Kuinka moni huoltaa perämoottorin itse? Myös uudemmat koneet?
Omistan itse uudehkon nelarin ja haluan huoltaa sen itse, tulee ainakin kunnolla tehtyä ja tietää että on varmasti kaikki tehty mitä pitää. Kun on omasta kyse, tulee huollotkin tehtyä sen mukaisesti. Säästät myös älyttömiä summia rahaa. Olen vuosien saatossa huomannut että liikkeellä on monenlaista huoltaja jamppaa ketä huoltaa koneen jotenkuten mikä nyt sattuu päivän fiilis olemaan ja laskuttaa tästä usein mielivaltaisesti. Jos tulee ongelmia vikaa etsitään tuntitolkulla ja vaihdellaan osia joita ei tarvitse vaihtaa, sitte keksitään jotain hyvää tarinaa että asiakas ei tietäisi että pieleen meni, vähän niinkuin nykyajan autohuollot. Mm. näiden syiden takia en itse käytä enään näiden huolto jamppojen palveluita. Mitä huoltoon tulee niin tässä monet kerrat koneen huoltaneena voin sanoa että homma on aikaa vievää mutta onnistuu helposti, ei ole vaikeaa ja on antoisaa hommaa jos on vähänkään kiinostunut tekniikasta, omaa kärsivällisyyttä ja hyvät työvälineet mm. Työkalut, huoltomanuaalin kyseiseen koneeseen ja huoltokaavion. Suosittelen myös lukemaan ulkomaalaisia foorumeja kyseisestä koneesta, löytyy älyttömästi hyviä vinkkejä huoltoon ja tippejä joita ei missään huoltokoulutuksessa opeteta. Rohkeasti vaan huoltamaan maltilla niin pysyy perämoottorisi vuosia paremassa kunnossa kuin jamppojen fiilis pohjalla huolletut koneet. Jokainen kuitenkin tyylillään! Ei muutakun hyviä huoltoja sekä klara vappen!
Huollatko itse?
5
<50
Vastaukset
- hummat
Yritin, mutta rouva pisti vastaan, kun yritin tuoda konettani ( 6 hp Honda ) kaksiomme olohuoneeseen huoltoa silmälläpitäen.
Sanoi, että opettelisin ensin vaihtamaan patterit taskulamppuumme, niin ehkä sitten voisi........ - PenskastaAsti
On kaikki koneet ite huollettu. Yks tapaus jäi puolitiehen, kun 9-10 vuotiaina naapurin poijan kanssa purettiin hänen isänsä mopon moottori yksiksi osiksi, kun kiinnosti kovasti sen sisuskalut.
No aikansa niitä hammasrattaita ihmeteltyämme iski kova ongellemeno, ja eihän me sitä mopoa ruvettu kasaaman, tuskin olisi osattukaan, ku sieltä purkautui prikkoja niin paljo.
Aamupimeällä sitten alkoi kuulua naapurista aikamoinen äläkkä, kun isännällä oli metsätöihin meno sillä mopolla.ja huomasi, että se on ihan levällään, eikä muuta kyytiä ollut. Oppipahan ainakin isäntä noitumaan, joten ei se ihan hukkaan menny. - hummat
Eihän nuo "peräprutkut" ihmehuoltoja kaipaa, tulpan vaihdot, öljyjen, sekä suodattimen vaihdot.
3-5 välein tapahtuvia tärkeimpiä huoltoja jos ei pysty maksamaan, on jossain mätää. - jaajoojee
en oikein tiedä mikä provo aloitus on kun siinä ei varsinaisesti provota mitään. ihmettelen vaan miten öljynvaihtoon ja vaihteistoöljyn vaihtoon tarvii niin paljon huoltamokäsikirjoja ja aikaakin menee... lapsikin oppii noi kerrasta ja aikaa menee 15-30min.
- Yamaha_V6
Huollan. Kone mallia Yamaha vm.2007 V6 FETOL150 2t. Eipä ihmeitä tarvitse tehdä. Peräöljyjen vaihto suurin yksittäinen operaatio ja siinäkin enin aika menee öljyjen valuttamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p555685Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "742834Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella192058No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401905Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1611819- 181781
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5153881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191161Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy821145Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah66965