Mielenkiinnolla ja innolla odotan tulevaa kesäkautta ja erityisesti jokavuotista Raatteen talvisotamuseon tarjontaa. Viime kesänä oli mahtavat oppaat -toivottavasti tänäkin kesänä! Kaiken sen valtavan kiinnostavan museokierroksen jälkeen juotiin kahvit Lottakanttiinissa (olikohan nimi tuo?). Raate ja Raatteentien tapahtumat vaativat ehdottomasti asiantuntevan opastuksen-muuten matkasta ei saa mitään irti!
Mitä Raate ja Raatteentie tarjoavat kesällä 2015?
38
175
Vastaukset
- Heimolainen
Kukapa oli oppaana ? Olisi hyvä tietää,että osaisin varata hyvä,asiantuntevan ja sujuvasanaisen oppaan,kun tulemme vierailemaan Suomussalmella kesän kynnyksellä.
- Onkotämätottavaitarua
Nimimerkille "heimolainen". Toivottavasti löysit hyvän ja asiantuntevan oppaan! Kesällä 2014 oppaina oli erittäin hyviä ja asiantuntevia oppaita. Onko se totta vai tarua, että Raatteen Portin kahvin- ja hernekeiton keittäjät eivät ole tahtoneet ottaa Raatteen Porttiin oppaita tänä kesänä, koska he elävät ainoastaan kahvista ja hernekeitosta?
- vuokkilaenen
Ite maostaa ihteään huono kanava vaan, täällä ei kaikki ihan täyspäisiä
Joten älä viitsi itse itseäsi kehua
Kiitos- Raatteeseen
Vuokkilaeselle tiedoksi, että "Raatteeseen" nimimerkin takana ei ole itseään mainostava opas, vaan Helsingin seudulta viime kesänä Raatteessa käynyt, ja vaikuttavaan opastukseen sekä Raatteen historiaan ihastunut vierailija.
- voivoi
No jo on lelut vähissä... hanki elämä!
- huoh
sehän riippuu siitä mitä toimintoja kunta rahoittaa...
- vuokki
Raate Rock! Se oli parasta 2014! Sitä lisää!!
- vuokki
..ja tarvitseeko kaikkea kunnan rahoittaa?..
- Raaterules
vuokki kirjoitti:
Raate Rock! Se oli parasta 2014! Sitä lisää!!
Samaa mieltä!
- vaarova
Suur "yrittäjä" Moinensaasta kun on lyönyt pillit pusiin, eikä järjestä Raatteen koululla enää festivaaleja, niin lopuu se pian Raatten portinkin toiminta.
Siitäs saitte, kun ette kunnioittanut Aria , vaikka antoi Raatteelle kaiken.
Parhaat jopa sanovat että mieshän on täös pelle ja nahjus, vaikka maalasi Raatteenn koulun alle 5 vuodessa.
Silläkeinon sitä yrittäjiä täällä arvostetaan. - heleppoheikki
Vai siitä mitä "yrittäjät" tahtoo?
- Veronmaksaja49
Kyllä on veronmaksajien rahat nyt hyvässä käytössä !
Ainoa vika vaan, että raatteen portin ja sen tapahtumien pitäisi olla ilmaisia kaikille suomen kansalaisille !- Eurotoncentitön
Vaan kuka tämän kustantaisi, onko järkeviä ehdotuksia ?
- O.Pas
Ennen 9.5. Raattentiellä saattaa nähdä Yön Sudet -moottoripyöräjengiläisiä matkallaan kohti parempaa maailmaa. Putin on kuulemma avannut Raatteen venäjän puoleisen rajanylityspaikan uudestaan...
- Raatekutsuu
Odotan kovasti ja kunnioituksella Raatteen kesäreissua. Raatteen tapahtumat ja oppaiden -suorastaan liikuttavat kertomukset ko. tapahtumista elävät sielussa kesästä kesään. Opastus on ehdottoman ensisijainen syy miksi tulen Raatteeseen kesästä kesään. Ruokaa saa muualtakin, mutta autenttista opastusta ei korvaa mikään.
- suunnistajat
No nyt siellä ei ole enää edes opasta Portissa, pitää itse etsiä opas ja itse maksaa.
Me varasimme oppaan ja saimme neljän tunnin tiiviin paketin kunnasta, aloitettiin Ämmänsaaresta, jatkettiin kirkonkylän kautta Raatteeseen ja kyllä kannatti!
Soiva metsä ja teatteri ja huippuihana kylpylä! - Eiköopastakertomassa
suunnistajat kirjoitti:
No nyt siellä ei ole enää edes opasta Portissa, pitää itse etsiä opas ja itse maksaa.
Me varasimme oppaan ja saimme neljän tunnin tiiviin paketin kunnasta, aloitettiin Ämmänsaaresta, jatkettiin kirkonkylän kautta Raatteeseen ja kyllä kannatti!
Soiva metsä ja teatteri ja huippuihana kylpylä!Siis eikö Raatteessa ole enää opastusta, kuten ainakin viime kesänä oli? Miksi ihmeessä? Eihän siitä saa irti mitään ilman opastusta. Kahvin ja ruoan vuoksi sinne ei kyllä kannata mennä -niitä saa muualtakin.
- Antte
Minä kun oon syntyny raatteen vartiolla..asuin siellä 5 vuotiaaseen asti. Muistan jotakin näiltä vuosilta ja jos näätte minua siellä niin kysykää kaikkea. Ruukaan käyvvä Raatejärvellä onkimassa ahvenia kesäisin ja vene liipuu usein Venäjän puolelle. Siellä on ne isoimmat ahvenet,/Antte
- Lukutaitoinen
suunnistajat kirjoitti:
Soiva metsä ja teatteri ja huippuihana kylpylä!Raatteen Portin nettisivuilla näkyy olevan, että näyttelyn opastuksen saa tilauksesta. Oikeata tietoa löytyy, kun vähän ottaa selvää.
- RaateRokkaa
Sen tiedän että yrittäjät eivät Suomi24 vessanseinillä mainosta, löytyy parempiakin foorumeita ja julkaisuja.
Rokkia odotellessa. - MennänköRaatteeseen
Mitä Raatteesss tapahtuu? Tietääkö kukaan?
- tapahtumakalenteri
Karhuja kulkee pitkin poikin, parhaat tulevat pihasta ruokaa hakemaan.
Syksyllä niiden tiimoilta touhutaan, ehken käräjiä käydään jos hyvästi hollille sattuu ja vakain mielin toimitaan.
Joku turisti käy ajamassa soratietä, moni ihan lakkautetulla vartioasemalla asti. Puomia kuvaavat, ovat käyneet "Venäjän rajalla" vaikka raja on puomista reilun kilometrin päässä. Sodan merkkejä haetaan ja pusikoita katsellaan
Vartio on nimetty nykyisten omistajien taholta Rauhanvartioksi, taitaa kohta monimetrinen enekelipatsas seistä torottaa jossain kohti pihaa. Kahvia ja pullaa tarjottiin viime kesänä kanttiinista , jotenka lämmintä kättä kummempaa voisi jopa oottaa tulevaksi.
Heinäkuun lopulla rynnii Ratteeseenkin ulkomaiset marjastajat. Heidät tunnistaa kommandopipoista ja useimmiten värikkäästä vaatetuksesta. Tosin nämä valkoihoisemmat muualata tulleet poimijat eivät juurikaan eroa paikallisista muuten kuin pitkäkyntisyytensä johdosta. Mutta tätä ominaisuutta ei kaukaa katsoen heti huomaa.
Jotenka tapahtuuhan siellä yhtä sun toista. - Aakoo47
Raate Rokki 27.06 The Kalashnikovs ja The Cojones.
- elad
Tänä kesänä vesisadetta.
- Lahdentakkaa
Jos ei ole opastusta, eipä kannata pelkkiä seiniä lähteä katselemaan.
- opastettu
Opastusta saa, jos tilaa etukäteen! Kuitenkin valtaosa kävijöistä haluaa mennä itsekseen käsiohjelman kanssa näyttelyn läpi, ja näin ollen ei ole taloudellisesti mielekästä pitää opasta vain odottamassa mahdollisia opastusta haluavia kävijöitä.
- Monestiopastettu
opastettu kirjoitti:
Opastusta saa, jos tilaa etukäteen! Kuitenkin valtaosa kävijöistä haluaa mennä itsekseen käsiohjelman kanssa näyttelyn läpi, ja näin ollen ei ole taloudellisesti mielekästä pitää opasta vain odottamassa mahdollisia opastusta haluavia kävijöitä.
Kovin on suppea näkemys nimimerkillä "opastettu". Ja kenen näkökulmasta on tarkoitettu ilmaisu "näin ollen ei ole taloudellisesti mielekästä pitää opasta vain odottamassa mahdollisia opastusta haluavia kävijöitä"? Ilman opasta Raate ja sen tapahtumat eivät aukene, eivätkä tule kiinnostamaan tulevaisuudessa ainakaan nuorempia sukupolvia. Valitettavaa, jos näin käy. On aivan eri asia lukea asioita itsekseen kuin kuunnella ilmeikästä ja koskettavaa kerrontaa. On turha kuvitella, että Raatteeseen tullaan vain lukemaan ja syömään.
- Syöjättäret
Käydään koko perheen kanssa syömässä kun kesäisin mökille kuljetaan eli aika monesti kesässä.
- puurotjavellitsekaisin
Syöjättäret kirjoitti:
Käydään koko perheen kanssa syömässä kun kesäisin mökille kuljetaan eli aika monesti kesässä.
Jos Suomussalmella käydessä mennään syömään, niin on kaksi paikkaa: Kultainen kukko tai Jalonniemen Herkkusuu. Ei tulisi mieleenkään lähteä Raatteen Porttiin pelkästään syömään. Siellä käydessä on mielessä aivan muut intressit: Sotahistoria osaavien ja menneitä tapahtumia kunnioittavien oppaiden opastuksella!
- Syöjättäret
Miksei käytäisi kun mökkerö melkein vieressä? Lähin paikka ja ruoka hyvää.
- hienoa
Oikea homma. Miksi lähteä merta edemmäs kalaan.
- Oppaatraatteenporttiin
puurotjavellitsekaisin kirjoitti:
Jos Suomussalmella käydessä mennään syömään, niin on kaksi paikkaa: Kultainen kukko tai Jalonniemen Herkkusuu. Ei tulisi mieleenkään lähteä Raatteen Porttiin pelkästään syömään. Siellä käydessä on mielessä aivan muut intressit: Sotahistoria osaavien ja menneitä tapahtumia kunnioittavien oppaiden opastuksella!
Raatteen läheisyydessä mökkeilevät käyvät Raatteen Portissa syömässä, mutta ei täältä, Suomussalmelta 600 km etelään tai 600 km pohjoiseen lähdetä syömään ja lukemaan Raatteen Porttiin. On erittäin "suomussalmelaista" katsoa asioita "minun näkökulmastani", kun mun mökkini on siinä vieressä! Hienoa, että edes te menette SYÖMÄÄN (tarkoituksella "huudettu") Raatteen Porttiin. Kyllä täältä 150 km mihin tahansa suuntaan Raatteen Portista lähdetään sinne Raatteen sotahistoria ensisijaisena asiana mielessä. Ruokaa saa mistä tahansa, mutta paikallisten oppaiden kertomaa Raatteentien historiaa ei hernekeitto kerro!
- Oppaattakaisinporttiin
Nimimerkille "lahdentakkaa". Olen kanssasi ihan jetsulleen samaa mieltä! Jos ei ole opastusta, emme lähde seiniä lueskelemaan! Viime kesänä Raatteen Portilla oli hyvä "draivi" päällä, kun oli hyvät oppaat ryhmiä opastamassa! Kenen/keiden keksintö oli lopettaa ko. opastus? Keitelkäähän siellä hernekeittoa ja kahvia tämä kesä.
- PohjolanLiikenne
Ajan turistibussia ja Portilla käydään syömässä Kuusamossa äänestetään pysähdyspaikka.
- huhhuhh2
Raatteen vartiomuseolla hyvät oppaat! Joka vuosi ollaan käyty kuuntelemassa oppaiden kertomus paikan historiasta ja joka vuosi ollaan kuultu jotain uutta ja jotain samaa. Hyvin ovat oppineet! Myöskin Raatteen portti on uudistunut vastikään, en osaa sanoa oliko se parempi vai huonompi kuin entinen. Ehkä huonompi koska se näyttävä video oli kadonnut.
Itse Raatteen vartion on vallannut joku ihme hihhuliporukka. Kylteissä lukee vähän mitä sattuu ja vartion autotallissa on ihmisen kokoinen enkelipatsas, Kunhan patsas vain pysyisi siellä tallissa ettei se säikyttelisi ihan kaikkia pois. - Elveran
Raatten vartiomuseo on aivan ihastuttava paikka. Kun ulko-ovesta astuu sisään porstuaan,niin on heti sellainen tunnelma, kuin tulisi sinne 1930-luvun maailmaan. Hienosti on kaikki laitettu niin kuin ennenvanhaan.Oppaat tosi hyviä. On upeaa,että tällainen talo on säästynyt ja säilytetty meille jälkipolville tiedoksi ja muistoksi. Raatteen vartiomuseo on paras paikka historiallisella Raatteen tiellä. Kiitos oppaille - oli ilo käydä luonanne.
- Anonyymi
Tä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917405- 373937
- 453500
- 2332713
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402433
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202168- 451942