Hämmästyttävää: mehiläisen pistosta apua

kerranpistetty

Juuri äsken törmäsin sattumalta netissä tietoon, että moni MS-potilas on saanut oireisiinsa helpotusta mehiläisen (ampiaisen?) pistosta. Sitä jopa käytetään ns. vaihtoehtohoitona. Asiantuntijoiden mukaan vaikutus saattaisi perustua piston aikana kehoon tulevista myrkyistä, jotka vähentävät tulehdusta ja vapauttavat parantavia aineita kehon käyttöön.

Vuosia sitten, kun minulla oli MS-oireina väsymystä, tuntohäiriöitä ja tasapaino-ongelmia, olin kesälomalla vanhempieni luona. Eräänä aamuna laitoin pitkähihaisen paidan päälleni ja lähdin siskoni kanssa käymään kioskilla. Matkalla minua karhisti toisessa hihassa jokin, mutten jutellessani ja kävellessäni kiinnittänyt siihen kauheasti huomiota. Yhtäkkiä käsivarressani tuntui pistos ja sen jälkeen polttelua. Nopeasti revin hihaani ylös, ja sieltä lensi vihainen ampiainen ulos!

Kävelymatka kioskilta takaisin tuntui paremmalta jostain syystä. Vitsailin siskollenikin, että ihan kuin ampiaisen pistos olisi parantanut minua, ja nauroimme ajatukselle (jonka tietenkin oletimme olevan pelkkä yhteensattuma). Olin myös iloinen ja pirteä piston jälkeen.

Nyt kun tänään luin tuosta mehiläisen pisto -vaihtoehtohoidosta MS-tautiin, ymmärrän, ettei kokemukseni ehkä ollutkaan pelkkää sattumaa. Kyse ei voi olla pelkästä uskomushoidosta, siis plasebovaikutuksesta, koska enhän tiennyt silloin vuosia sitten, että teoria mehiläisen piston parantavasta vaikutuksesta on edes olemassa! Pikemminkin harmittelin ja kiroilin silloin piston tapahduttua, että hemmetti, kun vielä tällainenkin tapahtui... Kunnes olo muuttui paremmaksi.

Olen oman kokemuksen jälkeen nyt ihan varma, että mehiläisen /ampiaisen pistosta OIKEASTI on apua, ainakin minulle. Enkä malta odottaa, että kesällä on mehiläisiä liikkeellä. Otan hyönteisverkot pois tuuletusikkunoista :-D

3

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisin_uskoakin

      Sori,
      onko sinulla jotain diagnoosia? Mistä sairaudesta?
      Uskon kyllä siedätyshoitoihin, esim. allergioiden, tulehdusten kohdalla.

    • kerranpistetty

      Siis minulla on diagnoosi MS-taudista. Olen myös injektiolääkityksellä.

      On se minustakin omituista, että oireeni paranivat välittömästi ampiaisen piston jälkeen, mutta niin kävi. Siskoni ja äitini voivat todistaa. Ehkä se oli sittenkin sattumaa, mutta en usko, koska SE olisi jo liian suuri yhteensattuma sen kanssa, että mehiläisenpistohoitoa tarjotaan hoidoksi MS-taudin oireisiin. Miten on mahdollista, että minä jo vuosia sitten tein omalla kohdallani saman havainnon??

      Eihän kenenkään ole pakko kokeilla mehiläisen pistoja, mutta minä jo tänään ostin valmiiksi luomuhunajaakin, jota laitan lautaselle ikkunan äärelle sitten, kun kesäisemmät ilmat alkavat ja pörriäisiä alkaa liikkua. Siis houkuttelemaan niitä asuntooni. Se vaan on vielä auki, että kuinka saan mehiläisen pistämään itseäni, kun ne eivät hevillä kuulemma pistä.

      Olen itse ihan varma, että minulle on ampiaisen / mehiläisen pistosta hyötyä.

      • kerranpistetty

        Paitsi nyt tajusin, että eihän mehiläiset varmaan pidä hunajaa houkuttelevana, koska niillä on sitä omasta takaa... Ihme ajatusvirhe tuo.

        Täytyy hankkia jotain kukkia ikkunalaudalle niitä houkuttamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe