Ovatko liberaalit synnintuntoisia?

Oksastettuoksa

Ilman synnintuntoa ei ole Jumalan armoa, sanoo Markku.

Olen huomannut monen papin tuoneen esiin Jumalan armoa ikään kuin se olisi kaikille tarjolla, myös synnintunnottomille.

46.40 - 47.04

" Jumalan armoa tulee esiin ihmiselämässä siinä että hänellä on synnintunto "

Jos ihmisellä on Jumalan pelko ja synnintunto niin sellainen kulke Jumalan armon alla, sanoo Markku edelleen.

Jos ei ole Jumalan pelkoa ei ole Jumalan armoakaan, toteaa Markku.

Olen melko varma että Markku on oikeassa, vaisto sanoo tai jokin sellainen, joka tunnistaa että tuo on totta. Silloinhan liberaaliopetus on valhetta. Muistathan kuunnella Markun puheita ylipäätäänkin jos olet konservatiivi. Itselleni olen huomannut siitä olleen suuren innotuiksen ja oivallusten sekä monien hyvien asioiden avunsaantina. En osaa edes sanoa kuinka paljon Markun puhumiset ovat minua auttaneet.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaysus

      Toivottavasti tunnet siis synnintuntoa jokaisesta syömästäsi katkaravusta ja jokaisesta käynnistäsi sisävessassa.

      • voi.poloista

        Kumma on ateistin sielunmaisema. Onneksi en ymmärtänyt yhtään mitään : )


      • Jaysus
        voi.poloista kirjoitti:

        Kumma on ateistin sielunmaisema. Onneksi en ymmärtänyt yhtään mitään : )

        Kumma oletus, että olen ateisti. Onneksi minun ei tarvitse välittää sinun ymmärryksestäsi.


    • KiitosJeesus

      Mistä sitä tietää. Voihan ne ollakin salaa synnintuntoisia. En taida tuntea ketään liberaalia. Yhden sellaisen tapasin kerran treffeillä ja päättelin ettei ollut hänellä synnintuntoa. Tosin mistä sen voi toisesta tietää. Yleisasenne voi ola synnintunnoton mutta piilossa omatunto voi piinata liberaalia.

      • pallotakaisin

        Konservatiivisia uskovia ei synnintunto tunnu vaivaavan päätellen siitä, että heitä kiinnostaa vain toisten synnit.


      • armahdettu.syntinen
        pallotakaisin kirjoitti:

        Konservatiivisia uskovia ei synnintunto tunnu vaivaavan päätellen siitä, että heitä kiinnostaa vain toisten synnit.

        Omamme me saamme anteeksi Jeesuksen veren tähden. Muiden syntejä emme voimpyytää anteeksi.


      • pallotakaisin
        armahdettu.syntinen kirjoitti:

        Omamme me saamme anteeksi Jeesuksen veren tähden. Muiden syntejä emme voimpyytää anteeksi.

        Mutta voitte kuvitella muille syntejä mutta ette itsellenne.


      • pallotakaisin kirjoitti:

        Mutta voitte kuvitella muille syntejä mutta ette itsellenne.

        Mistä ihmeestä niin kuvittelet? Sanoisinpa, että mitä aidommassa ja nöyremmässä uskossa ihminen on, mitä lähempänä Jumalaa, niin sitä syntisemmäksi hän tuntee itsensä Jumalan Pyhyyden rinnalla.


      • pallotakaisin
        Tipale kirjoitti:

        Mistä ihmeestä niin kuvittelet? Sanoisinpa, että mitä aidommassa ja nöyremmässä uskossa ihminen on, mitä lähempänä Jumalaa, niin sitä syntisemmäksi hän tuntee itsensä Jumalan Pyhyyden rinnalla.

        Ei näillä palstoilla monikaan tunnusta itseään syntiseksi, liberaalit kyllä leimataan melkein joka jutussa syntisiksi ja homot.


    • Tellmetruth

      Eivät taida halua kommentoida asiaa kun ovat liberaalisen hiljaa kuin rotat koloissaan.

      • ateistit.päivystää.taas

        Ateisti olivat taas ekana haaskalla....


    • Eiköhän ”liberaalitkin” tunne aivan samalla tavalla synnintuntoa Jumalan edessä? Koetatte vain kehitellä sellaisia määritteitä, jotka miellyttävät eitä eikä totuus taida juuri kiinnostaa?

      Voihan olla että osalle riittää vähäisempikin muistutus joten ei tarvitse jatkuvasti muistuttaa siitä kuten joitakin ”kovakorvaisempia”?

      Näin olen ajatellut sen, että kai unohdetaan muuten tuo synnintunto, niin siksi sitä pitää joillekin saarnata jatkuvasti ja siksi halutaan sellaisia saarnojakin.

      • armahdettu.syntinen

        Liberaalilla on niin erilainen käsitys synnistä ja sekin vähä selitetään humanismilla.
        Ilman synnintuntoa ihminen paatuu synteihinsä ja erkanee Jumalasta ja Hänen tahdostaan.
        Siksihän Jeesus on kuollut ja sovittanut syntimme, että me ne tunnustaisimme ja saimimme anteeksi ja voisimme kilvoitella kohti voittopalkintoa.
        Mikään synti tai epäpyhä ei peri taivasten valtakuntaa.


      • armahdettu.syntinen kirjoitti:

        Liberaalilla on niin erilainen käsitys synnistä ja sekin vähä selitetään humanismilla.
        Ilman synnintuntoa ihminen paatuu synteihinsä ja erkanee Jumalasta ja Hänen tahdostaan.
        Siksihän Jeesus on kuollut ja sovittanut syntimme, että me ne tunnustaisimme ja saimimme anteeksi ja voisimme kilvoitella kohti voittopalkintoa.
        Mikään synti tai epäpyhä ei peri taivasten valtakuntaa.

        Eiköhän se ole aika tavalla sama kaikilla? Synti on pois kääntymistä Jumalasta.
        No, ehkä jotkut ovat niin ”paatuneita” että tarvitsevat jopa viikoittain tuota synnintuntoon tulemista?


      • armahdettu.syntinen
        mummomuori kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika tavalla sama kaikilla? Synti on pois kääntymistä Jumalasta.
        No, ehkä jotkut ovat niin ”paatuneita” että tarvitsevat jopa viikoittain tuota synnintuntoon tulemista?

        Minä ainakin tarvitsen jokapäivä Jeesuksen puhdistavaa verta syntejeni sovitukseksi.
        Ihan hölmöä on kuvitella, että kerran viikossa kirkossa käynti voisi olla syntien sovitus aikataulu.
        Paatumisesta todellakin on kysymys jos kuvittelee päivääkään pärjävänsä tiedostamatta omaa syntisyyttään.


      • armahdettu.syntinen kirjoitti:

        Minä ainakin tarvitsen jokapäivä Jeesuksen puhdistavaa verta syntejeni sovitukseksi.
        Ihan hölmöä on kuvitella, että kerran viikossa kirkossa käynti voisi olla syntien sovitus aikataulu.
        Paatumisesta todellakin on kysymys jos kuvittelee päivääkään pärjävänsä tiedostamatta omaa syntisyyttään.

        Nuo ovat vähän eri asioita. Se että tiedostaa ei vaadi sitä, että pitää jatkuvasti kuunnella synnintuntoon johtavia saarnoja. Eivätkö he tarvitse noita saarnoja, jotka kerkeävät unohtamaan vaikka viikon aikana sen, mitä se synti on, koska ovat niin paatuneita?


      • armahdettu.syntinen
        mummomuori kirjoitti:

        Nuo ovat vähän eri asioita. Se että tiedostaa ei vaadi sitä, että pitää jatkuvasti kuunnella synnintuntoon johtavia saarnoja. Eivätkö he tarvitse noita saarnoja, jotka kerkeävät unohtamaan vaikka viikon aikana sen, mitä se synti on, koska ovat niin paatuneita?

        Mistä sitten nykyihminen tunnistaa syntinsä ja nöyrtyy pyytämään niitä anteeksi?


      • armahdettu.syntinen kirjoitti:

        Mistä sitten nykyihminen tunnistaa syntinsä ja nöyrtyy pyytämään niitä anteeksi?

        En ihan ymmärrä – oletko sinä voinut välttyä tunnistamasta syntejäsi? Jos ei muuten niin kuulee sen muilta erilaisissa keskusteluissa, ehkäpä sattuu lukemaan jopa Raamattua tai muutama kerta kuunnella saarnaa jo riittää asian ymmärtämiseen.

        Vai onko niin kuten kerran eräässä ketjussa tuli ilmi. Toivotaan että ehkä paikalle on sattunut sellainen syntinen, joka ensimmäistä kertaa kuulee saarnaan ja sitten tulee synnintuntoon. Toivotaan siis että joku toinen – ei siis missään nimessä jo ”pelastunut” – kokee sen synnintunnon.


    • arkatunto

      Avaajan esittämä kysymys voidaan muuttaa myös muotoon: ovatko kristityt ylipäätään synnintuntoisia. Kaikissa niissä kristillisissä yhteisöissä, joissa ei julisteta sekä lakia että armoa, puuttuu synnintunto. Synnintunto tulee aina laista ja vain synnintuntoinen kaipaa armoa Jeesukselta Kristukselta. Keskiössä ja kaiken julistuksen punaisena lankana tulee aina olla Jeesuksen syntien sovitus ristillä ja Hänen ylösnousemuksensa voima.

      Synnintunto ja armon tarve tulee aina Raamatusta - meille riittää se, että uskomme, mitä Jumala Sanassaan sanoo:
      Jes. 66: "Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä."

      Tätä on vaikea lyhyesti esittää, mutta yritän kuitenkin. Lakipainotteisissa saarnoissa on vaarana ajautua lakihenkisyyteen, ajatukseen siitä, että kristitty voisi elää teoissaan ja ajatuksissaan aina Jumalan Sanan mukaista elämää. Julistaja on vaativa. Osa kuulijoista ylpistyy kuvitellen elävänsä hyvää elämää ja osa masentuu kokiessaan, etteivät he täytä julistajan heille asettamaa mittaa. Vain armosta puhuva ei tarjoa lainkaan Kristuksen sovitusta synteihin (kuulija näkee sovitusta kaipaavan syntisyytensä vain lain sanasta) vaan yleistä hyväksyntää kaikille ja kaikenlaiselle elämäntavalle. Julistajan sanoissa ei ole jumalallista arvovaltaa vaan ainostaan inhimillistä, sosiaalista puolta. Puhe on sokerista, imelää - mutta Jeesus ei sanonut "te olette maan sokeri", vaan "te olette maan suola".

      Lakiin liikaa keskittyvä julistaja sen sijaan on itse asiassa kova ja itseään korostava. Totuus ilman rakkautta tekee aina kovaksi. Jokaisen julistajan on tiedostettava omat heikkoutensa ja vajavuutensa ja sitä kautta täysi riippuvuus Jeesuksen armosta. Rakkaudellinen julistaja saarnaa laki sydänverellään ja tietoisena omasta syntisyydestän. Sydämeen asti näkee ainoastaan yksin Jumala eikä kukaan meistä voi virheettömästi arvioida kenenkään synnintuntoa ja armon kaipuuta.

      On olemassa syyllisyydentuntoa, joka näyttäytyy synnintuntona, mutta joka itse asiassa on täysin tunteissa olevaa painolastia, joka tarvitsee vapautuakseen ymmärtävän sielunhoitajan - on tämä sitten joku ystävä tai "alan ammattilainen". Väärästä, sairaasta, syyllisyydestä ei saa vapautusta syntejä tunnustamalla. Väärä syyllisyys on epämääräistä, jota kokija itse ei osaa eritelläl eikä kertoa syitä - hän voi hokea, että "olen niin syntinen". Tätä tunnetta hän kantaa päivästä toiseen kokematta lainkaan armosta kumpuavaa iloa. Jos tällainen ihminen joutuu lakihenkisen julistuksen alle, hänen kuormansa vain kasvaa. Kaikkea julisetusta tulee arvioida kolmesta lähtökohdasta käsin: 1.Onko julistus Jumalan Sanan mukaista, 2. Onko julistuksessa aistittava rakkauden henki ja 3. Onko armo Kristuksessa julistuksen punainen lanka.

      • Aika hyvin analysoitu, vaikken kaikessa ihan samaa mieltä olekaan.

        Mutta tuossa on hyvin tärkeä kohta etenkin nykyajan ihmisille:

        ”Väärä syyllisyys on epämääräistä, jota kokija itse ei osaa eritelläl eikä kertoa syitä - hän voi hokea, että "olen niin syntinen". Tätä tunnetta hän kantaa päivästä toiseen kokematta lainkaan armosta kumpuavaa iloa. Jos tällainen ihminen joutuu lakihenkisen julistuksen alle, hänen kuormansa vain kasvaa.”

        Joka paikassa syyllistetään melkein kaikesta mahdollisesta. Se vaikuttaa moneen niin, että kokee olevansa täysin paha ja epäonnistunut ihmisenä ja johtaa masennukseen – aikamme sairauteen. Kun tätä taakkaa vielä kasvatetaan synnintuntoon saarnaamisella, voisyntyä kokemus ettei sekään ole hänessä riittävää.

        Kaikkein vaikeinta tällaiselle on ottaa armoa saati rakkautta vastaan. Hän ei koe olevansa kyllin hyvä ja arvokas sellaisen vastaanottamiseen.


    • ana.lyysi

      Liberaalit ovat synnintuntoisia siinä kuin aidot uskovatkin. Synti vaan joskus kätketään lukemattomien selittelyjen ja psyykkisten kiemuroiden taaksi. Myös luterilainen kirkko yrittää peitellä syntiä ja näin aiheuttaa turhaa tuskaa ihmisissä, jotka kuitenkin ovat synnintuntoisia ja joskus jopa tuntevat suurta hätää syntiensä vuoksi. Tällöin luterilaiset hmiset kääntyy vapaiden suuntien uskovien puoleen.

    • arkatunto

      Yritin jo selvittää, että syyllisyyden tunto ja synnintunto ovat kaksi eri asiaa. Jos ihmisen persoona ei ole pahasti hajaantunut - esim. psykopaatilla - niin ihminen kokee teoistaan syyllisyyttä ja yleensä tuntee häpeää itsestään ja myötätuntoa loukkaamaansa ihmistä kohtaan. Ihminen voi syyllistää itseään ankarasti ja mitätöidä itsensä maan rakoon kuitenkin ilman synnintuntoa - monen itsetunto on niin heikko, että hän näkee itsensä kokonaan pahana.

      Synnintunnon saa sen sijaan aikaan ainoastaan Pyhä Henki, joka vaikuttaa julistetun tai luetun Raamatun Sanan kautta.
      Joh 16: "Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion"

      Ilman synnintuntoa, ilman parannusta ei voi olla anteeksiantoakaan, sillä vain synnintuntoinen ihminen kääntyy ristillä hänen syntinsä sovittaneen Vapahtajan puoleen. Jos ihminen kokee olevansa kyllin hyvä armoon ja rakkauteen, niin hänen asenteensa on farisealainen. Hän haluaa nähdä itsessään, omassa hyvyydessään, syyn armoon. Ainoa syy syntisen armahtamiseen on kuitenkin Jeesuksen sovittava risti. Ilman Pyhää Henkeä kukaan ei edes voi etsiä yhteyttä Jumalaan.

      Room.3: ""Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään."

      Syyllisyyttä kokeva haluaa yleensä muuttaa tapansa ja paremmin elämällä hän voisi sitten elää entistä onnellisemmin. Kaikilla meillä on omatunto ja hyvin monet uskosta osattomat elälvät ulkoisesti siistiä elämää, harjoittavat hyväntekeväisyyttä, pitävät huolta perheestään ja ovat sosiaalisissa kontakteissa kohteliaita ja ystävällisiä. Hän on kuitenkin sokea sille tosiasialle, että hän on Jumalan edessä - jota hän ei tunnusta Herrakseen - synnin palvelija, synnin orja, josta hän voisi vapautua ainoastaan turvautumalla syntisyytensä tunnustaen Jeesukseen Kristukseen. Vain Pyhä Henki, usko Jeesukseen, voi muuttaa meitä.

      Room.6: "Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut".

      Luontaisesa pahuudestamme ja syntisyydestämme huolimatta kukaan ihminen ei ole olemukseltaan täysin paha. Luomisen perusteella meissä on aina Luojan kädenjälki, me olemme hänen luomiaan ihmisiä, tarkoitetut tekemään hyvää ja elämään kerran Jumalan luona ikuisesti Taivaassa. Kokonaan paha olemukseltaan on ainoastaan sielunvihollinen, jota Saa-ta-naksi kutsutaan.

    • KokoomukselleEI

      Mainiosti muotoiltu ja analysoitukin ja en lköytänyt yhtään asiaa, jossa olisin eri mieltä nimimerkin arkatunto kanssa. Ihan samaaan suuntaan ajatukseni kulkevat kanssaan, Nimimerkki mummomuori, mainitsit ettet ole samaa mieltä joka asiassa, mainitse yksi asia, ja avaa hieman mikä saa sinun ajatuksesi ajautumaan eri polulle kirjoittamaansa kanssa, jos viitsit.

      • No, ne ovat vain pieniä yksityiskohtia. Niiden analysoiminen ei tässä yhteydessä ole mielekästä, sillä kirjoituksen kokonaisuus on kuitenkin hyvä. Ehkä toisessa ketjussa...


    • Terv.ap
    • sage8

      Liberaalien synnintunnosta en tiedä mutta konsut ja fundikset ovat sitä, nimittäin toisten syntien tunnosta.

    • kui22

      Kyllä, tiedostan aivain erinomaisesti etten ole täydellinen - siis uskon kielellä synnitön. Ja koska itse mokaan tämän tästä en odota 'ihmeitä' muiltakaan. Tällä tavoin on paljon kevyempi elää puolin ja toisin. Kyllä kaikki varmaan ovat tietoisia puutteistaan - vaikka eivät puhuisi ns. synnistä, eivätkä niitä alituiseen ääneen vatvo, sen enempää muiden vikoja kuin omiaan.

      • ykst

        Tee parannus liberaalisesta syntihyväksynnästä.

        " Mene, äläkä enää syntiä tee "

        Soonä Jeesuksen kehotus meille kaikille.


      • minäenusko
        ykst kirjoitti:

        Tee parannus liberaalisesta syntihyväksynnästä.

        " Mene, äläkä enää syntiä tee "

        Soonä Jeesuksen kehotus meille kaikille.

        Sinäkö olet mennyt etkä ole syntiä tehnyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe