Hyundai i 20 15" jyrisemättömät renkaat ?

Akustolevy

Rengasjyrinä pilaa muuten tosi hyvää autoa.

27

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7815

      Saman kysymyksen edessä täälläkin, kun pitäisi kohtapuoleen renkaat uusia. Lähes tärkein valintakriteeri melutaso. Minulla tosin 14" vanteilla.

    • seaboss1

      Pilattu nastarenkailla tiet...saa siinä tyhmät ihmetellä miks meillä on miljardi euroa tienhoito velkaa, jyrisevät tiet, pölisevät tiet....ja niin monta muuta huonoa puolta ettei jaksa edes niitä luetella...tiet on ku venäjällä...suorastaan hävetti tulla ruotsin puolelta tänne;)

      • 7815

        Tiedoksesi idiootti: Minä en aja nastoilla, ja tälle ääliöiden vajaamieliselle jankkaamiselle on oma palstansa. Mene sinne. Täällä toivotaan vastauksia esitettyyn asialliseen kysymykseen.


      • i20_kakkosautona
        7815 kirjoitti:

        Tiedoksesi idiootti: Minä en aja nastoilla, ja tälle ääliöiden vajaamieliselle jankkaamiselle on oma palstansa. Mene sinne. Täällä toivotaan vastauksia esitettyyn asialliseen kysymykseen.

        Rauhoitu: "seaboss1" ei puhu SINUN ajamisestasi, vaan siitä, että tiet jyrisee, koska ne on jyrsitty nastarenkailla karkeiksi. Siitä jyrinästä kärsivät nekin jotka eivät aja nastrenkailla. Nimimerkki "seaboss1" puhuu sitäpaitsi ihan asiaa. Ei tosin vastaa sinun kysymykseesi siitä, mista saisi jyrisemättömät renkaat Hyundaihin. Hyundain rengasmelu on todellinen ongelma, meillä on toisena autona i20, joka tuntuu TODELLA meluisalta edeltäjänsä Renault Clion (vm. 1999!) jälkeen.


      • 7815

        En sitä henkilökohtaisena käsittänytkään, mutta tuota päättymätöntä inttämistä on kaikki keskustelut täynnä, ja noita muiden tekemiset ja niiden perustelut parhaiten tietäviä omaa pätemistään pullistelevia persläpiä piisaa molemmissa koulukunnissa, niin nastoilla kuin ilmankin ajavissa.

        i20 rengasmelu on valitettavan tuttu asia, siksi täällä kirjoitan. Sellaisia renkaita tuskin löytyy, että sitä voisi hiljaiseksi sanoa, mutta jos vaikka onnistuisi löytämään ne hiljaisimmat mahdolliset renkaat.


      • 654321

        Voiskohan tosiaan osa äänestä johtua talven jälkeen karkeasta asfaltista? Meillä 2014 mallin I20 ja viime vuonna loppukesästä mielestäni rengasmelu ei ollut kovin paha, mutta nyt samat renkaat pitävät todella kovaa ääntä (tuntuu ettei paljon nastarenkaista kesärenkaisiin siirryttäessä ääni hiljentynyt). Renkaat alkuperäiset 15" dunlop sport 01. Mietin jo jotain äänieristysjippoja (ruiskutettavia tai mattoja) - onko näistä kenelläkään kokemuksia, onko apua I20.een? Voikohan autoliikkeeseen/maahantuojaan/takuuseen vedota jos äänet sisällä nousee niin isoiksi (yli80db) että suositellaan jo kuulosuojaimia? Ja turha sanoa että olisi pitänyt koeajaa - koeajettu on ja silloin kohtuu äänet, samoin oli oma auto viime vuonna kohtuuääninen ensimmäiset 2000km kesärenkailla.


      • 7815

        Tien laatu vaikuttaa meluun, mutta en ole havainnut kummoista vaihtelua melussa vuodenaikojen välillä samalla tiellä. Vaikka pinnat kesän mittaan vähän hioutuu, ja renkaiden kuluminen vähenee syksyä kohti, niin ei asfaltista irronneet kivet takaisin itsestään hyppää. Kerran urille mennyt tie on sitä seuraavaan uusimiseen asti. Paikoissa joissa pystyy ajamaan vähän urista sivussa, kannattaa niin myös tehdä, jo renkaiden kulumisenkin takia.

        Yleensä renkailla on taipumus muuttua äänekkäämmiksi vanhetessaan. Kuluminen muuttaa kuvion ominaisuuksia ja kumi kovettuu. Siitä sinunkin tapauksessasi enimmäkseen lienee kysymys. Ehkä vähän paranee, kun varastossa kovettunut pintakerros kuluu kumista pois. Tai sitten ei.


      • ZAZ-xxx

        Rengas todellakin aiheuttaa vanhemmiten enemmän matkustamomelua. Se johtuu kulumisesta: kun kuviosyvyys madaltuu seitsemästä millistä esim. kahteen, on metallisen vanteen ja kovan tienpinnan välistä pois puolen sentin vaimennuskerros. Renkaan materiaali eristää tehokkaasti ääntä, ja 5 mm:llä on varmasti merkitystä.


      • 654321

        Alkuperäisillä kesärenkailla ajettu viime kesänä max pari tuhatta kilometriä (alle 2kk). Ja näyttää aivan uusilta (pintaa ei varmasti paljon ole kulunut). Sitä en tiedä onko talven aikana jotenkin kovettunut (ollut kylmässä autotallissa). Nämä samat kumit talven aikana kyllä vaihdoin peltivanteilta aluvanteille. Sitä en tiedä johtuuko röpöasfaltista, kumin kovettumisesta, aluvanteista vai mistä mutta talven jälkeen kyllä pitää auto samoilla kumeilla infernaalista rengasmelua (verrattuna ennen talvea olleeseen ääneen). Radiota ei enää tahdo kuulla yli 80 nopeuksissa.


      • Liikevaihtuu
        ZAZ-xxx kirjoitti:

        Rengas todellakin aiheuttaa vanhemmiten enemmän matkustamomelua. Se johtuu kulumisesta: kun kuviosyvyys madaltuu seitsemästä millistä esim. kahteen, on metallisen vanteen ja kovan tienpinnan välistä pois puolen sentin vaimennuskerros. Renkaan materiaali eristää tehokkaasti ääntä, ja 5 mm:llä on varmasti merkitystä.

        Ei vanhemmiten vaan heti uudesta alkaen ,auto,renkast ksikki uudis,,jyrinä on kova,myyjäliike ei vastaa sähköpostiin onko jotain piku vinkkiä merkin tai profiilin muutoksesta havaittu. No itse vaihdan ainakin uuden hyundain ostopaikkaa kun eivät maksun jälkeen enää vastaa.


      • KMG123

        Laitatin i30 Styleen Michelin HPt. Tavallisella tiellä jyristävät, mutta kulumattomalla asfaltilla ovat lähes äänettömät. Poikani, jolla on vanha Nissan vanhoilla renkailla, sanoi että ovatpa hiljaiset renkaat.


      • 76ab
        654321 kirjoitti:

        Alkuperäisillä kesärenkailla ajettu viime kesänä max pari tuhatta kilometriä (alle 2kk). Ja näyttää aivan uusilta (pintaa ei varmasti paljon ole kulunut). Sitä en tiedä onko talven aikana jotenkin kovettunut (ollut kylmässä autotallissa). Nämä samat kumit talven aikana kyllä vaihdoin peltivanteilta aluvanteille. Sitä en tiedä johtuuko röpöasfaltista, kumin kovettumisesta, aluvanteista vai mistä mutta talven jälkeen kyllä pitää auto samoilla kumeilla infernaalista rengasmelua (verrattuna ennen talvea olleeseen ääneen). Radiota ei enää tahdo kuulla yli 80 nopeuksissa.

        Tässä onkin oiva tilaisuus tehdä empiiristä tutkimusta, ja vaihtaa kumit takaisin vakiovanteille. Olisi mielenkiintoista tietää vannemateriaalin vaikutus asiaan. Muista yhteyksistä tiedossa on, että alumiini ei ole paras m,ateriaali mukavuusominaisuuksien suhteen, mm tärinän johtaminen ym...


      • Alloy

        Suurituumaisten alumiinivanteiden heikkous kyullä johtunee siitä, että niille halutaan tai joudutaan laittamaan matalan profiilin renkaita. Usein halvimmat alkuperäiset peltivanteet tavallisine renkaineen ovat mukavimpia, hiljiaimpia ja vielä halvimpiakin.


      • 76ab

        Ilman muuta renkaiden kuuluu olla mahdollisimman korkealla profiililla, jos ei halua jyrinää ja tärinää ehdoin tahdoin lisätä, sehän on selvä. Myös renkaiden leveys pidetään vakiona, jos halutaan säilyttää kelvolliset ajo-ominaisuudet. Nämä ymmärtää ilman testejäkin. Kirjoittajalla 654321 tilanne oli, että samat kumit on vaihdettu aluvanteille. Siksi minua tämä kiinnostaakin. Alumiinista tehdyt rakenteet yleisemminkin on kevyitä ja jäykkiä. Siis vähemmän vaimentavaa massaa ja enemmän jäykkyyttä. Tämän haluaisin tietää, vaikuttaako pelkkä vanteen mallin ja materiaalin vaihto, jos muut osat pysyy samana.


      • 654321

        Juuri näin, alkuperäiset kumit 185/60R15 (korkeus oli 60 tai 65) siis samat kuin aiemmin peltivanteilla. Voisiko kovempi ääni johtuakin näistä aluvanteista? Onko muilla kovaa rengasmelua valiteilla alu- vai peltivanteet? Onneksi on vielä peltivanteet autotallin nurkassa (tarvii vaitaa kumit takasin niihin jos osoittautuukin aluvanteet äänen syyksi).


    • ääntäriittää

      Alkuperäisten jälkeen ostin nokialaiset ehkä aavistuksen hiljaisemmat, mutta ei suurta eroa. Aulustan massaus vaimentaa hiukan ääniä, mutta vähäistä on sekin vaimennus.

    • Pcassooo

      Picassoni ei pidä pahemmin ääntä(ei sitä ärsyttävää jyrinää) vaikka ajaa nastojen kuluttamissa urissa tai vähän sivussa niistä ei eroa juuri huomaa kun ajelee välillä molemmissa.En tiedä onko Picasson äänieristys sitten niin helkutin hyvä mutta kyllä sen lähes rengasmeluttomasta kyydistä nauttii isoilla teillä,voi jopa musiikista ja ylip. radiosta nautiskella .Minä sanon kokemuksesta rengas meluavia pikkuautoja omistaneena että rengas kuin rengas ei melua vähennä jos auton äänieristys on huonolla tolalla.

    • kokemustaon

      Picassossa ei ole mitään hyvää.

    • sitä_saa_mitä

      Pitikö mennä ostamaan äänekäs auto? Ei siinä rengasmerkki enää auta.

      • Kysymysolimikä

        Idiootti vastaa noin asialliseen kysymykseen idiootti


      • oikeassa_oli
        Kysymysolimikä kirjoitti:

        Idiootti vastaa noin asialliseen kysymykseen idiootti

        turha on syytellä renkaita, jos auto on meluisa.


    • viatoooon

      Pitipä mennä ostamaan viaton auto ja vielä 5 vuoden takuulla! Eipä siinä pikku jyrinät haittaa kun ei tarvii korjaamolle kurvailla jatkuvasti!B-)

      • laadukas_autoilija

        Mistä tuon tietää kuinka usein sinne korjaamolle on kurvailtava?
        Pitkä takuu kun ei takaa korjauksien määrää.


    • pico

      micelin energy ja peltivanteet koekea profiili ja auto lähes äänetön

    • eijyrisepyöreillä

      Hanki pyöreät renkaat äläkä tyydy 360 kulmaisiin 8-bittisellä rengaskoneella tehtyihin renkaankuvatuksiin.

    • KorkeanProfiilinYstävä

      Rengasmelu johtuu selvästi jousituksen ja pyöräripustuksen kautta runkoon. Pahimmillaan sen oikein tuntee kropassa. i20 on tosi hiljainen uudella asfaltilla.

      Tuskin paljonkaan on tehtävissä pelkällä rengasmerkin vaihdolla. Luultavasti ratkaisu on käyttää alkuperäisiä 14 tuuman vanteita ja valita niihin mahdollisimman kapeat ja korkean profiilin renkaat. Ajo-ominaisuudet voivat jonkun verran huonontua. Nopeusmittarivirhe voi kasvaa jos kehä muuttuu (nyt mittari on melko tarkka, alkuperäisrenkailla, 2...3 km/h näyttää liikaa).

      Autovalmistajat eivät paljon rengasmeluun kiinnitä huomiota, jos eivät ole kehitysvaiheessa piipahtaneet Suomessa tekemässä testejä myös kesällä!

    • Wagon

      Minulla i30 W autossani rengasmelu hiljeni huomattavasti, kun vaihdoin alkuperäisten korealaisten tilalle Pirellit. Ero oli yllättävän selvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      141
      1775
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1678
    3. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1430
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1315
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      216
      1197
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1123
    7. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1093
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      979
    9. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      898
    Aihe