Osaako joku kertoa näin tyhmälle että kuinka sellaista ajoitusvaloa käytetään missä on säädettävä asteikko? Käyttöohjeet on hukassa ja pitäisi säätää sytytystä. Meneekö se oikein jos teen niin että säädän ajoitusvalon asteikon 10 asteeseen ja sitten pyöritän virranjakajaa kunnes kampiakselin pyörän merkki on 10 asteessa? Tein juuri näin ja käynti ainakin vaikutti paranevan.
Ohjekirjan ennakko on 6 astetta mutta jos säädän ajoitusvalon 6 asteeseen kampiakselin pyörän merkki näyttää jotain 14 astetta??? Vähän niin kuin kampiakselinpyörän merkki "liikkuis" väärään suuntaan? Sitten kun kääntää virranjakajaa niin paljon että se merkki siirtyy 6 asteeseen moottori melkein sammuu (ajoitusvalo tällöin siis myös säädetty 6 asteeseen). En oikein ymmärrä miksei se toimi 6 asteella mutta kun käyttää 10 astetta moottorin käynti parani. En ollenkaan tiedä menikö tuo nyt oikein.
Ajoitusvalon käyttö?
16
10498
Vastaukset
- Menovesi
Googleta, niin löytyy ohjeita. http://keskustelu.suomi24.fi/t/2047435 Jos on useampi merkki vauhtipyörällä, etkä tiedä mikä niistä on oikea, ota ykkössylinterin sytytystulppa pois ja määrittele siitä yläkuolokohta ja vertaa vauhtipyörän merkiä. Huomaa, jos ei ole mitään merkkiä, niin pyöräytä yksi kierros niin merkin pitäisi silloin löytyä.
- 252453
Eipä löydy googlettamalla eikä tuosta keskustelustakaan tietoa mitä ne ajoituslampun asteet (0-60) tarkoittavat. Kyllä se merkki näkyy vauhtipyörällä mutta se siirtyy kun säätää sitä ajoituslampun astemäärää.
Mietin voiko säädön tehdä käyttäen toista astelukua kuin ohjekirjan ennakko jos on säädettävä ajoituslamppu? Tuntuu että ainoastaa 10 astetta käyttäen saa ajoituksen kohdalleen, jos käyttää 6 astetta kuten ohjekirjassa sanotaan, niin kone käy tosi huonosti. Kun säätää lampun 10 asteeseen niin merkki on paljon lähempänä vauhtipyörän 0-10 asteikkoa. Kun laitan lampun 6 asteeseen niin merkki on vauhtipyörän asteikon ulkopuolella, noin 14-16 asteen kohdassa. - nelivetopetoeikirj
En ole säädettävää käyttänyt, mutta luulisin että ajoituslamppuun laitetaan ohjekirjan ennakko ja vauhtipyörän merkin pitäisi olla silloin 0°. Ei säädettävässä lampussa taas ennakko säädetään vauhtipyörän merkkien mukaan. Voit tietysti laittaa lamppuun 0° ja ottaa vauhtipyörältä 6°.
Jos autosi on tietokoneohjattu niin ajoitus ei ole aivan yksinkertaista, ainakin omissa autoissani on pitänyt "lukita" tietokoneen ennakonsäätö esim. tietty johto irroittamalla, muuten ei ennakkoa saa säädettyä kohdalleen. - asentaja---
Miksi se merkki löytyisi jos pyörität kierroksen?
- 4634737
Jostain löysin keskustelua että kun säädät sen ennakon ajoitusvalon asteikossa niin pitäisi vauhtipyörällä näyttää nollaa. Ongelmana tässä tapauksessa on vaan että kun säädän sen ohjekirjan 6 astetta ajoitusvaloon niin moottorin asteikolla näyttää jotain 12-14. Jos yrittää sitä ajoitusmerkkiä nollaan näillä asetuksilla niin virranjakajaa joutuu kääntämään niin paljon että moottori lähes sammuu eli ei onnistu.
Lukemani mukaan tää onnistuis myös toisin päin eli ajoitusvalon asteluku nollaan niin pitäisi vauhtipyäräälä näyttää oikean ennakon eli 6 astetta. Mutta kun kokeilin niin se merkki siirtyi vielä kauemmas eli näytti jotain 16 astetta... Tässä on taas se ongelma että se ajoitusmerkki vaikuttais siirtyvän väärään suuntaan kuin mitä pitäisi kun säätää sitä ajoitusvalon asteikkoa. Onko ideoita mistä tää vois johtua?
Ihan ohjekirjan mukaan olen säätänyt moottori lämpimänä, sähkökuormat pois, virranjakajan alipaineletku irti ja tukittuna, signaali ykkössylinteristä (lähimpänä jakopäätä). - asentaja---
Onhan moottori ollut joutokäynnillä n. 800 rpm mittauksen aikana.
Toinen syy on sitten jonkun remontin yhteydessä vika asentoon jäänyt hihnapyörä.
Hihnapyörän merkin voi tarkistaa laittamalla heittokellon tulpanreikään ja katsoa että pyörän TDC merkki on männän yläkuolokohdassa. - Sama-Setä
Jokseenkin vähä-älyistä ja tuulella käypää porukkaa on enemmälti asiaa kommentoinut Asentaja tuossa vielä laittoi heiton heittokellosta, joka sotekee asioita lopullisesti. Ammattimies, tietää TDC:t ja kaikki. Mutta tietääkö että oikea jalka on se, jossa on ukkovarvas vasemmalla puolella ja vasen jossa oikealla? Tätäkin asiaa voisi pyöritellä kuten virranjakajaa, vailla oikeaa suuntaa.
Kuinka säädät väärin. Kun laitat siihen Alladinlamppuusi 10 astetta ja säädät 10 asteen merkkiin on siellä ennakko 20 astetta.
Näin menee oikein. Viritä lamppuusi 6 astetta ja säädä kampiakselin merkki 0 merkkiin. Tai laita lamppuusi 0 astetta ja kampiakselin merkkiin 6 astetta merkkiin, silloin enakko on se minkä tuossa oikeaksi mainitsit. On ainoastaan kaksi vaihtoehtoa joilla pääset oikeaan tulokseen. Yksinkertaisemmin en osaa asiaa valaista enkä enempää viitsi tähän puuttua.- Elähän_pullistele
Voi koneessa väärä hihnapyörä olla tai jäänyt kiila pois ja ajoitusmerkit täysin pielessä.
Aikanaan ihmeteltiin Opel Asconaa, mikä potki käynnistäessä takaisin ja nakutti, kun ajoitus oli merkkien mukaan kohdallaan. Etsittiin yläkuolokohta kiertämällä pultti tulpanreikään ja sitten pyöritettiin moottoria eteen ja taakse, kunnes mäntä töksähti pulttiin ja tehtiin hihnapyörään kumpaankin kohtaan merkit. Sitten merkittiin hihnapyörään yläkuolokohta em merkkien puoliväliin ja säädettiin sytytys siitä sentin tai pari aikaiselle.
Hihnapyörän alkuperäiset merkit olivat lähes 1/4 kierrosta aikaisella, eipä ihme kun potki takaisin...
- 4634737
Tosiaan tää ongelma liittyy pätkimiseen tyhjäkäynnillä ja korkeaan HC arvoon kuten tuossa toisessa aloittamassani keskustelussa selitin, ajattelin nyt yleisesti kysyä ajoitusvalon käytöstä. Vastausten ja netistä löytämieni ohjeiden mukaan ennakko pitäisi nyt olla 20 astetta kun valo oli säädetty 10 astetta ja moottorin merkki näytti 10. Korjausoppaan mukaan oikea ennakko on 6 astetta joten aika ihmeellistä että 20 asteen ennakolla kone käy tasaisimmin ja käynnistyy loistavasti. Tehoista on vaikea sanoa kun se 80hv kone on muutenkin laiska, ei kuitenkaan mitään selvää tehonpuutetta ole.
Kansi rempattiin syksyllä ja voihan olla että jakohihna on laitettu väärin. Silloin tosin venttiilitkin aukeaisi vääränä ajankohtana ja luulisi että sen huomaisi jotenkin selkeämmin?- nelivetopetoeikirj
" aika ihmeellistä että 20 asteen ennakolla kone käy tasaisimmin ja käynnistyy loistavasti"
Monet moottorit (tai ainakin vanhemmat jenkkikasit) taitavat käydä paremmin tyhjäkäyntiä reilulla ennakolla. Vanhemmissa autoissa jakajat voivat antaa 20:n jopa 30:n asteen ennakon jos alipainesäädin toimii jo tyhjäkäynnillä ja omissa viritetyissä jenkkikaseissa perusennakko oli 16° nurkilla jotta ne kävivät siedettävästi ( kokonaisennakkoa vastaavasti pienennetty), tehdasarvo oli 4-8°.
Pienet moottorit eivät tarvitse yhtä paljon ennakkoa koska palamisaika jää lyhyemmäksi kuin isossa (5.7 litraa). Jos tuo kertomasi ennakko on todellinen on olemassa nakutusvaara kuormittaessasi konetta, isompi ennakko kasvattaa sylinteripaineita ja parantaa hieman tehoa mutta lisää päästöjä ja nakutusvaaraa.
Kannattaisi varmaan testata se lamppusi, ehkä siinä on vikaa.
Lukemien vaihtelu voi joissakin tapauksissa johtua itse ajoitusmerkkien liikkumisesta mikäli se on rakenteellisesti mahdollista ( itsellä kävi näin kun värinänvaimentimen ulkokehä ( ajoitusmerkit) oli irronnut ja pääsi liikkumaan).
En ole aivan varma mutta käsittääkseni korkea HC arvo voi johtua liian suuresta ennakosta, kokeile säätää ennakko korvakuulolla, ennakko niin pieneksi millä vielä käy ja käynnistyy hyvin, oma korva oli/on sen verran tarkka että asteen parin tarkkuudella sain ajoitukset yleensä kohdalleen.
- paapppa90
Kyllä sen huomaa jos jako on pielessä.
- turaukko
Jos jako on myöhäisellä ja korvakuulolla säätää sytyn, eipä sitä äkkinäinen mitään vikaa huomaa. Tehoista ja yläkierrosta voi olla vähän pois mutta pyörii ihan hyvin.
- xxcxxd
Joo, yhtä hihnan pykälää sivussa olevaa ei ole helppo huomata ja tunnistaa.
Mutta miksi "virranjakajan alipaineletku irti ja tukittuna", vaikkakin ohjeen mukaan, nythän jää alipainesäätö imusarjasta kokonaan ulkopuolelle testauksen, toimiiko ollenkaan? Itse testaan sytytystä strobolla ja liidulla, mutta kaikki letkut kiinni, ja kaasua lisäämällä ja vähentämällä näkee sytkän liikkeet, ja onko normien rajoissa.- htrhtht
Siksi että kyse on PERUSennakon säädöstä, joka on se ilmoitettu arvo vaikka 10ast. eykk. Mikäli sytytystä säädettäessä virranjakajan alipainesäätimen letku on kiinni suoraan imusarjassa, tällöin se alipainekello vetää jo sytytystä aikaisemmalle jolloin perusennakko tulee säädettyä vastaavasti liian myöhäiselle. Joissain autoissa alipaineletku saattaa olla laitettu myös kaasuläpän yläpuolelle jolloin säätö ei toimi joutokäynnillä, mutta varminta ottaa aina letku (tai mahd. sähköinen ennakonsäätö) pois.
- sjfklfjlkfjkls
Hanki varmuuden vuoksi uusi ajoituslamppu. Sytytyksen säädön jälkeenhän pitäisi säätää myös kaasutin, joutokäyntinopeus ja seos, ainakin jos on käyntiongelmia.
Sytytysajoitus voi olla jonkinverran pielessä tai vaihdella myös esim. jakoketjun venymisen takia tai virranjakajan akselin / laakerin kulumisen takia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036