Kumpaa terminaalia palstan purjehtiat ovat käyttäneet? Bluewave on kai vähän helpompi asentaa, mutta onko noiden välillä havaittu kestävyys eroja?
bluwave vai norseman?
9
259
Vastaukset
- stalokki
Sta-lok valmistaa myös noita päätteitä. En vaan osaa sanoa mistä tilata. Sta-loklta saa myös vanttiruuvit jotka on mahdollista liittää vaijeriin.
- wapputrolli
Täällä Seahorsessa on monta Capt. Bluetoothia. Wappua!
- klaara-vappen
Arvelinkin, että ihmiset on vappumarssilla kun on niin hiljaista :)
- kokemusmolemmista
Edellisessä veneessäni vaijerit uusittiin ennen pallonkiertoa ja Nautorin "professori" Lars Ström suositteli vaijeripäätteiksi Norsemaneja. Hänellä oli niistä hyvä kokemus: kestävämpiä kuin stanssattavat päätteet.
Yksikään vaijerisäie ei katkennut 45.000 nm reissun aikana. (Puristuspäätteiden tyyppiongelma on säikeiden katkeilu päätteen vierestä). Myöskään erään aikaisemman veneeni Norsemaneissa ei ollut ongelmia.
Nykyisen veneeni etustaagin päätteet on Bluewaven ruuvattavia vaijeripäätteitä ja niillä olen tähän mennessä purjehtinut n. 22.000 nm. Ei ongelmia. Päädyin silloin Bluewaveen, koska sillä hetkellä Norsemaneja en olisi saanut riittävän nopealla toimitusajalla.
Bluewave on helpompi asentaa kuten totesit. Valmistaja pitää tärkeänä, että vaijeriliitokseen tehdään vesieristys (laitoin sikaflexiä väliin). Epäilen kehotuksen syyksi sitä, että vaijerin päälle asetettava kiila saattaa olla altis korroosiolle. Bluewave-liitoksen sanotaan kyllä kestävän saman kuin vaijeri ja tälläkin päätteellä on Lloydsin hyväksyntä.
Pitkille reissuille varaisin mukaan Bluewave-päätteitä niiden asennushelppouden takia. Omalla reissulla Bluewavelle tuli käyttöä, kun sveitsiläisen yksinpurjehtijan etustaagi oli katkennut puristuspäätteen vierestä. Tapasimme Tannan saarella Vanuatulla. Uuden staagin tilaaminen Australiasta Tannaan olisi hänen email-selvityksensä mukaan kestänyt pari kuukautta. Korjasimme vaijerin Bluewave-päätteellä (minulla sattui olemaan sopivan kokoinen Bluewave-pääte mukana sekä pari togglea lyhentymän kompensointiin). Kaveri pääsi jatkamaan purjehdustaan ja viestitti myöhemmin tulleensa samalla korjauksella Eurooppaan Kapkaupungin kautta.- seppomartti
Kuin myös, olen Bluewave kannattaja. Norsemania ja Stalockiakin on veneessä kun Bluewave ei ole ollut saatavilla rapakon toisella puolella. Olen tehnyt päätteen itse 1x etu- ja 2x kutteristaagiin ja ovat pitäneet. Samoin ohjausvaijerin päätteet olen vaihtanut tällaisiin itse koottaviin ja ovat toimineet kymmeniä tuhansia maileja. Pidän reissussa varalla 2 staagia, joiden toisessa päässä on puristepääte ja toinen katkaistaan sopivaksi tarpeen mukaan rautasahalla ja pistetään Bluewave.
Sikalla täyttäminen voi olla myös rakokorrosion esto vaijerisäikeissä,
En ole nähnyt enkä kuullut testiä, missä näiden vetolujuutta olisi verrattu. Onko joku muu havainnut? - vetolujuusriittää
seppomartti kirjoitti:
Kuin myös, olen Bluewave kannattaja. Norsemania ja Stalockiakin on veneessä kun Bluewave ei ole ollut saatavilla rapakon toisella puolella. Olen tehnyt päätteen itse 1x etu- ja 2x kutteristaagiin ja ovat pitäneet. Samoin ohjausvaijerin päätteet olen vaihtanut tällaisiin itse koottaviin ja ovat toimineet kymmeniä tuhansia maileja. Pidän reissussa varalla 2 staagia, joiden toisessa päässä on puristepääte ja toinen katkaistaan sopivaksi tarpeen mukaan rautasahalla ja pistetään Bluewave.
Sikalla täyttäminen voi olla myös rakokorrosion esto vaijerisäikeissä,
En ole nähnyt enkä kuullut testiä, missä näiden vetolujuutta olisi verrattu. Onko joku muu havainnut?Tietämäni mukaan ruuvattavien vaijeriliitosten pitää vetotesteissä kestää vähintään 90% vaijerin vetolujuudesta, jotta ne saavat Lloydsin hyväksynnän. Muistelen että Stalock, Norseman ja Bluewave päätteiden vetotestejä julkaistiin vuosia sitten Yachting Monthly:ssä. Vaijeri alkoi katkeilla ennenkuin se irtosi päätteestä. Muistamani mukaan kaikki testatut olivat tasaveroisia, mutta ko artikkelia en enää löytänyt.
Käytännön ongelma ei olekaan ruuvattavan vaijeripäätteen vetolujuus, vaan vaijeripäätteiden kestoikä. Rikin heikoin kohta liittyy puristuspäätteiden kestävyyteen. Puristetut vaijeripäätteet ovat uutena vahvoja, mutta ongelmia alkaa tulla ajan kanssa. Tärkeä syy on rakokorroosio, joka johtaa päätteen hiushalkeamiin. Hiushalkeamat ovat tavallisempi kannen puoleisissa päätteissä kuin vaijerin yläpäiden päätteissä. Monille tuttu ongelma on vaijerisäikeiden katkeilu puristuspäätteen vierestä. Niitä voi tulla sekä vaijerin ala- että yläpäähän. Ruuvattavissa päätteissä ei ole samanlaista ongelmaa ainakaan samassa ajassa.
Tässä on aika rankka huomautus yleisimmin käytetyistä vaijeripäätteistä (=puristepäätteistä): “Swages are the overwhelmingly favorite choice for sailboat terminals because of their low cost, neat, compact appearance and high initial tensile strength. But they are not to be trusted.”
http://www.bosunsupplies.com/Fatigue/
Monille tuttu hst:n koorrosioartikkeli kannattaa lukea. Siinäkin perustellaan ruuvattavien vaijeripäätteiden etua verrattuna puristepäätteisiin.
http://www.dixielandmarine.com/yachts/DLrigprob.html
Esitteissä kehutaan, että ruuvattavan vaijeripäätteen voi käyttää uudelleen, kunhan vaihtaa siihen uuden kiilakartion. Oma kokemukseni on hiukan erilainen. Vaikka Norseman-päätteen ruuvasi auki, vaijeri ei irronnut edes tapin ja vasaran avulla. Ainoa konsti, jolla se lopulta irtosi hylsystä, oli vaijerin poraaminen! Kaiken puurtamisen jälkeen hylsyyn kuitenkin oli tullut paljon työn jälkiä, etten pitänyt uusiokäyttöä enää turvallisena. - seppomartti
Uudelleen käytöstä kysyin ARC:n jokavuotisen rikintarkastusluennon yhteydessä. Englatilaisen rikigurun ohje oli, että olisi mahdollista ja toimisi, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei olisi käytettåvissä. Veneessä tuskin on enempää kuin 3-4 vaijeripaksuutta mukasn luettuna mantågit ja ohjausvaijeri. Max 8kpl päätteitä olisi hyvä varaosakokoelma.
Palstekissa tai die Yachtissa oli varmaan sama testiartikkeli 2-3 v sitten.
Metallin väsymisestä johtuva vaijerin katkeaminen tapahtuu ilmeisesti ennakovaroituksetta kaikki säikeet kerralla. Murtumapinnat ovat ruosteettomat ja kirkkaat. Mekanismi todennäköisesti on pieni eläminen aallokossa, astekin riittää. Muita metallin väsymistä lisääviä tekijöitä on hiukankin väärä vetosuunta tai toglen toimimattomuus.
Toisenlaiselta näyttää säikeittäin tapahtuva katkeilu, yleensä alapäätteen vierestä, missä suolaveden seisomisella voi olla osuutta. Säikeet ovat ruosteessa ja osa murtumapinnoista vanhoja. Tämän pystyy tarkastuksella havaisemaan ajoissa mutta joutuu katsomaan varsin tarkkaan.
Jos veneellä on purjehdittu yli 40 000 mailia säikeenkään katkeamatta niin se on eriomainen saavutus. Olen tavannut suosituksia, että jo paljon aikaisemmin tulisi vaijerit vaihtaa, esim pallo kierron jälkeen. Metallin väsymisen nopeuteen vaikuttaa ilmeisesti myös rasituksen määrä. Riki tiukalla, isot aallot ja paljon purjetta > joka aallossa kuormitus käy lähempänä murtorajaa vaikkei satamassa vaijeri olisi kuin 15% murtolujuudesta. - riki.kireälle
seppomartti kirjoitti:
Uudelleen käytöstä kysyin ARC:n jokavuotisen rikintarkastusluennon yhteydessä. Englatilaisen rikigurun ohje oli, että olisi mahdollista ja toimisi, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei olisi käytettåvissä. Veneessä tuskin on enempää kuin 3-4 vaijeripaksuutta mukasn luettuna mantågit ja ohjausvaijeri. Max 8kpl päätteitä olisi hyvä varaosakokoelma.
Palstekissa tai die Yachtissa oli varmaan sama testiartikkeli 2-3 v sitten.
Metallin väsymisestä johtuva vaijerin katkeaminen tapahtuu ilmeisesti ennakovaroituksetta kaikki säikeet kerralla. Murtumapinnat ovat ruosteettomat ja kirkkaat. Mekanismi todennäköisesti on pieni eläminen aallokossa, astekin riittää. Muita metallin väsymistä lisääviä tekijöitä on hiukankin väärä vetosuunta tai toglen toimimattomuus.
Toisenlaiselta näyttää säikeittäin tapahtuva katkeilu, yleensä alapäätteen vierestä, missä suolaveden seisomisella voi olla osuutta. Säikeet ovat ruosteessa ja osa murtumapinnoista vanhoja. Tämän pystyy tarkastuksella havaisemaan ajoissa mutta joutuu katsomaan varsin tarkkaan.
Jos veneellä on purjehdittu yli 40 000 mailia säikeenkään katkeamatta niin se on eriomainen saavutus. Olen tavannut suosituksia, että jo paljon aikaisemmin tulisi vaijerit vaihtaa, esim pallo kierron jälkeen. Metallin väsymisen nopeuteen vaikuttaa ilmeisesti myös rasituksen määrä. Riki tiukalla, isot aallot ja paljon purjetta > joka aallossa kuormitus käy lähempänä murtorajaa vaikkei satamassa vaijeri olisi kuin 15% murtolujuudesta.Jäin ihmettelemään viestisi viimeistä virkettä. Varsinkin valtameripurjehdusta varten rikin tulisi olla kireällä. Käytännössä kai useimmiten riki on liian löysällä kuin liian kireällä. En usko, että tarkoitit puoltaa rikin löysyyttä!
Vanhoissa S&S Swaneissa vanttiruuvien riittävä kiristäminen (ja myöhempi löysääminen vanttiruuvien avaaamiseksi) edellytti veneen kallistamista. Kiristettiin puoli kierrosta kerrallaan, kunnes kummallakaan halssilla kryssiessä leen vanteissa ei ollut löysyyttä. Riittävä kireys koski sekä rodi- että vaijeririkiä.
Erityisesti leen puoleisten rodivanttien löysyys tai tärinä lyhentää niiden ikää metallin väsymisen seurauksena. Maston ja vanttien tärinää ilmenee helpommin, jos mastoa ei ole kiilattu riittävän tanakasti kannen läpivientikaulukseen. Classicswan-sivuilla on ollut ohjeita rikin kireydestä, mutta niitä ei ehkä voi yleistää kaikkiin veneisiin ja takiloihin. Seldenillä taitaa olla omat ohjeensa.
Perinteinen, kaikkia veneitä koskeva käytännön ohjehan on ollut, että veneen ollessa kryssillä kallistuneena, leen puolen vantit eivät saisi “elää”. Jos vanteissa on löysää, niihin kohdistuu kovia tempauksia isossa aallokossa. Tempaukset kuormittavat enemmän kuin staattinen kiristys.
Tässä on aika selkeät yleisohjeet : http://uk.boats.com/boat-content/2012/06/how-to-tune-the-rig-on-your-yacht/ - hii_o_hoi
vetolujuusriittää kirjoitti:
Tietämäni mukaan ruuvattavien vaijeriliitosten pitää vetotesteissä kestää vähintään 90% vaijerin vetolujuudesta, jotta ne saavat Lloydsin hyväksynnän. Muistelen että Stalock, Norseman ja Bluewave päätteiden vetotestejä julkaistiin vuosia sitten Yachting Monthly:ssä. Vaijeri alkoi katkeilla ennenkuin se irtosi päätteestä. Muistamani mukaan kaikki testatut olivat tasaveroisia, mutta ko artikkelia en enää löytänyt.
Käytännön ongelma ei olekaan ruuvattavan vaijeripäätteen vetolujuus, vaan vaijeripäätteiden kestoikä. Rikin heikoin kohta liittyy puristuspäätteiden kestävyyteen. Puristetut vaijeripäätteet ovat uutena vahvoja, mutta ongelmia alkaa tulla ajan kanssa. Tärkeä syy on rakokorroosio, joka johtaa päätteen hiushalkeamiin. Hiushalkeamat ovat tavallisempi kannen puoleisissa päätteissä kuin vaijerin yläpäiden päätteissä. Monille tuttu ongelma on vaijerisäikeiden katkeilu puristuspäätteen vierestä. Niitä voi tulla sekä vaijerin ala- että yläpäähän. Ruuvattavissa päätteissä ei ole samanlaista ongelmaa ainakaan samassa ajassa.
Tässä on aika rankka huomautus yleisimmin käytetyistä vaijeripäätteistä (=puristepäätteistä): “Swages are the overwhelmingly favorite choice for sailboat terminals because of their low cost, neat, compact appearance and high initial tensile strength. But they are not to be trusted.”
http://www.bosunsupplies.com/Fatigue/
Monille tuttu hst:n koorrosioartikkeli kannattaa lukea. Siinäkin perustellaan ruuvattavien vaijeripäätteiden etua verrattuna puristepäätteisiin.
http://www.dixielandmarine.com/yachts/DLrigprob.html
Esitteissä kehutaan, että ruuvattavan vaijeripäätteen voi käyttää uudelleen, kunhan vaihtaa siihen uuden kiilakartion. Oma kokemukseni on hiukan erilainen. Vaikka Norseman-päätteen ruuvasi auki, vaijeri ei irronnut edes tapin ja vasaran avulla. Ainoa konsti, jolla se lopulta irtosi hylsystä, oli vaijerin poraaminen! Kaiken puurtamisen jälkeen hylsyyn kuitenkin oli tullut paljon työn jälkiä, etten pitänyt uusiokäyttöä enää turvallisena.Bluewaven omilla sivuilla sanotaan:
"When assembling swageless terminals the the breaking strength of the cable used will be reduced by 0-15 %."
http://bluewave.dk/technical-info-2/swageless-terminals/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351