lasku myöhässä

simpa

Olen ottanut paljon velkaa vippeinä ja luottoina, varmaan 20 paikkaa. Peliriippuvainen kun olen niin maksuvaraa ei ole enää kun velkaa otettu kevytmielisesti pelihimossa. Perintäkirjeitä on sadellut postiluukusta useamman viikon. Eilen haastemies oli käynyt töissäollessani ja avopuolisoni oli avannut oven ihmeissään. En ole kehdannut kertoa hänelle ongelmistani ja sain selitettyä asian hänelle niin etten jäänyt kiinni veloistani. Soitin haastemiehelle ja kyse oli yhdestä tililuotosta minkä maksu oli myöhässä.

Käykö haastemies ovella jokaisen velan takia erikseen vai kuinka toimivat? En haluaisi lisää näitä ylläreitä, en pysty enää uutta tapausta selittämään avopuolisolleni.

Kuinka asia etenee jos en pysty laskuja maksamaan, mitä konkreettisesti tapahtuu eräpäivän jälkeen? Koska alkaa ulosotto ja käykö ovellamme vielä ulosottomieskin erikseen?

12

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrjk578

En osaa sanoa miten toimitaan eri velkojen suhteen, mutta ehkä olisi hyvä kertoa puolisolle rehellisesti asiasta. Sanoo sitten mitä sanoo. Veloista taas voi neuvotella ulosottomiehen kanssa ja tehdä velkasuunnitelma velkojen suhteen mitä asia koskee. Lisäksi ulosottomieheltäkin tulee yleensä kirje missä pyydetään ottamaan yhteyttä. Tähän kirjeeseen on hyvä vastata.

• Kun haastemies toimittaa, yleensä postitse siis, haasteen tiedoksiannon niin sillloin ei ole enää kyseessä "lasku myöhässä" vaan velka on aikoja sitten irtisanottu, toimitettu perintään joka yleensä lähettää kaksi muistutusta/vaatimusta. Tämän jälkeen vasta perintä toimittaa velan käräjille josta sitten tämä tiedoksianto tulee. Avaa itsellesi NetPosti niin saat sinne kirjeet yms vastaisuudessa etkä kotiisi. Pitäisköhän alkaa tehdä jotain velkojesi suhteen? Apua saa aina vaikka olisi miten peliríippuvainen. Kun noin monta erillistä velkaa niin ajan kuluessa ne kaikki alkaa tippumaan ulosottoon asti ja viimeistään kun palkastasi alkaa lähteä 1/3 niin avokki varmasti huomaa. Oikeastaan muuta mahdollisuutta sinulla ei enää ole kuin ulosotto. Voisit kuitenkin parantaa tilannettasi maksamalla velkojasi pois pienimmästä velasta lähtien, säästät sievoisen summan käräjäkuluissa. Muista kuitenkin hoitaa aina asumis/elämiskustannukset ensin ennen yhtäkään velkaa. Ja lopeta velkaantuminen jo nyt ennen ekaa maksuhäiriötä. Voit toki kertoa tilanteestasi velkojille, yrittävät sopia kenties uusia maksusuunnitelmis. Mutta niistä kannattaa kieltäytyä ellei sitten ole ihan järkyttävän edullinen juuri sinulle. Yleensä maksusopparilla saa 1-2 kk lisää peliaikaa kunnes on taas samassa jamassa lisää velkaantuneena.

• peluuriin

Kysymys kuuluu, kumpaa tarvitset enemmän, avopuolisoasi vai pelaamista. Salailemalla tilaasi varmistat, että puoliso lähtee. Vaan saattaapa hän lähteä joka tapauksessa. Jos haluat pelaamisestasi irti, juot katkeran kalkin ja haet ammattiapua, vaikkapa Peluurista. Seuraavaksi selvität velkasi velkaneuvonnassa ja maksat pois. Jos maksuvarasi ei enää riitä, päästä velat ulosottoon ja maksa sitä kautta. Aina toki voit pelata oman ja puolisosi omaisuuden ja vaikka vaatteetkin päältäsi, jos se ajatuksena tuntuu hyvältä. Olet itse vastuussa raha-asioistasi ja vaikka peliriippuvuus selittääkin käytöstäsi, ei se poista vastuutasi.

• Ex-vippaaja antoikin jo hyviä neuvoja sinulle. Peliongelmaan kannattaa tosiaan hakea apua, sillä velkojen hoitaminen on vaikeaa mikäli peliongelmaa ei saada kuriin. Käyt töissä joten velkojen hoitamiseen on tässä valossa hyvät edellytykset. Olisi kuitenkin hyvä selvittää tarkemmin kuinka sinun olisi järkevä tässä tilanteessa toimia. Sinulle voisi olla avuksi soittaa Takuu-Säätiön maksuttomaan Velkalinja-numeroon 0800 9 8009 arkisin klo 10-14 tai kysellä lisää neuvoja Kysy rahasta -chatin kautta: http://www.takuu-saatio.fi/hae_apua/kysy_rahasta/ Myöskin ajan varaaminen kotikuntasi talous- ja velkaneuvonnasta olisi varmasti hyödyksi.

• simpa

Kiitos vastauksista. Netposti minulta löytyy mutta sinne ei nämä perintäkirjeet tule vaikka olen valinnut kaikki mahdolliset lähettäjät listalta. Tiedän, että avopuolisolleni minun täytyisi kertoa mutta häpeä on niin suuri että en ole pystynyt. Tilannetta jatkunut reilu puoli vuotta. Omaisuutta en pysty pelaamaan kun sellaista ei ole, asuntoa jne. Auto löytyy mutta se on mieheni nimissä vaikka puolet olenkin siitä maksanut. Kovin uupunut olo on, pelaaminen ei ole ollut pitkään aikaan hallinnassa. Tiedostan toki, että olen itse vastuussa rahoistani ja elämästäni, siksi en ole halunnut läheisiä vaivata asialla. Olen ajatellut siivoavani omat sotkuni. Erinäisiä lainoja on niin paljon, että on tuntunut vaikealta vaihtoehdolta soittaa joka paikkaan ja sopia eristä, sillä tarvitsisin yhteen vippiin niin pienen erän että pystyisin hallitsemaan kaikkia yhtäaikaa. Siksi olen asennoitunut siihen, että ulosotto on paras vaihtoehto minulle. Velat tulee maksettua vaikkakin melko pitkän aikaa se vie.

• Usk878

On olemassa Takuusäätiö. Eräs tuttuni, jolla oli velka ongelmia turvautui siihen. Ainut edellytys tällä säätiöllä on, että henkilöllä on työpaikka. En tiedä miten tämä käytännössä toimii. Peli riippuvaisenkin on mahdollista saada apua ja tukea ongelmaansa. On olemassa tukiyhdistyksiä, jotka antavat vertaistukea.

• Usk879

Nähtävästi Takuusäätiö on ehtinyt jo kertoa kyseisen asian. Kommentoin tätä asiaa turhaan. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä sinne.Tärkeintä on sopia veloistaan. Yleensä jätetään palkastakin tietty osa elämiseen. Kaikkea hyvää sinulle.

• pelivelka

Minulla oli peliriippuvuus ja nyt ulosotossa noin 60000€ hain velkajärjestelyyn viime kesänä ja se on kesken vieläkin on kuulemma ruuhkaa.Velkaneuvojan mukaan minulla on mahdollisuus siihen,nyt ulosotto vie noin 1400€kk ja silti pärjään.
        Kerran kävin ammattiauttajalla ja nyt kohta vuosi kun lopetin pelaamisen,menin niin alas että sieltä ollaan noustu pikkuhiljaa ylös.

• Muistaakseni

Muistaakseni tuossa takuusäätiön jutussa on sellainen kompa, että kokonaisvelkamäärä ei saa ylittää 30 000 euroa. Eli jos sattuu asumaan omistusasunnossa ja siitä on lainaa, tuo summa kyllä ylittyy helposti.

• Työpaikka ei ole ainut edellytys takauksen saamiselle vaan monia muitakin asioita katsotaan. Takauksen saamisen perusedellytyksistä voi lukea sivuiltamme: http://www.takuu-saatio.fi/takuu-saation-takaus/takauksen-hakijalle/perusedellytykset/

Takauksen yläraja on tosiaan 34 000 euroa, mutta sillä on tarkoitus järjestellä vain vakuudettomat velat. Eli esimerkiksi asuntolainaa ei lasketa mukaan. Takauksella järjesteltävistä veloista voi myös lukea tarkemmin sivuiltamme: http://www.takuu-saatio.fi/takuu-saation-takaus/jarjestelyluotto/

• Peluuritar

Hei
      Täällä kirjoittaa toinen peliriippuvainen (toivottavasti entinen) minulla oli myös velkaa useaan paikkaan ihan vain peleistä tulleita.Peittelin mieheltä vaikka ihmetteli miksi rahani ei riitä ja kyseli usein olenko velkaantunut,lopulta sain muutama viikko sitten kerrottua asian hänelle ja velat maksettiin säästötililtä jonne nyt sitten maksan kuukausittain tietyn summan usean vuoden ajan.Neuvoisin sinua kertomaan asiasta ja yrittäisitte saada jostain yhden lainan jolla maksaisit nuo kaikki lainat pois.Pelaaminen on vaan lopetettava ja haettava siihen apua jos ei muuten onnistu.Ja lainaa ei kannata yrittää maksaa toisella lainalla
      Kaikkea hyvää sinulle
      T.Peluuritar

• NainenMaaltajo

Täällä ollaan samassa tilanteessa, tosin luottotiedot olisivat menneet vanhoistakin veloista joten aivan sama vaikka kaikki menee sinne uU.
      Lainoja n. 30.000, pikavippejä ja kaikkea mahdollista.
      OP joustoluottokin meni jo perintään, en tiedä säilyykö pankkisuhde vai joudutko elämään ilman pankkitunnuksiakin vielä..
      Pelaaminen vei kaiken, avopuoliso ei tiedä, en uskalla kertoa.....
      Posti täyttynyt perintäkirjeistä, pian otetaan palkasta, mutta elettävä on......eipä tarvi e nää pelata, on aikaa käydä lenkillä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      71
      1690
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe