Olen piirtämässä venettä ja miettinyt sopivaa kannen muotoa.
Toki ketka on aina mielipidekysymys.
Vene siis on 4,1 leveä, 12,8 m. Pitkä pitkäkölinen traditionaalistyylinen kuitenkin suht modernintyylinen pohjamuoto. Tavallaan hybridi vanhaa ja uutta.
Pilot house kansirakenne yksimastoinen.
ketkan muoto on luokkaa keula veden pinnasta 1,7 m. Keskivene 1,2 m. Perä 1,5 m.
Miltä kuulostaa asian raadilta?
Sopiva ketka
16
<50
Vastaukset
- Baltic_malliksi
Lukuina kuulostaa lapikkaalta, mutta luvut eivät ole kovinkaan havainnollisia pelkkinä lukuina. Itse laittaisin ketkaviivan rinnalle vanhan Balticin ketkan ja muuttaisin samanlaiseksi.
- veneeltänäyttää
Paperille piirrettynä vapaalaidan korkeus ja ketka muistuttaa enemmänkin S&S Swanin tai vanhan Balticin ketkaa kuin lapikasta ;-)
Leveämpihän tuo on kuin saman kokoluokan em klassikot.
- oneoff
Mielenkiintoista. Hitusen pienempi retroveneprojektini on jkv pidemmällä. On samoin hybridi vanhaa ja uutta. Olen pohtinut keulaa ja ja olisin halunnut kapean, korkean ja ylöspäin noustessa levenevän. Siis eräänlaisen klipperikeulan, mikä pieneen aaltoon uppoisi mutta isommat roiskisi sivulle ja runsaan ketkan kera pitäisi kannen kuivempana.
Ketkaa arvioidessa minusta keskivene ei kannata olla alin kohta. Muodostuu herkästi pysyvä vesilammikko ja ruma valumajälki kylkeen.
Toinen toteutumaton ajatus oli 2 preäsintä peräpeiliin. Hydrodynaamisesti toimivat kuulemma tehokkaammin pohjan alla, koska pohja on silloin päätelevy tai vastaa vinglettiä.
Jos kiinnostaa vertailla projekteja, ota yhteys:
[email protected] - Joakim1
Nyt en osaa hahmottaa millaisesta veneestä oikein on kyse, mutta luvut kuulostavat suurilta ja ketkaa on paljon. Vaikkapa Swan 43:ssa varalaita on keulassa 1,35, maston kohdalla 1,05 ja perässä 0,95 m. Baltic 43:n luvut ovat muuten samat, mutta maston kohdalla 1,15.
Yleisesti on varsin harvinaista, että varalaita perässä olisi suurempi kuin maston kohdalla. Poikkeuksena tästä vaikkapa Nauticat 42, jossa mitat 1,75, 1,4, 1,5 m. Mutta tuossakaan ei voi oikein puhua oikeasti taakse nousevasta ketkasta, vaan peräosassa on korotettu kansi.- kaunisklassikko
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/51166d1292211381-sheered-waterline-swan43boottop.jpg
Varalaita taitaa olla matalimmilaan ruffin takaosan kohdalla ja nousee muutaman cm perää kohti. - Joakim1
Tuossa Swan 43:ssa on viimeinen n. 4 m perästä täysin vaakasuoraa ja siitä alkaa nousta keulaa kohti. Onko perä sitten sentin pari alempana vai ylempänä riippuu lastauksesta.
- seppomartti
kaunisklassikko kirjoitti:
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/51166d1292211381-sheered-waterline-swan43boottop.jpg
Varalaita taitaa olla matalimmilaan ruffin takaosan kohdalla ja nousee muutaman cm perää kohti.Tuosta Swan 43:n sivuprofiilista vielä. Kuka keksii, miksi ahterin sivuprofiili oli päin vastoin kaareva kuin nykyään?. Tavoiteltiinko peräaallon muotoa, mikä aalto alkoi muodostua paljon peräpeilin etupuolelta "ior- kyhmystä"?
- aallot_bluffia
seppomartti kirjoitti:
Tuosta Swan 43:n sivuprofiilista vielä. Kuka keksii, miksi ahterin sivuprofiili oli päin vastoin kaareva kuin nykyään?. Tavoiteltiinko peräaallon muotoa, mikä aalto alkoi muodostua paljon peräpeilin etupuolelta "ior- kyhmystä"?
Ei se nurja kaarevuus aallonmuodostuksen takia siellä ole, vaikka tuohon aikaan sellaista uskottelivat. Se on puhtaasti IOR-vyömittojen suotuisan sijoittelun takia.
- fghjkllo
Veneeseen olen hakenut muotoja yhdistelemällä colin archeria, mutta leveällä perällä. Robert perryn quill:iä, mutta puolipitkällä kölillä kuten hans christianin telestar. Sekä Martin Bekebreden Noordkaperia mutta modernimmalla rungolla. Noordkaperista olen hakenut pääasiassa ketkan ja pilothousen sekä kannen mallia.
Korkeuksissa kannattaa myös huomata että "varvaslistat" tulevat olemaan n. 15cm korkeat osana kylkeä kuten esim Hans Christianissa tms.
Oneof on varmaan oikeassa tuon keskikohdan matalan kohdan kanssa, toisaalta se lienee ongelma vain satamassa, ei niinkään purjehtiessa.
Itseasiassa keskikohta on väärä sana, tarkemmin matalin kohta on istuinaukon etureunassa pilothousen takaseinän kodalla. Kansi kannattanee tehdä niin että vedet valuu taakse asti.
Puuepoksirakenne.
Kutteri- Bossu
Veden valuminen voi tapahtua eri tavalla kallistuksessa kuin ilman kallistusta. Mulla on umpinaiset massiiviset puuvarvaslistat, ja vesi poistuu kahdesta viemäristä" veneen keskikohdasta vähän perään päin. Eli perä on korkeampana kuin keskikohta. Viemärit tyhjenevät tyhjennysaukoista vesilinjan yläpuolella. Rakenne toimii muuten hyvin, mutta talvisäilytyksessä täytyy vene saada hyvin vaateriin, muuten tyhjennysaukot eivät ole alimmassa kohdassa ja vesi seisoo lammikoissa.
- yksiperäsinriittää
Suunnittelet pitkäkölistä venettä ja siihen tuplaperäsimet peräpeiliin. Onko perän leveys sellainen, ettei yksi peräsin riitä? Pitkäkölisyys sellaisenaan merkitsee suuntavakavuutta ja hankalaa ohjattavuutta peruuttaessa. Jälkimmäistä tuplaperäsimet tuskin helpottavat, ehkä päinvastoin.
- fghjkllo
Kysymys oli varmaan Sepolle.
Itse olen ihan yhdellä peräsimellä matkassa. - seppomartti
Retroveneen 2016 leveys on konservatiivinen 3,70 vrt pituuteen 12,5 ja peräpeili aika pieni. Kaksi peräsintä ja yksi pinna oli alkuperäinen ajatus. Yhdellä syvällä lavalla vene pysyy hanskassa mutta kaksi pienempää saattaa tarjota turvallisuusetua esim törmätessä nukkuvaan valaaseen tai muuhun esteeseen. Samoin peräsinakselin momentin varsi lyhenisi. Jos on hydraulinen köli niin peräsin ei mieluusti saisi uida syvemmällä Eli yksi syvä ei sovi. Peräpeilissä olevan peräsimen voisi korjata tai vaihtaa helpommin jos ottaisi varaperäsimen mukaan.. Haittana olisi estetiikka, peräpeiliin huonosti mahtuu tuuliperäsin hydrogeneraattori työntötankoja. Ja peräsin menettää tehoaan peräpeilissä. Kompromisdiksi tulee 2 suht..pientä peräsintä muttei peräpeiliin.
- hii_o_hoi
Sopiva (= sopusuhtaisen näköinen ketka) ei ole yksiselitteinen asia, siihen vaikuttaa ainakin veneen muut mittasuhteet, veneen tyyli ja kulloisenkin ajan "muoti". Lisäksi ketka on tietenkin makuasia, niinkuin kaikki kauneuteen liittyvä.
Jenkkiläinen venesuunnittelija Ted Brewer kirjoittaa eriaisista ketkoista sekä antaa klassisen "Luders- kaavan" (Bill Luders oli puuveneajan suunnittelija, jonka veneet olivat kuuluisia kauniista ketkastaan).
http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/thingofbeauty.php
Lukemisen avuksi: ketka on "sheer" tai "sheerline" in english. - Puksprööti77
Mikä on ketka?
- 14ja7
Veneen banaanimuotoinen runko. Rungon ja kannen liitoksen sivuprofiili on kaareva kuten ylöspäin aukeava käyrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1305275- 323287
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161857Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221830Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.191685Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta711531Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt111415Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?111306Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161297Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi191277