Hoitajien kahvi- ja ruokatauot hoitolaitoksessa

Vanhuks

Käyn melkein päivittäin katsomassa läheistäni Nivalan vanhainkodissa. Ihmetystä herättää hoitajien tauot. Kuika pitkät kahvi- ja ruokatauot ovat hoitajilla? Käydessäni tapaan vaan siivoojan työssään ja hoitajia ei vaan näy missään. Siellä ne vanhukset keskenään ovat tai jopa omissa huoneissaan lukojen takana. Kerrankin olin läheiseni luona 2 tuntia ja kertaakaan hoitaja ei näkynyt. Kerrankin vierailuni aikana läheiseni soitti sisäpuhelemella hoitajille, että oisi wc asiaa. Sieltä hoitaja vastasi, että ollaan ruokatauolla ja tullaan sitten. Eipä näkynyt tuntiin!

Voiskohan joku hoitaja tähän vastata.

10

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salaaseuraamaan

Voi hitto! Tuohonhan on saatava vastauksia! Itse olen epäillyt samaa.

• Hirveetä

Todellakin ! On kyllä hoitoala väärä näille jos ei oikeasti välitetä...

• kiire

Totta sama pätee myös muualla sairaaloissa....

• Hoitsuke

Sydäntä särkevää välinpitämättömyyttä..

• tunnollinenlähihoitaja

Hei! Tämä saastainen keskustelupalsta tuskin ainakaan on oikea paikka alkaa lietsomaan ja yleistämään tällaista asiaa.

Mihin aikaan kyseiset omaiset käytte vanhainkodeissa? Jos käytte aina samaan aikaan (hoitajien ruokataukojen aikaan) on turha ihmetellä kun hoitajia ei näy, hoitajilla myös oikeus ruokataukoihin raskaan työn keskellä. Tottakai hoitajat päättävät ruokatauon akuutin tilanteen tapahtuessa, mutta vessassa käyttäminen ei ole akuuttia. Yleensä vessassa käyttämiseen on hyvin perusteluin(perusteluita voit kysyä hoitajilta) laitettu jotkut rajat. Hoitajat myös pitävät pakolliset ja tärkeät raportit kaikkien hoitajien kesken esimerkiksi toimistossa. Hoitajat myös kirjaavat tärkeät asiat ylös ja tekevät paperihommia esimerkiksi toimistossa. Oletko miettinyt, että hoitajilla on paljon sellaista työtä joka yleensä tehdään toimiston oven takana ja se on yhtä tärkeää työtä myös. Tämä toimiston oven takana tehtävä työ ei vain välttämättä näy omaisille jotka vanhainkotiin tulevat asukasta katsomaan. Ennemmin puhutaan asukkaiden henkilökohtaiset asiat ''piilossa'' kuin kaikkien kuultavilla paikoilla. Itse lähihoitajana voin kokemuksesta kertoa, että vanhainkodeissa työvoimaa ei ole nykypäivänä niin paljoa, että olisi aikaa juoda yhtään ylimääräistä kahvikuppia. Kokemuksesta voin sanoa, että tasan kaksi (2) taukoa on vara pitää kahdeksan (8) tunnin työpäivän aikana ja se on mielestäni ihan kohtuullista.
      Kahden hoitajan autettavia asukkaita on paljon. Hoitajat voivat olla auttamassa toisia asukkaita juuri silloin kun sinä tulet tapaamaan omaistasi, ei välttämättä kahvilla. Vanhainkodeissa hoitajilla on kyllä koko päivän kädet täynnä töitä. On olemassa sellaisia vanhainkoteja joissa hoitohenkilökunta huolehtii myös ruokahuollosta ja siivouksesta. Sinun omaisena olisi hyvä asettua hetkeksi hoitajan asemaan nyky-yhteiskunnassa.

Sinä viestin aloittaja sanot että ''kerrankin olin läheiseni luona 2 tuntia eikä hoitaja kertaakaan käynyt''. Itse ainakin henkilökohtaisesti haluaisin olla läheiseni kanssa kahdestaan kun tulen kyläilemään. Suurin osa hoitajista myös ajattelee näin ja antavaa asukkaalle ja hänen omaisilleen rauhan ja mahdollisuuden seurustella keskenään.

Ihmettelet myös sitä, että vanhukset ovat päineen jossain kuten istumassa ja lukemassa lehtiä? Kyllä. Kaikki sellaiset vanhukset jotka istuskelevat juttelemassa muiden asukkaiden kanssa, lukemassa lehtiä, katselemassa televisiota, pystyvät siihen kyllä ilman hoitajan vahtaavaa silmää selän takana. Pääasiassa vanhainkodeissa pyritään toteuttamaan niin kodinomaista hoitoa kuin se on mahdollista. Mielestäni yksi kodinomaisista asioita on se, että asukkaat saavat vapaasti istua muuallakin kuin huoneessaan ja esimerkiksi lukea lehtiä.

''On kyllä hoitoala väärä näille jos ei oikeasti välitetä''. En tunne juurikaan sellaisia(mutta onhan niitäkin varmasti) lähihoitajia, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia yms. joka pystyisi tekemään vanhusten kanssa työtä päivästä toiseen ja omaisi välinpitämättömän asenteen tekemäänsä työhön. Viimeistään opiskelujen aikana ala vaihtuu ja koulut keskeytetään jos ala ei ole sopiva itselle. Tämä on tietenkin mielipiteeni, mutta työharjotteluiden aikana huomaa kyllä jos sopeutuu alalle ja jos ei. Todella kiittämätöntä sanoa ja yleistä, että kaikki ovat välinpitämättömiä. Ja olethan sinä voinut saada ihmisestä ihan väärän ensivaikutelman ja myös hoitajilla on huonoja päiviä.

Jos jokin asia mietityttää hoitotyössä niin ottakaa yhteyttä hoitajiin. Muutenkin tällainen viestinä annettu vastaus aiheuttaa usein väärinkäsityksiä ja jokin tärkeä asia jää sanomatta. Jokainen hoitaja on valmis vastaamaan kysymykseenne jos tulette sen esittämään naamatusten ja näin myös säästytte väärinkäsityksiltä.

Kiitos!

• Tunnollinenkysyy

Miksi et laittanut nimeäsi?

• Erityyppi
        Tunnollinenkysyy kirjoitti:

Miksi et laittanut nimeäsi?

Mikset sinäkään laittanu nimeäs?

• tunnollinenlähihoitaja

Miksi laittaisin nimen, kun viestiketjun aloittajakin pohdiskelee täällä anonyyminä tätä asiaa?

• kaksikymmentäyhdeksän

Piiiitkä oli vastauksesi,,seli seli makuinen

• hohoijaa22

Tunnollinen hoitaja: Kirjoituksessasi puolustat erittäin hyvin hoitajia. Oletko esimies, joka istuu toimistossa ja joka ei nää tai ei tiedä mitä hoitajat tekevät työpäivän aikana?

Useamman kerran käydessäni olen huomannut, että hoitajilla ei ole vastausta kysymykseeni.
      Esim. Miksi tietyllä osastolla on kaikkien asukkaiden ovet lukossa? Hoitajan vastaus on: En minä tiedä?
      Seuraavan kerran kun saan tähän ysymykseen vastauksena "en minä tiedä" niin menen pääkallopaikalle sitä kysymään!

Eikö palvelutalossa hoitajat ole vanhuksia varten?

Ymmärretään, että teillä on lakisääteiset kahvi-/ ruokatauot, mutta ei ne lakisääteiset tauokaan kestä tuntia tai kahta!

Lakisääteinen kahvi- ja ruokatauko on 20 minuutin ruokatauko ja YKSI 10 minuutin kahvitauko. Näin sanoo työehtosopimus.

Kirjaamiset ymmärretään ja ne tapahtuvat toimistossa eikä kavitilassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      43
      4723
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2564
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1034
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1015
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      954
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      118
      911
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      874
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      835
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      810
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      51
      778
    Aihe