Varför tror språkaktivisterna att vi älskar

konstigateorier

Sverige ?
Ok,vi har samma språk,svenska...Sverige är ändå bara ett grannland alldeles som Ryssland.

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expressensvisdomar

Känslan förstärks av att många finlandssvenskar här i Österbotten egentligen känner sig kulturellt närmare Sverige än Finland, säger de i alla fall. Man tittar på SVT eller TV4 snarare än finländsk tv. Flera lärare berättar att för deras barn är det Bolibompa som gäller och i tv-soffan samlas familjen runt svenska "Let's dance".
      Tv-nyheter får många från "Rapport" medan de svenskspråkiga dagstidningarna står för lokala nyheter. Egentligen vet man nog mer om både svenska kändisar och politiker än de finländska, berättar gymnasister på skolan.

• kiitosÄidinkielestä

Nimenomaan. Siinä se "suomenruotsalainen kulttuuri". Suomalaisvastaisuus ja alemmuuskompleksi Ruotsiin.

Sitten sellainen ihan "pieni" huomio, että kutsutte itseänne suomen kielellä KANSALLISUUDEN mukaan Suomen RUOTSALAISIKSI. Ja suurin osa kannattaa KANSALLISUUDEN mukaan rasistista Suomen RUOTSALAISTA puoluetta. Joten ei kyllä ihan mene läpi, että Ruotsi olisi niin kuin Venäjä.

• expressenssanning

"Jag tror att jag skulle trivas bättre i Sverige"

SMEDSBY, FINLAND. Svenska Melodifestivalen, Bolibompa och Kalle Anka på julafton men alltid, alltid Finland i hockey.
      Expressen reste till Österbotten
      som vissa bara halvt på skämt kallar "östra Sverige"!!

• mielipide_en_åsikt

Se on se kieli joka yhdistää.
      Suomenruotsalainen ei ole ns. ruotsalainen vain koska puhuu ruotsia.
      Suomenruotsi kielenä on aivan muuta ruotsia mitä Ruotsissa puhutaan.
      Ei suomenruotsalainen kulttuuri mitään Ruotsi kulttuuria ole, versio siitä.
      Eli kielisukulaisuus yhdistää, inget annat vad har jag uppfattad, jag har bott i båda länderna.
      Korjatkaa jos olen väärässä, tack.

• LennäLennäLeppäkerttu

Kyse on siitä, mitä ihminen haluaa olla. Jos ihminen haluaa kutsua itseään ruotsalaiseksi, olkoon hän silloin ruotsalainen. Minä en halua!

• svenskspråkig

Inte jag heller,det är ju vars och ens personliga åsikt,jag vågar iallfal tippa på att 99 % av den svenskspråkiga befolkningen i Finland håller sig som finländare.

• Jamenändå
        svenskspråkig kirjoitti:

Inte jag heller,det är ju vars och ens personliga åsikt,jag vågar iallfal tippa på att 99 % av den svenskspråkiga befolkningen i Finland håller sig som finländare.

Österbottens "svenskfinland" vet man nog mer om både svenska kändisar och politiker än de finländska, berättar expressen.

• dkkfhlv
        Jamenändå kirjoitti:

Österbottens "svenskfinland" vet man nog mer om både svenska kändisar och politiker än de finländska, berättar expressen.

Österbotten har närmare relationer till Sverige,ett både studie och kommande arbetsland för svenskspråkiga österbottningar.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      282
      4150
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe