Onko potut jo maassa?

Laitoin just hernettä muutaman rivin maahan ja sitten kunne on itäneet laitan muutaman rivin lisää. Salaatti on itänyt, samoin porkkana sipulit istutin eilen. Perunat pitäisi saada maahan vissiin tänään tai huomenna, kesä tulee että kohisee Onko kukaan laittanut vihreitä papuja kasvamaan ja ehtiikö ne näillä leveysasteilla ennenkuin lumi taas tulee? Kurpitsan ja kurkun siemenet ovat parinkymmenen sentin korkuisia; istutan ne ulos parin viikon sisällä jos lämpöä riittää. Kasvimaan reunaa ylös kaivaessamme sieltä tuli maanpinnalle valkoisia mukuloita niin maan vimmatusti, kas maa-artisokkaa: osa lähti kellariin, osa laitetaan takaisin multaan.
Ketä muita harrastelijakasvattajia?

34

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.siivoojaparka

Minulla on pavut jo purkissa kaapin hyllyllä. Kurkku keittiön pöydällä, salaatinkerä, porkkanat ja sipulit jääkaapin alalokerossa. Sato on korjattu, kun toiset vielä kasvattavat taimia.
      Perunat laitan mahaan, enkä maahan. Ei sitä pidä ruokaa haaskata.

• eiksenäinmenny

Ei kiinnosta kaikki porkkananidätykset. Pakkanen pani justiin.

• ö-Öö

Heh, maa-artiokka.

Siinä kerrassaan voittamaton viljelykasvi. Ilman massiivista myrkyttämistä et pääse siitä ikinä eroon. Se kun ei kuulu suomen luontoon, levittäytyy mieluusti. Ja kestää melkein mitä tahansa. Ite koittanut hävittää sitä pihalt aikanaan, ei onnistunut, vaikka raahasin kiviä ja sepeliä päälle, taas puski ylös :D

Nykyisin tottunut siihen. Iteasiassa en kai koskaan syönyt, en tiedä tästä maasta, mitä lie ydinjätemaata. Mutta kasvi sinällään hupaisa, ainakin kolmimetrinen varsi ja nätit pienet keltaiset kukat. Ja kukkii viimeisenä syksyllä. Tympeintä valtava määrä kortta, mikä pitää roudata pois joka syksy.

Ai niin, se myös satoisa. Aikanaan koitin kaivella mukuloita hittoon, niitä oli tullut aivan valtavasti, se vaan, en kai löytänyt kaikkia..... Ei sen puoleen, ihan mukavan makuinen juures, vaan noita omia ei kiinnosta syödä, vois lahjoittaa vaikka appiukolle.

=DW=

• viherpiipertäjä

Viikko sitten aikanen pottu maahan, porkkanat,punajuuret, herneet sipulit ja maustekasveja alla harson kasvun alkua odottamassa. Myös hajuherneet laitettu ja ikkunalaudalla odottaa toistakymmentä nuppuista tomaatintainta ja muutamia kasvihuonekurkun taimia kasvihuoneeseen pääsyä.

• Peruna kukkii ämpärissä ja kurkun- ja kurpitsan taimet ruukuissaan. On luvannut loppuviikosta lämmintä, mutta kuinka kauan. Kovin on vielä kylmät yöt, joten ainakin harsoilla pitäisi peittää ulkona olevat.

• EnTurmeleRuokaa

Miksi perunia pitää laittaa maahan kun ne kuuluu syödä. Perunoita saa ostettua kaupoista ja toreilta, vanhoja eläkkeellä olevia kurttuisia perunia. Vielä menee tovi ennen uusien ilmestymistä. Tori niitä myy sitten.

• Pikatallustaja

- Mites se teillä pottu vihottaa?
      - Vastahan tuota konilla mullattiin...

• Heikunkeikku

Hello Paloma.
      Minä laitan isompaan ruukkuun sipuleita. En sipuleitten takia, vaan niiden varsien takia. Saaren terassilla on yhessä ruukussa sipuleita, toisessa (iso kori) toisella syrjällä persiljaa, toisella syrjällä tilliä. Tänään on vapaapäivä ja aikomus on tästä lähteä ostamaan lisää siemeniä. Päätin laittaa retiisejä yhen ruukullisen verran. Jos nyt jotakin näen siemenkaupassa, niin saatan vielä kaapasta mukaani.
      Täällä kotona on noi samat jutut ruukuissa. Ainoastaan ruohosipulimättäät on maassa normaalisti, kuten muillakin ihmisillä.
      Herneitä minäkin toissa kesänä pistin ruukkuihin, mutta olivat sen verran kituliaita, että ihan sääliksi kävi. Sanoin kyllä niille, että ootte te komioita palkoja, mutta ei ne tainneet uskoa :)
      Tomaattia oon kans laittanut suojaiselle parvekkeelle (toissa kesänä), mutta ne puolestaan päättivät kasvaa NIIN vimmatusti, että parvekkeen katto tuli vastaan ja piti niitä ohjailla sivusuuntaan. Haisivat yököttävältä, kun niihin koski. En laita tomaatteja enää.
      Ehkä kenties laitan saareen maahan, johonkin nurkkaan, kesäkurpitsaa. Ne kasvavat hyvin ja niistä on kiva tehdä kesäkurpitsaveneitä. Eilen tein semmosia ja aijee, kun olivat hyviä. Syön niitä tänäänkin.
      Äitienpäivänä saan AINA saman lahjan lapsenlapsilta. Pienen pikkuruisen ruukun (vaaleanpunaisen keraamisen), jossa yksi paprikan alku. Siirrän sen sitten isompaan ruukkuun myöhemmin ja kiikutan sen vaaleanpunaisen pikkuruukun takaisin miniän kaappiin odottamaan seuraavaa äitienpäivää.:)

• Kun tulimme tänne asumaan kaksi vuotta sitten niin talo oli ollut autiona jo muutaman vuoden ja kasvimaata oli pidetty kaatopaikkana ja kaikki puskat leikkaamatta ja hoitamatta jo pitkälti sitä ennenkin; vanha setä joka sitten otti ja kuoli tonne yläkertaan ei kai jaksanut enää ja oli keskittynyt lähinnä lintujen tähystykseen; joka ikkunalla oli kiikari ja lintukirjoja lojui siellä sun täällä.
        Tää talo tulee meille kahdelle olemaan elinikäinen projekti, mutta ainaskin toi mies on saanut jatkaa rakasta harrastustaan eli kasvimaan tekoa ja pottumaan kääntöä. Minä jätän sille noi lapiohommat ja itse suunnittelen, teen polkuja, vakoja, istutan ja kastelen. Niin ja merkkaan kukkatikuilla ja valkoisella pumpulilangalla mikä penkki on mitäkin. Ihan mukavaa harrastaa jotain josta näkee työnsä jäljet. (Juttelin toissapäivänä siskoni maanviljelijä-lääkärin kanssa Länsi-Suomeen ja hän nauroi että kaikkea sitä kuuleekin, Paloma-sisko alkanut hoitaan kasvimaata ei olisi ikinä uskonut).
        Joki virtaa tuossa kahdensadan metrin päässä venevalkamineen ja jos saisi vielä sen ihmeen aikaiseksi että saisimme veneen vesille, niin Lutunen saisi laittaa savustuspöntön muuratun ulkoilmagrillin viereen. Mun tekisi niin mieli savustettua suurta ahventa tai kuhaa.
        Kävin juuri tarkistamassa viljelykset. Joo, porkkana on herännyt henkiin, salaatti hyvässä alussa ja eilen laitoin eka herneet maahan.
        Raparperikin on lähtenyt kasvuun nyt.

• Työtön.leiritön

Tätähän se työleiri on. Vaan onhan teitä kaksi.
        Kateeksi käy.

• Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kun tulimme tänne asumaan kaksi vuotta sitten niin talo oli ollut autiona jo muutaman vuoden ja kasvimaata oli pidetty kaatopaikkana ja kaikki puskat leikkaamatta ja hoitamatta jo pitkälti sitä ennenkin; vanha setä joka sitten otti ja kuoli tonne yläkertaan ei kai jaksanut enää ja oli keskittynyt lähinnä lintujen tähystykseen; joka ikkunalla oli kiikari ja lintukirjoja lojui siellä sun täällä.
        Tää talo tulee meille kahdelle olemaan elinikäinen projekti, mutta ainaskin toi mies on saanut jatkaa rakasta harrastustaan eli kasvimaan tekoa ja pottumaan kääntöä. Minä jätän sille noi lapiohommat ja itse suunnittelen, teen polkuja, vakoja, istutan ja kastelen. Niin ja merkkaan kukkatikuilla ja valkoisella pumpulilangalla mikä penkki on mitäkin. Ihan mukavaa harrastaa jotain josta näkee työnsä jäljet. (Juttelin toissapäivänä siskoni maanviljelijä-lääkärin kanssa Länsi-Suomeen ja hän nauroi että kaikkea sitä kuuleekin, Paloma-sisko alkanut hoitaan kasvimaata ei olisi ikinä uskonut).
        Joki virtaa tuossa kahdensadan metrin päässä venevalkamineen ja jos saisi vielä sen ihmeen aikaiseksi että saisimme veneen vesille, niin Lutunen saisi laittaa savustuspöntön muuratun ulkoilmagrillin viereen. Mun tekisi niin mieli savustettua suurta ahventa tai kuhaa.
        Kävin juuri tarkistamassa viljelykset. Joo, porkkana on herännyt henkiin, salaatti hyvässä alussa ja eilen laitoin eka herneet maahan.
        Raparperikin on lähtenyt kasvuun nyt.

Hellouta taasen.
        Kotiuduin äsken. Tarkoitus oli mennä ostamaan VAIN muutaman siemenpussin, mutta annoin erehdyksessä jalkani päättää menemisistä ja niin ne köpsytteli Prisman kukkapihasta sisätilaan. Ja kassa sitten sanoi: Se tekee satakymmenen euroa, niin vähä naama venyi hämmästyksestä ja sanoinkin, että no johan minä oon paljon ostanut. Mitään en olisi tarvinnut välttämättä, mutta kun ne hyllyllä mua huuteli, niin pakkohan sitä sitte oli.... Naamarasvat ja sen semmoset mönjät maksaa inhosti.

On teillä ollut työmaata tuon puutarhan kanssa. Voin kuvitella. Mutta mukavaa touhua on yhdessä puurtaa ja syksyllä on kivaa kerätä sato. Aikanaan, kun mieheni vielä eli, niin olimme samanlaisia mullanmönkijöitä. Nyt kun yksin pitää värkätä, niin en suuremmasti viitsi. Ja mitäpä mä niin paljolla sadolla tekisinkään mitään. Ruukkuihin tosiaan tällään, mitä tällään ja se on siinä. Kukan taimia kasvatan, siitä intohimosta en ole päässyt eroon. En ole yrittänytkään.

Ostin tänään niitä retiisejä, persiljaa ja tilliä ja sitten näin Retikkaa. Komia pötkyläinen kuva siemenpussissa ja kaapasin sen myös mukaan. En ole maistanut aikaisemmin, mutta pussin kyljessä luki, että on vähän retiisin makunen. Hyvä niin. Leikkaan ohuiksi viipaleiksi ja pistän salaattiin.

Oi ei, älä puhu savustuspöntöstä. Sitä kaipaan kamalasti. Juuri savustettu kala, voiko sitä mikään voittaa häh? Käske vaan Lutuses tehdä oma savustuspönttö.

• tiällä.huuteloo

Ruukussa on basilika, ruohosipuli, korianteri. Vielä laitan ruukkuihin valkosipulia, oreganoa ja ties mitä.

• tiällä.huuteloo

Katoppas vain, saman sorttinen ruokalista. Minäkin tein kesäkurpitsaveneitä ja täytettyjä herkkusieniä.
        Nakkasin vielä uuniin ohrariespellillisen. Kohta saapi päiväkaffeen kera rieskalämpimäisiä.

• Heikunkeikku
        tiällä.huuteloo kirjoitti:

Katoppas vain, saman sorttinen ruokalista. Minäkin tein kesäkurpitsaveneitä ja täytettyjä herkkusieniä.
        Nakkasin vielä uuniin ohrariespellillisen. Kohta saapi päiväkaffeen kera rieskalämpimäisiä.

No kukas sielä nyh huuteloo :)

Juuri vetäsin naamaan kaks venettä (pieniä soutuveneitä). En lämmittänyt, vaan söin niinku olis ollut voileipää, mutta ilman leipää:)
        Laitoin veneitten sisälle ruskistettua naudan jauhelihaa ja toki sipulia, punakaalia hyvin ohuina siivuina, herkkusieniä, punaista ja keltaista paprikaa, maissia ja sit keitin ohra-riisiä ja kesäkurpitsan sisuksesta kravattua mössöä. Jouduin littanaksi painelemaan, että veneeseen mahtuis mahdollisimman paljon mössöä. Päälle paaaaljon mozzarella juustoraastetta ja sitten vaan uuniin. Huh huh. On niin hyvää, että en kykene kirjoittamaan. Mausteita aika paljon, kun tykkään mausteisesta ruuasta.

Mitäs huutelija laittoi herkkusienien sisälle? Meinasin nimittäin ostaa niitä, kun kasasin kesäkurpitsaa pussiin. En ostanut, kun ajattelin, että teen myöhemmin herkkusieniä.

• tiällä.huuteloo
        Heikunkeikku kirjoitti:

No kukas sielä nyh huuteloo :)

Juuri vetäsin naamaan kaks venettä (pieniä soutuveneitä). En lämmittänyt, vaan söin niinku olis ollut voileipää, mutta ilman leipää:)
        Laitoin veneitten sisälle ruskistettua naudan jauhelihaa ja toki sipulia, punakaalia hyvin ohuina siivuina, herkkusieniä, punaista ja keltaista paprikaa, maissia ja sit keitin ohra-riisiä ja kesäkurpitsan sisuksesta kravattua mössöä. Jouduin littanaksi painelemaan, että veneeseen mahtuis mahdollisimman paljon mössöä. Päälle paaaaljon mozzarella juustoraastetta ja sitten vaan uuniin. Huh huh. On niin hyvää, että en kykene kirjoittamaan. Mausteita aika paljon, kun tykkään mausteisesta ruuasta.

Mitäs huutelija laittoi herkkusienien sisälle? Meinasin nimittäin ostaa niitä, kun kasasin kesäkurpitsaa pussiin. En ostanut, kun ajattelin, että teen myöhemmin herkkusieniä.

Palstahuutelija huuteloo.
        Laitoin herkkusieniin aurajuustoo, kuullotettua sipulia ja kääräsin sienet nyytiksi pekoniisiivuilla.
        Kesäkurpitsaveneisiin herkkusienien kannat, sipulia ja koverrettua kesäkurpitsaa ja vähän sitä ohragryyniä (jota siihen rieskaan olin keittänyt). Veneet peittelin aurajuustolla. Kovin olivat ahtaa nuokin venhot, mutta hyviä. Niin ja päälle silppusin sitten korianteria.

• Heikunkeikku

Palstahuutelija huuteloo.
        Laitoin herkkusieniin aurajuustoo, kuullotettua sipulia ja kääräsin sienet nyytiksi pekoniisiivuilla.
        Kesäkurpitsaveneisiin herkkusienien kannat, sipulia ja koverrettua kesäkurpitsaa ja vähän sitä ohragryyniä (jota siihen rieskaan olin keittänyt). Veneet peittelin aurajuustolla. Kovin olivat ahtaa nuokin venhot, mutta hyviä. Niin ja päälle silppusin sitten korianteria.

No huutele sitte. Kivaa ku huutelet:)

Tuommosia herkkusieniä teen itsekin aina. On kans vietävän hyviä. Tuli vaan mieleen, jos sinulla olisi ollut jotakin muuta mönjäideaa herkkusienien sisälle, mutta taitaa aurajuusto ja pekonisiivut olla sopivimpia.

Minä laitoin mun veneeseen vaan siivutettuja purkkiherkkusieniä.
        Sitä mönjää tuli niin paljon, että eihän se kaikki mahtunut veneisiin, joten kaapasin sitten jääkaapista kolme paprikaa. Yks keltanen, yks punanen ja yks vihreä. Siemenkodat vaan veks ja loput mönjät sulloin niihin ja päälle myös Mozzarellaa. En ole vielä niitä maistanut, mutta kenties illalla muistan ne ja ryntään jääkaapille niitä hakemaan.

• tiällä.huuteloo
        Heikunkeikku kirjoitti:

No huutele sitte. Kivaa ku huutelet:)

Tuommosia herkkusieniä teen itsekin aina. On kans vietävän hyviä. Tuli vaan mieleen, jos sinulla olisi ollut jotakin muuta mönjäideaa herkkusienien sisälle, mutta taitaa aurajuusto ja pekonisiivut olla sopivimpia.

Minä laitoin mun veneeseen vaan siivutettuja purkkiherkkusieniä.
        Sitä mönjää tuli niin paljon, että eihän se kaikki mahtunut veneisiin, joten kaapasin sitten jääkaapista kolme paprikaa. Yks keltanen, yks punanen ja yks vihreä. Siemenkodat vaan veks ja loput mönjät sulloin niihin ja päälle myös Mozzarellaa. En ole vielä niitä maistanut, mutta kenties illalla muistan ne ja ryntään jääkaapille niitä hakemaan.

Tuo mönjä on juustiisakin siitä hyvä jotta siitä riittää useampaan ateriaretriittiin. Kerran innostuin laittamaan keitettyjen kananmunan puolikkaisiin mönjää (sitä mitä jääkaapista löytyi), no eihän niihin munanpuolikkaisiin paljon mahtunut. Sitten seuraavana päivänä kesäkurpitsaveneitä, sitten justiisakin paprikaa. Laitoimpa munakoisoonkin, tuli metkan makuista, mutta hengissä oon.

• Heikunkeikku

Tuo mönjä on juustiisakin siitä hyvä jotta siitä riittää useampaan ateriaretriittiin. Kerran innostuin laittamaan keitettyjen kananmunan puolikkaisiin mönjää (sitä mitä jääkaapista löytyi), no eihän niihin munanpuolikkaisiin paljon mahtunut. Sitten seuraavana päivänä kesäkurpitsaveneitä, sitten justiisakin paprikaa. Laitoimpa munakoisoonkin, tuli metkan makuista, mutta hengissä oon.

Hei sinä, joka alvariin huutelet.
        Ku nyt otit puheeksi munan puolikkaat, niin mä kans sitte niistä..
        Tapaan Juhannuksena (joskus muulloinkin) keittää mahottoman määrän kananmunia. Halkasen, otan munankeltuaisen veks ja haarukalla tassutan munankeltuaisen ja sitruunamajoneesin. Sitten vaan isoksi keoksi munan koloon ja päälle muutaman katkaravun ja tilliä. Kauniin näköinen lautanen tulee, kun vielä niiden munien ympärille laittaa hitosti katkarapuja, joita voi sitten lusikalla lapata omalle lautaselle.
        Maailman yksinkertaisinta tehdä ja aina se saa vieraat mumisemaan Mmmm--mmmm-onpas hyvää.

• Eisekäy

"Kurpitsan ja kurkun siemenet ovat parinkymmenen sentin korkuisia; istutan ne ulos parin viikon sisällä jos lämpöä riittää."

Isot on siemenet. :)

• 1eero

Sano piika posket punasena ja renki ei sanonna mittää.

• ent.siivoojaparka

Voi teitä!! Hyi teitä!!
      Ajatelkaa nyt vähän niitä, joitten ainoa niukka toimeentulo perustuu taimien, kukkien, vihannesten, yrttien, juureksien... kasvattamiseen ja myymiseen. Syötte leipää toisten suusta ja sitten vielä ilkiätte toisella suupielellä mutista, että ei se toisilta ole pois mitä minulla on.

• Kannoimme juuri tunkiolle eli kompostiin ainakin 5 kg maa-artisokkaa. Kellarissa on toinen mokoma ja kylmäkaapissa 1 kg odottamassa kun teen niistä soppaa tällä viikolla. Tule vain hakemaan. Ei poissa kenenkään budjetista kun en tapaa edes ostaa sitä koskaan.

• tiällä.huuteloo
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kannoimme juuri tunkiolle eli kompostiin ainakin 5 kg maa-artisokkaa. Kellarissa on toinen mokoma ja kylmäkaapissa 1 kg odottamassa kun teen niistä soppaa tällä viikolla. Tule vain hakemaan. Ei poissa kenenkään budjetista kun en tapaa edes ostaa sitä koskaan.

Slurps, herahti vesi kielelle aatellessain maa-artisokkakeittoa. Ite teen pinnalle aina oliviöljykukkasen.
        (Ihan pahaa tekee kun jouduit kompostiin heittämään, noh maatuuhan se.)

• Joskus_kasvattanut

Jospa se siellä kompostissa vimmastuisi kasvamaan niin maan riivatusti!
        Ja mukuloita ei sitten kannata kaivaa maasta ennenkuin pakkanen on tappanut varret. Eikä ihan heti sittenkään. Kasvi siirtää vitamiinit sun muut mukuloihin vielä pakkasen paksinnan jälkeenkin.

• Perunanvihaaja

Perunat ovat kaikista tarpeettomista asioista tarpeettomimpia.

• ö-Öö

Kas, asiallinen kommentti !

Koko asian ydin on siinä, peruna ei kuulu suomen luontoon, Lisäksi sillä aivan liian suuri merkitys elintarviketuotannossa, kaikki ikäänkuin potun varassa.Olemassa paljon muita, vastaavantyyppisiä kasveja, joita pitäisi ehdottomasti myös viljellä, elintarvikehuollon turvaamiseksi ja yksipuolisen ravinnon välttämiseksi.

Tässäkin ketjussa mainittu maa-artisokka, joka aivan loistava viljelykasvi, mukulat voi syödä, korret käyttää energiaksi, tai kuiduksi, myös tärkkelykseksi. Potun varret myrkytetään peltoon. Lisäksi maa-artisokka tosiaan kaunis kukkakin, kenelläkään en ole nähnyt puutarhassa pottuja koristeena.

Ja tietenkin, lanttu, nauris, porkkana, bataatti, onhan niitä vaikka kuinka paljon.

Itseasiassa perunan suosio perustuu nykyaikana paljolti elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Perunaa käytetään tärkkelyksenä ja jauhoina melkein missä tahansa makkarasta maitotuotteisiin. Mistä ihmeestähän ennen pottuja makkarat oikein tehtiin?

Lisäksi puunjalostusteollisuus käyttää paljon tärkkelystä, ylläripylläri, pottua.

Että meillä on parikin elintärkeää teollisuuden alaa riippuvaisia yhdestä kasvista.

Erittäin harva syö nykyaikana pottuja itse kokaten. Kyllä suomalaisten kansallisruuat ovat samoja, kuin muissakin maissa, viljapohjaisia. Pitsa, hampurilainen, kepappi, makarooni...Vaikka vilja kasvaa hyvin suomessa, sitä viljellään liian vähän. Vaikkapa paljon puhuttu ruis on riippuvainen ulkomaantuonnista.

Että kyllä, olen ehdottomasti kommentoijan kanssa samaa mieltä, potut ovat täysin tarpeettomia ja ne pitäisi pikimiten korvata muilla viljelykasveilla.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Kas, asiallinen kommentti !

Koko asian ydin on siinä, peruna ei kuulu suomen luontoon, Lisäksi sillä aivan liian suuri merkitys elintarviketuotannossa, kaikki ikäänkuin potun varassa.Olemassa paljon muita, vastaavantyyppisiä kasveja, joita pitäisi ehdottomasti myös viljellä, elintarvikehuollon turvaamiseksi ja yksipuolisen ravinnon välttämiseksi.

Tässäkin ketjussa mainittu maa-artisokka, joka aivan loistava viljelykasvi, mukulat voi syödä, korret käyttää energiaksi, tai kuiduksi, myös tärkkelykseksi. Potun varret myrkytetään peltoon. Lisäksi maa-artisokka tosiaan kaunis kukkakin, kenelläkään en ole nähnyt puutarhassa pottuja koristeena.

Ja tietenkin, lanttu, nauris, porkkana, bataatti, onhan niitä vaikka kuinka paljon.

Itseasiassa perunan suosio perustuu nykyaikana paljolti elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Perunaa käytetään tärkkelyksenä ja jauhoina melkein missä tahansa makkarasta maitotuotteisiin. Mistä ihmeestähän ennen pottuja makkarat oikein tehtiin?

Lisäksi puunjalostusteollisuus käyttää paljon tärkkelystä, ylläripylläri, pottua.

Että meillä on parikin elintärkeää teollisuuden alaa riippuvaisia yhdestä kasvista.

Erittäin harva syö nykyaikana pottuja itse kokaten. Kyllä suomalaisten kansallisruuat ovat samoja, kuin muissakin maissa, viljapohjaisia. Pitsa, hampurilainen, kepappi, makarooni...Vaikka vilja kasvaa hyvin suomessa, sitä viljellään liian vähän. Vaikkapa paljon puhuttu ruis on riippuvainen ulkomaantuonnista.

Että kyllä, olen ehdottomasti kommentoijan kanssa samaa mieltä, potut ovat täysin tarpeettomia ja ne pitäisi pikimiten korvata muilla viljelykasveilla.

=DW=

Perunan suosio perustuu varmaan siihen että suht tuottelias taimi kuitenkin on. Ja tuo on vanhaa tietoa että olisi pelkkää tärkkelystä, se sisältää D, C, ja B6-vitamiinia, karotenoideja eli A-vitamiinin esi-aste, kaliumia, magnesiumia ja jopa rautaa. Kuituja. Lisäksi tiamiinia, pyridoksiinia, niasiinia, älä kysy mitä ne on, kuulostaa vaan niin hiton hienolta :))
        Ja mitä parasta joka päiväiselle pakko-kokille - se muuntautuu vaikka miksi. Ja muuten, tiesitkö. Keitetty peruna ei sisällä lainkaan rasvaa :)))

• Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

Perunan suosio perustuu varmaan siihen että suht tuottelias taimi kuitenkin on. Ja tuo on vanhaa tietoa että olisi pelkkää tärkkelystä, se sisältää D, C, ja B6-vitamiinia, karotenoideja eli A-vitamiinin esi-aste, kaliumia, magnesiumia ja jopa rautaa. Kuituja. Lisäksi tiamiinia, pyridoksiinia, niasiinia, älä kysy mitä ne on, kuulostaa vaan niin hiton hienolta :))
        Ja mitä parasta joka päiväiselle pakko-kokille - se muuntautuu vaikka miksi. Ja muuten, tiesitkö. Keitetty peruna ei sisällä lainkaan rasvaa :)))

Joo, kuulostaa Paaaaljon hienommalta, kun sanoo tiamiini eikä lällysti, että B1-vitamiini.
        B6-vitamiini on pyridoksiini ja niasiini on B3-vitamiini. B2 on puolestaan riboflaviini.
        B12 on kobalamiini.
        Noup, ehei ei. En googlettanut noita juttuja, vaan kaivelin ne mun takaraivon taaimmaisesta nurkasta. Joskus muinoin inspiroiduin lueskelemaan tommosia juttuja ja jos jostakin innostun, niin se on sitten niin maan perusteellisen tarkkaa touhua.

Perunassa on tosiaan vaikka mitä vitamiinia. Et maininnut K-vitamiinia, joten mainitsen sen nyt: Perunassa on K-vitamiinia.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Joo, kuulostaa Paaaaljon hienommalta, kun sanoo tiamiini eikä lällysti, että B1-vitamiini.
        B6-vitamiini on pyridoksiini ja niasiini on B3-vitamiini. B2 on puolestaan riboflaviini.
        B12 on kobalamiini.
        Noup, ehei ei. En googlettanut noita juttuja, vaan kaivelin ne mun takaraivon taaimmaisesta nurkasta. Joskus muinoin inspiroiduin lueskelemaan tommosia juttuja ja jos jostakin innostun, niin se on sitten niin maan perusteellisen tarkkaa touhua.

Perunassa on tosiaan vaikka mitä vitamiinia. Et maininnut K-vitamiinia, joten mainitsen sen nyt: Perunassa on K-vitamiinia.

Kappas, kiitos! Sun aivoista löytyy terveellisiä nurkkia! Mulla tuppaa tuulettua kaikki, vai tomuuntuuko. Suvun ekat puhelinnumerot muistan kyllä, mutta aikuis-iässä opetut ei sitten millään.
        Mutta peruna on hyvää, sen muistan. Keitettynä varsinkin. Ehkä tarttis nauttia enemmän, jos joku noista -siineistä voisi vaikuttaa :) Lapset vaan pistää aina hanttiin. Voi johtua siitäkin että hyvää perunaa on vaikea saada, varsinkin lopputalvesta. Kaikki on niin lannoitteilla kasvatettuja, ja peruna on hyvä imemään makuja.

• hmp.f kirjoitti:

Kappas, kiitos! Sun aivoista löytyy terveellisiä nurkkia! Mulla tuppaa tuulettua kaikki, vai tomuuntuuko. Suvun ekat puhelinnumerot muistan kyllä, mutta aikuis-iässä opetut ei sitten millään.
        Mutta peruna on hyvää, sen muistan. Keitettynä varsinkin. Ehkä tarttis nauttia enemmän, jos joku noista -siineistä voisi vaikuttaa :) Lapset vaan pistää aina hanttiin. Voi johtua siitäkin että hyvää perunaa on vaikea saada, varsinkin lopputalvesta. Kaikki on niin lannoitteilla kasvatettuja, ja peruna on hyvä imemään makuja.

Peruna on todellakin hyvää!!! Meillä on nyt ollut pieni pläntti omaa perunaa jota me lähes luomukasvatetaan (taitaa Lutunen levittää jotain lehmänsontaa istutusvaiheessa9 mutta ei me myrkytetä mitään ja vaikka sato on pieni se yleensä riittää jouluun saakka. Alkuvuodesta peruna on terveellistäkin, kun tärkkelyspitoisuus on pienempi ja sopii minunkin vähäsokeriseen dieettiin paremmin.
        Taiteilijaystäväni joka asuu puoli vuotta Ecuadorissa ja toinen puoli vuotta Pohjois-Hämeessä kotikonnuillaan toi joskus takavuosina repussaan muutaman etelä-amerikkalaisen perunan ja ne oli sitten hyviä ja kasvoivat hyvin suomalaisessa mullassa. Kunnes eräänä kesänä kun rouva oli itse reissussa niintalonvahdit olivat heittäneet menemään "ne kurttuset, pahannäköset perunat kellarista". Mun suosikkiperunat (joita ei edes saa täältä) ovat sormenpään kokoiset, keltaiset perunat jotka paistetaan kuorineen öljyssä tai höyryytetään kypsiksi riisikattilan päällä kannen alla.

• Viatonsivullinen

Kaikenmaailman kiireet kun saan loppumaan pääsen mullan kimppuun. Haravointi vasta käynnissä. Onneksi harrastustoiminta on kesälomalla.
      Taitaa koko kesä taas mennä puutarhurin ammatissa, sitä riittää, onneksi se on mukavaa enimmäkseen. Aikanopeasti selkäkin siihen on tottunut vaikka alussa on hiukan vaikeaa. Perunaa saatan laittaa muutaman varren, ihan huvinvuoksi.
      Peltoa kyllä olisi. Luomuperunaa saan alaan erikoistuneilta tiloilta. "Potunviljelijöiltä" :))

• Odotellaan vielä muutama viikko ja laitetaan vasta sitten perunat vakoon ja kasvimaa kuntoon.
      Kukanalkuja on ikkunan alla keittiön työtasolla kasvamassa kymmenittäin ja kaksi auringonkukanalkua, heitin jugurttikipostani siemeniä mullan sekaan ja sieltä ne alut esiin puskevat.
      Kesäkurpitsat laitan piakkoin itämään, eivät ehdi kasvaa liian pitkiksi ja kaatuile, kun maalle istutan.
      Pihalla on jo mukavasti puuhaa, kaikenlaista rapsuteltavaa ja siirreltävää.
      Pelastin punavuokkoni ruukkuun, kun vieruskasvit meinasivat sen tukehduttaa, äidin rivarikodin pihasta sen vuosia sitten omaan pihaan kuskasin.

• Muutama vuosi sitten rakastuin päätäpahkaa. Himoviljelijä löysi vastakappaleensa, voisi sanoa, ja minusta tuli Mrs. Briggs-Stratton. Yhdessä viljelimme, Hän käänsi maat, minä istutin ja siemensin.
      Ja nyt Mr. Briggs-Stratton meni lakkoon. Mietin että vieläkö minä jaksan häntä hellästi hoivata vaikka pariin vuoteen tuo ei ole tehnyt suhteemme eteen mitään. Vai siirrynkö maksulliseen ja menen vuokraamaan. Mutta ilmankaan en voi olla, en tyydy enää Lapioon kun on aatelisen seuraa saanut maistaa.

• Kuten Omenat, ovat Perunat hyödyttömiä ilman kuoriaan.
      Toisaalta, niin ovat olut-tölkitkin.
      Oluessa on se hyvä puoli että sen ravinto-arvot säilyvät ilman kuoria.
      Minä laitan ruokani oluella.

H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      183
      5047
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      21
      4440
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3127
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      256
      3007
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2912
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2521
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27