Onko vaikea ohittaa?

opetelkaa_ajamaan

Jotkut jopa väittävät, että heidän ohituksiaan häiritään tahallisesti. Mitä järkeä siinä olisi?
Itse olen huomannut tuollaisen kiusanteko tapauksen yhden kerran ajettuani yli 30 vuotta.
Autoni on ollut aina pienitehoinen (moottori 1-1.3 litraa) eikä ole ollut koskaan vaikeuksia ohittaa ei edes moottoritiellä. En ole huomannut, että joku olisi ikävästi kiihdyttänyt. Johtuu ehkä siitä, että olen itse tehnyt niin. Se on järkevää silloin kun lähtee ohittamaan.
Ohitus kannattaa ennakoida eikä lähteä kiihdyttämään puskurista. Tuollaiset ongelmat johtuvat omasta asenneongelmasta.

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanteita_ollut

      Syytä muistaa ettei saa ajaa yli suurimman sallitun edes ohitettaessa.

      Omalla kohdallani on useamman kerran tullut vastaan tilanteita jossa olen saavuttanut edellä ajavan ja lähtenyt ohitukseen. Sitten tämä ohitettava on "herännyt" ja itse nostanut nopeuttaan. Tällainen häiritsee todellakin ohitusta ja pakottaa joko ajamaan ylinopeutta tai keskteyttämään ohituksen.

      • helppoa_kun_osaa

        Silloin ei ole mitään syytä ohittaa, jos ajetaan Suurinta Sallittua Nopeutta. Teet virheen jo siinä vaiheessa, jos saavutat edellä ajavan takapuskurin. Kiihdytä ajoissa ja mene reippaasti ohi. Liikenteessä pitää nähdä pidemmälle ja ennakoida. Muuten tulee niitä kolareita.


      • Et-siis-osaa

        Ai sinäkö et lähde ohittamaan jos ajat suurinta sallitua ja saavutat hitaammin ajavan? Alat siis ennemmin muodostamaan jonoa hitaamman taakse.


      • AINA_OHI

        Vielä muutama vuosi sitten oli melkoinen ihme, jos ohitettava EI nostanut nopeuttaan 10-20 km/h a) huomatessaan toisen auton saavuttavan b) viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa ohitettavan rinnallaan.

        Nykyään näin ei enää AINA tapahdu. Varmaankin sen asiosta, että vakionopeussäätimet ovat yleistyneet. Käsikaasulla ajavilla nopeus AINA pumppaa n. 15 km/h haarukassa tasamalla ja mäkisessä maastossa jopa 30 km/h. Eli ylämäet punnerretaan 70 km/h, alamäet lasketellaan 90 km/h ja keskinopeus n. 75 (ihan riippumatta siitä, onko rajoitus 80 vai 100) -> tästä se ohitustarve syntyy. Mutta nämä käsikaasuttelijat ovat myös niitä mulkkuja, joilla nopeus AINA nousee sen 10-20 km/h kun huomaavat ohittajan .... tai hyvän ohituspaikan (ohituskaista tai pitkä suora).

        Kun ei kiinnosta ajaa 75 km/h satasen alueella, niin sitten on pakko punnertaa ohi "tasanopeuskuskista", joka raivoisasti yrittää ohitusta estellä. Kun ohitettava kiihdyttää jonnekin 90-95 lukemiin niin on jo käytännössä mahdotonta päästä ohi ajamatta yhtään ylinopeutta - tarvittavan suoran pituus kasvaa huimasti verrattuna siihen, että ohitetaan 75-80 km/h ajava auto. Puhumattakaan ohituskaistoista, joilla tientukot kiihdyttää jopa 100-110 lukemiin (todellista nopeutta/GPS).

        Vaan jos kotipoliisista ei mene ohi tilaisuuden tullen, niin kotipoliisi hidastaa pian siihen tuttuun ja turvalliseen "80-mittarin mukaan" eli nopeus soutaa 70-85. Tätä vauhtia onkin sitten "kiva" körötellä seuraavat 20 km, jos/kun huono näkyvyys, vastaantulijat, keskikaide tms. estää kotipoliisin ohittamisen.


      • opettele_vielä
        Et-siis-osaa kirjoitti:

        Ai sinäkö et lähde ohittamaan jos ajat suurinta sallitua ja saavutat hitaammin ajavan? Alat siis ennemmin muodostamaan jonoa hitaamman taakse.

        Ei. Et lukenut. Nostan hyvissä ajoin nopeutta niin, että ohitus käy helposti.


      • Kyllä se vaan eräillä on tapana nostaa nopeutta ja siirtyä keskemmälle tietä kun joku ohittaa, Ja ohituskaista osuudella nostetaan nopeus 70km/h yli sataseen


      • tuskin.noin
        autoilija kirjoitti:

        Kyllä se vaan eräillä on tapana nostaa nopeutta ja siirtyä keskemmälle tietä kun joku ohittaa, Ja ohituskaista osuudella nostetaan nopeus 70km/h yli sataseen

        "Ja ohituskaista osuudella nostetaan nopeus 70km/h yli sataseen"
        Nyt kyllä palstapelle "autoilija" arto puhuu vastoin parempaa tieto eli paskaa, kuten tapanansa on.


      • tuskin.noin kirjoitti:

        "Ja ohituskaista osuudella nostetaan nopeus 70km/h yli sataseen"
        Nyt kyllä palstapelle "autoilija" arto puhuu vastoin parempaa tieto eli paskaa, kuten tapanansa on.

        Mene ajamaan vaikka Mikkeliin törmäät tuohon ilmiöön jatkuvasti vain savolaisilta voi odottaa moista


    • opittu-on

      Ei todellakaan johdu mistään omasta asenneongelmasta jos esim. ohitettava jollain tapaa muuttaa käytöstään ohitustilanteessa eli kun häntä ollaan ohittamassa. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä. Laista löytyy suoraan kaksi pykälää aiheeseen liittyen.

      3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
      24 § Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

      • luulet_vain

        Johtuu todellakin. Älä kysy mitä muu liikenne voi tehdä hyväksesi, vaan miten voit itse ottaa muun liikenteen paremmin huomioon.


      • Huomioithan_tämän

        Vaatii taitoa ajaa sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti. Kuka tahansa idiootti kykeneen rikkomaan sääntöjä ja rajoituksia. Muun liikenteen huomioon ottamisessa ei itse saa rikkoa sääntöjä ja rajoituksia.


    • hmmmmm

      Juu. Ohitushan on tarpeeton, jos ajetaan jo nopeusrajoituksen tai liikennesään ja tilanteen mukaan.

      Kyllä se joka kokee ohituksen vaikeaksi, ei ilmeisesti osaa ohittaa oikein. Jos ajaa toisen takapuskurissa kiinni, se voi todella provosoida jopa hankaloittamaan ohitusta. Toisaalta myös jos ajetaan jo maks. nopeutta, niin ylinopeutta ajavat saattavat nekin saada jonkun kotipoliisin sapen kiehumaan.

      Kiusantekoa toki ilmenee, mutta mä väitän, että siihen suurimpana vaikuttavana tekijänä on monasti myös ohittajan oma piittaamaton ajokäytös ja jatkuva ylinopeus.

      Oikeita kiusantekijöitä on varmasti vain vähän.

      • melkeinsäälittää

        Tämä ohitusongelmaisten ryhmä on juuri sitä porukkaa joka luulee olevansa keskimääräistä parempia kuskeja. Vika löytyy aina muista kuin itsestä.
        On todella säälittävää, ettei nykyisillä tehokkailla autoilla muka pääse ohi.


      • res.kulj.au
        melkeinsäälittää kirjoitti:

        Tämä ohitusongelmaisten ryhmä on juuri sitä porukkaa joka luulee olevansa keskimääräistä parempia kuskeja. Vika löytyy aina muista kuin itsestä.
        On todella säälittävää, ettei nykyisillä tehokkailla autoilla muka pääse ohi.

        Eihän kukaan kertonut, ettei pääse ohi, vaan lähinnä ihmettelivät että miksi joku on niin ääliö, että nostaa nopeuttaan huomatessaan tulevansa ohitetuksi.
        Ongelma ei siis ole ohittajassa vaan ohitettavassa, joka nostaa nopeuttaan huomatessaan tulevansa ohitetuksi. Se nopeuden nostaminen siinä tilanteessa on oikein lailla kielletty.

        Joskus laskimme silloisen tyttöystäväni (nykyisen vaimoni) kanssa, Tampere-Hämeenlinna välillä autot jotka alkoivat kiihdyttää edellä, kun aloitin ohittamisen. Siis kytkin vilkun vasemmalle, vaihdoin vastaantulevien kaistalle (tie ei silloin vielä ollut moottoritie) ja aloitin kiihdyttämisen.
        Havainto oli hämmästyttävä, keskimäärin 7 autoa 10:stä alkoi kiihtymään.
        Teimme samanlaisen matkan kerran tai kaksi viikossa, joten vertailuaineisto kertyi paljon.
        Sinänsä tuosta ohitettavien kiihdyttämisestä ei juurikaan ollut haittaa, koska oma autoni oli melko tehokas, joten kaasua piti polkaista vain hiukan syvempään.

        Ehkä kiusanteon syynä oli se, että ajoimme hiukan vanhemmalla amerikkalaisella autolla. Auto ei näyttänyt nopealta, mutta kiihtyi paremmin, kuin vaikkapa Ferrari Testarossa, jota siihen aikaan pidettiin melko nopeana.

        Kovasti mietimme, että mikä vika sellaisen ihmisen päässä on, joka vaarantaa usean ihmisen hengen vain siksi, että ilmeisesti kokee ohitetuksi tulemisen jotenkin nöyryyttävänä.

        Niin, enkä ajanut ylinopeutta, vaan erittäin tarkasti suurinta sallittua nopeutta. Autoon olin itse asentanut, kilometrin mittasuoralla kalibroimani alkeellisen ajotietokoneen, joka näytti tarkasti ajetun matkan ja nopeuden.


      • tasaisentapaavaa
        melkeinsäälittää kirjoitti:

        Tämä ohitusongelmaisten ryhmä on juuri sitä porukkaa joka luulee olevansa keskimääräistä parempia kuskeja. Vika löytyy aina muista kuin itsestä.
        On todella säälittävää, ettei nykyisillä tehokkailla autoilla muka pääse ohi.

        Jos ajat suurinta sallittua ja lähdet hitaammasta ohi ja tämä nostaa yhtä äkkiä omaa nopeuttaan, niin siinä tilanteessa auton tehot ei merkkaa yhtään mitään. Ei ohituksessakaan saa ajaa ylinopeutta vaikka autossa olisi miten paljon tehoja. Sääntöjen ja rajoitusten mukaan mennään.

        Vakionopeudensäädin päällä kun ajelee, niin törmää lähes viikottain näihin jotka "heräävät" kun joku lähtee heitä ohittamaan. Jos itse on "nopeusr#unkkari", niin ei varmaankaan huomaa mitään kun oma nopeus heiluu kui lehmän häntä.


    • Ohivuan

      Ajakaapa noin 70 tkm vuodessa ja erityisesti Pohjois-savossa ja tulkaa sit sanomaan ettei tätä tapahdu. Tavallinen tilanne on että ajetaan rajoitusten alle ja vielä hiljennetaan ennen tulevaa ohituskaistaa ja sit kaasu pohjaan kun joku lähtee ohittamaan. Ei se estä ohittamista kun itsekin polkee kaasua, mutta kyllä se sitä hankaloittaa. Sitten jos ei lähdekään ohi vaan ajaa sen ohituskaistan siinä takana niin kaistan päättyessä pudotetaankin taas alinopeuteen, miksi?
      Menepä ohi sen kaistan jälkeen niin alkaa valojen räpyttely ja puskurissa roikkuminen. Hulluja riittää, ainakin savossa.

    • saabisti

      Nämä pakko ohitukset on saabistille tuttua. Ainakun on saab edessä siitä on mentävä ohi vaikka ylinopeutta.Saabit on kova kulkuisia autoja kerran mootoritiellä painoin reilusti kaasua ja sinne se bemari jäi kaus taakse.mitä sitä rupeaa ruikuttamaan ,että ei pääse ohi painaa kaasua ja puhaltaa ohi.

      • kelju.k.kaasuttaja

        Minä ohitan saabinrämät aina


    • ParempiAuto

      Itse ajan tehokkaalla ja hienolla Volvolla. Jos joku alkaa pyrkimään ohi niin tottakai painan kaasua.

      • inflaatio.iskee

        Mitä hienoa siinä kiinanrottelossa on ?


      • kuinkas

        Riippumatta ohittajan nopeudesta on ohittamisen vaikeuttaminen tai estäminen aina rikollista tll:n mukaan!
        Puolet ohitustilanteista on tällaisia kiihdytyskilpailuja. Siksipä ajankin tarpeeksi suurella nopeudella ohi- ei ole niin helppo yrittää estää!
        Vain satakaksikymmentä mittarissa pitää tilanteen hallinnassa satasen alueella ohitttaessa, vaikka ohitettava olisi alunperin ajanut vain 7-8-kymppiä!
        Muutama vuosi aiemmin yksi ohitettava ahdisti minut luiskalle romullaan- ilman vaurioita kuitenkin- kun en halunnut joutua kolhituksi! Sen jälkeen ajoi karkuun 8-kympin tiellä yli sataaneljääkymmentä! Jos olisin ollut virkavaltaa, olisin ampunut renkaat siltä puhki.
        Ei "tienkunkkuja" laki pidättele, eikä vahingon vaara- poliiseja on liian vähän!


      • hmmmmph
        kuinkas kirjoitti:

        Riippumatta ohittajan nopeudesta on ohittamisen vaikeuttaminen tai estäminen aina rikollista tll:n mukaan!
        Puolet ohitustilanteista on tällaisia kiihdytyskilpailuja. Siksipä ajankin tarpeeksi suurella nopeudella ohi- ei ole niin helppo yrittää estää!
        Vain satakaksikymmentä mittarissa pitää tilanteen hallinnassa satasen alueella ohitttaessa, vaikka ohitettava olisi alunperin ajanut vain 7-8-kymppiä!
        Muutama vuosi aiemmin yksi ohitettava ahdisti minut luiskalle romullaan- ilman vaurioita kuitenkin- kun en halunnut joutua kolhituksi! Sen jälkeen ajoi karkuun 8-kympin tiellä yli sataaneljääkymmentä! Jos olisin ollut virkavaltaa, olisin ampunut renkaat siltä puhki.
        Ei "tienkunkkuja" laki pidättele, eikä vahingon vaara- poliiseja on liian vähän!

        "Tienkunkkuja" on monenlaisia. Sitä voi vähä pohtia näitä syy ja seuraamussuhteita, että miksi sitä itse joutuu tällaisiin kiihdytyskisoihin. No ensinnäkin jos itse ajaa jo valmiiksi ylinopeutta. Niinkuin sinä teet...


      • kuinkas
        hmmmmph kirjoitti:

        "Tienkunkkuja" on monenlaisia. Sitä voi vähä pohtia näitä syy ja seuraamussuhteita, että miksi sitä itse joutuu tällaisiin kiihdytyskisoihin. No ensinnäkin jos itse ajaa jo valmiiksi ylinopeutta. Niinkuin sinä teet...

        Oletpa tehokas, kun tiedät että kun nopeuteni on sata, satasen tiellä, näet että ajan ylinopeutta!
        Kun ohitan, menen enkä meinaa, niin ei nämä omatekoiset määräilijät pysty estämään.
        Kuten sinä tunnut yrittävän....


      • fakta-on-tämä
        kuinkas kirjoitti:

        Oletpa tehokas, kun tiedät että kun nopeuteni on sata, satasen tiellä, näet että ajan ylinopeutta!
        Kun ohitan, menen enkä meinaa, niin ei nämä omatekoiset määräilijät pysty estämään.
        Kuten sinä tunnut yrittävän....

        Ylinopeusyrjö on liikenteen rutto.


      • älkää_viitsikö
        kuinkas kirjoitti:

        Riippumatta ohittajan nopeudesta on ohittamisen vaikeuttaminen tai estäminen aina rikollista tll:n mukaan!
        Puolet ohitustilanteista on tällaisia kiihdytyskilpailuja. Siksipä ajankin tarpeeksi suurella nopeudella ohi- ei ole niin helppo yrittää estää!
        Vain satakaksikymmentä mittarissa pitää tilanteen hallinnassa satasen alueella ohitttaessa, vaikka ohitettava olisi alunperin ajanut vain 7-8-kymppiä!
        Muutama vuosi aiemmin yksi ohitettava ahdisti minut luiskalle romullaan- ilman vaurioita kuitenkin- kun en halunnut joutua kolhituksi! Sen jälkeen ajoi karkuun 8-kympin tiellä yli sataaneljääkymmentä! Jos olisin ollut virkavaltaa, olisin ampunut renkaat siltä puhki.
        Ei "tienkunkkuja" laki pidättele, eikä vahingon vaara- poliiseja on liian vähän!

        Vai että puolet ohitustilanteista? Tuo todistaa, että vika on itsessäsi. Minusta nämä on tosi outoja juttuja, kun en ole edes tiennyt tästä ongelmasta.


      • kuinkas
        älkää_viitsikö kirjoitti:

        Vai että puolet ohitustilanteista? Tuo todistaa, että vika on itsessäsi. Minusta nämä on tosi outoja juttuja, kun en ole edes tiennyt tästä ongelmasta.

        Jos nyt todistaisit miten vika on ohittajassa, joka ajaa täyteen sen sallitun ja saavuttaa sen hitaasti ajavan nyhverön ja pistää vilkun päälle sekä aloittaa ohituksen kun siihen kerran on tilaa? Siis vaikka miten käännät, se ohitettava kiihdyttäjä on se ongelma!
        Monikaan ei ohita täyteen sallittua ajavaa. Ne todelliset reuhottajat menee ohi joka tapauksessa, vaikka joku ajaa liki täyden sallityn nopeuden mukaan.


      • Joka-viikko-näkee
        älkää_viitsikö kirjoitti:

        Vai että puolet ohitustilanteista? Tuo todistaa, että vika on itsessäsi. Minusta nämä on tosi outoja juttuja, kun en ole edes tiennyt tästä ongelmasta.

        Jos ei ole tilanteita tullut vastaan, olet ilmeisesti itse niitä jotka nostavat nopeutta kun joku ohittaa tai sitten oma nopeutesi heiluu miten sattuu.


      • Kokemusta_on
        Joka-viikko-näkee kirjoitti:

        Jos ei ole tilanteita tullut vastaan, olet ilmeisesti itse niitä jotka nostavat nopeutta kun joku ohittaa tai sitten oma nopeutesi heiluu miten sattuu.

        Teillä on näitä luonnevikaisia tyyppejä, jotka ajavat satasen alueella alle yhdeksän kympin, kahdeksan kympin alueella alle seitsemän kympin. Mutta kun ohituskaista tulee, näistä ei pääse ohi kuin kortti pois -ylinopeudella. Ohituskaistan jälkeen nopeus taas putoaa tuohon kertomaani.

        Näille tyypeille ei olisi koskaan pitänyt ajokorttia antaakaan.


    • Joskus-ON

      Eihän siinä mitään järkeä olekaan mutta liikenteessä liikkuu paljon hulluja tai asennevammaisia joilla ei pitäisi olla ajo-oikeutta laisinkaan joten tilanteita riittää.

      Säätöjen ja rajoitusten mukaisesti ajaminen vaatii taitoa. Minkälainen idiootti tahansa pystyy sääntöjä ja rajoituksia rikkomaan ja näihin törmää lähes päivittäin.

    • daadaa1

      En pysty ymmärtämään, miten se voidaan kokea loukkauksena jos joku tulee ohi. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista. Ohittajalla on todennäköisesti vaan kiireempi päästä perille, joten antaa hätähousun mennä, että ei roiku puskurissa vaarantamassa liikennettä.

      Jos siinä alat tukkia tietä, ja nostaa nopeutta että ohitus vaarantuu, niin se alkaa täyttää jo liikenneturvallisuuden vaarantamisen/törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkit.

      Tieliikenne ei ole kilpailu, jokainen menee omaa tahtiaan. Mutta koittakaa nyt edes ajaa hyvällä säällä 80 km/h todellista nopeutta 80 alueella.

      • ajajaannaajaa

        Tämä taitaa olla se ohitusongelmaisten varsinainen ongelma, että he yrittävät hiostaa muita ajamaan haluamaansa nopeutta. Siitä tulee ilman muuta näitä erikoisia ongelmia.


      • mitä-tarkoitat

        Tarkoitatko että he jotka ajavat vähän alle suurimman sallitun, yrittävät saada muut ajamaan heidän nopeutta yrittämällä häiritä ohituksia? Ohi haluava haluaa vain ohi. Hän ei ainakaan ole mitenkään "ohitusongelmainen".


    • Tässä-haaste-kaikille

      Haastan kaikki ajamaan vakionopeudensäädin säädettynä suurimpaan sallittuun nopeuteen. Yritä ajaa vaikka 5 - 10 km matkan kertaakaan sammuttamatta vakkari (tai nostaa tai hidastaa omaa nopeutta). Veikkaan ettei onnistu kovin helpolla moinen tasainen eteneminen teiltä moneltakaan.

    • Ohittajavaiohitettava

      Mitä tästä opimme ? On ohittajia ja ohitettavia. Ohitettavissa on kahdenlaisia tyyppejä; Jotka eivät ymmärrä omaa ajonopetta eikä huomioi muuta liikennettä sekä toinen ryhmä joka ymmärtää mitä on tekemässä ja kiusaa muita tienkäyttäjiä. Ohittajissa on taas kahdenlaisia; jotka haluaa ohi ja jäävät sitten roikkumaan ohitetun eteen sekä ohittajia jotka ajavat ohi ja jatkavat matkaa omaa nopeuttaan jättäen ohitetun autereeseen.

      • res.kulj.au

        Olen vasta 30 vuotta ja yli miljoona kilometriä ajellut, mutta sellaisia, jotka ohittavat ja jäävät eteen roikkumaan, olen nähnyt vain muutaman kerran.
        Moottoritiellä Hki-Tre välillä muutama nainen ja 80-luvun puolivälissä Lahden ja Hämeenlinnan välissä, joku kiihkokommunisti punaisella Ladalla, jonka oli pakko päästä amerikkalaisen auton edelle. Mutta kyllä se sitten pienen leikin jälkeen ymmärsi rajoittuneen kykynsä.

        Kyllä 99% minut ohittaneista on mennyt menojaan.


      • BMW325
        res.kulj.au kirjoitti:

        Olen vasta 30 vuotta ja yli miljoona kilometriä ajellut, mutta sellaisia, jotka ohittavat ja jäävät eteen roikkumaan, olen nähnyt vain muutaman kerran.
        Moottoritiellä Hki-Tre välillä muutama nainen ja 80-luvun puolivälissä Lahden ja Hämeenlinnan välissä, joku kiihkokommunisti punaisella Ladalla, jonka oli pakko päästä amerikkalaisen auton edelle. Mutta kyllä se sitten pienen leikin jälkeen ymmärsi rajoittuneen kykynsä.

        Kyllä 99% minut ohittaneista on mennyt menojaan.

        No minulla on yli 2 milj. km ja yli 40 v ja olen törmännyt molempiin ohittajiin niihin jotka roikkuu puskurissa ja ohituksen jälkeen jäävät eteen notkumaan, tämän huomaa kun ajaa vakkari päällä satasen rajoituksella 110 niin yli meinaa mennä ohittajasta. Edellinen kuljettaja varmaan ajaa oman mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan, niin totta kai ohittaja joka ajaa hieman yli rajoituksen oman mittarinsa mukaan niin menee menojaan. Olettaen että molemmat tuntee omat mittarivirheet.


      • res.kulj.au
        BMW325 kirjoitti:

        No minulla on yli 2 milj. km ja yli 40 v ja olen törmännyt molempiin ohittajiin niihin jotka roikkuu puskurissa ja ohituksen jälkeen jäävät eteen notkumaan, tämän huomaa kun ajaa vakkari päällä satasen rajoituksella 110 niin yli meinaa mennä ohittajasta. Edellinen kuljettaja varmaan ajaa oman mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan, niin totta kai ohittaja joka ajaa hieman yli rajoituksen oman mittarinsa mukaan niin menee menojaan. Olettaen että molemmat tuntee omat mittarivirheet.

        Tuntuu hiukan oudolta, että sinua nopeammin ajanut autoilija, ohituksen jälkeen jostain syystä (saman nopeusrajoituksen jatkuessa) hidastaisi aiemmin ajamaansa nopeutta.

        No ehkä sinulle on useammin noin käynyt. Minulle vain muutaman kerran, yli 30 vuoden aikana ja toki itsekin käytän vakionopeudensäädintä ajellessani.
        Omat ajoni ajan pääsääntöisesti eteläsuomessa, ehkä jossain muualla ajetaan sitten toisin.


      • BMW325
        res.kulj.au kirjoitti:

        Tuntuu hiukan oudolta, että sinua nopeammin ajanut autoilija, ohituksen jälkeen jostain syystä (saman nopeusrajoituksen jatkuessa) hidastaisi aiemmin ajamaansa nopeutta.

        No ehkä sinulle on useammin noin käynyt. Minulle vain muutaman kerran, yli 30 vuoden aikana ja toki itsekin käytän vakionopeudensäädintä ajellessani.
        Omat ajoni ajan pääsääntöisesti eteläsuomessa, ehkä jossain muualla ajetaan sitten toisin.

        Liikun kyllä suomessa pohjoisesta etelään ja pääkaupunkiseudulla olen asunut aikanaan noin 20v. Tasaisesti joka puolella löytyy ohituksen jälkeen eteen jääviä kuskeja . Ajan tosin aina siinä sakkorajalla, joten ohittaja joutuu ajamaan tietysti vielä kovempaa, jos haluaa jätättää. Mutta niitä ohituksia olen aina ihmetellyt.
        Euroopassa, ehkä pohjoismaita lukuun ottamatta, liikennekulttuuri on joustavampaa ja kanssa-autoilijan huomioivaa. Jopa Puola, jossa on tunnetusti sekainen liikenne, huomioidaan kyllä muut tienkäyttäjät. Suomessa on itsekkäitä ja tilaa antamattomia kuskeja. Huomaa muuten aamu- ja iltaruuhkassa pääkaupunkiseudulla.


      • Mitä_häh

        > "Ohittajissa on taas kahdenlaisia; jotka haluaa ohi ja jäävät sitten roikkumaan ohitetun eteen sekä ohittajia jotka ajavat ohi ja jatkavat matkaa omaa nopeuttaan jättäen ohitetun autereeseen."

        Minkälainen on sitten tämän esimerkin ohittaja? Hän ajaa suurinta sallittua ja saavuttaa hitaamman ajoneuvon. Hän lähtee ohi mutta ohitettava nostaa omaa nopeutta kun huomaa että joku aikoo ohi. Ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta joten ohittaja joutuu jättämään ohituksen tekemättä.


      • Tästä-sen-näkee
        BMW325 kirjoitti:

        No minulla on yli 2 milj. km ja yli 40 v ja olen törmännyt molempiin ohittajiin niihin jotka roikkuu puskurissa ja ohituksen jälkeen jäävät eteen notkumaan, tämän huomaa kun ajaa vakkari päällä satasen rajoituksella 110 niin yli meinaa mennä ohittajasta. Edellinen kuljettaja varmaan ajaa oman mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan, niin totta kai ohittaja joka ajaa hieman yli rajoituksen oman mittarinsa mukaan niin menee menojaan. Olettaen että molemmat tuntee omat mittarivirheet.

        Asennevammaista ajaa ylinopeutta ja sotkea muiden liikkujien suorituksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

      – Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      373
      39700
    2. Särkynyt sydän

      Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      114
      8236
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

      Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5890
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

      Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4368
    5. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3805
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

      Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3477
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3051
    8. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2798
    9. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2381
    10. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      17
      2229
    Aihe