Suojatielle kävely.

Anonyymi-ap

Mikä siinä on ettei suojatielle mentäessä katsota mitä liikenteessä tapahtuu? Kävellään vaan sokkona katsomatta yhtään ympärille.

78

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kysymys. Ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvollisuus tilanteessa, eli pitää antaa esteetön kulku jalankulkijoille. Suojatien ylittäviä jalankulkijoita ei saa ollenkaan estää tai häiritä. Autoilijoilla on siis suuri velvoite varoa ja väistää tilanteessa. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

      • Anonyymi

        Arvasin että se auto piti tunkea tähän vaikka kyse oli kävelijästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin että se auto piti tunkea tähän vaikka kyse oli kävelijästä.

        Myös esim. moottoripyöräilijällä, polkupyöräilijällä, mönkijäkuljettajalla, hevosvaljakolla tms. on sama väistämisvelvollisuus suojatietä ylittävään nähden. Eli aivan totta, miksi vain auto mainitaan..
        Itse asiassa tieliikennelaki sanoo asian niin, että tietä pitkin etenevälle syntyy väistämisvelvollisuus silloin kun jalankulkija on osoittanut aikomuksensa tulla suojatielle, siis jo ennen kuin hän on astunut ensimmäistäkään askelta suojatiellä.
        En ymmärrä aloitusta, miksi ihmeessä suojatietä ylittävän pitäisi tietää mitä liikenteessä tapahtuu vaikka 100 metrin päässä? Jos henkilö kävelee suojatiellä eikä vaikuta seuraavan mitä liikenteessä tapahtuu, ei se tee hänestä luvallista riistaa...eli mitä aloittaja itse asiassa tarkoittaa..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin että se auto piti tunkea tähän vaikka kyse oli kävelijästä.

        Tilanne koskee suojatietä ja suojatielle menevää jalankulkijaa. Jalankulkija saa kävellä suojatielle. Tilanteeseen liittyy kuitenkin ajoradan ajoneuvot. Ei jalankulkija tarvitse katsoa minnekään tai mitään, jos tilanteessa ei ajoradan ajonevoja edes ole. Järki hoi.

        Kaikilla ajoradan ajoneuvoilla on velvoite antaa esteetön kulku suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille, kuten on myös pyörätien pyöräilijöillä, jos suojatie ylittää pyörätien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne koskee suojatietä ja suojatielle menevää jalankulkijaa. Jalankulkija saa kävellä suojatielle. Tilanteeseen liittyy kuitenkin ajoradan ajoneuvot. Ei jalankulkija tarvitse katsoa minnekään tai mitään, jos tilanteessa ei ajoradan ajonevoja edes ole. Järki hoi.

        Kaikilla ajoradan ajoneuvoilla on velvoite antaa esteetön kulku suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille, kuten on myös pyörätien pyöräilijöillä, jos suojatie ylittää pyörätien.

        Jalankulkijallakin on ennakointivelvoite, ja se vaatii tietoisuutta ympäröivistä tapahtumista.

        Äärimmäinen esimerkki oli onnettomuus, jossa jalankulkija astui väistämisvelvollisena hälytysajoneuvon eteen.
        Kuulokkeet korvilla, katse maassa ja huppu silmillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijallakin on ennakointivelvoite, ja se vaatii tietoisuutta ympäröivistä tapahtumista.

        Äärimmäinen esimerkki oli onnettomuus, jossa jalankulkija astui väistämisvelvollisena hälytysajoneuvon eteen.
        Kuulokkeet korvilla, katse maassa ja huppu silmillä.

        Kaikilla tienkäyttäjillä on ennakointivelvoite. Myös autoilijoilla ja kaikilla muillakin ajoneuvojen kuljettajilla on sama ennakointivelvoite. Jalankulkijalla on varomisen velvoite, mutta ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvoite suojateiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijallakin on ennakointivelvoite, ja se vaatii tietoisuutta ympäröivistä tapahtumista.

        Äärimmäinen esimerkki oli onnettomuus, jossa jalankulkija astui väistämisvelvollisena hälytysajoneuvon eteen.
        Kuulokkeet korvilla, katse maassa ja huppu silmillä.

        Hälytysajoneuvot ovat toki seikka erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijallakin on ennakointivelvoite, ja se vaatii tietoisuutta ympäröivistä tapahtumista.

        Äärimmäinen esimerkki oli onnettomuus, jossa jalankulkija astui väistämisvelvollisena hälytysajoneuvon eteen.
        Kuulokkeet korvilla, katse maassa ja huppu silmillä.

        Niin ja se päälleajaja oli poliisi, jolla oikeuden päätöksen mukaan oli siihen jos ei nyt velvollisuus niin ainakin oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla tienkäyttäjillä on ennakointivelvoite. Myös autoilijoilla ja kaikilla muillakin ajoneuvojen kuljettajilla on sama ennakointivelvoite. Jalankulkijalla on varomisen velvoite, mutta ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvoite suojateiden kohdalla.

        Kaikilla autolla liikkuvilla ei tuota velvoitetta ole, ainakaan niin, että sen rikkomisesta olisi jotain seuraamuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hälytysajoneuvot ovat toki seikka erikseen.

        On oikeuksia, mutta on myös velvollisuuksia, vaikka jotkut yrittää muuta esittää.

        Liikenteessä nyt vaan pitää olla valppaana edes jonkin verran.
        Vaikkei oikeus aina olisi sitä mieltä, niin nykyiseen lakiin on kirjattu asia hyvin.
        Pitää olla hereillä, jotta noudattaa velvollisuuksiaan, ja välttää onnettomuuksia vaikka joku muu tekisi virheen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin että se auto piti tunkea tähän vaikka kyse oli kävelijästä.

        Hyvä jos kuitenkin menee kävellen, siinä pitäisi autoilijalla olla aika helppo tehtävä ennakoida tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla autolla liikkuvilla ei tuota velvoitetta ole, ainakaan niin, että sen rikkomisesta olisi jotain seuraamuksia.

        Jos tarkoitat hälytysajoneuvojen kuljettajia, niin he saattavat muodostaa poikkeuksen. Muuten jokaisella tienkäyttäjällä on kyseinen ennakointivelvollisuus joka hetki ja kaikkialla liikenteessä. Ei siis pelkästään ajoneuvojen kuljettajilla, vaan kaikilla tienkäyttäjillä. Tieliikennelaissa määrätään tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus, ei ajoneuvonkuljettajan ennakointivelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne koskee suojatietä ja suojatielle menevää jalankulkijaa. Jalankulkija saa kävellä suojatielle. Tilanteeseen liittyy kuitenkin ajoradan ajoneuvot. Ei jalankulkija tarvitse katsoa minnekään tai mitään, jos tilanteessa ei ajoradan ajonevoja edes ole. Järki hoi.

        Kaikilla ajoradan ajoneuvoilla on velvoite antaa esteetön kulku suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille, kuten on myös pyörätien pyöräilijöillä, jos suojatie ylittää pyörätien.

        Entä jos hälytysajoneuvo esim poliisi tai ampulanssi saa juuri hälytyksen ja käveliä kuulokkeet korvissa kännykkä kädessä kävelee suojatielle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos hälytysajoneuvo esim poliisi tai ampulanssi saa juuri hälytyksen ja käveliä kuulokkeet korvissa kännykkä kädessä kävelee suojatielle?

        Hälytysajoneuvolle pitää antaa esteetön kulku. Tuossa aiemmin sanottiin että: "Ei jalankulkija tarvitse katsoa minnekään tai mitään, jos tilanteessa ei ajoradan ajonevoja edes ole." Jos tilanteessa on hälytysajoneuvo, niin tietenkin pitää katsoa ja antaa esteetön kulku. Se luetun ymmärtäminen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne koskee suojatietä ja suojatielle menevää jalankulkijaa. Jalankulkija saa kävellä suojatielle. Tilanteeseen liittyy kuitenkin ajoradan ajoneuvot. Ei jalankulkija tarvitse katsoa minnekään tai mitään, jos tilanteessa ei ajoradan ajonevoja edes ole. Järki hoi.

        Kaikilla ajoradan ajoneuvoilla on velvoite antaa esteetön kulku suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille, kuten on myös pyörätien pyöräilijöillä, jos suojatie ylittää pyörätien.

        Niin...se jalankulkija joka astuu suojatiellä voi olla pieni lapsi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin...se jalankulkija joka astuu suojatiellä voi olla pieni lapsi.

        Lapsille on tärkeää antaa liikennekasvatusta.
        Huonoa esimerkkiäkään ei ole hyvä näyttää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsille on tärkeää antaa liikennekasvatusta.
        Huonoa esimerkkiäkään ei ole hyvä näyttää.

        Lain laatijat ovat lähteneet siitä ajatuksesta, että lapset saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita ja heitä pitää liikenteessä aina varoa erityisen paljon. Tuo velvoite on aina ja kaikkialla liikenteessä voimassa. Näin on, vaikka annettaisiin miten paljon liikennekasvatusta tahansa lapsille.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain laatijat ovat lähteneet siitä ajatuksesta, että lapset saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita ja heitä pitää liikenteessä aina varoa erityisen paljon. Tuo velvoite on aina ja kaikkialla liikenteessä voimassa. Näin on, vaikka annettaisiin miten paljon liikennekasvatusta tahansa lapsille.

        Eräässä ketjussa kinattiin siitä kuka on lapsi.
        Joku määritteli että alle 18v on lapsi kun sitä ei laissa luokitella aikuiseksi.
        itse määrittelin että on vauvoja, leikki-ikäisiä lapsia sekä sen jälkeen alakouluikäiset lapset, ja hypätäänkö sen jälkeen jo nuoriin.
        Jossakin vaiheessa pitää luokitella "lapsi" jo sellaiseksi ihmiseksi joka ymmärtää oman terveytensä päälle.
        Nimittäin kun laki sallii 15v ajaa mopolla joten kyllä luulisi että tuon ikäinen osaa jo ymmärtää liikenteen haasteet.
        Voidaan myös olettaa että isommat lapset ymmärtävät jo säänntojä ja ohjeistuksia.

        Mielestäni tuollaista erikoisvarovaisuutta ajatellen 2 luokkaan asti lapsi on vielä sellainen joka voi tehdä mitä sattuu mutta tuon jälkeen alkaa jo ajatella maailmaa pikkuisen laajemmin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräässä ketjussa kinattiin siitä kuka on lapsi.
        Joku määritteli että alle 18v on lapsi kun sitä ei laissa luokitella aikuiseksi.
        itse määrittelin että on vauvoja, leikki-ikäisiä lapsia sekä sen jälkeen alakouluikäiset lapset, ja hypätäänkö sen jälkeen jo nuoriin.
        Jossakin vaiheessa pitää luokitella "lapsi" jo sellaiseksi ihmiseksi joka ymmärtää oman terveytensä päälle.
        Nimittäin kun laki sallii 15v ajaa mopolla joten kyllä luulisi että tuon ikäinen osaa jo ymmärtää liikenteen haasteet.
        Voidaan myös olettaa että isommat lapset ymmärtävät jo säänntojä ja ohjeistuksia.

        Mielestäni tuollaista erikoisvarovaisuutta ajatellen 2 luokkaan asti lapsi on vielä sellainen joka voi tehdä mitä sattuu mutta tuon jälkeen alkaa jo ajatella maailmaa pikkuisen laajemmin.

        Suomessa alle 18-vuotiaat ovat lapsia. Usein lakikielessä lapsi määritellään alle 18-vuotiaaksi. Hallituksen esityksessä asiasta todetaan esim. seuraavaa:

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös esim. moottoripyöräilijällä, polkupyöräilijällä, mönkijäkuljettajalla, hevosvaljakolla tms. on sama väistämisvelvollisuus suojatietä ylittävään nähden. Eli aivan totta, miksi vain auto mainitaan..
        Itse asiassa tieliikennelaki sanoo asian niin, että tietä pitkin etenevälle syntyy väistämisvelvollisuus silloin kun jalankulkija on osoittanut aikomuksensa tulla suojatielle, siis jo ennen kuin hän on astunut ensimmäistäkään askelta suojatiellä.
        En ymmärrä aloitusta, miksi ihmeessä suojatietä ylittävän pitäisi tietää mitä liikenteessä tapahtuu vaikka 100 metrin päässä? Jos henkilö kävelee suojatiellä eikä vaikuta seuraavan mitä liikenteessä tapahtuu, ei se tee hänestä luvallista riistaa...eli mitä aloittaja itse asiassa tarkoittaa..?

        Juuri näin! Aiheen aloittajan ajatus on kyllä outo, mutta niin tyypillinen autoilijan tai muun tiellä ajavan/menevän näkökulma.

        Minä sähköpyörätuolilla liikkuvana eli jalankulkijana vaadin tilani suojatiellä eli osoitan autoilijoille tieliikennelain pykälät!


    • Anonyymi

      Voipi sitten harmittaa kun istuu lopun ikäänsä puoliksi halvaantuneena pyörätuolissa.

      • Anonyymi

        Ajoradan ajoneuvo pitää väistää. Ei istu halvaantuneena, jos autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Näkövammaisiakin liikkuu suojateiden yli. Mahtaako heitä myös harmittaa?


      • Anonyymi

        Tai voi kuollakin.
        Mutta sinua ei niin kai harmittaisi jos ajaisit vaikka jonkun pikku koululaisen suojatiellä kuoliaaksi. Voisit aina lohduttautua sillä että hän ei seurannut liikennettä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai voi kuollakin.
        Mutta sinua ei niin kai harmittaisi jos ajaisit vaikka jonkun pikku koululaisen suojatiellä kuoliaaksi. Voisit aina lohduttautua sillä että hän ei seurannut liikennettä...

        Osuit asian ytimeen. Lisäksi autoilijan mielestä turvallisuus on häntä ympäröivä metallikori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ajoneuvo pitää väistää. Ei istu halvaantuneena, jos autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Näkövammaisiakin liikkuu suojateiden yli. Mahtaako heitä myös harmittaa?

        Ei ne näkövammaisetkaan suojatielle painele menemään ihan tuosta vaan ilman pienintäkään elettä tulevasta autoilijalle.
        Et oikein ymmärtänyt asian ydintä, eli sitä että on suurta tyhmyyttä olla näyttämättä aikeitaan autoilijalle ja lopulta siinä tekee vain itselleen mahdollisesti vammat tai hengen menetyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai voi kuollakin.
        Mutta sinua ei niin kai harmittaisi jos ajaisit vaikka jonkun pikku koululaisen suojatiellä kuoliaaksi. Voisit aina lohduttautua sillä että hän ei seurannut liikennettä...

        Kuinka tanan tyhmä oletkaan kun et tajunnut asian ydintä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Lisäksi autoilijan mielestä turvallisuus on häntä ympäröivä metallikori.

        Ja kolmas täydellinen idiootti ilmoittautui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kolmas täydellinen idiootti ilmoittautui.

        Onko jotenkin idioottimaista vaatia ajoradan ajoneuvojen kuljettajilta liikennesääntöjen mukaista toimintaa? On jalankulkijoita, joilla on vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä ja autoilijoilla on siksi suuri velvoite varoa jokaisen suojatien kohdalla. Velvoite on lain mukaan jopa varoa erityisen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka tanan tyhmä oletkaan kun et tajunnut asian ydintä?

        Mikä on tanan tyhmä, sisältyykö siihen asian ydin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tanan tyhmä, sisältyykö siihen asian ydin?

        Pitääkö asia vääntää tyhmille ihan alusta asti.
        Autoilijalla on väistämisvelvollisuus jos joku aikoo ylittää suojatien, se on selvää.
        Mutta onko jalankulkija viisas jos ei anna indikaatiota aikeistaan ennakkoon ja kääntää kävelysuuntaansa huppu syvällä päässään ja luurit korvilla ja uskoo tai toivoo, että autoilija arvaa ja onnistuu pysähtymään suojatien eteen. Tietysti sääntöjen mukaan autoilijan tulee ajaa varoen jne.... ja näin yleensä tekeekin, mutta pitääkö jalankulkijan olla niin tyhmä, että arpoo oman henkensä uhalla kuinka käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö asia vääntää tyhmille ihan alusta asti.
        Autoilijalla on väistämisvelvollisuus jos joku aikoo ylittää suojatien, se on selvää.
        Mutta onko jalankulkija viisas jos ei anna indikaatiota aikeistaan ennakkoon ja kääntää kävelysuuntaansa huppu syvällä päässään ja luurit korvilla ja uskoo tai toivoo, että autoilija arvaa ja onnistuu pysähtymään suojatien eteen. Tietysti sääntöjen mukaan autoilijan tulee ajaa varoen jne.... ja näin yleensä tekeekin, mutta pitääkö jalankulkijan olla niin tyhmä, että arpoo oman henkensä uhalla kuinka käy.

        En muista koskaan olleeni autoillessa tilanteessa, jossa joku kävelijä on vaan ihan yhtäkkiä yllättäen rynnännyt eteeni suojatielle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista koskaan olleeni autoillessa tilanteessa, jossa joku kävelijä on vaan ihan yhtäkkiä yllättäen rynnännyt eteeni suojatielle.

        Toki noita tilanteita ihan jalankulkijan aiheuttamana on monelle, vaikka ei ehkä sinulle. tapahtunut jopa usein. Puhumattakaan siitä, että pyörällä ajaen suojatien väistämisvelvollisena ylittäviä on pilvin pimein.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki noita tilanteita ihan jalankulkijan aiheuttamana on monelle, vaikka ei ehkä sinulle. tapahtunut jopa usein. Puhumattakaan siitä, että pyörällä ajaen suojatien väistämisvelvollisena ylittäviä on pilvin pimein.

        Onhan se ihan mahdollista, että jalankulkijan kohtaaminen suojatiellä on joillekin autoilijoille todella vaikeaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan mahdollista, että jalankulkijan kohtaaminen suojatiellä on joillekin autoilijoille todella vaikeaa.

        Ei pitäisi olla kenellekään, sillä suojatie on nimenomaan tarkoitusta varten. Niiden kohdalla pitää jopa olettaa, että ajoradan ylityksiä tapahtuu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi olla kenellekään, sillä suojatie on nimenomaan tarkoitusta varten. Niiden kohdalla pitää jopa olettaa, että ajoradan ylityksiä tapahtuu.

        Ei pitäisi, mutta silti on. Kun joku kertoo ihan itse, että kokee kävelijöiden aiheuttavan vaikeita tilanteita, niin häntä on syytä uskoa. Arvio heikoista taidoista tulee silloin siltä heikkotaitoiselta itseltään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan mahdollista, että jalankulkijan kohtaaminen suojatiellä on joillekin autoilijoille todella vaikeaa.

        Tuskin kenellekään järjissään olevalle autoilijalle jalankulkijan kohtaaminen suojatiellä tuottaa mitään vaikeuksia. Niitä vaikeuksia sitten voi ja usein myös aiheuttaa se jalankulkija arvaamattomalla ryntäilyllään suojatiellä/suojatielle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kenellekään järjissään olevalle autoilijalle jalankulkijan kohtaaminen suojatiellä tuottaa mitään vaikeuksia. Niitä vaikeuksia sitten voi ja usein myös aiheuttaa se jalankulkija arvaamattomalla ryntäilyllään suojatiellä/suojatielle.

        Ei ne autoilijat järjissään olekaan.


    • Anonyymi

      Täälä tuntuu olevan joku idiootti jankkaaja joka ei ymmärrä, että jalankulkija on aina se joka jää toiseksi jos auto tulee päälle. Aika laiha lohtu on, että autoilija saa siitä sanktion.

      Vahinkoja sattuu jolloin kyllä jalankulkijan ehdottomasti pitää olla tarkkana ja ennakoida tilanteita. Niin ainakin itse toimin jalankulkijana.

      Samoin kun autoilen. Vaikka minulla kuinka on etuoikeus, seuraan herkeämättä muuta liikennettä ja useamman kerran olen välttänyt kolarin. Ei lämmitä yhtään jos kolisee vaikka vika olisikin toisessa.

      • Anonyymi

        Ei jää, jos autoilijat noudattavat liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jää, jos autoilijat noudattavat liikennesääntöjä.

        Sinulle on ilmeisesti pakkomielle päästä sanomaan viimein sana joka on laki?
        Liikenne on aina yhteispeliä ja viisas jalankulkija katsoo kannattaako auton eteen astua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle on ilmeisesti pakkomielle päästä sanomaan viimein sana joka on laki?
        Liikenne on aina yhteispeliä ja viisas jalankulkija katsoo kannattaako auton eteen astua.

        Liikenne on yhteispeliä, jossa toimitaan sääntöjen mukaan. Yhteispeli perustuu nimenomaan niihin liikennesääntöihin. Ei voi ennakoida toisen toimintaa, jos tämä toinen ei noudata liikennesääntöjä. Siksi sääntöjen rikkominen on aina vaaran paikka, koska kukaan ei silloin tiedä, mitä tämä tyyppi aikoo tehdä.


    • Anonyymi

      Silmämunat liikkuu

    • Anonyymi

      Huomaa tässäkin ketjussa ettei kävelijöiden oikeuksia puolustavat ota huomion inhimillistä virhettä.
      Kun on kyse ihmisistä niin aina on mukana inhimillisen virheen mahdollisuus.

      Jalankulkija voi sillä huolellisuudella plokata pois ne onnettomuudet jotka aiheutuvat inhimillisen virheen takia.
      Tietenkin jos ajatellaan että niitä raatoja nyt vain tulee kun se inhimillinen virhe sattuu kuitenkin kohdalle, niin ei ole sattuuko vaan milloin.

      • Anonyymi

        Tosin suurin osa autoilijoiden piittaamattomuudesta suojatietä käyttävien oikeuksia kohtaan ei ole inhimillisistä virheistä johtuvaa vaan jääräpäisestä ylimielisestä asenteesta. Vaikuttaa jopa siltä että iso osa autoilijoista ei edes tiedä mitä laki sanoo asiasta, miten sekin on ylipäätään mahdollista kun kai on se autokoulukin käyty hyväksytysti..?
        Tietenkin jos autoilijat ajattelevat että niitä raatoja vaan silloin tällöin tulee niin minkäs teet...


      • Anonyymi

        Inhimillisen virheen vuoksi jalankulkijoilla onkin suojatien kohdalla varomisen velvoite. Ymmärrän täysin, että jalankulkijat pitää myös katsoa. Kukaan ei koskaan jäisi suojatiellä auton päälle-ajamaksi, jos suojatiesääntöä noudatettaisiin täydellisesti, mutta täydellisyyttä ei valitettavasti ole. Silti ajoneuvon kuljettajilla on suuri vastuu tilanteessa suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Miksi kaikki autoilijat eivät toimin sen velvoitteen mukaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Inhimillisen virheen vuoksi jalankulkijoilla onkin suojatien kohdalla varomisen velvoite. Ymmärrän täysin, että jalankulkijat pitää myös katsoa. Kukaan ei koskaan jäisi suojatiellä auton päälle-ajamaksi, jos suojatiesääntöä noudatettaisiin täydellisesti, mutta täydellisyyttä ei valitettavasti ole. Silti ajoneuvon kuljettajilla on suuri vastuu tilanteessa suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Miksi kaikki autoilijat eivät toimin sen velvoitteen mukaan?

        Huomasitko itse että myönsit että inhimilliset virheet ovat olemassa mutta seuraavassa lauseessa peräänkuulutit että autoilijoiden tulisi ajaa täydellisesti.
        Haloo hei, mihin katosi se inhimilliset virheet?

        Joku meinasi että jos koululainen jää autonalle niin autokuski vain ajattelee että olisi noudattanut varovaisuutta, väitän ettei noin paatuneita suomessa ole korkeintaan kuin muutama.
        Väitän että autoilijalle tulee elinikäinen trauma varsinkin joa lapsi menehtyy.
        Kukaan autoilija noita muutamaa paatunutta henkilöä lukuunottamatta ei aja jalankulkijan tai pyöräilijän päälle tahallaan.
        Jotkut voivat suhtautua suojatiehen kuten jalankulkijat , tuurilla mennään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko itse että myönsit että inhimilliset virheet ovat olemassa mutta seuraavassa lauseessa peräänkuulutit että autoilijoiden tulisi ajaa täydellisesti.
        Haloo hei, mihin katosi se inhimilliset virheet?

        Joku meinasi että jos koululainen jää autonalle niin autokuski vain ajattelee että olisi noudattanut varovaisuutta, väitän ettei noin paatuneita suomessa ole korkeintaan kuin muutama.
        Väitän että autoilijalle tulee elinikäinen trauma varsinkin joa lapsi menehtyy.
        Kukaan autoilija noita muutamaa paatunutta henkilöä lukuunottamatta ei aja jalankulkijan tai pyöräilijän päälle tahallaan.
        Jotkut voivat suhtautua suojatiehen kuten jalankulkijat , tuurilla mennään.

        Valitettavasti niitä autoilijoita on, jotka antavat suojatiellä olevalle kaksi vaihtoehtoa, eli väistää tai jäädä alle. Tilanne on parempi kuin vaikka parikymmentä vuotta sitten, mutta ei silti hyvä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko itse että myönsit että inhimilliset virheet ovat olemassa mutta seuraavassa lauseessa peräänkuulutit että autoilijoiden tulisi ajaa täydellisesti.
        Haloo hei, mihin katosi se inhimilliset virheet?

        Joku meinasi että jos koululainen jää autonalle niin autokuski vain ajattelee että olisi noudattanut varovaisuutta, väitän ettei noin paatuneita suomessa ole korkeintaan kuin muutama.
        Väitän että autoilijalle tulee elinikäinen trauma varsinkin joa lapsi menehtyy.
        Kukaan autoilija noita muutamaa paatunutta henkilöä lukuunottamatta ei aja jalankulkijan tai pyöräilijän päälle tahallaan.
        Jotkut voivat suhtautua suojatiehen kuten jalankulkijat , tuurilla mennään.

        Huomasit kai itse, että mainittiin perään, että täydellisyyttä ei valitettavasti ole. Se lukemisen ymmärtämisen taito...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti niitä autoilijoita on, jotka antavat suojatiellä olevalle kaksi vaihtoehtoa, eli väistää tai jäädä alle. Tilanne on parempi kuin vaikka parikymmentä vuotta sitten, mutta ei silti hyvä.

        Autoilijoiden, suojatiellä olevien tai sinne pyrkivien jalankulkijoiden esteettömän kulun antamiselle on huippuluokkaa. Onnettomuuksia siitä huolimatta silloin tällöin sattuu, syyn ollessa useimmiten tai jopa lähes aina muualla kuin autoilijassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden, suojatiellä olevien tai sinne pyrkivien jalankulkijoiden esteettömän kulun antamiselle on huippuluokkaa. Onnettomuuksia siitä huolimatta silloin tällöin sattuu, syyn ollessa useimmiten tai jopa lähes aina muualla kuin autoilijassa.

        Onnettomuuden sattuessa syy on lähes aina autoilijan.


    • Anonyymi

      On suorastaan typeryyttä hypätä suojatielle edes katsomatta ajoneuvoliikennettä.
      Pitäähän jalankulkijan edes osoittaa aikeensa.

    • Anonyymi

      Siellä auton ratissa voi olla mikä vaan juoppo narkki sekopää, jota ei kiinnosta vitunvertaa mitkään suojatiet. Älkää kävelijät olko niin idiootteja että antaudutte sellaisen ruhjomaksi. Katsokaa ettei kukaan ole tulossa päälle ennen suojatielle menoa. Se on myös laissa määrätty velvollisuus, mutta ennen kaikkea järkevää itsensä suojelua.

      • Anonyymi

        Kävelijänä voi olla vaikka jollain tapaa vammainen, joka ei ymmärrä sitä, että ratin takana voi olla asennevammainen kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijänä voi olla vaikka jollain tapaa vammainen, joka ei ymmärrä sitä, että ratin takana voi olla asennevammainen kuski.

        Aika harvoin näen vammaisen tulevan juksujalkaa suojatielle.
        Esimerkiksi sokea etenee aika rauhallista vauhtia, myös vanhukset rollaattorilla tulee todella rauhallista vauhtia suojatielle.
        No kehitysvammainen voi tulla vauhdilla suojatielle, ihan samoin kuin normi liikkuja.

        Eli nyt on kyse niistä yllättävistä liikkujista jotka ei todellakaan ole vanhuksia ja liikuntavammaisia tai sokeita.
        Jostakin tuntuu että nuo liikuntarajoitteiset ja sokeat myös pysähyvät suojatien eteen ja varmistavat turvallisen ylittämisen, ainakin kun mietin ettei yhtään uutista ole ollut että sokea olisi jäänyt auton alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvoin näen vammaisen tulevan juksujalkaa suojatielle.
        Esimerkiksi sokea etenee aika rauhallista vauhtia, myös vanhukset rollaattorilla tulee todella rauhallista vauhtia suojatielle.
        No kehitysvammainen voi tulla vauhdilla suojatielle, ihan samoin kuin normi liikkuja.

        Eli nyt on kyse niistä yllättävistä liikkujista jotka ei todellakaan ole vanhuksia ja liikuntavammaisia tai sokeita.
        Jostakin tuntuu että nuo liikuntarajoitteiset ja sokeat myös pysähyvät suojatien eteen ja varmistavat turvallisen ylittämisen, ainakin kun mietin ettei yhtään uutista ole ollut että sokea olisi jäänyt auton alle.

        Lapsi/nuori/kevyt aikuinen, alle 15 km/h (1 kW) rakenteellista nopeutta liikkuvalla sähköpotkulaudalla (skuutilla) suojatielle tuleva lasketaan jalankulkijaksi ja tällaisen käyttäjää pitää myös väistää suojatiellä.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa.

        Huomaa, että jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttäjä on jalankulkija. Jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline ei ajoneuvolain mukaan ole ylipäätään edes ajoneuvo. Siksi voidaan ja lasketaankin jalankulkijaksi.

        Ajoneuvolaki 1 a §: Tätä lakia ei sovelleta: Pyörätuoliin tai muuhun jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.

        Näin on ainakin tämän hetken lakien mukaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijänä voi olla vaikka jollain tapaa vammainen, joka ei ymmärrä sitä, että ratin takana voi olla asennevammainen kuski.

        Olipa asennevammainen tai jostain muusta syystä erehtyväinen ihminen ratin takana niin silti laki määrää että "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät."


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa asennevammainen tai jostain muusta syystä erehtyväinen ihminen ratin takana niin silti laki määrää että "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Lain tekijät ovat viisaudessa määränneet, että tietyt tienkäyttäjät saattavat tehdä omituisia ja sääntöjen vastaisia asioita liikenteessä, niin heitä tulee omasta etuajo-oikeudesta huolimatta aina varoa erityisen paljon. Ajoradan ajoneuvojen kuljettajilla on tuon lisäksi edelleen velvoite väistää suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita ja lähestyä jokaista suojatiestä erityistä varovaisuutta noudattaen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain tekijät ovat viisaudessa määränneet, että tietyt tienkäyttäjät saattavat tehdä omituisia ja sääntöjen vastaisia asioita liikenteessä, niin heitä tulee omasta etuajo-oikeudesta huolimatta aina varoa erityisen paljon. Ajoradan ajoneuvojen kuljettajilla on tuon lisäksi edelleen velvoite väistää suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita ja lähestyä jokaista suojatiestä erityistä varovaisuutta noudattaen.

        Keitä nuo tietyt tienkäyttäjät ovat, ja missä kyseinen määräys on annettu?


    • Anonyymi

      Miksi autoilijan pitää väistää myös punaisia päin kävelijöitä, jotka eivät itse näytä välittävän hengestään?

      • Anonyymi

        Syy lukee tieliikennelaissa. Ja valtaosa ihmisistä yrittää välttää hengen riistämistä muilta ihmisiltä.


      • Anonyymi

        Koska liikenteessä pitää varautua myös muiden virheisiin ja sovittaa oma ajaminen havaintojen mukaan. Myös etuajo-oikeutettu pitää ennakoida muita. Pitää myös ennakoida muiden mahdollisia mokia ja virheitä.

        TLL 4 §: "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska liikenteessä pitää varautua myös muiden virheisiin ja sovittaa oma ajaminen havaintojen mukaan. Myös etuajo-oikeutettu pitää ennakoida muita. Pitää myös ennakoida muiden mahdollisia mokia ja virheitä.

        TLL 4 §: "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Punaisia päin kävely on tietoista ja toistuvaa, ei vahinko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punaisia päin kävely on tietoista ja toistuvaa, ei vahinko.

        Ja silti asia pitää ottaa huomioon. Pitää ennakoida myös muiden tahallisia virheitä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti asia pitää ottaa huomioon. Pitää ennakoida myös muiden tahallisia virheitä.

        Tuo tahallisten virheiden ennakointi on käytännössä mahdotonta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tahallisten virheiden ennakointi on käytännössä mahdotonta.

        Ei ole mahdotonta, mutta voi joskus olla haasteellista. Vaatii erityistä varomista, kuten lakikin velvoittaa jokaisen suojatien kohdalla muutenkin toimiaan.

        Ennakoida pitää havaintojen ja olemassa olevan tiedon perusteella. Jos lapsi liikkuu liikenteessä, niin voi hyvinkin ennakoida, että lapsi saattaa tehdä yllättäviä asioita. Lapsen näkeminen jo muodostaa ennakointivelvollisuuden häntä kohtaan. Koulujen, tarhojen ja muiden lähettyvillä voi myös olettaa liikkuvan lapsia, vaikka yhtäkään lasta ei näy sillä hetkellä missään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mahdotonta, mutta voi joskus olla haasteellista. Vaatii erityistä varomista, kuten lakikin velvoittaa jokaisen suojatien kohdalla muutenkin toimiaan.

        Ennakoida pitää havaintojen ja olemassa olevan tiedon perusteella. Jos lapsi liikkuu liikenteessä, niin voi hyvinkin ennakoida, että lapsi saattaa tehdä yllättäviä asioita. Lapsen näkeminen jo muodostaa ennakointivelvollisuuden häntä kohtaan. Koulujen, tarhojen ja muiden lähettyvillä voi myös olettaa liikkuvan lapsia, vaikka yhtäkään lasta ei näy sillä hetkellä missään.

        Älä nyt lähde liioittelun linjalle. Tuolla perusteella pitää aina varoa ja ennakoida poikkeuksellisen paljon, sillä lapsia voi olla vaikka missä, ihan joka paikassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mahdotonta, mutta voi joskus olla haasteellista. Vaatii erityistä varomista, kuten lakikin velvoittaa jokaisen suojatien kohdalla muutenkin toimiaan.

        Ennakoida pitää havaintojen ja olemassa olevan tiedon perusteella. Jos lapsi liikkuu liikenteessä, niin voi hyvinkin ennakoida, että lapsi saattaa tehdä yllättäviä asioita. Lapsen näkeminen jo muodostaa ennakointivelvollisuuden häntä kohtaan. Koulujen, tarhojen ja muiden lähettyvillä voi myös olettaa liikkuvan lapsia, vaikka yhtäkään lasta ei näy sillä hetkellä missään.

        Kyllä tuo ennakointisi nyt menee vähintäänkin hullun mielikuvituksen puolelle. Jos ja kun siinä koulun tai tarhan läheisyydessä ei yhtään lasta näy niin ei niitä silloin siellä arvaavatta eteen hyppäämässä ole.


    • Anonyymi

      Toiset käveliät jää huitomaan ja näyttävät autolke että mene ensin,sitten kun lähdet ajamaan niin ottavat askeleen ja harppovat eteen. Näitä liikenteen ohjaajia on paljon,menisivät tai olisivat menemättä!

      • Anonyymi

        Vanhuksien osalta ymmärrän asian. He saattavat olla hitaita ja raihnaisia, eivätkä halua estellä liikennettä tarpeettomasti. Monesti se on vanhempi henkilö, joka huitoo autoilijalle, että mene ensiksi.


      • Anonyymi

        Pitää toimia heti eikä jäädä vilkuttelemaan, että mene nyt siitä.


      • Anonyymi

        Tuo huitominen on totta mutta tuollaisia jalankulkijan äkkilähtöjä en muista nähneeni. Huitoja joka tapauksessa aikaansaa ristiriitaisen tilanteen kun laki edelleen sanoo vain että autoilijan on se jalankulkija päästettävä suojatie ylittämään. Olen joskus itsekin tähän viittoiluun syyllistynyt kun olen ollut ainoa jalankulkija laajalla alueella ja joku raskas ajoneuvo, bussi tai rekka, on ollut tulossa jotta sen ei tarvis pysähtyä ja taas lähteä nollavauhdista liikkeelle mutta väärinhän minäkin olen toiminut.


    • Anonyymi

      Tähän loppuun yhteenvetona:
      On typerää kävellä sokkona ja ylimielisenä auton alle, vaikka autoilija on väistövelvollinen ja syyllinen.

    • Anonyymi

      Miksi suojatie pitää vain maalata katuun kun sen voi laittaa siltana yli tien tai alikäytävänä? Ennen, kun kaikki oli paremmin oli esim ylikulkuja siellä täällä.

      • Anonyymi

        Miksi autojen pitää liikkua maan päällä? Miksi ei siirrettäisi kaikki autot tunneleihin, niin ei olisi ollenkaan tarvetta suojateille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autojen pitää liikkua maan päällä? Miksi ei siirrettäisi kaikki autot tunneleihin, niin ei olisi ollenkaan tarvetta suojateille.

        Miksi pitää yleensäkään liikkua mihinkään työt etänä tai työttömänä ja netistä kaljaa ja ruokaa ja ropotti tuo


    • Anonyymi

      Aina voi heittää keskarin perään jos eivät pysähdy. Ei ole vielä yksikään heiveröinen IT insinööri nörtti bemarin ratissa uskaltanut tulla tälle rotevalle 210cm metallisepälle aukomaan naamatusten naamaansa! Siinä olisi muutaman kuukauden sairasloma tarjolla!

      • Anonyymi

        Nössö uhoo ja näyttää keskaria hahhahhahaha


      • Anonyymi

        On tunnettu tieto ettei veri kulje kaikille perille saakka ja turha pituus ei ole kuin haitta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      79
      2535
    2. Kivitippu: Avajaiset suunnitteilla jo syksyn aikana

      Kivitipulle uudet omistajat https://ilkkapohjalainen.fi/talous/kivitipulle-uudet-omistajat-avajaiset-suunnitteilla-jo-s
      Lappajärvi
      51
      2443
    3. Autolla markettiin

      Kiire ollut ku ovista läpi tyhjään kauppaan. Liekö sairauskohtaus.
      Kajaani
      79
      2066
    4. Mä oon niin patti tilanteessa

      Vaikeassa sellaisessa!!
      Ikävä
      51
      1895
    5. Martina osti talon Lapista

      – Unelmat on tehty toteutettavaksi. Usein ne ei tule helpolla, mutta kun olet valmis tekemään töitä ja jatkamaan niin ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1685
    6. Moto team Tauriainen Oy

      Metsä Groupilta KENKÄÄ!Siinä Stora ensolle mallia.
      Kajaani
      28
      1628
    7. MONIKO kansansta OIKEASTI on ns. "Naton puolella" ?

      Kertokaa tässä ketjussa omia havaintojanne lähipiiristänne ja omia mietteitänne. Sana on vapaa mutta kohtuus kommenttei
      Maailman menoa
      435
      1550
    8. Anna sellainen tunniste josta voin tietää että kaipaat minua

      ja otan yhtettä sinuun ja kyselen kuulumisia.
      Ikävä
      150
      1495
    9. Idän oppilaiden hyväntahtoinen hourailu

      On vakava ja surullinen tosiasia, että sielujen ja Jumalan totuuden vihollinen johtaa tuhansia ihmisiä kyseenalaistamaan
      Idän uskonnot
      332
      993
    10. Sehän on vain kymppi kuussa

      Ministeri Mykkäsen mukaan sähköautojen ajoneuvovero nousee vain alle10 eur/kk. Samaanaikaan muut ministeröt ovat veronma
      Maailman menoa
      89
      961
    Aihe