pyörtynyt paniikin johdosta?

pyörtymätön

Sitä vaan piti kysymäni että oletteko koskaan saaneet niin kovaa paniikkia että olisitte pyörtyneet sen takia?
Itse olen saanut jo 12 vuotta erittäin voimakkaita pyörrytyskohtauksia jotka on tosi pelottavia mutta taju ei ole ikinä vielä mennyt. Ehkä hiukan on jo tajunnan taso laskenut mutta ei kokonaan mustaksi ole siis mennyt.

11

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi35

      Yes kun oireet ovat pahat tuntuu et pyörtyy, mut ei pyörrykään. Ja tuntuu et tulee hulluks, vaikkei tulekaan. Nämä on hyvä muistaa, et ei loppujen lopuksi mitään vakavaa tapahdukaan. Itse oon päässyt näistä eroon.

      • pyörtymätön

        Mukava kuulla Artsi että olet päässyt eroon näistä. Sen verran haluaisin kysyä että käytitkö jotain lääkitystä paranemiseen vai pärjäsitkö ilman?


    • Artsi35

      Työpaineita vähennettiin
      Lisäsin liikuntaa
      Lisäsin sos.kontakteja ja aktiviteetteja
      Joogaa
      Paljon naurua
      Rennompi elämäntyyli
      Ruokavalio
      Venlafax 7 kk
      Opamoxia alkuvaiheessa

      Tuossa tärkeimmät. Kysy vaan jos tulee mieleen vielä jotain.

      • 2823

        Artsi35 millaiset oireet sinulla oli alussa? Kuinka kauan oireilit ennenkuin hait apua?
        Olisitko selvinnyt ilman lääkkeitä?


    • artsi36

      Alussa tuli ruoansulatusongelmat ja huimausaaltoja. Sit paniikkikohtaukset (sähköiskut, hengitysvaikeudet, huimaus, sydämentykytykset, puutumisia, rinnan ahdistus, epätodellinen olo jne...)

      Lääkärit olivat ihan pihalla ja määräsi ylä- ja alapään tähystyksiin, kakkanäytteisiin, ultraääneen ja verikokeisiin. Mitään ei löytynyt vaikka tuntui et henki lähtee. Onneksi menin vielä kunnalliselle lääkärille joka sano heti et mulla on kova ahdistuneisyyshäiriö/paniikkihäiriö.

      Opamox auttoi tilannetta heti, mut lääkäri kielsi sen jatkuvan käytön. Venlafaxia määrättiin päälääkkeeksi ja Opamoxia vain tilapäisesti. Kyllä Venlafax 75 mg helpotti ja rentoutti jonkun verran oloa. Miinuksena tuli vähän saamattomuutta ja väsymystä - elämä oli tasapaksumpaa, leikkasi sekä huonoja että hyviä fiiliksiä.

      Venlafaxista tuli myös todella hyvät, positiiviset unet. Vaikea sanoa, olisinko selvinnyt ilman lääkitystä. Alussa kun oireet olivat todella kovat, lääkkeet olivat varmasti paikallaan.

    • 534654645

      Pyörtyminen on mahdotonta paniikkikohtauksessa. Tämä johtuu siitä, että kohtauksen aikana verenpaine nousee, ja pyörtyminenhän vaatii sitä että se laskee.

      Paniikkikohtauksessa kehon oma puolustusreaktio on lähtenyt päälle väärästä syystä. Se ei voi mitenkään vahingoittaa sinua, koska se reaktio on suunniteltu auttamaan sinua. Olet vain itse kehittänyt väärän uskomuksen päässäsi, että kohtauksen aikana vallitsevat fyysiset oireet olisivat vaarallisia. Kaikki on siis kyse siitä, miten reagoit oman kehosi normaaleihin toimintoihin kuten sydämentykytykseen ja hikoiluun.

      • stressitär

        Itseäni pelottaa kohtauksissa juurikin tuo sydämen tykytys. Tuntuu että hakkaa niin vauhdilla ettei mukana pysy...Kuinkahan rasittavaa elimistölle?!


      • Artsi36

        'Puolustusreaktio lähtenyt päälle väärästä syystä'.....kyllä siellä taustalla on kuitenkin jokin syy, on se oikee tai väärä. Yleensä syy on uhkakuva ja pelko jostakin. Ja syyn löytäminen on oleellista, et voi tehdä muutosta jotta paniikki hellittäisi.


      • 3453454353

        Näinhän se on. Juju on siinä, että pelkää turhaan asioita, joita ei voi tapahtua. Paniikkikohtaus on itseaiheutettu tapahtuma, kun tulkitsee omia, vaarattomia fyysisiä toimintojaan haitalliksiksi, laukaisten kehon puolustusreaktion.


    • artsi36

      Oman kokemuksen perusteella uskon, et oikean hengitystekniikan ja rentoutumistaidon avulla pystyy hallitsemaan paniikkia.

    • sdfvsvs

      Tiedän yhden henkilön joka pyörtyili paniikkikohtauksien vuoksi. Hänen nimensä oli Tony Soprano.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe