Harja ja häntä lyhyeksi vai ei?

angillian

Meillä on 13 vuotias puokkiruuna ja nyt siskoni haluaisi leikata sen harjan pois ja hännän lyhyeksi. Olisi helpompi pitää se puhtaana.
Minä vastustan ajatusta koska mielestäni se tarvitsee jouhiaan itikoiden hätistelyyn laitumella.
Haluaisin perusteluja lyhennyksen puolesta ja vastaan.

12

3344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sabin

      Pitkä harja on komea (jos se on siis todella pitkä). Jos hevosella on todella hieno harja, en sitä leikkaisi, mutta muuten leikkaisin noin kämmenen levyiseksi. Lyhyt harja on siistimpi ja se ei sotkeudu ohjiin. Omilta pitkätukkaisilta joudun letittämään harjaa ratsastuksen ajaksi. Ne, joille ei kasva kunnon harjaa (ryntäisiin asti), leikkaan ns. ratsuharjan eli juuri sen kämmenen levyiseksi.
      Jos hevosella on paksu harja, se näyttää tyhmältä sojottajalta lyhyenä. Jos sellaisen leikkaa lyhyeksi, pitää joko nyppiä tai viimeistellä harja kerroksittain leikaten ohennussaksilla.
      Hännän pituus on sopiva kun häntä on hieman vuohisen yläpuolelle, lyhyimmillään puoleen sääreen. Liian lyhyellä hännällä hevonen ei voi huiskia hyönteisiä. Jos häntä on liian pitkä ja laahaa maata, se jää kavioiden alle peruuttaessa ja sotkeentuu jatkuvasti. Superpitkä häntä täytyy olla letitettynä aina, mutta MINUN mielestäni se olisi melko kamala näky, eikä se ole hevoselle hyvä sellaisella letillä huiskia sääskiä.

    • zip--

      Kyllä hännän pitää ehdottomasti olla pitkä, se on oikeasti hyvin tärkeä hevoselle. Ainoastaan sen verran voi lyhentää, ettei hevonen sen päälle astu.

      Harja leikataan lyhyeksi perinteisesti ratsuroduilta, eli esim. puoliverinen ja ratsuponit. Alkuperäisroduilla, esim. suokit, issikat ja ponirodut, harjan annetaan olla pitkänä.
      Kannattaa muistaa että pitkä harja ei välttämättä koskaan kasva takaisin yhtä pitkäksi, eli sitä ei todellakaan pidä mennä noin vain leikkaamaan.

    • angillian

      Kiitos vastauksistanne.
      Sisko haluaisi leikata harjan kokonaan pois, ei siis lyhentää " ratsukampaukseksi."
      Hännän hän haluaisi kintereen mittaiseksi.
      Nyt harja on paksu lämminverisen harjaksi ja niin pitkä että näkyy toiselta puolelta katsottaessa noin sentin verran. Se ei silti sotkeennu ohjiin ja esteitä mentäessä minä jaksan letittää sitä varmuuden vuoksi.
      Häntä ylettyy vuohisen yläpuolelle asti kun se roikottaa häntäänsä, eli ei kompastu peruuttaessa häntäänsä varsinkin kun se kannattelee sitä kun sillä ratsastaa.

    • Sabin

      Voihan hevoselle toki tehdä punkkariharjankin kuten vuonohevosilla. Se on ihan makuasia mistä tykkää. Mutta häntä on aivan liian lyhyt, jos sen leikkaa kintereen tasalle.
      Se minkä rotuinen hevonen on, ei ole väliä pitääkö harjan pitkänä vai lyhyenä. Ainoastaan sillon sillä on merkitystä jos hevosta käyttää näyttelyissä. silloin kannattaa katsoa esim. Hippoksen tai rotuyhdistyksen sivuilta mikä ko. rodun kohdalla on suositeltavaa ja rodunomaista. Esimerkiksi monilta ratsusuomenhevosilta lyhennetään harja ratsuharjan malliseksi ihan käytännön syistä eikä se vaikuta silti näyttelypisteisiin.

    • Itse kyllä syvästi säälin hevosia joilta leikataan jouhet lyhyeksi. Silloin sillä ei ole mitään keinoa suojautua itikoilta, ja vielä vähemmän paarmoilta joiden purema oikeasti sattuu ja joista jää isot paukamat pureman kohdalle. Hevonen voi vain piehtaroida päästäkseen niistä eroon, mutta silloinkin itikat pysyvät poissa vain niin kauan kuin hevonen liikkuu kieriessään. Kun se sitten nousee jaloilleen, ne ovat taas kimpussa.

      Toki lyhyt harja ja häntä ovat helpompi pitää siistinä, mutta jos ihmisen laiskuus menee hevosen terveyden edelle... Ei se nyt niin iso vaiva ole harjata ne jouhet samalla kun harjaa hevosen muutenkin.

      • TIESITKÖ

        Tiesitkö että ötökkäloimet on keksitty? Ne suojaavat hevosta paremmin ja suuremmalta alueelta kuin harja. Minä leikkaan hevoseni harjan kämmenen levyiseksi ja turhaa väittää että olisin laiska koska harjaan harjan aina huolellisesti läpi.


    • Kasiro

      Myös minä olen pitkien jouhien kannalla ja samoilla perusteilla kuin Lampinajadi. Lisäksi pitkät jouhet varjostaa kesäkuumalla auringolta ja sateella ohjaa vedet pois kaulalta.
      Pidä pintasi Angillian, älä anna lyhentää jouhia.

    • mörrinkäinen

      Samaa mieltä minäkin, samoista syistä kuin muutkin. Älä anna leikata jouhia jos vain voit sen estää!

    • angillian

      Tästä tuli siskon kanssa iso tappelu mutta jouhet pysyy pitkinä.
      Kiitos asiantuntevista kommenteista, niillä oli iso merkitys!

    • Hyvin tehty, Angillian! Paljon parempi hevoselle. Pidä vain pintasi jatkossakin!

    • 1ssu

      hevoselle kuuluu pitkät jouhet kun ne on luotu. eipä ihmisestäkään jolla on pitkä tukka tuntuis kivalta jos joku leikkais ne.

    • 1ssu

      eläimille kuuluu häntä.kun se on luotu.eikö ihminen sitä tajuu?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe