Auttakaa! Onko mulla "yleinen ahdistushäiriö"!?

kohta13

Moi oon 12 vuotias tyttö, täytän kohta 13 ja mulla alko noin 2 vk sitten kamala päivittäinen usein toistuva ahdistuneisuuden ja huolestumisen tunne! Se alko nii et en nukkunu yhtenä yönä yhtään kun pyöri kaikkia kauhu juttuja mielessä ja sitten seuraavana aamuna ei ollu oikeanlainen olo!.. Kokoajan piti miettiä missä maailmassa olin ja kaikki tuntu hyvin oudolta. No sitten sitä seuraavasta päivästä eteenpäin tähän päivään asti mulle on tullu kymmeniä kertoja päivässä ihan vaan arkisista asioista järjettömän ahdistava ja huolestunut olo, tai esim kun ihan vaan en edes ajattele mitään nii sellanen kamala olo vaan iskee ja se kestää jonkun aikaa ja hiipuu.. sitte tulee vähän ajan päästä takas ja toistuu hyvin useasti päivässä kute jo sanoinki. Mulle siis jäi kai se yön aikana tullu ahdistun mieleen ja oon nyt jonkinlaisessa ns. ajatuskierteessä. Mutta tää ei siltikkään tunnu enää terveeltä että tämmönen niin outo, melkein masennuksen puolelle menny tunne tulee aina aausta iltaan asti! Oon lukenu että voi johtua murrosiästä ja on ohimenevää, mutta samalla sivulla luki että jos kestää pitkään se ahistuksen tunne, nii sillon pitää käydä jossain tutkimuksissa että onko se sellanen "yleinen ahdistushäiriö" sairaus osunu omalle kohalle ja sen hoitamiseen tarvitaan lääkkeet ja psykiatri.. :'(
Nii pyytäisin teiltä lukijoilta apua omista kokemuksista tai jos on tälläkin hetkellä jollain siellä lukijoista tämän tapainen olo myös niin kertokaa ihmeessä tähän niin vois vähä kuunnella miltä siitä toisesta tuntuu kellä on tämmöne olo ja sillee et siis kommentoikaa jos on kokemusta tai tiiätte aiheesta jotain, arvostan kommenttejanne, kiitos.
Ja sori jos on kirjotus virheitä

7

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pojatt

      No mulla on kanssa joskus ollut en tiedä mikä mulla oli , mutta jäi vaan ajatukset pyörimään illalla. Ahdistusta ei kyllä ilmennyt. Sen jälkeen sitten tuli paljon enemmän turhista asioista miettimistä , mutta hävisi sitten parin päivän päästä.

      • kohta13

        Aijaa mulla on kestänyt jo parisen viikkoa:( mut kiitos kommentista!:)


      • äöäöäö

        Kerro siitä vanhemmillesi. Mulla ei ole ahdistus mutta on masennus:'( mutta se voi olla yleinen ahdistushäiriö


    • angst

      Kyllä hyvinkin voi johtua murrosiän kaaoksesta, ja voi tietysti kehittyä ahdistuneisuushäiriöksi.
      Jos voisit puhua vanhempien kanssa, tai esim. koulun terveydenhoitajan? Ahditus ei ole vaarallista mutta pahimmillaan voi rajoittaa elämää paljonkin. Ahdituneisuus ja ahdistuneisuushäiriöt ovat hyvin yleisiä. Voivat myös liittyä masenukseen tai johtaa siihen.
      Sinun ikäisillesi ei mielellään määrätä lääkkeitä,mutta terapiaan kannattaisi hakeutua. On mahdollista oppia käsittelemään ja taklaamaan ahdistusta, siihen on keinoja olemassa.
      Puhu rohkeasti aikuisen kanssa johon voit luottaa, kaikki muuttuu helpommaksi!

    • worrysome

      Hei,
      Jos nuo tuntemukset jatkuvat pitkään ja häiritsevät kovasti kääntyisin kyllä ammattiavun puoleen. Yleistyneelle ahdistuneisuus häiriöön liittyy, että murehtii kaiken näköisistä asioista, myös murehtimisesta. Ja murehtimistahan ei voi lopettaa vaan päättämällä niin, pikemminkin sitä enemmän murehtii mitä enemmän sitä koitaa välttää :) Keinoja kuitenkin löytyy ja esim. kognitiivinen terapia voi auttaa.

      Tietty taustalla voi olla myös jotain hormonitoiminnan juttuja tai jotain, mikä lääkärin tulee selvittää. Joka tapauksessa olet nuori, eikä homma ole jatkunut pitkään tuollaisena, joten itse ainakin uskon, että mikäli asia todella huolettaa se kannattaa hoitaa nopeasti kuntoon. Tuskin saat muutaman kuukauden ahdistuneisuuden vuoksi yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosia, mutta hoitamalla asian nopeasti, saat rauhan itsellesi ja mahdollisesti säästyt paljon isommalta vaivalta myöhemmin.

    • kohta16

      Mulla oli joku ahdistus olo noin10-12v. Kun pitiki inahtaa äidille siitä äiti alko heti viemään muo terkkareille ja muuta sellasta. Ärsytti ihan hirveesti kunnes yks sano mulle: rentoudu ja ota iisisti. Oli aluks vaikeeta mut sitten kaikki lähti.

    • Moi244

      Itse kärsin ahdistuneisuushäiriöstä :/ Noi oireet kuulostaa tutuilta, mutta jos on kestänyt vaan parisen viikkoa niin ei vielä voi sanoa onko vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe