miten tutkitaan onko kilpirauhasen vajaatoimintaa

åpoiuyyuhhhhh

Eli minulla on nyt vuoden aikana paino noussut 20 kiloa vaikkei ole sen enempää syönyt.. Paino ei laske vaikka olen syömistä vähentänyt ja liikuntaa lisääntynyt. Minulle on lääkäri todennut masennuksen alakuloisuuden vuoksi, hiukset tippuu päästä ja ovat kuivat.. Ym. Olen katsonut netistä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ja kaikki oireet näyttäisivät siihen.. Miten lääkäri kilpirauhasen vajaatoiminnan toteaa?

8

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilpparix

      Lääkäri kirjoittaa lähetteen verikokeisiin. On helppoa verikokeen avulla tutkia vajaatoiminta.Usein myös vajaatoimintainen kilpirauhanen on kooltaan iso,(ei toki aina)Myös kilpirauhasen uä-tutkimus kuuluu asiaan. Toki sinulla voi olla jokin muukin sairaus joten ensin lääkäriin.Erilaisia aineenvaihduntasairauksia on monia.

      • RAL

        Katso sitten että tutkii kunnolla. Jotkut lääkärit saattavat mitata ainoastaan TSH:n joka ei vielä kerro kaikkea. Pyydä TSH, T4V, (mahdollisesti T3V) sekä vasta aineet TPOAb ja TyglAb.


      • Tri_Brenda_Barnes

        Ota kuumemittari yöpöydälle ja tee mittaus herättyäsi vielä peiton alla pysyen. "35"-alkuiset ova yleisiä jos kudokset evät saa kunnolla T3 hormonia (terveillä henkilöillä kilpirauhasen tuottamasta T4-hormonista muunnettua).
        Ehkä viidesosalla hitaasta aineenvaihdunnasta kärsivistä kilpirauhanen tomii, mutta muunnos ei toimi. Tai T4 muuttuu reseptorit tukkivaksi reverse-T3:ksi. Aikaisempi kirjoittaja ihan oikein totesi ongelman voivan olla muissakin hormoneissa, usein kortisolissa ("lisisongelma")


      • T3_oltava_aina_mukana

        >> Ehkä viidesosalla hitaasta aineenvaihdunnasta kärsivistä kilpirauhanen tomii, mutta muunnos ei toimi. Tai T4 muuttuu reseptorit tukkivaksi reverse-T3:ksi. <<
        Näitäkään syitä ei aina tarvita. Aivolisäke on "liian helposti innostuva" ja Thyroxin-hoidon aikana se alkaa TSH:lla viestittää T3:n riittävyydestä (jopa liiallisuudesta "koululääketieteen" mukaan) vaikka muut kudokset vielä kärsivät T3:n puutteesta. Näinä kuukausina on taas tullut uusia tutkimuksia, joiden mukaan hoidossa AINA pitäisi antaa myös T3-hormonia:
        https://drive.bitcasa.com/send/b1JZV5KzXQPp2hT6zrDxTo71R9LC0Nhg08iloHpzFElJ
        Prof Välimäki tv:ssä muistaakseni nimesi "aivosumun" sitkeimmäksi oireeksi:
        https://drive.google.com/file/d/0B94Wq-KMIhMVN282b2VmRGVKdDg/view


      • lisis_ongelma

        "... ihan oikein totesi ongelman voivan olla muissakin hormoneissa, usein kortisolissa ("lisisongelma") "
        Jossain sairaanhoitopiirissäkin on vastikään kortisolin viitearvon alaraja nostettu entisestä noin kolminkertaiseksi viiteensataan. Jo aikaisemmin on Facebookin vertaistukisivustolla kokemuksia keräten todettu, että vähintään 500 oltava


    • osaavat-ja-kuuntelevat
    • vajaatoimintaa

      Myös hoitaja voi kirjoittaa lähetteen verikokeisiin,tsh,t4v,t3.Sitten kun kysyt vastauksia,voi katsoa tarviiko lääkärin kommentoida asiaa,eli onko vik akilpirauhasessasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2067
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      115
      1539
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe