Onko vaikeaa ajaa tasaista nopeutta?

tasaisen-vauhti

Ajan vakkari päällä (todellista nopeutta noin 101 km/h). Saavutan edellä ajavan ja lähden ohittamaan. Sitten yhtä äkkiä tämä ohitettava nostaa nopeutta ja palaan takaisin hänen taakseen.

Minuutin jälkeen edellä ajavan vauhti tippuu ja lähden jälleen ohitukseen (minulla on vakkari edelleen päällä). Sama ilmiö toistuu jälleen, eli kun ohitettava huomaa että olen rinnalla ja ohittamassa, nostaa hän omaa nopeuttaan. Mistä näitä idiootteja oikein sikiää ja miten heille on annettu ajo-oikeus?!

Jos on noin pirun vaikeaa ajaa tasaista nopeutta, olisi syytä siirtyä bussikyytiin. Hiiteen kaikki vauhtir.unkkarit sotkemasta muiden menoa.

43

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Einiillemitäänvoi

      Olen huomannut tuon saman ilmiön. Syynä varmaankin on, ettei noin ajavan autossa ole vakkaria tai se ei ole päällä. '
      'Manuaalisesti' vakionopeuden pitäminen ei onnistu ellei siihen nimenomaan keskity.
      Yleensä ajan noista ohitse ja sen jälkeen jatkan vakkarilla. Useimmissa tapauksissa se on tällä selvä.
      Sitten nämä junteimmat tietysti ohittavat kohta ja jäävät sitten eteen taas kiikkumaan. Ohi vaan ja sama toistuu kohta taas... Eihän näille junteille mitään voi, mutta ei heitä nyt niin montaa kuitenkaan ole eikä he yleensä ole matkalla kauas. Pää kylmänä vaan

      • Tuttu ilmiö moottoriteillä. Aja vakkari päällä ja saavutat auton, kun siirryt vasemmalle kaistalle huomaat että rinnatusten edetään. Ei voi muuta tehdä kuin kaasua painaa, jotta ohi pääsee


      • Einiillemitäänvoi
        autoilija kirjoitti:

        Tuttu ilmiö moottoriteillä. Aja vakkari päällä ja saavutat auton, kun siirryt vasemmalle kaistalle huomaat että rinnatusten edetään. Ei voi muuta tehdä kuin kaasua painaa, jotta ohi pääsee

        Juuri noin. Se ohittaminen ei liene ongelma ja sen jälkeen tilanne on ohi lähes aina.


      • huomioi-tämä

        Tässä kyseisessä esimerkissä ajettiin jo suurinta sallittua. Ei ohituksessa saa ajaa ylinopeutta.


      • Einiillemitäänvoi
        huomioi-tämä kirjoitti:

        Tässä kyseisessä esimerkissä ajettiin jo suurinta sallittua. Ei ohituksessa saa ajaa ylinopeutta.

        Niinpä. No mitä sitten suosittelisit tekemään noille kiusankappaleille. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta ja saavuttaa edelläolevan ja lähtee sitä sitten ohittamaan. Kaveri nostaakin samalla nopeuden suurimmaksi sallituksi ja siinä sitten körötellään rinnakkain.
        No tietysti ohittajana vähennän nopeutta ja palaan kaverin taakse, koska ylinopeutta ei saa ajaa. Kun pääsen kaverin taakse, niin kaveri tietysti pudottaa taas nopeuden alle sallitun.
        Lähden taas ohittamaan ja kaveri nostaa nopeuden sallituksi jne, jne...
        Näin se menee...

        Useinmiten tietysti poikkean kahville, jos kahvipaikka löytyy. Jos ei löydy, niin jää kaksi vaihtoehtoa. Ohitan kaverin hetkellisellä ylinopeudella tai jään kaverin kiusattavaksi.
        Arvaapa kumman valitsen?


      • Todellisia-ovat
        Einiillemitäänvoi kirjoitti:

        Niinpä. No mitä sitten suosittelisit tekemään noille kiusankappaleille. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta ja saavuttaa edelläolevan ja lähtee sitä sitten ohittamaan. Kaveri nostaakin samalla nopeuden suurimmaksi sallituksi ja siinä sitten körötellään rinnakkain.
        No tietysti ohittajana vähennän nopeutta ja palaan kaverin taakse, koska ylinopeutta ei saa ajaa. Kun pääsen kaverin taakse, niin kaveri tietysti pudottaa taas nopeuden alle sallitun.
        Lähden taas ohittamaan ja kaveri nostaa nopeuden sallituksi jne, jne...
        Näin se menee...

        Useinmiten tietysti poikkean kahville, jos kahvipaikka löytyy. Jos ei löydy, niin jää kaksi vaihtoehtoa. Ohitan kaverin hetkellisellä ylinopeudella tai jään kaverin kiusattavaksi.
        Arvaapa kumman valitsen?

        Kyse aloituksessa oli antaa ymmärtää että moisia kiusaavia mul.kkuja todellakin löytyy liikenteestä.


      • tumis

        Kyllä ainakin itsellä tasaisen nopeuden pitäminen onnistuu ihan helposti korvakuulolta. 1/2 km/h saattaa mäissä heitellä. Rellun vakkarilla sen sijaan seilaa nopeus 75-85 välillä jos 80 yrittää ajaa. Ja bensaa menee litra enemmän satasella. Et ainakin itsellä ei vakkarista mitään iloa.


    • Rekka-Reiska

      Sama ilmiö esiintyy myös usein nk. ohituskaistoilla ylämäissä. Näin raskaankalustonkuljettajana huomaan usein tilanteita jossa henkilöauto ajaa seitsemääkymppiä ja kun viimein päästää ohituskaistan kohdalle ja lähden isommalla autolla yrittämään ohitusta niin eikös tämä kuppaaja nosta nopeutensa karvan alle yhdeksänkympin etten vaan pääse ohi. Kun sitten ohituskaista loppuu ja mäki tämä puupää laskee nopeutensa taas siihen seitsemänkympin tasolle ja taas sitten köröttelen hidastelijan takana ja monta muuta taas minun takana. Onko se kiusantekoa vai vaistonvaraista toimintaa ohitettavalta en tiedä. Ärsyttävää ainakin ja usei myös vaarallista.

    • Tuossa käy ihan se että toinen havahtuu että on ajanut alinopeutta, ei kummaa

      • hannes-havahtuja

        Olisi kenties syytä jättää se ajaminen muiden hommaksi jos on tapaha "havahtua" siellä liikenteessä.


      • iuyfgh

        Joo ja aloittaja luulee pääsevänsä sujuvasti ohi selkeällä alinopeudella. Vakkaripellejen vakio ongelmia.


      • tasaisen-vauhti
        iuyfgh kirjoitti:

        Joo ja aloittaja luulee pääsevänsä sujuvasti ohi selkeällä alinopeudella. Vakkaripellejen vakio ongelmia.

        Mistä päättelet että kyseessä oli alinopeus? Tieosuudella on 100 km/h rajoitus ja ajoin 101 km/h vakkari päällä. Pellen tunnsitaa muusta kuin vakkarin käytöstä. Useimmille pelleille on ilmeisesti ajokortti annettu säälistä.


      • runkut.hoitoon
        iuyfgh kirjoitti:

        Joo ja aloittaja luulee pääsevänsä sujuvasti ohi selkeällä alinopeudella. Vakkaripellejen vakio ongelmia.

        Haista sinä håmå P aska


    • Ei ole olemassa alinopeutta, on vain liikennemerkillä osoitettu tiekohtainen enimmäisnopeus.

      Harmittavapiirre tosiaan, kun kävin autokoulun silloin muinoin, opettaja huomautti heti jos ei kyennyt pitämään tasaista nopeutta.

      • joukkoliikenneToimii

        Kovin paljon alle suurinta sallitua ajavilta pitäisi ottaa kortti pois tai sakotettaisiin reilusti yleisen turvallisuuden nimissä.


      • Käräjäoikeuden juttu R12/1576 rikesakon vastustaminen...

        "Henkilö ajoi 30km/h alle rajoituksen ilman pätevää syytä, joten hänelle määrätty 85€ rikesakko muita häiritsevästä ajotavasta oli oikeutettu"


      • GoPro_HERO

        Hitaasti ajavista pääsee useimmiten ohi. "Nopeusr.unkkarti" ovat todellisia liikenteen vaarantaijia ja kiusankappaleita. Tahalliseen häiritsevään ajoon pitää puuttua. On keneties aika hankkia autoon kamera kuten venäjällä useilla on. Voi sitten laittaa kuvamateriaalia viranomaisille näistä ääliöistä.


      • huonoautomaatti
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Käräjäoikeuden juttu R12/1576 rikesakon vastustaminen...

        "Henkilö ajoi 30km/h alle rajoituksen ilman pätevää syytä, joten hänelle määrätty 85€ rikesakko muita häiritsevästä ajotavasta oli oikeutettu"

        Huono yritys. Tuosta tulee kuusi päiväsakkoa.


      • huonoautomaatti kirjoitti:

        Huono yritys. Tuosta tulee kuusi päiväsakkoa.

        Nooh, turun käräjäoikeudesta saat kopion tuomiosta, 60c/sivu jos kiinnostaa


      • funkar.inte
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Käräjäoikeuden juttu R12/1576 rikesakon vastustaminen...

        "Henkilö ajoi 30km/h alle rajoituksen ilman pätevää syytä, joten hänelle määrätty 85€ rikesakko muita häiritsevästä ajotavasta oli oikeutettu"

        LINKKI EI TOIMI!!!


      • automaatit.hoitoon
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Nooh, turun käräjäoikeudesta saat kopion tuomiosta, 60c/sivu jos kiinnostaa

        Kaikkiahan sinun jauhamiset tietysti kiinnostaa


    • 0la

      Kuinka paljon on kovin paljon

      • kaukana_maksimista

        Poliisihallituksen linjauksen mukaan puuttumiskynnys on siitä, että ajaa vain noin kolmanneksen sallitusta suurimmasta nopeudesta. Se onkin jo haitan ja vaaran aiheuttamista, mihin on syytä puuttua ja jopa rangaista. mutta ......
        - 80 tiellä voi ajaa kulkuneuvoilla, joiden rakenteellinen nopeus on 40-45 km/h eikä siihen voi kukaan puuttua, kun niillä ei pääse kovempaa.
        - voi olla kapea vararengas käytössä ja sillä saa ajaa max. 50 km/h
        - voi olla perävaunussa painava lasti ja pitää ajaa varovasti vaikka vaan 50-60
        mm. näihin pitää max nopeutta ajavien myös varautua
        Ajelen itsekin n. 90 matkavauhtia vaikka rajoitus olisi 100 tai jopa 120 .
        Kyllä hermonsa hallitseva pystyy ohittamaan ihan vaivattomasti kun vain hetken malttaa odotella. Ei suomessa ole missään kymmenien kilometrien pätkää, missä ei pääsisi ohi . Muutaman kilometrin odottelu tekee ihan hyvää.
        Erityisen tärkeää on ajaa 60 km/h ohituskieltoalueella korkeintaan sitä nopeutta, niin se auttaa kehittämään oodi ja bimmer-kuskien itsehillintää.


    • SamaLaite

      Voihan vakkarillakin nostaa nopeutta hetkellisesti vaikka ihan vittuillakseen.

      • tasaisen-vauhti

        Laki kieltää ajamasta yli suurimman sallitun. Tällä motarilla ei ole 120 km/h vaan 100 km/h rajoitus.

        P.S. Minulla ei ole tarve vittuilla liikenteessä.


    • kuutakohti

      Autolehdessä oli aikoinaan testissä vakionopeussäätimet.
      Testin yhtenä osana oli moottoritiellä ajo.
      Testiryhmä hankasi jotain 40km siivua edes takas.
      Jutussa oli erityisesti mainittu se, että miten usein testiryhmä joutui ohittamaan samoja autoja.
      Eräs autoilija oli ohitettu sen 40km matkalla viisi (5) kertaa.
      Moni muu autolija myös useaan kertaan.
      Toimittaja totesi, että vakionopeussäädin olis aika hyvä varuste noin niin kuin liikenteen sujumisen kannalta. Toki vakkarin käyttö vaatii huomioimaan muun liikenteen ja se taitaa ylivoimaista suurelta osalta kuljettajia...

      • Kokemustaon

        On sellainen kun ennakoiva ojotapa. On helppoa katsoa edelläajvan ajo käyttäytyminen ja sopeuttaa oma ajonopeutensa häneen. Turha ohitus on jos ei ole enempää kuin yksi tai kaksi kilometrinä nopeudessa eron.Kaasupoljin on sitävarten että ohitus on nopeampi ja päästään taas HUOM OIKEALLE kaistalle pois nopeamppien audi kuskien edestä.


      • samatäällä

        Itsekkään en lähde kovin pienellä nopeuserolla ohi, ellei ole tosi hyvä paikka ohittaa tai sitten pitkä matka edessä.

        Ylenesä jään perään tarkkailemaan hetkeksi ja jos edellä meniä ajaa tasaiseti riittävän paljon hitaampaa mitä minä haluan (ero yli 5km/h), tai jos hänen vauhtinsa soutaa, niin nykäisen ohi kun hänellä on heikko hetki ja päästää vauhdin putoamaan.


      • audihåmåt.hoitoon
        Kokemustaon kirjoitti:

        On sellainen kun ennakoiva ojotapa. On helppoa katsoa edelläajvan ajo käyttäytyminen ja sopeuttaa oma ajonopeutensa häneen. Turha ohitus on jos ei ole enempää kuin yksi tai kaksi kilometrinä nopeudessa eron.Kaasupoljin on sitävarten että ohitus on nopeampi ja päästään taas HUOM OIKEALLE kaistalle pois nopeamppien audi kuskien edestä.

        Audipellet on håmåja


    • älkää_itkekö

      Onko vaikea painaa kaasua? Kukaan ei ole niin kohtelias, että laskee nopeuttaan auttaakseen sinua. Ilman vakkaria nopeus luonnollisesti vaihtelee joskus paljonkin.

      • LuulotPois

        Ja vaihtelee se vakkarillakin ajettaessa aivan väkisinkin.


      • Eipäjuuri
        LuulotPois kirjoitti:

        Ja vaihtelee se vakkarillakin ajettaessa aivan väkisinkin.

        Ei ne kyllä paljon vaihtele. Riipuu vähän autosta. Edellinen auto oli diesel sitimaasturi ja siinä ei kyllä vauhti muuttunut yhtään, ei edes jyrkissä ylämäissä. Nyt on bensa farkku ja siinä tapahtuu pieni notkaus nopeudessa jyrkän ylämäen alussa, mutta tuskin koskaan enempää kuin 2km/h.


      • Ei-vaikeuskia

        Ei ole vaikeaa painaa kaasua. Vaikeuskia tuottaa rikkoa rajoituksia. EN RIKO RAJOITUKSIA.


    • Inhimillistä

      Jouduin autonvaihtotilanteessa ajelemaan jonku aikaa sijausautolla jossa ei ollut vakionopeussäädintä ja kyllä siinä vaan itsekkin huomasi usein että kun joku lähti ohi, niin itsekkin vähän skarppasi ja nosti nopeutta tavaoitevauhtiinsa, kun se oli päässyt vähän laskemaan.

      Normaalisti tulee ajettua vakionopeussäätimen kanssa melkein aina kun se on mahdollista.

    • OikeinTosiOn

      "Kukaan ei ole niin kohtelias, että laskee nopeuttaan auttaakseen sinua. "

      Joo. Kohteliaisuus ja järjen käyttö liikenteessä se vasta perseestä onkin. Ja sen kyllä saa joka päivä todetakin.

      • joojooo

        Kohteliasta on mennä ripeästi ohi, jos ohittamaan ryhtyy. Eikä sitten jäädä siihen eteen nysväämään niin että pitää jarrutella.


      • OikeinTosiOn
        joojooo kirjoitti:

        Kohteliasta on mennä ripeästi ohi, jos ohittamaan ryhtyy. Eikä sitten jäädä siihen eteen nysväämään niin että pitää jarrutella.

        Kuinkahan moni osaa ohituksen edes moottoritiellä oikein? Lähes kaikki jotka ohittavat, ajavat heti ohitettavan, jopa rekan eteen aivan heti ohituksen jälkeen. Ja sitä ennen on ihmeellisellä riuhtaisulla lähdetty takaa toiselle kaistalle. Tämä moottoritie ajon kummallisuus on vielä pahempi Ruotsissa ja siitä Tanskan kautta Keski-Eurooppaan päin. Ainoa tapa välttää tuo, on paahtaa niin kovaa ettei ne tollot edes yritä enää ohitusta.


    • hmmmmn

      Aloittaja voisi katsoa peiliin ja nähdä siellä sen syyllisen. Oma käytöksesi johtaa siihen, että joudut ohittamaan muita ja joudut potentiaalisesti stressaaviin, jopa vaarallisiin tilanteisiin. Asenteessasi on korjaamisen varaa. Suhtaudutko muutenkin muihin ihmisiin noin, että vika on aina muissa??

      Sitä vakkaria ei voi käyttää, jos on paljon liikennettä. On ajettava samaa nopeutta mitä muutkin, pitäen turvaväli. Suotta on ajaa kuin viimeistä päivää. Pääsee ehkä varmimmin perille, kun ottaa toisen asenteen.

      Kiusankappaleita toki on, mutta miksi juuri sinä törmäät heihin jatkuvasti? Olisiko se oma syysi?

      Omilla valinnoillako ei sitten yhtään ole vaikutusta siihen, miten stressaavaa ja veemäistä se matkanteko on, kun muut ei aja just niinku sinä haluat??

      • tasaisen-vauhti

        En joudu ohittamaan muita kuin heitä jotka ajavat hitaammin enkä stressaa pienistä. Jos kaveri olisi jatkanut samalla nopeudella kuin ajoi ennen kuin saavutin hänet, niin mitään tilannetta ei koskaan olisi syntyty. Olisin vain ohittanut hänet ja jatkanut matkaani. Nyt hän nosti nopeutensa ja esti ohitukseni.

        Kirjoituksestasi päätellen oma kykysi katsoa asiaa loogisesti, on rajoitteinen. Ei siitä sitten sen enempää.


      • hmmmmm

        Luin aloituksesi uudelleen ja edelleen se on kuin stressaantuneen, muita syyttävän ihmisen purkaus. Jos se helpotti, niin hyvä. Sitten voitkin katsoa peiliin ja huokaista, että voi minä pieni hölmö ihmispolo.

        Kyllä minunkin tekemiä ohituksia on estetty ja kerran siitä oli aiheutua oikea vaaratilanne. Siitä viisastuneena näen, että se on lähes täysin omaa syytäni, jos moiseen tilanteeseen joudun. Ja yllätys, en ole vuosikymmeneen vastaavaa kokenut. Mistähän johtuu vaikka silti ajan ja joudun ajoissa paikalle.

        Ihminen kun voi vaan ajaa sitä omaa autoaan vaikka mieli tekisi ajaa muidenkin autoja samaan aikaan.

        Loogista tai ei, eihän moista tilanneta olisi edes syntynyt, jos et olisi lähtenyt ohittamaan. Nopeuserokin voi olla niin pieni, ei tarvitse kuin 1-2 km/t enemmän nopeutta, kun jo saavuttaa edelläajavaa... ja taas pitää ohittaa..

        Toisekseen jos vähän katsoo pidemmäksi, niin sellanen hieman hitaampi auto varmaan kääntyy kohta sivutielle... että hyöty yks ja sama ohittaako.


    • Ajaajaajaa

      Joo, ajetaan kaikki vaan satasen alueella kahdeksaakymppiä, jos näitä ajajia liikenteessä sattuu olemaan, ja niitähän on..
      Tämä ei ollut aloittajan varsinainen asia, vaan se, miksi nämä hitaammin ajavat nostavat nopeutta juuri, kun joku heitä sitten ohittaa...liikenteenvaarantamista ja kiusantekoa, sitähän se on.

      • Juuri-näin

        > "Tämä ei ollut aloittajan varsinainen asia, vaan se, miksi nämä hitaammin ajavat nostavat nopeutta juuri, kun joku heitä sitten ohittaa...liikenteenvaarantamista ja kiusantekoa, sitähän se on."

        Juuri näin. Ihmettelen itse mitä tällaisten ihmisten päässä oikein liikuuu, vai liikkuuko mitään. Jos ei ole kaikki inkkarit kanootissa, ei pitäisi olla ajo-oikeutta laisinkaan.


    • Vappuakaikille

      Ajelen itse rauhallisesti,mutta päästän nopeamman ohi,itse vähän vauhtia hiljentamalla ohitus on turvallisempaa.KESÄISIN kun on iso asuntovaununperässä annan ohittajalle merkin vilkku kerran oikealle ja hijennän vähän noputta.Ei laillinen teko ,mutta kansain välinen.Olen isokoinen ,mutta hyvä tapainen.En taida olla oikeassa täällä enkä muuallakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe