Yhteen- ja vähennyslaskutoimitukset verotuksessa

Jästipäät

Minulla on vuokralainen. Vähennän saadusta vuokratulosta yhtiövastikkeen ja siinä verotettava tulo. Näin on ollut jo 8 vuotta, ja hyvin on mennyt.
Mutta tarvitaanko muualla veroilmoitusta täyttäessä näitä peruslaskutoimituksia. Tehdään tässä yhdessä kaverin kanssa veroilmoitukset kuntoon ja hän vakuutti, että kyllä verottaja tekee kaikki laskutoimitukset automaattisesti, kunhan saa luvut tietoonsa.
Kysynpä, että riittääkö pelkästään lukujen ilmoittaminen ilman, että verottaja väittäisi veroilmoituksen tulleen vajavaisena tai huonosti täytettynä ja mäjäyttää mojovat lisäverot.
Käytiin katsomassa verolaskuria verottajan omalta sivulta. Ei sieltä meikäläisille mitään selvinnyt. Vieläkin päätä särkee.
Se varsinainen kysymys eli mitä täytyy itse laskea veroilmoitusta tehdessä?

6

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VUOKRRAJA

Eikö vuokrauksesta ole mitään muuta kuluja todellakaan? Matkoja asunnolle, yhtiökokoukseen? Ilmoituskuluja? Toimistokuluja, postimerkkejä, kyniä, kansiota, puhelinkuluja, nettkuluja, pankkikuluja, korkokuluja?

• Jästipäät

Saako nuokin luettelemasi kulut vähentää verotuksessa? Tottakai minulle on aiheutunut noita kuluja, kun asun toisella paikkakunnalla, missä vuokrattava asunto on ja on muitakin kuluja, esim. vessan lukon kuntoon laittamisesta huoltomies peri 35 euron maksun.
        Ennen oli paree, kun liitti kuitit veroilmoitukseen ja verottaja napsi vähennyskelpoiset kuluiksi.

• Vuokraaja1

Kaikki kulut, mitä tulee asunnon vuokraukseen liittyen voi vähentää. Ehkä olet maksanut liikaa veroa vuokratulosta. Kaikki korjaukset ehdottomasti, matkat asunnolle. Täytyyhän se joskus tarkistaakin se asunto. Jos ostat jotain toimistotarviketta ym. mitä tarvitset tulojen ja menojen kirjaamiseen, kyseisen pankkitilin maksut. Jos on puhelinkuluja, vähennä vaikka 1kk puhelinlasku, samoin nettimaksu. Ehkä itse keksit mitä sinun tulee vähentää, kun mietit asioita.

• Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Anna selvitys vuokratuloista ja menoista lomakkeella 7H tai vaihtoehtoisesti netissä. Ilmoita kohdassa Muut kulut mm. matkat yhtiökokoukseen, vessan lukon kuntoon laittamisesta aiheutuneet kulut, ym. vuokratuloon kohdistuvat kulut.
      Selvitä Lisätietoja -kohdassa, mitä nämä kulut ovat.

Huomaathan, että vuokrattuun asuntoon kohdistuvat lainan korot eivät tule lainkaan lomakkeelle 7H. Ne vähennetään veroilmoituksen kohdassa 7.7. Tulonhankkimisvelan korot.

Ystävällisesti Aila Verotiimistä

• Jästipäät

Hyvin paljon kiitoksia vastaajille.
        Olen todella maksanut liikaa veroja, koska sain aikoinaan ohjeen, että vain yhtiövastikkeen saa vähentää. Tottakai vähennän nuo muutkin kulut, sillä verotus on jo nyt aika rankkaa ja poimin mieluusti marjatkin maasta. Onneksi on vielä kaksi päivää jäljellä eli 13.5. on edessäpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      50
      1507
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      59
      1441
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      10
      1038
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      60
      841
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      814
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      765
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      617
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      85
      596
    9. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      32
      587
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38
      556
    Aihe