Parhaat halppis renkaat

324523523

Linglong,landsail,sailun,Tristar, yms.. LingLong on ainakin nykysin pärjännyt jopa testeissä.

Niitä sais jopa edukkaasti.. 16"205/55 koossa 53e kpl.

Onko tuo uus linglongi kannattava ostos? asennettuna 260e

66

32690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämänSuuretInvestoinnit

      Noissa halpiksissa on sellainen huono puoli, että joku malli voi jopa toimia ja pärjätä testissä, mutta seuraavana vuonna sama malli tai rinnakkaimalli onkin luokitreltu testissä vaaralliseksi.

    • 13plus10

      Mulla on cittarissani nyt toista kesää linglongin greenmaxit. Koko 225/50/17 W ja alle asennettuna rengassarja maksoi 380€ Vantaalla. Enpä ole huomannut mitään eroa aiempiin ensiasennusmerkkirenkaisiin normaaliajossa.
      Laatumerkit olisivat maksaneet yli 800€.

      • 526354

        Kesärenkailla ei ole suurta eroa kiinalaisten ja muiden välillä. Minulla on kolme kesää olleet kiinalaiset Atrezzo (tai sinnepäin) olevat renkaat. Aivan samanlaiset ovat ajaa kuin aikaisemmat Nokian kumit. Talvirenkaissa luotan Nokiaan ja Continentaliin.


      • Jarmo24256

        Itsekin näkisin että nuo on ihan pätevät renkaat. Veikkasin, että saattais saada netistä vielä halvemmalla mitä Vantaalta liikkeestä. Moni jotenkin arkailee renkaiden ostamista netistä, mutta ainakin tämän jutun perusteella ne saa tilattua lähes mihin tahaansa rengasliikkeeseen missä ne sitten asentaa ne alle. https://www.mynewsdesk.com/fi/aika/news/kesaerenkaat-on-helppo-ostaa-netistae-158488 Kannattaa tsekata. Itse en ole tuollei hoksannut tehdä, mutta netistä olen kyllä tilannut. Ihan ajallaan tuli ja juuri sellaiset kuten piti. Oma hommansa tietysti hakea vain jos tilaa esim matkahuoltoon.


    • handeande

      Itselläni alla 225/40/18 Greenmaxit ja ero entiseen Bridgestoneen ei ole huomattava. Tämä kinkkikumi menee jopa pehmeämmin poikittaissaumojen yli. Toistaiseksi ei kulumisessa, polttoaineen kulutuksessa tai melutasossa ole ollut minkäänlaista eroa. Hintaa tällä setillä oli 410 euroa, ns. Premiumit tuplaten. Kokeillaan ainakin ja katotaan mitä tulevat kestämään. Toisaalta melkein menee setti kesässä, sen verran tulee ajoa, että sitä kalliimpaa viitsi hankkia jos nämäkin toimivat.

      • PirelliNokian

      • handeande

        Vuan kun ei suanunna tiällä mailla lähellekkään tuota hintoo ja ee joutanna oottamaan, vuan piti läskit suaha het alle. Tuo Nokkiaalaenen kulluupi vielä joutuusti, nimim. kokemusta on.


      • Surkeinpulju

    • Ecsta

      AB: lähiaikojen testin mukaan ainakin SONAR ja COOPER olivat arveluttavia sateessa, märällä jarrutuksessa ja sivuttaispidossa. Siis vain kuivan kelin renkaiksi !
      Toinen testi (lehti ??) mainitsi selvästi muita kiinalaisia heikommaksi SAILUN-merkkisen renkaan, mikä oli kehno monella osa-alueella.
      Vielä en ole kiinalaisiin luottanut, vaan olen kuluttänut jo useita sarjoja keskihintaisia korealaisia kuten Kumho, mikä pelittää kesällä sekä talvella ja ovat hiljaisia.

      • valuikoSäästötHukkaan

        Kuinkas nopsaa Kumhot kuluu? Maineensa mukaan kovin nopeastiko?


      • Desibelitpaukkuu
        valuikoSäästötHukkaan kirjoitti:

        Kuinkas nopsaa Kumhot kuluu? Maineensa mukaan kovin nopeastiko?

        Nopeasti kuluu ja kovaääniset.


      • Anonyymi
        Desibelitpaukkuu kirjoitti:

        Nopeasti kuluu ja kovaääniset.

        Mulla ollu pari sarjaa Kumhon kesärenkaita (Solus kh15 ja Solus kh17) ja hiljaiset ja mukavat on olleet. Jämäkät renkaat, mutta tosiaan ilmeisesti pehmeää kumiseosta, kun kuluivat kohtuu nopeasti.


    • ruottintsi

      landsail hiljainen ja contiin verrattava kumi..

      • ihananHAlpista

        hehee, ja juuri testien mukaan voi olla lähes asiallinen ja seuraavana vuonna samanlainen setti täyttä kuraa.
        Jos musta ja pyöreä halpakumi on tavoite, niin ei kun luistelemaan sateella.


      • mustakumijoo
        ihananHAlpista kirjoitti:

        hehee, ja juuri testien mukaan voi olla lähes asiallinen ja seuraavana vuonna samanlainen setti täyttä kuraa.
        Jos musta ja pyöreä halpakumi on tavoite, niin ei kun luistelemaan sateella.

        Juu vaan autolehtien testaajat sanoo jotta kaikilla tulee toimeen mitä Suomessa saa myydä.
        Miksi maksaa 120e kpl jos samaa saa 40e kpl.
        Ja kalliit kuluu helevatan äkkiä.


      • köyhänPerustelutMättää

        Toinen testi ja lehti sanoi, että kuinka tuollaisia saa yleensä edes myydä.
        Miksi ajaa susilla kun kunnollisillakin voi ajaa?
        Mihin perustat tuon kulumis jutun, melko noloa väittää tyhmyyksiä.


      • irtonaisia_ajatuksia

        Voit vaikka lukea AB suomi 4/2015, minkä testissä oli 53 kesärengasta 185/60 R 15.
        Todella huonoiksi luokiteltiin ne, millä oli sadekelin jarrutusmatka yli 20 m kehnompi kuin parhailla eli: Sailun, Insa, Tristar, Autogrip, Toyo, Silverstone, Rotalla ja Matrek. Tämä ryhmä oli SELKEÄSTI muita heikompi märällä tiellä, vaikka kuivalla tuli eroa vain 2-3 metriä.
        Kulumiskokeessa ylivoimaisia olivat conti ja misukka n. 40.000 km, keskitaso eli pääosa renkaista 30 tkm ja heikot/halvat 25 tkm.
        Itsellä ollut 3 sarjaa keskihintaisia Kumhoja, missä hinta/laatusuhde ihan hyvä.
        Falken tai Nexen ja Hankook voisi olla myös kohtuuvalinta tavalliseen ajoon.
        Kiinalaisista en ole vielä innostunut, vaikka ne parantavat koko ajan laatuaan.
        Jos pitäisi ajaa töihin joka aamu sateessa 120 lasissa, niin ottaisin jonkun kallimman , selkeästi sadekelin renkaan ja vaihtaisin niitä melko tiuhaan.


      • kehujanveli
        irtonaisia_ajatuksia kirjoitti:

        Voit vaikka lukea AB suomi 4/2015, minkä testissä oli 53 kesärengasta 185/60 R 15.
        Todella huonoiksi luokiteltiin ne, millä oli sadekelin jarrutusmatka yli 20 m kehnompi kuin parhailla eli: Sailun, Insa, Tristar, Autogrip, Toyo, Silverstone, Rotalla ja Matrek. Tämä ryhmä oli SELKEÄSTI muita heikompi märällä tiellä, vaikka kuivalla tuli eroa vain 2-3 metriä.
        Kulumiskokeessa ylivoimaisia olivat conti ja misukka n. 40.000 km, keskitaso eli pääosa renkaista 30 tkm ja heikot/halvat 25 tkm.
        Itsellä ollut 3 sarjaa keskihintaisia Kumhoja, missä hinta/laatusuhde ihan hyvä.
        Falken tai Nexen ja Hankook voisi olla myös kohtuuvalinta tavalliseen ajoon.
        Kiinalaisista en ole vielä innostunut, vaikka ne parantavat koko ajan laatuaan.
        Jos pitäisi ajaa töihin joka aamu sateessa 120 lasissa, niin ottaisin jonkun kallimman , selkeästi sadekelin renkaan ja vaihtaisin niitä melko tiuhaan.

        Ja oot kumiukko?
        Kehut vaan omaa työtä.Paistaa läpi.


      • kelly-springfield

        Sinulla ei ole tulevaisuutta ainakaan arvioitsijana.
        Olen yli 40 vuotta ollut vain renkaan kuluttaja eikä tuttavapiirissäkään ole yhtään rengaskauppiasta.


    • komiipoika

      Minä ajelin viimmekesän Linglonglla reilut 18000 km, syksyllä oli kulutus pintaa 5mm renkaissa. Polttoainetta rengas kulutti 0.5 l/100 km (ww passatTDI)vähemmän kuin Michelin renkaat joita olen käyttänyt useamman sarjan.
      Renkaat on niin hyvät että ostan uudet kun nämä loppuu, varmasti Michelin veroiset.
      Nokia , Michelin .. maksat lisähintaa vain merkistä.. et laadusta,.. nykyisin tehdaan Venäjällä,

    • joper12

      Nexeniä saa ainakin edullisesti. Toiminut hyvin kesärenkaana (30 000km).

      Täältä ainakin löytyy: http://riekko.eu

      • SitäOdotellessa

        Riekon toimituskulut on törkeät. Siksi valintani on Camskill.


    • fwerdcwewwww

      Normaalissa ajossa mitä me suurinosa ajetaan 99,9% niin on aivan sama mitkä renkaat siellä alla kuluu. Menee hifistelyn puolelle sitten ne ominaisuudet, melu, pito, kuluminen, niistä saa maksaa sitten paljon. Kun se ajoturvallisuus lähtee kuljettajasta niin et voi kuitenkaan tietää minkälaisen pelivaran tarvitsee jos tulee tilanne että tarvitaan kaikki ääriominaisuudet kuljettajan ajotaitoa myöten. Kun taas kuuluisa prosenttiluku, 99,9% vaaratilanteista ehkäisee jo sillä omalla ajotyylillä.

      Mutta eihän se haittaa millä renkailla joku muu ajaa, näin yleensä ainakaan..
      Viimeksi kun olen ostanut kesärenkaat niin normaalin 65 profiilin sijaan laitoin 70 profiilisit, että jospa ne vähän enemmän joustaisi töyssyissä ja iskuissa.. Ens kesäksi 2016 taitaa olla renkaiden osto edessä..

      Talvirenkaat on kyllä ihmeen kestävät, alla menee vieläkin vuoden 2006 nastarenkaat :) On kai niillä nyt varmaan 20-30tkm ajettu. Täytyy ehkä kokeilla kitkarenkaita sitten kun ja jos joskus tulee eteen tilanne että pitäisi elämässä ensimmäistä kertaa ostaa talvirenkaat, vasta reilut 20 vuotta ajellut..

    • 3245245LanDSailsz

      Kävin laittaas noi uudet landsailit alle, 3rengasta neljästä soikeita. Painoja meni todella reippaasti, aikasemmilla GY Eagle F1 kumeille vain yhdessä vanteessa oli muutama paino, kertonee jotain.. vanteet on ainakin priimat. Katsotaan miten kuluvat, 200e hintaan ei ainakaan kalliit.. olis nyt ees ollu pyöreet.

      Eu luokitukset oli

      Kulutus B
      Vesi B
      Ääni A 67db

      Eli voitti ainakin tuossa todella monet montakertaa kalliimmat kumit.

      • kuluttajakuningas

        Landsail 388 treadwear 500.
        Näyttää että ainakin kestää halpakumi.Nopeusluokka W


    • Linglongiin_tyytyväinen

      Linglong on siitä spesiaali kiinalainen, että talvirengaskin on todella hyvä. Viime talvi tuli ajettua, ja ei voinut kuin ihmetellä miten pitävä ja hiljainen oli. Joskus on ollut auton alla varsin erilaisiakin "talvirenkaita", jotka olivat kunnon pakkasella kivikovia, mutta tämä oli pehmeä kuin mikä vielä kolmenkymmenen asteen jälkeenkin.

    • landsailialiputan

      Landsailille vahva plus täältä. 388malli alla ja 25tkm ajoa tälle "kesälle" jo takana. 6.5mm pintaa jäljellä ja ovat vieläkin todella hyvät ja hiljaiset. Jää kyllä nokiat ja muut kauas taakse laadussa nyt, mulla oli nokian hakka blue tms viimeeksi alla ja niitä loppu pinta 23tkm kohdalla! Lisäksi nokia oli äänekäs ja vetelevä paska.

      Jos puoleen hintaan saa tämmösiä jatkossakin niin alkaa autoilu muuttua selvästi halvemmaksi ja mukavammaksi!

    • Guttarit

      Goodride tosihyvät renkaat. Goodyear omistaa goodride merkin. Siksi laatutuotteiksi olemattomaan hintaan. Kuvio vaan yli viisi vuotta vanha, eli kierrätystä.

      • surkeitaOvat

        Tehtaat ostaa monesti noita halpiskilpailijoita pois, mutta ei se kuitenkaan tarkoita sitä että tuo halpismerkki muutetaan paremmaksi. Aina halpikset kopio kuviot muilta.


      • oikaistaan
        surkeitaOvat kirjoitti:

        Tehtaat ostaa monesti noita halpiskilpailijoita pois, mutta ei se kuitenkaan tarkoita sitä että tuo halpismerkki muutetaan paremmaksi. Aina halpikset kopio kuviot muilta.

        Siis enpä oikeen usko good yerin omistavan goodridea.
        Goodride on täysin sama rengas kun westlake.
        Goodride on delticom ag:n oma tuotemerkki.
        Hangzhou Zhongce Rubber kiinasta on valmistaja ja se on itsenäinen yhtiö.
        Mutta kyllä goodride ja westlake on ihan hyviä ainakin kesärenkaina,
        mulla ollu monessa autossa ja trailerissa näitä.


    • NExenjorma

      Komppaan Nexeniä. Ainakin edullinen. Kesärenkailla ajellut noin 50 000km

      • kinukki-kanukki

        Nexen Nblue HD oli ainakin yllättäjä AB:n rengastestissä.
        Sailun ja Tristar olivat jarrutuskokeissa surkeita, ei sadekelille !


    • nakkikypärä

      Nexen on hyvä rengas. Alle 200e 15" sarja. Suomalainen riekko.eu

    • Pongping

      Linglongit ovat hyvät mutta jos onnistut löytämään pingpongit niin valitse ne.

    • osta_oikein

      Halvalla ei saa hyvää "henkivakuutusta". Hyvien renkaiden arvo tulee eteen kun ollaan pitokyvyn rajoilla mm. väistötilanteissa.
      Itse pidän omasta elämästäni niin paljon, että en osta ikinä halvimpia renkaita.
      Ajoturvallisuus kaikissa olosuhteissa on se tärkein ominaisuus renkaissa. Toiselle sijalle tulee meluttomuus ei sitä jatkuvaa rengasmelua jaksa kuunnella. (ei siis kuulosuojaimia)

      • Ei_aina_turvallisuus_eka

        Totta tietenkin on, että ääritilanteissa nämä halpisrenkaat ovat monen ominaisuuden osalta premiumeja heikonpia. Tosin nämä mun greenmaxit pärjäsivät nimenomaan pidon osalta paremmin kuin monet laaturenkaat, esim Michelin Energy Saverit (muistaakseni).

        Olen samaa mieltä, että ajoturvallisuus on tärkein renkaiden ominaisuus. Käytännössä näin kuitenkaan ei useinkaan ole. Eihän kaikki aja talvellakaan nastarenkailla, vaikka ne ovat turvallisemmat kuin kitkarenkaat jo ihan tavallisessakin ajossa eikä vain ääritilanteissa. Hintaeroakaan ei ole, joten se ei selitä heikompien renkaiden käyttöä kuten kesärenkaissa heikompien ja laadukkaampien renkaiden kesken. Meluisuuseroa tosin on.


    • Dingdonglaatu

      Mulla oli 2/4 linglongista soikeat, eli se siitä ja mitään takuuta ei periaatteessa ole esim vannetukussa. Renkaat pitää lähettää vanteineen Kouvolaan, milläs sen aikaa ajelet.

    • 3465754

      Itse ostaisin halpisrenkaat vain jos auto on joku alle tonnin arvoinen romu tai jos meinaa kohta myydä auton. Sen verran huonoja kokemuksia niistä etten hyväkuntoiseen autoon lähtisi ostamaan.

      Talvirenkaissa ei mikään halpisrengas pidä rengastestien mukaan kunnolla verrattuna merkkirenkaisiin, jos on saanut pisteitä niin ne tulee yleensä ihan muusta kuin lumi/jääpidosta. Siinä saa sitten jatkuvasti liukastella useamman talven, ainakin näin kävi Kumhon halpisrenkailla.

      Kesärenkaissa pito on kyllä riittävän hyvä kaikissa mutta ne ikävät yllätykset tulevat ajettavuudessa/kulumisessa jne koska erittäin harvoin halpisrengas on tasaisen hyvä kaikilla alueilla. Esim Nordmannit muuten hyvät mutta kuluvat erittäin nopeast. Yokohaman halpisrenkaat kestivät mutta ajettavuus/ohjaustuntuma oli surkea.

      Itse olen siirtynyt täysin merkkirenkaisiin näiden huonojen kokemusten takia. Kesäksi aina Michelin energyt koska ovat kestävimpiä ja merkkirenkaana tasaisen hyviä kaikilla alueilla (ajettavuus/melu/vierintävastus). Talveksi usein myös Misukat keston takia, mutta koska talvirenkaissa kovettuminenkin on ongelma ostan välillä myös nopeammin kuluvat mutta kotimaiset Hakkapelittat jotka ehkä hitusen parempi talvipidoltaan Misukkaan verrattuna. Molemmat toki tasaisen hyviä kaikilla alueilla.

    • Terskutin

      Kannattaa muistaa takuuasiat nettikaupan ja kivijalkakaupan välillä, huomattavasti helpompi hoitaa jälkimmäisen kanssa.

      • Eiymmärrystä

        Ei ole ollut ongelmia netti tai kivijalkamyymälän kanssa takuu asioissa. Hinnan kanssa kyllä, kivijalkamyymälän kanssa. En ole ymmärtänyt n.200e hinta eroa sarjalle.


    • jore223v
    • oktovat

      Sailunit alle, ekaa kertaa. Sattui löytymään harvinainen koko myyjältä, 350 koko setti asennettuna ja tasapainotettuna. Positiivinen yllätys, hiljaisemmat kuin paljon kalliimmat edelliset, jotka oli länsimaisella brändillä varustetut jotka varmaan nekin oli idässä valmistettu. Paljon maantieajoa, nyt ei humise kuin edelliset suvikumit.

      • Varmastierikoiskoko

        Sadekelillä kannattaa jäädä kotia. Ping, Pang, Pong yllättää sadekelillä.


      • kivijalan.kyyneleitä
        Varmastierikoiskoko kirjoitti:

        Sadekelillä kannattaa jäädä kotia. Ping, Pang, Pong yllättää sadekelillä.

        Höpö höpö.

        LingLong ja Landsail ovat pärjänneet mm. TM -testeissä myös märkäpidon osalta, ja siinä päihittäneet esim. Michelinin, ja tuskin Sailun nyt kovasti enää poikkeaa yleisestä laatutasosta joka kiinanrenkailla on jo jonkin aikaa ollut täysin vastaava ja osittain jopa parempi "länsi"-renkaiden kanssa.

        Maailma muuttuu, ihan turhaa itkeä ja taistella tuulimyllyjä vastaan.


      • cruzeideri
        kivijalan.kyyneleitä kirjoitti:

        Höpö höpö.

        LingLong ja Landsail ovat pärjänneet mm. TM -testeissä myös märkäpidon osalta, ja siinä päihittäneet esim. Michelinin, ja tuskin Sailun nyt kovasti enää poikkeaa yleisestä laatutasosta joka kiinanrenkailla on jo jonkin aikaa ollut täysin vastaava ja osittain jopa parempi "länsi"-renkaiden kanssa.

        Maailma muuttuu, ihan turhaa itkeä ja taistella tuulimyllyjä vastaan.

        Täysin vastaava ja paskat. Yksittäisissä testeissä yksittäisissä ominaisuuksissa ovat voittaneet yksittäisiä merkkirenkaita, mutta ei todellakaan voi puhua kokonaisuutena täysin vastaavista.

        Se sitten on jokaisen itse harkittava asia, että onko tuo selvästi mitattavissa oleva ero niin suuri, että siitä olisi valmis maksamaan?
        Omasta mielestäni renkaat ovat niitä viimeisiä paikkoja, joissa autoilussa kannattaa säästellä. Ja etenkin renkaiden laatu, ennemmin sitten säästäisin vaikka vanne- ja rengaskoossa, mistä säästäminen usein jopa parantaa ominaisuuksia vain ulkonäön kustannuksella.

        Lisäksi on tietenkin kyse tapauskohtaisuudestakin, jollekin kuskille, jonkun auton alle, johonkin tietynlaiseen käyttöön tsintsong voi olla 99,9%:sti yhtä hyvä kuin laatukumikin. Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos ajaa vain kaupungissa, niin ääritilanteisiin joutuu epätodennäköisemmin, eikä niissäkään ole sitten henki pelissä. Rengasmelukaan ei hitaissa nopeuksissa haittaa ja kulutuskestoa kiinankumeilla on joskus ihan hyvin.


      • cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Täysin vastaava ja paskat. Yksittäisissä testeissä yksittäisissä ominaisuuksissa ovat voittaneet yksittäisiä merkkirenkaita, mutta ei todellakaan voi puhua kokonaisuutena täysin vastaavista.

        Se sitten on jokaisen itse harkittava asia, että onko tuo selvästi mitattavissa oleva ero niin suuri, että siitä olisi valmis maksamaan?
        Omasta mielestäni renkaat ovat niitä viimeisiä paikkoja, joissa autoilussa kannattaa säästellä. Ja etenkin renkaiden laatu, ennemmin sitten säästäisin vaikka vanne- ja rengaskoossa, mistä säästäminen usein jopa parantaa ominaisuuksia vain ulkonäön kustannuksella.

        Lisäksi on tietenkin kyse tapauskohtaisuudestakin, jollekin kuskille, jonkun auton alle, johonkin tietynlaiseen käyttöön tsintsong voi olla 99,9%:sti yhtä hyvä kuin laatukumikin. Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos ajaa vain kaupungissa, niin ääritilanteisiin joutuu epätodennäköisemmin, eikä niissäkään ole sitten henki pelissä. Rengasmelukaan ei hitaissa nopeuksissa haittaa ja kulutuskestoa kiinankumeilla on joskus ihan hyvin.

        Tästä nyt löytyi yksi uusi testi, jossa tsingtsongit mukana.

        https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2017/linglong-green-max-hp/

        Ihan hyvinhän ne tsingtsongeiksi pärjäsivät, mutta edelleen lähes kaikki laaturenkaat olivat edellä. 8,3 pistettä on kuitenkin sen verran hyvä suoritus, että kai nuo uskaltaisi ostaa. Itse kunkin sitten päätettävä, että mistä haluaa pihistellä ja kuinka paljon? Parhaiden tasolla nuo siis eivät varmasti koskaan ole kokonaisuutena, mutta riittävän lähellä kai kuitenkin, jotta ostopäätös voi olla perusteltu.

        Mitä sitten siihen tasalaatuisuuteen tulee, niin onhan tuolla vertailun pohjilla 6,7 pinnan rinkulatkin, ettei nyt ihan tasalaatuisuudesta voi puhua. No ei sentään nelosta saaneet huonoimmatkaan..


      • cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Tästä nyt löytyi yksi uusi testi, jossa tsingtsongit mukana.

        https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2017/linglong-green-max-hp/

        Ihan hyvinhän ne tsingtsongeiksi pärjäsivät, mutta edelleen lähes kaikki laaturenkaat olivat edellä. 8,3 pistettä on kuitenkin sen verran hyvä suoritus, että kai nuo uskaltaisi ostaa. Itse kunkin sitten päätettävä, että mistä haluaa pihistellä ja kuinka paljon? Parhaiden tasolla nuo siis eivät varmasti koskaan ole kokonaisuutena, mutta riittävän lähellä kai kuitenkin, jotta ostopäätös voi olla perusteltu.

        Mitä sitten siihen tasalaatuisuuteen tulee, niin onhan tuolla vertailun pohjilla 6,7 pinnan rinkulatkin, ettei nyt ihan tasalaatuisuudesta voi puhua. No ei sentään nelosta saaneet huonoimmatkaan..

        Tässä vielä Adacin uusin(?) testi. Kyllä tuossakin selvästi näkee, että rahalla saa. Ei jokainen kallis rengas ole jokaista halvempaa parempi, mutta kyllä tuossa selvä korrelaatio merkin, hinnan ja suorituksen välillä on.

        https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=286749&SourcePageId=31821

        Yllätyksekseni löytyi kyllä tällainenkin testi, 2017 SUV-renkaat:

        https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_215_65_R16.aspx?ComponentId=286765&SourcePageId=31821

        Tuo on ensimmäinen rengastesti, jota itse olen nähnyt, jossa brändirenkaat ja halpismerkit menevät noin pahasti ristiin. Testin hännille jäivät Michelin ja Yokohama, kun taas toiselle / jaetulle ekalle sijalle pääsi Cooper.
        Jos tällaisia testejä alkaa näkymään enemmänkin, niin alkaa tuo väite halpiskumien yhtä hyvyydestä olla jokseenkin perusteltu. Tosin ei tuossakaan Linglongeja, tsingtsongeja tms. näkynyt, että sokkona en nyt ainakaan lähtisi kiinankumia ostamaan. Mutta jos löytää luotettavaa vertailutietoa jonkun kiinankumin laadusta ja hinnassa säästää, niin mikäs siinä.
        Tosin eipä tuo Cooperkaan nyt ihan halpiskumi ollut, 89€/kpl, kun testivoittaja Goodyear 108€/kpl. Eli en välttämättä tuon hintaeron takia alkaisi pihistelemään. Ja niitä 50€ kiinankumeja ei vertailussa edes näy.

        Viime vuoden testiin olivat päässeet Nangkangit, ja siellähän ne peränpitäjinä viihtyivät, juuri ja juuri GT:eiden edellä.

        https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_185_65_R15.aspx?ComponentId=254855&SourcePageId=31821

        Isomman koon renkaat vuonna 2016, viimeisenä Maxxis.

        https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx?ComponentId=254870&SourcePageId=31821


    • yliopistoyleistäjä

      Ottiko idarilla pumpun päälle kun piti ryhtyä floodaamaan oikein urakalla ja jo neljäs sana on kirosana?

      No, turhaa tässä on alkaa trollia syöttämään...

      • cruzeideri

        Nyyhnyyh,

        Löytyi vertailu, jossa nuo Sailunit. Vihoviimeisiksi jäivät, vaikka kyse siis halpisrenkaiden keskinäisestä skabasta, johon merkkirenkaita ei edes päästetty kuin tuo yksi verrokiksi, ja tietenkin se oli paras.

        http://www.tyrepress.com/wp-content/uploads/2015/05/tabellechinareifen-584x800.jpg?103d29

        On tässä muuten tainnut selvitä, että erään palstalla hyvin esillä olevan ja kovaa kritiikkiä saaneen firman toimari se taitaa täällä olla kiinankumejaan mainostamassa, on nimittäin firman nettisivuillakin sellainen Kiina-kampanja päällä, ja pitkin nettiä löytyy saman toimarin vähintäänkin arveluttavia väitteitä kiinankumeistaan ja niistä tehdyistä testeistä ja palautteista, joita ei kuitenkaan mitenkään voi todistaa.


      • cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Nyyhnyyh,

        Löytyi vertailu, jossa nuo Sailunit. Vihoviimeisiksi jäivät, vaikka kyse siis halpisrenkaiden keskinäisestä skabasta, johon merkkirenkaita ei edes päästetty kuin tuo yksi verrokiksi, ja tietenkin se oli paras.

        http://www.tyrepress.com/wp-content/uploads/2015/05/tabellechinareifen-584x800.jpg?103d29

        On tässä muuten tainnut selvitä, että erään palstalla hyvin esillä olevan ja kovaa kritiikkiä saaneen firman toimari se taitaa täällä olla kiinankumejaan mainostamassa, on nimittäin firman nettisivuillakin sellainen Kiina-kampanja päällä, ja pitkin nettiä löytyy saman toimarin vähintäänkin arveluttavia väitteitä kiinankumeistaan ja niistä tehdyistä testeistä ja palautteista, joita ei kuitenkaan mitenkään voi todistaa.

        Tässä vielä yksi laaja vertailu, jossa mukana halpiksia ja laatunakkeja.

        http://www.is.fi/autot/art-2000000598150.html

        Onhan moni halpis aivan järjettömän huono märällä. Metritolkulla eroa parhaisiin, jopa 13m pahimmillaan 100km/h:sta pysäytettäessä. Metreissä asia ilmaisten se ei kuulosta niin pahalta, mutta nopeudessa ilmaisten kyllä. Siis nopeutta halpiskumilla voi olla siinä vaiheessa, kun autonrengas on jo pysähtynyt, jäljellä vielä tappavasti.

        Tässä vielä tuorein versio samasta testistä. Parhaan eli Conti 6:n ja huonoimman ei jonkun kiinannakin ero märällä jarrutusmatkassa 14 metriä!

        http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Auto-Bild-Summer-Tyre-Shootout.htm

        15 parasta merkkikumeja. Eli kyllä rahalla edelleen tänä vuonnakin laatua saa, ja rahaa joutuu laadusta myös maksamaan. Noh, kiinannakeillakin pärjäilee, jos on pakko.

        Miettikääpä muuten mitä maksaisi vastaava suorituskykyero autoon muuten kuin renkaisiin satsaamalla? Siis 14 metrin ero pysähtymismatkassa! Paljonko pitäisi satsata auton jarruihin rahaa, jotta tuollaisen eron kuroisi kiinni? No eihän se jarruja parantamalla tietenkään samoilla renkailla edes onnistuisi millään rahalla, sillä jos ei ole pitoa, niin ei ole..
        Joka tapauksessa, kun miettii kuinka paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan autonsa suorituskyvystä ja ominaisuuksista, eli jopa kymmeniätuhansia euroja, niin jonkun satasen-parin satsaaminen merkkikumeihin kerran muutamaan vuoteen ei kyllä paljon ole. Ja senkin saa usein takaisin parempana kestona ja vähempänä bensankulutuksena.


      • Anonyymi
        cruzeideri kirjoitti:

        Nyyhnyyh,

        Löytyi vertailu, jossa nuo Sailunit. Vihoviimeisiksi jäivät, vaikka kyse siis halpisrenkaiden keskinäisestä skabasta, johon merkkirenkaita ei edes päästetty kuin tuo yksi verrokiksi, ja tietenkin se oli paras.

        http://www.tyrepress.com/wp-content/uploads/2015/05/tabellechinareifen-584x800.jpg?103d29

        On tässä muuten tainnut selvitä, että erään palstalla hyvin esillä olevan ja kovaa kritiikkiä saaneen firman toimari se taitaa täällä olla kiinankumejaan mainostamassa, on nimittäin firman nettisivuillakin sellainen Kiina-kampanja päällä, ja pitkin nettiä löytyy saman toimarin vähintäänkin arveluttavia väitteitä kiinankumeistaan ja niistä tehdyistä testeistä ja palautteista, joita ei kuitenkaan mitenkään voi todistaa.

        Erehdyin ostamaan sailun aztrezziot autooni.

        Kun olin kolme kertaa ollut kesällä rampissa poikittain vesisateella, uskoin että ne on vaaralliset renkaat. Maantiellä oli aivan tolkuton meteli, kuin olisi ollut vanhat talvirenkaat alla ja viimeinen silaus oli se, kun yhdestä renkaasta hajosi runko.

        7mm urilla pistin 50 eurolla vanteineen eteenpäin. Ja ne oli alumiinivanteet missä ne oli...

        En to-del-la-kaan voi suositella sailunia.


    • ostokset

      Omaa kokoani esim. Ling Longia olisi saanut 68e/kpl ja Hankookit otin 72,50e/kpl. Ei tuo halpa rengas niin paljon halvempi ole, mitätön ero. Ei tuo Hankook ventus prime3 huippu rengas ole, pesee mennen tullen kuitenkin Ling Longin.

      • cruzeideri

        Hankookhan on muistaakseni oikeasti pärjännyt testeissä, voittanutkin(?), ei siis ole "testimenestyjä", kuten Linglong, joka kerran voitti yhdessä testissä yhden merkkirenkaan.


      • AikuistuJo
        cruzeideri kirjoitti:

        Hankookhan on muistaakseni oikeasti pärjännyt testeissä, voittanutkin(?), ei siis ole "testimenestyjä", kuten Linglong, joka kerran voitti yhdessä testissä yhden merkkirenkaan.

        Hankookin ja LingLongin ero on siinä että Hankook on otettu useina peräkkäisinä vuosina testeihin vaikka onkin uhannut sijoituksellaan "merkkirenkaita" kuten LingLong:kin.

        Hankookilla on tehdas Unkarissa, euroopan unioinin talousalueella, LingLongilla ei. You do the math...

        Ja jos alat ulista salaliittoteorioista, ei tarvitse kuin muistuttaa tuosta ylempänä kirjoittamastasi lapsellisesta houreesta jonkin "toimarin kiinakumikampanjasta".

        Ei niitä kiinankumeja tarvitse enää mainostaa, ne ovat pärjänneet testeissä, ovat yleisessä käytössä ja fiksuimmat kivijalkakauppiaat myyvät niitä "merkki"renkaiden rinnalla, ja ihan kipuilematta toisin kuin eräät joiden elämä näyttää kietoutuvan itse ostamiensa Michelinien ympärille..

        Muutenkin sinun, idari, epätoivoinen itkupotkuraivoilusi maailman muuttumista vastaan on lähinnä huvittavaa.


      • Sigmundsetä.muistaa

        Äläpä nyt ärsytä idaria enempää, muuten se romahtaa ja alkaa suoltamaan palstan täydeltä kikkelifantasioitaan kuten viimeksi todellisuuteen törmätessään.


      • Erimerkkejäkokeiltu
        cruzeideri kirjoitti:

        Hankookhan on muistaakseni oikeasti pärjännyt testeissä, voittanutkin(?), ei siis ole "testimenestyjä", kuten Linglong, joka kerran voitti yhdessä testissä yhden merkkirenkaan.

        Niin voitti erään testin kumisaapasta vastaan. Saapas malli oli vaan vuosia sitten tullut markkinoille, Ling Long juuri silloin. Tottakai voitti vanhan mallisen. Olisivat testanneet uusinta mallia vastaan. Itse en sorru enää Nokialaisiin, kuluvat nopeasti. Joillakin paljon myös runko vikoja ollut. Onhan Hankookit olleet top kolmessa joskus, hinta ero kiinan kumiin naurettavan pieni. Premium renkaat olisi maksaneet 700-800e/sarja. Kokemusta on premiumista, Continentaalit ja Nokiat suli alle reilussa kesässä. Pirellit ja Goodyearit 3 kesää.


      • cruzeideri
        AikuistuJo kirjoitti:

        Hankookin ja LingLongin ero on siinä että Hankook on otettu useina peräkkäisinä vuosina testeihin vaikka onkin uhannut sijoituksellaan "merkkirenkaita" kuten LingLong:kin.

        Hankookilla on tehdas Unkarissa, euroopan unioinin talousalueella, LingLongilla ei. You do the math...

        Ja jos alat ulista salaliittoteorioista, ei tarvitse kuin muistuttaa tuosta ylempänä kirjoittamastasi lapsellisesta houreesta jonkin "toimarin kiinakumikampanjasta".

        Ei niitä kiinankumeja tarvitse enää mainostaa, ne ovat pärjänneet testeissä, ovat yleisessä käytössä ja fiksuimmat kivijalkakauppiaat myyvät niitä "merkki"renkaiden rinnalla, ja ihan kipuilematta toisin kuin eräät joiden elämä näyttää kietoutuvan itse ostamiensa Michelinien ympärille..

        Muutenkin sinun, idari, epätoivoinen itkupotkuraivoilusi maailman muuttumista vastaan on lähinnä huvittavaa.

        On vähän eri tason salaliitosta kyse siinä, että toimari yrittää myydä firmansa tuotteita kuin siinä, että kaikki rengasvertailut ovat muka salaliitossa kiinalaisreppanoita vastaan.
        Samalla kuitenkin samoissa lehdissä japsi- ja korealaisautot, kännykät yms. pärjäävät ihan hyvin.

        Mielenkiintoinen kysymys sekin, että mistä sinä sitten kiinankumiesi erinomaisuuden tiedät, kun kerran kaikki vertailut ja tutkimukset ovat salaliitossa mukana?


      • miehistypäs.nyt.jo
        cruzeideri kirjoitti:

        On vähän eri tason salaliitosta kyse siinä, että toimari yrittää myydä firmansa tuotteita kuin siinä, että kaikki rengasvertailut ovat muka salaliitossa kiinalaisreppanoita vastaan.
        Samalla kuitenkin samoissa lehdissä japsi- ja korealaisautot, kännykät yms. pärjäävät ihan hyvin.

        Mielenkiintoinen kysymys sekin, että mistä sinä sitten kiinankumiesi erinomaisuuden tiedät, kun kerran kaikki vertailut ja tutkimukset ovat salaliitossa mukana?

        Sinulla ei ole yhtään mitään näyttöä toimarisalaliitoistasi.

        Kaikki rengasvertailut eivät ole "salaliitossa" kiinalaisrenkaita vastaan, ovathan ne myös pärjänneet testeissä ja eräskin LingLong päihittänyt erään Michelinin :)

        Se, että sinä väität "kaikkien vertailujen ja tutkimusten olevan salaliitossa mukana", ei ole todellisuutta vaan sinun oma surkea virheargumenttisi, olkiukko.

        Yritä nyt hyvä mies(?) aikuistua äläkä revi pelihousujasi maailman muuttumisesta. Housut siinä sinulta loppuvat kesken, kehitys kun kehittyy eikä lopeta sitä sinun kapinointiisi.

        :D


      • cruzeideri
        miehistypäs.nyt.jo kirjoitti:

        Sinulla ei ole yhtään mitään näyttöä toimarisalaliitoistasi.

        Kaikki rengasvertailut eivät ole "salaliitossa" kiinalaisrenkaita vastaan, ovathan ne myös pärjänneet testeissä ja eräskin LingLong päihittänyt erään Michelinin :)

        Se, että sinä väität "kaikkien vertailujen ja tutkimusten olevan salaliitossa mukana", ei ole todellisuutta vaan sinun oma surkea virheargumenttisi, olkiukko.

        Yritä nyt hyvä mies(?) aikuistua äläkä revi pelihousujasi maailman muuttumisesta. Housut siinä sinulta loppuvat kesken, kehitys kun kehittyy eikä lopeta sitä sinun kapinointiisi.

        :D

        Laitahan sitten niitä testejä näkyviin, niin voidaan nähdä, että onko se maailma muuttunut muuallakin kuin sinun epätoivoisissa mainosjutuissasi?

        Minun eka älypuhelin muuten oli Huawei vuosikausia sitten, kun merkki oli uusi Suomessa, nyt ajan melko korealaisella autolla, enkä kyllä muutenkaan ole kovin alkuperämaa-uskollinen ollut. Erona minun ja sinun välillä on kuitenkin se, että hankin ostamastani kiinanromusta etukäteen tietoa, jolla ostoksen voi perustella. Sinä taas hoet kuin uskovainen maailman muuttuneen, eikä mikään tutkimustieto paina siinä mitään.

        No, jollainhan sitä on reppanankin yritettävä elää.


    • Totuusesille

      Sen verran kotimaisten rengastestien tuloksista, sijoituksista 3 eteenpäin alkaa totuuden mukaiset tulokset. 1 Nokia, 2 Continental tai toisinpäin, molemmilla ollut vuosien saatossa testimanipuloituja renkaita testeissä. Vagniikanmaailma täynnä Nokian ja Continentaalin mainoksia. Rengastesti auto volkkari aina, päästöhuijaus auto. Tekniikanmaailma voisi uskaltaa ruveta vihdoinkin tekemään kulutustestin myös renkaille. Kuluttajat olisi tyytyväisiä, ei tarvitsisi ostaa kesän kesärenkaita. Myös kaikki kiinalaiset, kiinalaisvalmisteiset suurimmat rengasmerkit omaan testiin. Iltasanomat voisi myös avartaa katsettaan netti ja ulkomaan rengaskaupoista. Etsivät aina ne kalleimmat kaupat. Jättävät halvat pois. Kuitenkin hinta eroa on oikeasti 150-200 sarja, eikä ne työt maksa suomessa 120e. 30-60e.

    • Halpikset

      Ling Long kokemus vannetukusta. Rengas aavistuksen mitoiltaan ylileveä. Lämpimällä ilmalla rengas pehmeni ja vähän vetelä. Kylmällä ilmalla kovempi ja arvaamattomampi käytökseltään. 1x piti allelaiton jälkeen tasapainottaa. Nyt Goodridet, ok, hiljaiset.

      • wideawake

        Miten rengas voi olla "mitoiltaan ylileveä"? Oliko rengas liian leveä STRO- normien mukaisen nimellismittansa sisälle vai oliko vain laitettu liian leveä rengas liian kapealle vanteelle?

        Jos jälkimmäinen, niin ei ole ihme että rengas ei toimi suunnitellulla tavalla eikä se ole renkaan vaan myyjän/asentajan vika.


      • Halpikset
        wideawake kirjoitti:

        Miten rengas voi olla "mitoiltaan ylileveä"? Oliko rengas liian leveä STRO- normien mukaisen nimellismittansa sisälle vai oliko vain laitettu liian leveä rengas liian kapealle vanteelle?

        Jos jälkimmäinen, niin ei ole ihme että rengas ei toimi suunnitellulla tavalla eikä se ole renkaan vaan myyjän/asentajan vika.

        Samaa ihmettelen minäkin, 225 piti olla, niin vaan oli n.232. 225 renkaalle sopivalle vanteelle laitettu. Koko asia selvisi jälkeenpäin tehdyllä mittauksella, ei taida kiinan pojilla olla kuin sinnepäin. Eikä asentaja sanonut mitään, kierot vanteet oli heti syynä kun tasapainotus ei ollut onnistunut. Oli vähän kuitenkin pystyheittoa. Vanteet suorat. Merkkirenkailla ei ollut tasapainotus ongelmia.


    • Junanvaunu

      On muuten hyvät renkaat nämä Sailunit nastoilla. Bensaakin auto kuluttaa ja renkaat pyörii nätisti, pääsee jäisen mäen hienosti ylös ja moottoritiellä toisiin nastatalvirenkaisiin meteli on autossa ihan yhtä kova. Renkaat oli muuten vanteille asennettuna 370€ ja vaikka ne Kiinassa on tehty niin känny johon puhun ja tietokoneeni jolla kirjoittelen tätä on myös Kiinassa valmistettu. Suosittelen Sailun nastarenkaita kaikille jotka ovat uusia kumeja ostamassa. Ei valmistusmaalla ole niin väliä kunhan tuote ei ole ylihinnoiteltu mustaksi kumipyöräksi joka nielee tuota Suomen huonoa tietä, vettä, sohjoa, lunta jne. Koitettiin jarrutusmatkaa Continentalin kanssa 60 km/h nopeudessa ja ihan samoihin metreihin molemmat pysähtyi, ehkä se suurin riskitekijä kuitenkin on siinä penkin ja ratin välissä.

    • Trianglerengas
      • ljsifhlwjfrhjk

        Suomi mainittu! Ja eikun torille ja suihkulähteeseen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2512
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2414
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2290
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1520
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1442
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1186
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe