Selästä alkanut koko vartalon kipu. Yliliikkuvako?

kipuunkyllästynyt

Olen pitkittyneistä liikuntaelinvaivoista kärsivä stressaantunut 29v nainen ja tarkoituksenani olisi nyt lääkäriaikoja odotellessa kysellä olisiko täällä ketään samankaltaisista selkä/lantio/lonkka/lihasvaivoista kärsiviä tai tietäviä. Olen jo jonossa tutkimuksiin, joten lähinnä kaipailisin vain kommentteja siitä, mikä saattaisi olla vialla. Uskon lääkäreiden epäilevän jotakin neurologista, mutta olen itse koko ajan ollut sitä mieltä että vika on selässä, lantiossa, si-nivelissä ja ehkä jopa fyssareiden väläyttelemässä yliliikkuvuudessa. Mainitsen nyt heti alussa että kaikki vaivat ovat koko ajan olleet pahimmillaan istuessa, makuulla ja paikoillaan seistessä.

- Kaikki alkoi n. 4kk sitten makuuasennossa vaivanneesta rintarangan kivusta, joka kesti n. kuukauden. Samaan aikaan vaivasi outo tiheytynyt virtsaamistarve, jonka vuoksi erityisesti yöllä jouduin ravaamaan vessassa. Tuntui kuin olisin juonut kamalasti vettä. Virtsatulehdusta ei ollut. Aloin kävelemään enemmän ja kipu ja vessahädän tunne hävisivät yhtäkkiä. Kävin myös fyssarilla ja hänen sanojensa mukaan olin aivan jumissa ja että ainakin rangassa olisi yliliikkuvuutta. En kokenut käynnistä olevan hyötyä ja itse käsittely oli todella kivuliasta.

- Jossain vaiheessa kipu siirtyi ristiluun, pakaroiden yläosan ja häntäluun kohdalle(si-nivelet?) jonka vuoksi istuminen ja selällään makaaminen kävi mahdottomaksi. Yhtään painetta ei saanut tulla ristiselälle ja makailin lähinnä vatsallani. Samaan aikaan kärsin myös pahasta ummetuksesta(ja ohivuotoripulista). Tunsin vessahädän, mutta tuntui kuin tavara ei pääsisi ulos. Lantionpohjan lihakset olivat myös ehkä jumissa, koska tunsin välillä ilkeää kramppimaista kipua peräsuolessa. Lääkäri tutki peräsuolen mutta ei tuntenut mitään epäilyttävää. Ristiluun seutu aristi pahasti. Tutkimuksen jälkeen vatsa oli löysänä ja sen jälkeen pikku hiljaa ummetus helpotti mutta edelleen välillä tuntuu kuin pitäisi nojata eteenpäin että saan asiani tehtyä ja ettei kaikki tule ulos kerralla. Kävin toisella fyssarilla ja hänen mukaansa häntäluu oli vino ja ulkoneva ja ristiluu oli vinossa. Hän manipuloi si-nivelet mutta kivut eivät poistuneet.

- Jossain vaiheessa kipu levisi myös muualle lantion alueelle(lantioluita mukaillen) ja alas jalkapöytään saakka. Kuin kasvukipuja joita minulla oli nuorempana paljon. Kävelylenkeillä lantio alkoi tuntumaan jäykältä, samoin jalat. Ristiselästä kuuluu välillä koviakin pamahduksia. Myös muualla nivelet alkaneet napsumaan. Erityisesti lonkkien ulkosyrjät, sääret ja kantapäät tulivat tosi kipeiksi. Lonkka- ja ristiselkäkivut alkoivat myös painottumaan hieman enemmän vasemmalle puolelle ja näihin aikoihin huomasinkin että alaselän, alavatsan ja pakaran tuntoaisti on hieman heikentynyt(tuntee, mutta ei niin herkkä kuin ennen) erityisesti tällä vasemmalla puolelta.

-Sitten kuvioihin tulivat tällä hetkellä vaivaavat inhottavat lihasten lepokivut jaloissa ja käsissä sekä rintarangan kivut ja niska-hartiakivut. Pahimmat kivut säärissä ja nilkoissa sekä olkapäissä, käsivarsissa ja kyynärvarsissa(tavallaan lihasten/jänteiden kiinnittymiskohdissa?). Jaloissa kivut edelleen pahimmillaan silloin kun ristiselälle tulee painoa(!). Helpottaa kun on pienessä liikkeessä, mutta paikalla seisominen pahasta. Kävin hierojalla joka manipuloi myös si-nivelet (jalat taas eripituiset) mutta ei helpottanut. Hänkin mainitsi jotain yliliikkuvuudesta ja sanoi jalkojen ja käsien lihasten olevan aivan tukossa. Hieronnan jälkeen lihakset ovat olleet entistä kipeämmät. Eräs ilta kokeilin venytellä käsiä mutta sen jälkeen lepokivut olivat kamalat. Mikään ei auttanut. Aivan kuin venyttely olisi ärsyttänyt lihaksia?

- Uusin oire joka minua ahdistaa todella paljon, on joka puolella kehoa tuntuvat lihasnykäykset jotka välillä jäävät rummuttamaan yhteen kohtaan. Nämä ilmaantuivat lihaskipujen aikaan. Nyt niitä on eniten pohkeiden ulkosyrjillä ja kyynärvarsissa(välillä etusormikin nytkähtänyt). Nykiminen painottuu kipeimpiin lihaksiin. Tämän vaivan vuoksi kävin neurologilla jonka mukaan heijasteet ok paitsi heikentynyt vatsassa juurikin siinä missä tunto hieman huonompi kuin ennen. Babinskit epävarmat. Vasen jalka johon kipuilu on hieman enemmän painottunut alkoi helposti tärisemään "rasitustestissä". Ei epäillyt MS-tautia. Pää ja selkä kuvataan.
Perus verikokeet kaikki ok. Valkosolut olleet välillä koholla. Reuman vasta-aineet ok.

Voisikohan tämä kaikki mitenkään johtua esim. lantion tai selän ongelmasta taikka yliliikkuvuudesta? Kiitos vastauksista etukäteen!

15

804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipuunkyllästynyt

Lisäisin vielä, että voiko yliliikkuvuus aiheuttaa näin kovia oireita vaikka se ei olisi erityisen silmin nähtävää? Tällä tarkoitan sitä että kyynävarteni ei taivu paljoakaan enkä saa sormia lähellekään lattiaa mutta silti fyssarit ja muut on maininneet yliliikkuvuudesta. Peukalo kyllä menee ranteeseen, samoin kuin pikkurilli 90 asteen kulmaan. Polvet taipuvat taaksepäin jonkin verran. Olen kyllä tehnyt vähän nuorempana, spagaateja, siltoja jne. Selkä taipuu kuulemma erityisesti keskiosasta mistä ei pitäisi.

• kentietääpi

Käy ensin yleislääkärillä, joka katsoo ryhdin, antaa lähetteen laboratorioon (esim. reuma tai osteoporoosi, jota on kaikenikäisillä) sekä mahdollisesti röntgenkuvaan ja sitä kautta saattaa päästä kunnalliselle reumalääkärille (jos on reumaa), fysiatrille tai fysioterapeutille.

Fysiatrit tutkivat, diagnostisoivat ja hoitavat paljon akuuteista ja kroonisista kivuista kärsiviä potilaita, erityisesti niska-, yläselkä- ja alaselkäkipujen sekä raajojen suurten ja pienten nivelten lihasten, jänteiden, nivelsiteiden, nivelkierukoiden ja nivelrustojen kipupotilaita.

Jalkaterän ja nilkan virheasennot voivat heijastua kipuina selässä asti.
      http://aijaa.com/MaCGot

http://aijaa.com/icDZXa

Tuki- ja liikuntaelinvaivoihin apua ja mistä?
      http://aijaa.com/UCOTCC

http://aijaa.com/3Fzfdt

Löydä kiropraktikkosi:
      http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi

Muista venyttely:
      http://www.lamk.fi/projektit/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf

Muista lihasten, luiden ja nivelten hyvä ravinto:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

• hentuntenttu

Hei, minulla myös samantyyppisiä oireita ja kävin usealla eri lääkärillä. Suljettiin pois selkärankareuma ja ms-tauti. Diagnoosi tuli lopulta 4 vuotta oireiden alkamisesta: Fibromyalgia. Parannusta sairauteen ei ole mutta kipukynnystä nostava lääke yöksi joka samalla väsyttää jotta saa yöllä nukuttua on helpottanut. Lisäksi liikunta helpottaa oireita. Minulla lisäksi yliliikkuvat nivelet mikä pahentaa oireita. Toivottavasti saat pian helpotusta ja tsemppiä kovasti!

• Täälläkans

Up up

• Jokunen_neuvo

Tuossa ap:n tapauksessa on mahdollista että on oireita, jotka johtuvat rakenteellisista seikoista (eli tuo yliliikkuvuus ja ehkä selkä aiheuttaa iskiastyyppistä oireistoa).

Nyt yleistyneet oireet voisivat todellakin viitata fibromyalgiaan, nivelten yliliikkuvuus on yleinen löytö siinä samoin kuin monessa paikassa esiintyvät kivut, etenkin ap:n kuvaus lihasten kiinnityskohdan kivuista ja lihasnykimiset ovat tyypillisiä fibromyalgiassa.

Potilaan vaikeat kipuoireet kehossa ovat varmaan aiheuttaneet myös unen laadun heikkeniemistä lisäksi mainittiin stressi. Nämäkin sopivat fibromyalgiaan.

Myös suolisto-oireet (ärtynyt suoli) ovat melko yleisiä fibromyalgiassa.

Aloittaja on laittanut viestin jo keväällä, joten oletettavasti johonkin diagnoosiin ja hoitoon on tässä vaiheessa päädytty.

Annan kuitenkin pari neuvoa niille, joilla samoja oireita on. Moni kuvittelee että yliliikkuvien nivelien ja nivelten naksumisen syy on nivelissä ja pelkäävät tilannetta. Ongelma ja äänet tulevat kuitenkin löysistä ja paukkuvista jänteistä.

Jos on jännevaivaa, pehmytkudoksen oireita tai akuuttia iskiastyyppistä hermokipua yms., ei kannata mennä ilman diagnoosia fysioterapiaan, hierontaan tai manipulaatiohoitoihin. Koska jos pehmytkudoksessa on fibrokipu, nuo hoidot eivät auta vaan kipeyttävät lisää ja pitkittävät diagnoosia ja jos on selässä/jänteissä on aktiivinen tulehdus, hoidot useimmiten kipeyttävät ja pahentavat tulehdusta.

Parasta on sitkeästi ravata tutkimuksissa että saa diagnoosin ja sitten asianmukaista hoitoa. Oireet ovat sellaisia, että kyse voi olla fibromyalgian lisäksi muustakin.

• Alkuperäinen

Itseasiassa syytä ei ole löytynyt. Oireet jatkuu vaikka on suljettu pois: ms, borrelioosi, lihastaudit, reumat... Selkään ja jalkoihin kolottaa makuulla ja jalkoihin ja jalkapohjiin sattuu pystyssä ollessa. Lihakset jäykät tukit alaselästä pohkeisiin ja turvonneen tuntuiset. Venyttely pahentaa, mikään ei tunnu auttavan :(

• tfhu

Onko kotona tai työpaikalla huono sisäilma? Home voi aiheuttaa lihas ja nivelvaivoja.

• kentietääpi
    • Alkuperäinen

Tietääkö kukaan voiko fibroon kuulua kasvojen aristus? Minulla leukaluut ja poskiluut aristaa painaessa. Samoin kylkiluut aivan kamalan arat! Entä onko jalkapohjien arkuus olla ensioire? Kysyisin myös voiko fibro esiintyä niin että jaloissa leposäryt mutta käsissä vain aristus. Minulla kun ei ole käsissä samanlaisia särkyjä kuin jaloissa mutta tosiaan paineluarkuutta on erityisesti kyynätaipeen alueella ja käsivarsissa.

Jos täällä on joku fibroa sairastava, kuulisin mielelläni mitkä olivat aivan ensimmäiset oireet.

Olen yrittänyt venytellä ja se helpottaa vain hetkeksi(siten että jalat eivät tunnu niin tukeilta ja turpeilta) mutta kipuja se tuntuu pahentavan.

• Alkuperäinen

Lisäisin vielä, että polvillani en pysty olemaan ollenkaan koska polvet ovat niin kipeä. Matollekin polvistuminen sattuu. Seistessä tuntuu kuin polvien takaa tiukat lihakset ja jänteet pakottaisivat jalkoja koukkuun. Kyykkyyn en pääse koska turpeat pohkeet/takareidet ottavat kiinni. Lonkkien ympärillä lihakset aivan jumissa ja kipeät...

Olen alkanut pelkäämään laskimovaivoja ja lymfakierron häiriötä mutta se ei selittäisi selkäkipuja.

Kaikki mahdolliset harvinaisiakin sairauksia koskevat tutkimukset on siis tehty. Epätietoisuus on todella raskasta :'(

• Jokunen_neuvo_lisää

No itse olen sairastunut pitkään fibroa ja tunnen paljon muitakin.

Fibrossa vaivat ovat kuitenkin yhtä moninaisia kuin potilaatkin. Mitään kaavaa ei ole siihen miten, missä ja missä järjestyksessä kipuja tulee. Kipuja ja paineluarkuutta voi olla joka puolella, kasvoissakin, jalkapohjissa, ja kyljissä. Lymfaturvotus on myös yleinen oire fibrossa. Lymfakipu tuntuu sellaiselta painaessa kuin kudoksessa olisi ruhje tai mustelma, leposärky jaloissakin voi olla turvotuksen oire. Oireesi muistuttavat paljon omiani, juuri tuo vielä, ettei voi olla polvillaan.

Luulisi, että noilla oireilla sinut olisi jo passitettu reumalääkärille tai fysiatrille, joka osaa tehdä fibromyalgiadiagnoosin. Jos labrakokeilla on suljettu kaikki samanlaista oirettä tekevät sairaudet pois kuten borrelioosi, tulehdukselliset reumat, yms. Pitäisikö sinun nyt itse pyytää lähetettä reumalääkärille, että tutkisi onko kyse fibrosta vai ei.

Itsehoitona turvotukseen suosittelen, että kokeilet kylmää suihkua (aloita lämpimästä ja viilennä vettä asteittäin. Suihkuta jaloista ylöspäin). Liiikunta kuten vesijumppa ja vesijuoksu tai edes uimahallin porealtaassa makoilu auttavat turvotukseen myös.

Turvotus jäsenissä aiheuttaa usein tunteen, että "lihakset ovat jumissa".

Kuitenkin, jos on jotain selkävaivaa tai ryhtiongelmaa ollut, niin koko ranka voi olla (myös) väärässä asennossa. Onko sulla selässä lordoosi? Silloin saattaa kehittyä huono asento, jossa varsinkin lantion alue on työnnetty liian taakse (ja alas), jolloin reiden lihakset ja jänteet menevät jumiin. Jos venyttelyt koskevat, se voi johtua tästä.

Voit tarkistaa asentotilanteen näin: Kun seisot tavallisessa asennossasi, katso peilistä sivukuvastasi onko maha ikäänkuin pömpöllä työnnetty eteenpäin ja peppu taas koholla, selässä sen yläpuolella syvä kaari? Ovatko polvet tiukat, yliojennuksessa? Sääret ikäänkuin kehon linjasta katsoen taempana (sivukuvassa)? Reisien yläosa ja lantio tuntuu tiukalta, vaikealta liikuttaa?

Jos tuo asentotilanne on paha, niin fysioterapeutin pitäisi tutkia se, ja antaa jumppaohjeet.

Tuollaiset asentoongelmat ja virheasennot ovat aika tyypillisiä fibrossa. Aika monella esim. on taustalla jo nuorena kärsitty selkävaiva tms. Myös jaloissa voi olla pieni pituusero, tarkista esim. peilin avulla ovatko lantioluusi symmetriset.

• Anonyymi

Voikohan tää vielä tavoittaa! 🙏🙏🙏🙏🙏 Mulla siis samoja oireita ja mistään ei selviä mitään🥺 Selviskö sulla ap syy ja onko tilanne parantunut? Olis iso apu tietää 😭

• Fibro

Kieltämättä vähän fibrolta kuulostaa...

• Kipuilija

Nostan keskustelun koska kärsin itse samankaltaisista oireista ja odottelen mahdollista diagnoosia. Olisikohan tämä todella fibroa?

• Ehkälantio

Olisiko jotain häikkää lantiossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6849
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3986
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1938
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1876
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1436
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe