Kiinteistöverotus / öljylämmöstä maalämpöön

Murehtija

Pitääkö kiinteistöverotustiedoissa ilmoittaa, jos vaihtaa öljylämmityksestä maalämpöön? Vaihdoimme maalämpöön vuonna 2013, ja ilmoitimme asiasta verottajalle muun verotuksen mukana (saimme kotitalousvähennystä remontista). Nyt aloin pohtia, pitääkö asiasta ilmoittaa vielä erikseen kiinteistöverotukseen. Jos pitää, miten sen voi tehdä jälkikäteen, koska kiinteistöveroilmoitushan koskee vain vuonna 2014 tehtyjä remontteja? Koituuko asiasta jonkinlainen rangaistus, jos ilmoitus tulee näin vuoden myöhässä? Patterilinjastoamme ei uusittu, öljylämmitys vain vaihdettiin maalämpöön, eli patterit ja putket ovat edelleen samat vanhat kuin ennenkin.

Lisäksi haluaisin tietää, pitääkö kiinteistöverotukseen ilmoittaa, jos vaihtaa pelkät ovet muttei ikkunoita? Ulko-ovemme vaihdettiin kesällä 2014, mutta ikkunat ovat edelleen alkuperäiset (1950-luvulta).

1

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, kiitos kysymyksestäsi!

      Keskuslämmityksen uusiminen putkistoineen pienentää ikäalennusta 5 prosenttiyksikköä. Pelkkä lämmönlähteen, kattilan, kaukolämmönvaihtimen tai ilma/vesilämpöpumpun uusiminen tai lämmönlähteen vaihtaminen ei yksinään muuta talon arvoa.

      Ilmoittakaa vain ovien uusiminen, ikäalennusta korjataan vain siltä osin ja ikkunoiden osalta myöhemmin. Lisätiedot kohtaan merkintä, että ulko-ovet uusittu 2014.

      Terveisin Martti Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe