Miten pärjäätte stressin kanssa?

addankka

Itselläni keskittyminen ja asioiden organisointi on todella hankalaa stressaavina kausina. Olen yrittänyt tehdä listoja, mutta sekin helposti unohtuu kun on niin paljon muuta ajateltavaa. Stressi myös herkästi tekee sen, että en tiedä mistä aloittaa, joten en tee mitään. Tai sitten vekslaan tehtävien asioiden välillä niin tiuhasti, etten saa mitään aikaisiksi.

Miten te selätätte stressin? Minulla ei ole lääkitystäkään, kun nousee verenpaineet niistä niin korkealle, etten saa tehtyä yhtään mitään :/

5

170

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimies84

Mä olen sellasessa työpaikassa, joka aiheuttaa jonninverran stressiä mulle, oon mietinyt työpaikan vaihtoa, mutta mulla on takuueläke, eli olen sairaseläkeläinen, ja tuo eläke rajoittaa mun työn saantia ja kuinka monta tuntia saan tehdä töitä viikossa. Eikä mulla ole mitään koulutusta, pelkkä peruskoulun erityismukautettu luokka.

• juuuuuuuuuuuuuu

Kalenteri pelasti minut, sitä ennen unohdin noin 75% kaikista menoista yms. Merkitsen kalenteriin kaikki menot, kissanristiäiset, ihan kaikki. Joka aamu katson kalenterin ja päivän mittaan vielä useamman kerran jos en jotain asiaa muista. Se kalenteri myös auttaa siinä ettei tarvitse muistaa kaikkea ulkoa.

Myös kännykän hälytykset voivat auttaa, mulla auttoi kun laitoin ennen jotakin menoa sen hälyttämään hyvissä ajoin. Alussa aamullakin kun myöhästyin useasti, minulla oli useita herätyksiä ja hälytyksiä tyyliin "aamupala" "nyt lähdettävä viimeistään että kerkeät" jne.

Nuiden tehtävä listojen kanssa mulle auttoi kun laitoin määräaikoija mitä minäkin päivänä teen, mihinkin kellon aikaan oli tehtävä ja tsemppasin itseä, esim.kun jonkun asian sain tehtyä niin sen jälkeen sai rentoutua, palan suklaata tms.
      Kaikki ulkopuoliset ärsykkeet pois jne.

Oletko lukenut sellaisen kirjan kuin ADHD aikuisen selviytymisopas? :)

• Addnainen

Vanha kunnon paperikanenteri on ihan super. Sinne kirjoitan, mitä milloinkin pitää tehdä, mitä olen sopinut kenenkin kanssa jne. Mulla on kalenterin takaosassa myös runsaasti ihan tyhjiä sivuja, mihin kirjoitan tehtävälistoja ja muistiinpanoja.
      Kalenteri kulkee aina mukana, niin pysyn kärryillä elämästäni.

Päiväkirja on myös hyvä stressinhallintaväline. Sinne voi kirjoittaa, mikä mättää ja mikä vituttaa sanoja säästelemättä. Sen jälkeen on yleensä paljon parempi olo.

Myös ulkoilu ja luonnossa oleminen katkaisee stressiä tosi mukavasti. Kun tuntuu, ettei mikään suju, on juuri oikea hetki lähteä pienelle lenkille. Eikä sen tarvitse olla kymmentä minuuttia enempää, jos ei jaksa/ehdi/halua, mutta se jo riittää siihen, että ajatukset kirkastuu vähän.

Jos on aikaa lähteä pidemmälle lenkille metsään tai jopa ihan kunnon luontoretkelle, niin se on ihan parasta adhd-lääkettä. Ainakin mulle.

• kalenterinluku

Minä en nykysessä kunnossani pysty lukemaan kalenteria kodin ulkopuolella samaan aikaan.

• ollutainasairas

Mitähän tässä tarkoitetaan stressillä? Kysyn, koska eri ihmiset kokevat eri asiat stressaavina.

Työssä turhaudun, jos ei ole riittävästi tekemistä. Koskaan ei ole liikaa. Aika kuluu nopeasti eivätkä ylipitkät päivät haittaa.

Vapaa-aikana en ota stressiä mistään tekemisistä. Kutakuinkin kaiken voi jättää väliin, jos ei kiinnosta. Esimerkiksi iso osa kotitöistä on täysin tarpeettomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      19
      1289
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1201
    3. 64
      1190
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      98
      1124
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1019
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      989
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      937
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      903
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      80
      821
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      804
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      781
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      646
    13. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      633
    14. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      626
    15. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      626
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      618
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      588
    18. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      51
      537
    19. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      534
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      299
      525
    Aihe