Miten pärjäätte stressin kanssa?

addankka

Itselläni keskittyminen ja asioiden organisointi on todella hankalaa stressaavina kausina. Olen yrittänyt tehdä listoja, mutta sekin helposti unohtuu kun on niin paljon muuta ajateltavaa. Stressi myös herkästi tekee sen, että en tiedä mistä aloittaa, joten en tee mitään. Tai sitten vekslaan tehtävien asioiden välillä niin tiuhasti, etten saa mitään aikaisiksi.

Miten te selätätte stressin? Minulla ei ole lääkitystäkään, kun nousee verenpaineet niistä niin korkealle, etten saa tehtyä yhtään mitään :/

5

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimies84

Mä olen sellasessa työpaikassa, joka aiheuttaa jonninverran stressiä mulle, oon mietinyt työpaikan vaihtoa, mutta mulla on takuueläke, eli olen sairaseläkeläinen, ja tuo eläke rajoittaa mun työn saantia ja kuinka monta tuntia saan tehdä töitä viikossa. Eikä mulla ole mitään koulutusta, pelkkä peruskoulun erityismukautettu luokka.

• juuuuuuuuuuuuuu

Kalenteri pelasti minut, sitä ennen unohdin noin 75% kaikista menoista yms. Merkitsen kalenteriin kaikki menot, kissanristiäiset, ihan kaikki. Joka aamu katson kalenterin ja päivän mittaan vielä useamman kerran jos en jotain asiaa muista. Se kalenteri myös auttaa siinä ettei tarvitse muistaa kaikkea ulkoa.

Myös kännykän hälytykset voivat auttaa, mulla auttoi kun laitoin ennen jotakin menoa sen hälyttämään hyvissä ajoin. Alussa aamullakin kun myöhästyin useasti, minulla oli useita herätyksiä ja hälytyksiä tyyliin "aamupala" "nyt lähdettävä viimeistään että kerkeät" jne.

Nuiden tehtävä listojen kanssa mulle auttoi kun laitoin määräaikoija mitä minäkin päivänä teen, mihinkin kellon aikaan oli tehtävä ja tsemppasin itseä, esim.kun jonkun asian sain tehtyä niin sen jälkeen sai rentoutua, palan suklaata tms.
      Kaikki ulkopuoliset ärsykkeet pois jne.

Oletko lukenut sellaisen kirjan kuin ADHD aikuisen selviytymisopas? :)

• Addnainen

Vanha kunnon paperikanenteri on ihan super. Sinne kirjoitan, mitä milloinkin pitää tehdä, mitä olen sopinut kenenkin kanssa jne. Mulla on kalenterin takaosassa myös runsaasti ihan tyhjiä sivuja, mihin kirjoitan tehtävälistoja ja muistiinpanoja.
      Kalenteri kulkee aina mukana, niin pysyn kärryillä elämästäni.

Päiväkirja on myös hyvä stressinhallintaväline. Sinne voi kirjoittaa, mikä mättää ja mikä vituttaa sanoja säästelemättä. Sen jälkeen on yleensä paljon parempi olo.

Myös ulkoilu ja luonnossa oleminen katkaisee stressiä tosi mukavasti. Kun tuntuu, ettei mikään suju, on juuri oikea hetki lähteä pienelle lenkille. Eikä sen tarvitse olla kymmentä minuuttia enempää, jos ei jaksa/ehdi/halua, mutta se jo riittää siihen, että ajatukset kirkastuu vähän.

Jos on aikaa lähteä pidemmälle lenkille metsään tai jopa ihan kunnon luontoretkelle, niin se on ihan parasta adhd-lääkettä. Ainakin mulle.

• kalenterinluku

Minä en nykysessä kunnossani pysty lukemaan kalenteria kodin ulkopuolella samaan aikaan.

• ollutainasairas

Mitähän tässä tarkoitetaan stressillä? Kysyn, koska eri ihmiset kokevat eri asiat stressaavina.

Työssä turhaudun, jos ei ole riittävästi tekemistä. Koskaan ei ole liikaa. Aika kuluu nopeasti eivätkä ylipitkät päivät haittaa.

Vapaa-aikana en ota stressiä mistään tekemisistä. Kutakuinkin kaiken voi jättää väliin, jos ei kiinnosta. Esimerkiksi iso osa kotitöistä on täysin tarpeettomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe