Olen tehnyt taulukoon jossa on alkamisaika, loppuaika sekä käytetty aika. Kaikki tunteina ja minuutteina hh:mm muodossa ja toimii. Tarvitsen kuitenkin kokonaisajan desimaalilukuna tuntilaskutusta varten. Kuinka saan tuntikentässä olevan luvun viereiseen soluun desimaalilukuna? Eli tunnit solussa 2:30 ja haluan sen viereiseen soluun muodossa 2,50.
Tunnit ja minuutit desimaaliluvuksi
7
14151
Vastaukset
Kerro 24:llä. Excel laskee vuorokausissa.
- seppomarjatta
Kiitos. Näyttää toimivan. Helpottaa kovasti.
Kellonajoissa kannattaa muistaa myös, että Excel usein näyttää pelkän kellonajan ilman päiväkomponenttia. Tällöin esimerkiksi 25 tuntia näkyy 1:00. Tämä johtaa helposti virheisiin.
- hakasulkeet
Jos tuntimäärä menee yli 24h, niin soluun muotoilu [t]:mm ja tuntimäärä näkyy oikein (25:00).
Jos esim a1:ssä on aika 2:30, niin tämä palauttaa soluun 2,5: =TUNNIT(A1) MINUUTIT(A1)/60
Tuo ei toimi tosin oikein kuin alle 24:n tunnin arvoille. Muussa tapauksessa voi käyttää: =TUNNIT(A1/24)*24 TUNNIT(A1) MINUUTIT(A1)/60- kädetön
Hieman toisenlainen kiireinen ongelma kellonaikaan liittyen! Olen aiemmin kirjoittanut lukuja kellonaikamuodossa, ja nyt samaan soluun en pysty kirjoittamaan enää yksikkö/desimaalimuodossa. Mikä avuksi? Solun mittayksikkö olisi pakko saada muutettua!
Käytä toimintoa muotoile solut (esimerkiksi hiiren oikealla). Voit myös painaa Shift-Ctrl-1, jolla saat luvun suoraan kahdella desimaalilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106