Europyörien surkea laatu. Onko mikään muuttunut?

Hontailija-

Uusinta MP-lehteä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että onko aika pysähtynyt paikoilleen. Lehdessä oli Triumphin matkapyörän 50 thkm:n kestotestin loppuraportti ja lukemalla testiä sai helposti käsityksen, että kyseisellä rakkineella oli vaikea päästä edes 2 thkm:ä pidempää matkaa ilman, etteikö edessä olisi ollut jonkinlainen korjaus -tai edes huolto käynti. Kyseessä oli kuitenkin iso matkapyörä. Pari numeroa taakseppäin tuskailtiin samassa testissä Bemarin totaalisesti levinneen vaihteiston kanssa. Oli vain hyvää tuuria, ettei loota lyönyt palasiksi hajotessaan takarengasta lukkoon ja kaatanut ajajaa moottoritiellä nurin.

Se mikä vie aloituksen ajan pysähtymiseen on se seikka, että aikanaan 60-70 luvun vaihteessa, kun ensimmäiset isot japsipyörät Tuutteineen ja vesipyssy-Suzukeineen löivät läpi, tilanne oli sama kuin nyt. Sen ajan euro -ja itäpyörillä ei häävin päässyt yhtä bensa-aseman väliä ilman tienposki rassailua -tai vähintään jatkuvia öljyvuotoja tukkien. Japsipyörien noustessa maihin, jatkuva korjailu muuttui vähitellen ajonautinnoksi. Japanilaispyörillä enimmäkseen jopa tuonkin ajan mittapuulla vain ajettiin. Tämän sai eurovalmistajatkin tuntea myynnillisesti kunnolla nahoissaan ja konkurssejakin tuli.
Kehitystä ei näyttäisi tapahtuneen 40 - 45 vuodessa juuri ollenkaan. Näyttäisi kovasti, että samassa tilanteessa ollaan edelleen, kuin japsien maihinnousun aikaan, mitä pyörien kestävyyteen tulee.
Olisi todella mielenkiintoista tietää, mitä japanilaiset tekevät oikein, kun ulkoisesti kaksi samannäköistä osaa tai osakokonaisuutta voidaan tehdä niin, että toinen kestää ja toinen ei? Europyörissä on kieltämättä tyyliä ja stailia ja ajamisen kannalta tärkeää fiilistäkin, mutta miksi se laatu on noin surkeaa kuraa. Jatkuva korjailu ja hajoamisen pelko vie pohjan muuten hienolta designiltä ja ajettavuudelta.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymysyksiä

      Laatu. Mitä se on?

      Jännä kysymys, sillä laatua on vaikea määritellä. Se merkitsee yhdelle alcantara-nahasta tehtyä penkinpäällistä ja kallista hintaa. Toiselle se taas merkitsee lähinnä tuotteen kestävyyttä käytössä.

      Eli onko Ferrari laadukkaampi kuin Toyota vai päinvastoin?

      Aloittajalle laatu ilmeisesti merkitsee lähinnä käyttökestävyyttä. Ei niinkään ajo-ominaisuuksia tai vaikkapa hienostunutta elektronisesti säädettävää jousitusta.

      Uudella pyörällä on takuu, joka hoitaa ilmenneet viat. Omistajan ei niistä tarvitse paljoa huolehtia. Pyörän vanhentuessa laatu alkaa yhä enemmän tarkoittamaan käyttökestävyyttä, kun korjaukset joutuu maksamaan itse.

      • Hontailija

        Tuon aloituskommenttini loppuun totesin, että europyörissä on tyyliä, ajettavuutta jne. Sitä ei käy tietenkään kiistäminen. Mutta korpeehan se takuunalaisessakin pyörässä, jos se seistä pönöttää korjaamolla puolet ajokaudesta, mikä on suomessa muutenkin niin lyhyt. Europyörän 2-3 vuoden takuu menee aikarajansa suhteen nopeasti, enimmäkseen tallissa kautta odottaen.
        Europyörät kun ovat lähes poikkeuksetta vastaavia japseja kalliimpiakin, voisi odottaa laatua myös komponenttien kestävyydessä.
        Vaikka viat eivät sinällään edes estäisi ajamista, jatkuva soittelu korjaamolle milloin minkäkin häiriön takia on rasittavaa. Olisihan sillä uudellakin pyörällä mukava ajaa edes hetki niin, ettei mikään vika ole päällä, tai että ei tarvitsisi siunata edes ajatusta sille mitä ja minä päivänä seuraavaksi korjataan. Ne viikon kaksi aurinkoista ajopäivääkin luonnollisesti osuu korjauspäiviin. :)
        Sen ymmärtäisi, jos verrokki-japsissa olisi vaikkapa se yksi tilastollinen vika kolmessa kesässä ja eurossa kaksi, sen nyt tolkun motoristi kestää. Kyseiseen harrastukseen kuuluu pieni ruuvailu muutenkin.
        Mutta kuten mainitsin, esimerkin Triumphilla oli todellakin vaikeuksia saada matkamittariinsa edes 2 thkm:ä ilman, että huoltoon tuli jotain asiaa. Verottaahan se jo sitä omistamisen iloa, vaikka olisi mitä elektronisia härpäkkeitä paikkaamassa.

        Kuten jo asiaa sivusin, 60-70 luvulla asiakkaat katsoivat käyttövarmuuden olevan niinkin tärkeä asia laadusta puhuttessa, että äänestivät jaloillaan muutaman eurovalmistajan konkurssin partaalle.
        Nyt on ilmeisesti toinen meininki kun BMW ja mm. Kotari ovat olleet myyntitilastojen kärjessä. Kenties moottoripyörä ei ole enää samalla tavalla yleishyödyllinen kulkuväline kuin 40-45 vuotta sitten, jolloin sen vikaantumisesta saattoi olla jopa leivänsaanti kiinni??
        Harrastusvälineissä sallitaan ymmärrettävästi enemmän ongelmia kuin jokapäiväiseen käyttöön hankitussa kulkuvälineessä.

        Milloinkahan saadaan täydellinen pyörä, jossa on japanilaisten luotettavuus, Triumphin äänet, Italialaisten muotoilu ja Bemarin ajettavuus?


      • Onpelannuthyvin

        Kyllä Japsipyöriinkin tulee takaisin kutsuja, tylsä Honda on ehkä luotettavin. Entisenä japsipyöräilijä olen todennut, että nykyistä Europyörää ei pidä jättää huoltamatta...hondan öljyjä sensijaan ei tarvitse vaihtaa kuin 5-vuoden välein


    • ikäväkyllä

      Laadussa ajoneuvotekniikan osalta käytiin korkealla 1990-luvulla. Laadukkaimmat autot tehtiin viimeistään tuolloin. Pellit istuivat hyvin ja moottorit kestivät 500tkm.

      Sitten alkoivat säästökuurit ja laatu on mennyt alaspäin koko ajan. Tekniikka on kyllä kehittynyt ja 1,0 vie isoa autoa. Kesto on sitten mitä on. Pellit irvistelee nykyään jopa Bemarissa. Ajan henki on kierrätys. Liian hyvä tavara kestäisi liian kauan. Kierrätetään ja myydään siis huonompaa tavaraa useammin. Enemmän rahaa liikkuu ja kasvaneella väestöllä on vielä työtä. Jonkin aikaa. Sitten tukehdumme vanhaan tavaraan ja se on siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe