Liikenteen sherlockit

pyöränkeksijä

Kerätäänkö tähän hieman liikenteen sherlockit, einstainit ja ruudinkeksijät:

- Näen ajaa ilman ajovalojakin valoisaan aikaan.
- Vilkun käyttö, yksi vilaus.
- Vilkun käyttö, samalla vasta kun kääntää rattia.
- Turhat ryhmittäytymiset vaikka takaa tuleville ei jää tilaa siltikään.
- Suojatien päälle pysähtyjät.
- Risteyksen yms, tukkijat.
- Painetaan jalankulkijanappia ja mennään silti punaisilla tien yli.
- Ei liikennettä, tai no se yksi auto ja jalankulkija tarvitsee silti vihreät.
- Vihreän puolueen liikennesuunnittelijat.

Jatkakaa te :) http://postimg.org/image/m7ankyi0r/

21

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullut.hoitoon

      Hyvä lista vajakkien toiminnasta liikenteessä. Vielä voisi lisätä seuraavat:

      -Valottomat ja soittokellottomat pyöräilijät
      -Invapaikalle ilman lupaa pysäköivät (vähä-älyisyys ei oikeuta invapaikalle pysäköintiin)
      -Pysäköintialueiden vilkuttomat (jostain syystä vajakki luulee, ettei siellä tarvita vilkkua)

      • hullut.hoitoon

        Olet tosi fiksu tyyppi.


      • Voisi vielä lisätä turhan hitaasti ajavat ja ne jotka satasen alueella ajaa 70km/h ja ohituskaista osuudella ajavat yli sataa.

        Moottoritiellä vasenta kaistaa ajavat ym.


    • kymmenenpluskaheksan

      Suojatien päälle pysähtymisessä on järkeä silloin, kun viereinen kaista "vetää" nelikaistaisella kadulla. Mikäli näet jalankulkijan niin siirryt eteenpäin ja päästät jalankulkijan takaasi ja myös näkyvyys suojatielle vapautuu. Muutoin ruuhkassa odottaminen tyhjän suojatien edessä eikä päällä aiheuttaa turhan pysäyttämispakon viereisen kaistan autoilijoille tai ansan jalankulkijoille. Vilkun käytöstä on hyötyä liikenneympyröissä, mutta Suomessa opetetaan päin Pehr Eräukkoa että sitä näytetään poistuessa eikä kierrettäessä. Isolta tieltä oikealle käännyttäessä vilkku nopeuttaa sieltä tulevien autojen kääntymistä. Toisaalta vilkkuun ei saisi luottaa. Muutoin ajolinjat kertovat paljon enemmän kuin vilkku. Eli siitä syystä ryhmittäydytään, vaikka takanatulijoille ei olisi tilaa mennä ohi.

      • pyöränkeksijä

        Ei pidä pysähtyäkkään silloin suojatien eteen, vaan jätä 5-10 metriä väliä siihen suojatiehen, näin annat näkyvyyttä ja toiseksi ohi menevän liikenteen ei ole pakko turhaan pysähtyä siihen, vaan vain tarvittaessa pysähdytään. Koska kuitenkin, kun on niitä aivottomia kuljettajia jotka ei kuitenkaan pysähdy siihen suojatien eteen vaikka auto siinä olisi pysähtynyt ihan suojatien eteen niin on parempi jättää näkyvyyttä siihen suojatielle, suojatien päälle ei pidä kuitenkaan ajaa tarpeettomasti, joskushan se on pakko ja joskus siitä ei ole mitään haittaa mutta niistä tilanteista en kirjoitakkaan.

        Kun niin monilla on se huono ajotapa että aina pitää ajaa suojatien päälle automaattisesti odottamaan pääsyä risteykseen esimerkiksi, ei näin.


      • maalaisjärkeä-vai-ei

        > "Vilkun käytöstä on hyötyä liikenneympyröissä, mutta Suomessa opetetaan päin Pehr Eräukkoa että sitä näytetään poistuessa eikä kierrettäessä."

        Sinähän hauska veikko olet. Mitä syytä on vilkuttaa että kierrät ympyrää?!

        Kaikki tietävät että auto kiertää liikenneympyrässä. Ei sitä tarvitse erikseen muille ilmoitella. Se taas on muille epäselvää että mistä liittymästä aiot poistua. Se taas on syytä ilmoittaa muille vilkuttamalla että aiot poistua seuraavasta liittymästä.


      • ei_vaan_talonpoikaisjärk
        maalaisjärkeä-vai-ei kirjoitti:

        > "Vilkun käytöstä on hyötyä liikenneympyröissä, mutta Suomessa opetetaan päin Pehr Eräukkoa että sitä näytetään poistuessa eikä kierrettäessä."

        Sinähän hauska veikko olet. Mitä syytä on vilkuttaa että kierrät ympyrää?!

        Kaikki tietävät että auto kiertää liikenneympyrässä. Ei sitä tarvitse erikseen muille ilmoitella. Se taas on muille epäselvää että mistä liittymästä aiot poistua. Se taas on syytä ilmoittaa muille vilkuttamalla että aiot poistua seuraavasta liittymästä.

        Vaikea selittää. Käy Keski-Euroopassa katsomassa. Sen "sinusta katsottuna" oikean puolen vilkun näkee paremmin. "sinun suunnasta katsottuna ympyrässä ajavan vasen vilkku on aika näkymätön" Kun oikea vilkku sammuu niin autoilija ajaa ulos. Kun vasen vilkkuu niin hän jatkaa kiertämistä.


      • yhrfgd
        ei_vaan_talonpoikaisjärk kirjoitti:

        Vaikea selittää. Käy Keski-Euroopassa katsomassa. Sen "sinusta katsottuna" oikean puolen vilkun näkee paremmin. "sinun suunnasta katsottuna ympyrässä ajavan vasen vilkku on aika näkymätön" Kun oikea vilkku sammuu niin autoilija ajaa ulos. Kun vasen vilkkuu niin hän jatkaa kiertämistä.

        Korjaus: Kun oikea vilkku sammuu niin autoilija ajaa ulos. Kun oikea vilkku jatkaa vilkkumistaan niin hän jatkaa kiertämistä.


      • Mitähähkeh

        Kun minä vilkutan oikeaa vilkkua, tarkoittaa se sitä että käännyn liikenneympyrän seuraavasta liittymästä oikealle ja pois.

        Mikäli tarkoitit ettei toisen vilkkuttaminen poistuessa näy, niin kannattaa kenties käydä optikolla. Kyllä sen näkee.


    • hullut.hoitoon

      Liikenteestä löytyy vajakkeja vaikka ja kuinka paljon.

      - Vilkuttomat parkkipaikka suhaajat ilman valoja ja soittokelloja

      - valottomat ja soittokellottomat spandexspede pyöräilijät

      -Invapaikoille pysäköijät ilman valoja ja soittokelloa

      • hullut.hoitoon

        Olet äärettömän hauska tyyppi.


    • e45ter

      - kiihdytetään punaisiin valoihin ja paineetaan vitusti jarrua 20m ennen valoja

      - vähän ennen kameratolppaa alkavat ohitukset ja taas vitusti jarrua kameran kohdalla

      - punaisissa valoissa jätetään 5 m "turvaväli" edellä ajavaan ja hetken päästä ajetaan kuitenkin sen perseeseen kiinni vaikka valo on edelleen punainen. tätä tekee aika moni ja haluaisin todella tietää mikä tässä on se pointti?

      - liikenneympyrässä ajavat jotka eivät osaa tai viitsi käyttää vilkkua

      - liian ylös säädetyt ajovalot (noin puolet autoista)

      - etusumareilla ajavat taksit (noin 95% takseista)

      • miksi.näin

        " punaisissa valoissa jätetään 5 m "turvaväli" edellä ajavaan ja hetken päästä ajetaan kuitenkin sen perseeseen kiinni vaikka valo on edelleen punainen. tätä tekee aika moni ja haluaisin todella tietää mikä tässä on se pointti?"
        Ei tosiaakaan tietoa miksi noin menetellään.
        Itse haluaisin tietää, että mikä suuri viisaus kätkeytyy siihen, kun punaisiin liikennevaloihin pysähtyneeseen autoon jätetään 2-3 auton mentävä väli?
        On paljon lyhyitä kadunpätkiä joilla tällaisella menettelyllä aiheutetaan se,että jopa 2-3 tai enemmän(kin) takanatulijoita joutuu jäämään edellisiin valoihin koska ei mahdu aijotulle kadulle näiden 2-3 auton tilan varaajien takia.


    • Kerrotko mitä ovat "turhaan ryhmittyjät"? Rymittymisen ainut syy ei todellakaan ole se, että takaatulijoille jäisi tilaa ohittaa. Toki sitä useimmiten jää, jos oikein ryhmittyy, mutta on niitä muitakin syitä (kuten vaikkapa se vilkun näkyvyys jonossa).

      • einstain

        Paikat missä ohi ajamiseen ei jää tilaa sherlock, niin silti ajetaan lähelle vastaantulijaa. Turvallisuuden takia kannattaa aina pysyä etäällä muista kuten ei ryhmittäydy turhaan tien keskikohdalle jos siitä ei ole mitään hyötyä edes.


      • einstain kirjoitti:

        Paikat missä ohi ajamiseen ei jää tilaa sherlock, niin silti ajetaan lähelle vastaantulijaa. Turvallisuuden takia kannattaa aina pysyä etäällä muista kuten ei ryhmittäydy turhaan tien keskikohdalle jos siitä ei ole mitään hyötyä edes.

        Siitä on hyötyä heti, jos takaa tulee enemmän kuin yksi auto. Kun kaikki ryhmittyvät oikein, jonon takaakin näkee helposti sen ensimmäisen vasemmalle ryhmittyneen vilkun, eikä ohitus ala. Jos taas jonon ensimmäinen ryhmittyy oikeaan reunaan, hätäisimmät lähtevät takaa ohi ja vaaratilanne syntyy...

        Ja harvassa ovat kaupunkien ulkopuolella ne risteykset, joissa kaksi henkilöautoa ei toisiaan mahtuisi ohittamaan. Kaupunkialueella taas tuo etäisyyden pitäminen ei ole niin kovin merkityksellistä. Nopeudet kuitenkin yleensä alle 60 km/h.


      • qwdxqqqqq
        TheRat kirjoitti:

        Siitä on hyötyä heti, jos takaa tulee enemmän kuin yksi auto. Kun kaikki ryhmittyvät oikein, jonon takaakin näkee helposti sen ensimmäisen vasemmalle ryhmittyneen vilkun, eikä ohitus ala. Jos taas jonon ensimmäinen ryhmittyy oikeaan reunaan, hätäisimmät lähtevät takaa ohi ja vaaratilanne syntyy...

        Ja harvassa ovat kaupunkien ulkopuolella ne risteykset, joissa kaksi henkilöautoa ei toisiaan mahtuisi ohittamaan. Kaupunkialueella taas tuo etäisyyden pitäminen ei ole niin kovin merkityksellistä. Nopeudet kuitenkin yleensä alle 60 km/h.

        No ei tarvii tästäkään kävellä kuin 50 metriä niin ensimmäinen katu jossa ei mahdu takaa tuleva ajamaan ohi ja muutkin kadut on ns samanlaisia suurinosa, espoossa.
        En tiedä missä asut mutta otetaan esimerkiksi espoossa finnoontie, ei siellä monessakaan paikassa ole tilaa kahden auton verran kaistalla ja eikä se nyt mikää normaalia kapeampi tie edes ole.


      • qwdxqqqqq kirjoitti:

        No ei tarvii tästäkään kävellä kuin 50 metriä niin ensimmäinen katu jossa ei mahdu takaa tuleva ajamaan ohi ja muutkin kadut on ns samanlaisia suurinosa, espoossa.
        En tiedä missä asut mutta otetaan esimerkiksi espoossa finnoontie, ei siellä monessakaan paikassa ole tilaa kahden auton verran kaistalla ja eikä se nyt mikää normaalia kapeampi tie edes ole.

        No joo, ehkä Espoota ei pitäisi kaupungiksi kutsuman, mutta kyllähän moni paikka siellä taajaman merkit täyttää.

        Kaivoin nopeasti yhden kuvan Finnoontieltä. Tuossa: https://goo.gl/maps/pvDrl
        Ainakin tuossa kohtaa mahtuu hyvin kaksi autoa ohittamaan toisensa (valitsin tarkoituksella kuvan, jossa näkyy auto helpottamaan arviointia), kunhan kääntyvä ryhmittyy oikein. toki voi tuossa olla kapeampiakin kohtia jossain, mutta monta kertaa tuossa ajaneena, kyllä siellä ohi mahtuu.

        Ja edelleen siitä ryhmittymisestä on muutakin hyötyä kuin vain ohi pääseminen.


    • Ajokouluttaja

      Pimeällä etusumuvalot kytkettynä ajavat. On se tyhmää valoisallakin, mutta ei haittaa muita, on vain typerän näköistä.

    • ryhmittyäpitää

      En tiedä onko aloittaja käynyt samansisältöisen autokoulun, mutta siellä missä minä kävin opetettiin, että AINA ryhmitytään keskiviivan viereen. Käy kyllä järkeen. Se on vastaantulevien asia ettei aja keskiviivalle tai sen väärälle puolelle.

      Itse ainakin kiroan jos joku ei ryhmity keskiviivan viereen. Lähes aina oikealta mahtuu hyvin kääntyvän ajoneuvon ohi, varovaisuutta noudattaen, jos tämä vaan on ryhmittynyt oikein.

      • wsqw1112

        Kattelin tuossa taas eilen kun joku koitti päästä ajamaan pois huoltoaseman pihasta paciuksenkadun nesteeltä hesassa. Jono pysähtyy siinä liikennevaloihin ja varmaan se autoilija olettaa nyt pääsee pois huoltiksen pihasta niin ei, joku siihen pysähtyy eteen tietysti, kyllä vähän hymyilytti että kovin kirkkaana ei pala lamppu senkään autoilijan päässä. Jos liikennettä tulee koko ajan eikä kukaan jousta niin siellä menee aika hyvä tovi sitten odotellessa että sattuu kohdalle se tai ne ketkä jättää tilaa muulle liikenteelle että pääsisi kääntymään huoltoaseman pihasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      271
      4687
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2857
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      29
      2841
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1801
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1180
    Aihe