Miten pärjäätte stressin kanssa?

addankka

Itselläni keskittyminen ja asioiden organisointi on todella hankalaa stressaavina kausina. Olen yrittänyt tehdä listoja, mutta sekin helposti unohtuu kun on niin paljon muuta ajateltavaa. Stressi myös herkästi tekee sen, että en tiedä mistä aloittaa, joten en tee mitään. Tai sitten vekslaan tehtävien asioiden välillä niin tiuhasti, etten saa mitään aikaisiksi.

Miten te selätätte stressin? Minulla ei ole lääkitystäkään, kun nousee verenpaineet niistä niin korkealle, etten saa tehtyä yhtään mitään :/

5

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimies84

Mä olen sellasessa työpaikassa, joka aiheuttaa jonninverran stressiä mulle, oon mietinyt työpaikan vaihtoa, mutta mulla on takuueläke, eli olen sairaseläkeläinen, ja tuo eläke rajoittaa mun työn saantia ja kuinka monta tuntia saan tehdä töitä viikossa. Eikä mulla ole mitään koulutusta, pelkkä peruskoulun erityismukautettu luokka.

• juuuuuuuuuuuuuu

Kalenteri pelasti minut, sitä ennen unohdin noin 75% kaikista menoista yms. Merkitsen kalenteriin kaikki menot, kissanristiäiset, ihan kaikki. Joka aamu katson kalenterin ja päivän mittaan vielä useamman kerran jos en jotain asiaa muista. Se kalenteri myös auttaa siinä ettei tarvitse muistaa kaikkea ulkoa.

Myös kännykän hälytykset voivat auttaa, mulla auttoi kun laitoin ennen jotakin menoa sen hälyttämään hyvissä ajoin. Alussa aamullakin kun myöhästyin useasti, minulla oli useita herätyksiä ja hälytyksiä tyyliin "aamupala" "nyt lähdettävä viimeistään että kerkeät" jne.

Nuiden tehtävä listojen kanssa mulle auttoi kun laitoin määräaikoija mitä minäkin päivänä teen, mihinkin kellon aikaan oli tehtävä ja tsemppasin itseä, esim.kun jonkun asian sain tehtyä niin sen jälkeen sai rentoutua, palan suklaata tms.
      Kaikki ulkopuoliset ärsykkeet pois jne.

Oletko lukenut sellaisen kirjan kuin ADHD aikuisen selviytymisopas? :)

• Addnainen

Vanha kunnon paperikanenteri on ihan super. Sinne kirjoitan, mitä milloinkin pitää tehdä, mitä olen sopinut kenenkin kanssa jne. Mulla on kalenterin takaosassa myös runsaasti ihan tyhjiä sivuja, mihin kirjoitan tehtävälistoja ja muistiinpanoja.
      Kalenteri kulkee aina mukana, niin pysyn kärryillä elämästäni.

Päiväkirja on myös hyvä stressinhallintaväline. Sinne voi kirjoittaa, mikä mättää ja mikä vituttaa sanoja säästelemättä. Sen jälkeen on yleensä paljon parempi olo.

Myös ulkoilu ja luonnossa oleminen katkaisee stressiä tosi mukavasti. Kun tuntuu, ettei mikään suju, on juuri oikea hetki lähteä pienelle lenkille. Eikä sen tarvitse olla kymmentä minuuttia enempää, jos ei jaksa/ehdi/halua, mutta se jo riittää siihen, että ajatukset kirkastuu vähän.

Jos on aikaa lähteä pidemmälle lenkille metsään tai jopa ihan kunnon luontoretkelle, niin se on ihan parasta adhd-lääkettä. Ainakin mulle.

• kalenterinluku

Minä en nykysessä kunnossani pysty lukemaan kalenteria kodin ulkopuolella samaan aikaan.

• ollutainasairas

Mitähän tässä tarkoitetaan stressillä? Kysyn, koska eri ihmiset kokevat eri asiat stressaavina.

Työssä turhaudun, jos ei ole riittävästi tekemistä. Koskaan ei ole liikaa. Aika kuluu nopeasti eivätkä ylipitkät päivät haittaa.

Vapaa-aikana en ota stressiä mistään tekemisistä. Kutakuinkin kaiken voi jättää väliin, jos ei kiinnosta. Esimerkiksi iso osa kotitöistä on täysin tarpeettomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      277
      4722
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2931
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      37
      2899
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1826
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1694
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      62
      1459
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      97
      1322
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1222
    Aihe