..

      • Kylmän.viileästi

        Minulla mikä tahansa kuuma irrottaa ylähampaitten takaa kitalaesta nahkaa. Siksi en syö enkä juo mitään kuumana. Riittävän paljon ärsytettynä saattaa kehittyä syöpä...


    • eivaahtoava

      vaihda hammastahna

      • onkokokemuksia

        Yotuel on käytössä ollut vuosia.


    • BLOODisLIFE

      Raaka tomaatti voi aiheuttaa rakkoja suuhun kannattaa kypsentää

    • olilmantomaattia

      Voi olla tomaatti.

    • minun_mielipide

      Vaikka ei ole todettu mitään allergisuutta, niin afta saattavat johtua viljatuotteista.
      Minä lopetin viljatuotteet ruokavaliostani 2010 syksyllä ja sen jälkeen ei ole aftat vaivanneet.
      Meni siinä vuosi, kun pistin merkille, hei mulla ei ole ollut näitä kiusallisia pilkkuja suussa.
      Toine asi, jonka vasta äskettäin aloin miettimään että minua kiusanneet niin sanottu elohiiri silmässä ei ole vaivannut sitten 2010.
      Viljojen haitat vain näkyvät eri ihmisissä eri lailla..
      Jokainen voi itse kokeilla onko asiassa perää?

    • Anonyymi

      Talvella puhkeaa. Syynä ulkomaiset tomaatit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe