Kertokaa kokemuksia, allergia pahentunut

allergikko

Hei!

Olen pienestä asti elänyt eläinten kanssa, 16-vuotiaaksi kotona oli aina kissa. Allergia todettiin, kun olin 5-vuotias, oireita olivat aivastelu, nenän vuotaminen, silmien vuotaminen, ihon kutina jos kissa sattui raapaisemaan/nuolaisemaan. Elo oli kuitenkin ok, eivätkä oireet vaivanneet, lähinnä niitä koin jos halailin kissaa. Kissan jälkeen kotiimme tuli koira, jolle aluksi kovasti aivastelin, mutta siedätyin sitten parissa kuukaudessa ja kaikki oli ihan ok. Tietenkin jos koiraa halailin / nukuin peitossa jolla koira oli sattunut makaamaan / harjasin koiran niin allergiaoireita puski kovasti (aivastelu, silmien kutina, nenän vuotaminen), mutta muuten tavallinen elo oli ihan ok. Aloitin 3v. sitten opinnot ja olin niiden vuoksi monta kuukautta kerrallaan poissa kotoa eli en saanut siedätystä. Sitten kun lomilla kävin kotona, allergia joka kerta oli vähän pahempi. Nyt tilanne on se, että aivastuttaa ja henkeen ottaa jos olen tiloissa, joissa koira on ollut. Vanhempieni luona olen tämän vuoksi enimmäkseen omassa huoneessani, jonne koira ei enää saa tulla ja jossa minulla on ilmanpuhdistin päällä suurimman osan ajasta. Allergialääkkeistä kokeiltu heinix, histec, Desloratadine Sandoz, telfast, zyrtec, kestine, Cetirizin-ratiopharm, kestine lyo. Pitkäaikaisesti olen käyttänyt (yhtä kerrallaan pitkään, jotta huomaisin onko vaikutusta pitkällä aikavälillä) Desloratadine Sandoz, Cetirizin-ratiopharm, kestine lyo. Nämä eivät ole auttaneet juuri ollenkaan. Viimeksi vanhempieni luona totesin vaikutuksen olevan -0, oireet ovat samat riippumatta käytänkö allergialääkettä vai olenko ilman.

Nyt haluaisin kuulla teiltä kokemuksia allergiasta ja uudelleen siedättymisestä. Onko mahdollista? Pitäisikö minun luopua kaikista haaveista hankkia vielä oma koira, kun muutan omaan kotiin opintojen loputtua? Koitan pitää pientä toivoa elossa, sillä olen erittäin eläinrakas. Luulen kyllä koiran jäävän haaveeksi vain.

1

3865

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei! Viestistäsi jo aikaa mutta kirjoitan oman kokemukseni allergiasta. Meillä myös lapsuudessani aina kissa lemmikkinä. Alakoulun viime vuosina oli järkyttäviä poskiontelo tulehduksia ja yskää. Seiskaluokalla allergiatesteihin ja niissä selvä allergia kissalle. Meidän piti lopettaa kissa ja ikävähän se oli. Mutta myös nuha ja yskät viiveellä loppui kun allergeenia ei ollut. Käy allergia testeissä ja tapauksessasi ehkä turhakin koska noin selvät oireet tulee. Nyk en siedä mitään karvaista eläintä edelleenkään ja muutama vuosi sitten todettiin astma. Joten itse olisin sitä mieltä ettei kannata riskeerata terveyttä lemmikin takia vaikka ihania ovatkin. Todennäköisesti et pysty siedättymään itse vaan vaatii terveyden huollon kautta valvotun siedätyshoidon. Ja kun allergia taipumusta noinkin vahvaa on, se voi jatkuvassa altistuksessa muuttua astmaksi. Voisit pyytää päästä astmakokeisiin koska oireesi noin pahoja. Siihen on sitten omat lääkkeet ja allergiaa aiheuttavan eläimen ym välttäminen ehdottomasti. Sanoisin siis, älä ota lemmikkiä, oma terveys edelle. Allergia taipumus ei poistu vaan pahenee ajan myötä ellei allergeenia poista. Lemmikin sijaan voi keksiä jotain muuta itselleen kivaa harrastusta, itse löysin liikunnan joka harrastan. Mikä voisi olla sinun kiinnostuksen kohteesi? Kivaa kesää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      394
      1753
    2. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      133
      1275
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      114
      1266
    4. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      158
      1223
    5. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1016
    6. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      872
    7. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      704
    8. Otan vielä sut

Niin on tähtiin kirjoitettu. Nainen, turha on kohtaloa juosta pakoon.
      Ikävä
      59
      661
    9. Mulla on ikävä sua!

Enemmän kuin ikävä... sun kanssa oli niin helppo olla ja jutella!
      Ikävä
      21
      583
    10. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      120
      579
    Aihe