Sydämeen sattuu levossa, mitä teen?

Eli, olen 13-vuotias tyttö. Tänään aamulla, liikuntatunnin jälkeen, normaalilla tunnilla istuessani sydämen kohdalta rupesi pistämään. Kipu tuntuu kokoajan, mutta noin muutaman minuutin välein tulee voimakkaampi pistos, joka sattuu. Kipu tuntuu aika lailla juuri sydämen kohdasta, rinnan alta. Kipu säteilee todella paljon vasempaan käteeni ja olkapäähäni. Myös siis käteeni tulee isoja pistoja aina paikkapaikoin. Otin viime viikon keskiviikkona (22.4) viimeisen, kolmannen HPV-rokotteen, voiko tämä olla jotain rokotteen sivuvaikutusta? Onko tämä vaarallista? Liityykö sydämeen? Soitanko lääkärille, ja kerron ensin vanhemmilleni? Auttakaa, olen pulassa.

Olen tällähetkellä vähän hysteerinen, kun luin, että jos kipu säteilee vasempaan käteen, saatta kyse olla sydämestä. HPV-rokotteen otin siis vasempaan käteen. :) Toivon, että saisin apua...
2910
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Hei,

kerro asiasta vanhemmilesi ja jos vielä on tuollaisia tuntemuksia niin käy varalta lääkärissä niin varmistavat asian.

Mutta saattaa hyvinkin johtua rokotteestakin. Toisinaan tuollaista aiheuttaa myös erilaiset lihasjumit.

Äänestä

Moikka!
Olen vain ensihoitaja, en siis lääkäri. Oletettavasti olet perusterve ja nuoresta iästäsi johtuen olisi hyvin epätodennäköistä, että kipu olisi sydänperäistä. Tavallisesti pistävä kipu rinnassa, joka myös tuntuu painaessa tai riippuu hengityksestä on lihasperäistä. Ei siis sydänlihaksesta johtuvaa. Tällaista kipua saattaa esiintyä joskus varsinkin liikunnan jälkeen, itsellänikin on joskus samankaltaisia oireita. Jos kipu kuitenkin jatkuu kannattaa kertoa ainakin vanhemmille ja hakeutua lääkäriin tutkittavaksi. :)

Äänestä

Kommentoi aloitusta


himpulihompuli kirjoitti:

Eli, olen 13-vuotias tyttö. Tänään aamulla, liikuntatunnin jälkeen, normaalilla tunnilla istuessani sydämen kohdalta rupesi pistämään. Kipu tuntuu kokoajan, mutta noin muutaman minuutin välein tulee voimakkaampi pistos, joka sattuu. Kipu tuntuu aika lailla juuri sydämen kohdasta, rinnan alta. Kipu säteilee todella paljon vasempaan käteeni ja olkapäähäni. Myös siis käteeni tulee isoja pistoja aina paikkapaikoin. Otin viime viikon keskiviikkona (22.4) viimeisen, kolmannen HPV-rokotteen, voiko tämä olla jotain rokotteen sivuvaikutusta? Onko tämä vaarallista? Liityykö sydämeen? Soitanko lääkärille, ja kerron ensin vanhemmilleni? Auttakaa, olen pulassa.

Olen tällähetkellä vähän hysteerinen, kun luin, että jos kipu säteilee vasempaan käteen, saatta kyse olla sydämestä. HPV-rokotteen otin siis vasempaan käteen. :) Toivon, että saisin apua...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu