Yhteen- ja vähennyslaskutoimitukset verotuksessa

Jästipäät

Minulla on vuokralainen. Vähennän saadusta vuokratulosta yhtiövastikkeen ja siinä verotettava tulo. Näin on ollut jo 8 vuotta, ja hyvin on mennyt.
Mutta tarvitaanko muualla veroilmoitusta täyttäessä näitä peruslaskutoimituksia. Tehdään tässä yhdessä kaverin kanssa veroilmoitukset kuntoon ja hän vakuutti, että kyllä verottaja tekee kaikki laskutoimitukset automaattisesti, kunhan saa luvut tietoonsa.
Kysynpä, että riittääkö pelkästään lukujen ilmoittaminen ilman, että verottaja väittäisi veroilmoituksen tulleen vajavaisena tai huonosti täytettynä ja mäjäyttää mojovat lisäverot.
Käytiin katsomassa verolaskuria verottajan omalta sivulta. Ei sieltä meikäläisille mitään selvinnyt. Vieläkin päätä särkee.
Se varsinainen kysymys eli mitä täytyy itse laskea veroilmoitusta tehdessä?

6

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VUOKRRAJA

Eikö vuokrauksesta ole mitään muuta kuluja todellakaan? Matkoja asunnolle, yhtiökokoukseen? Ilmoituskuluja? Toimistokuluja, postimerkkejä, kyniä, kansiota, puhelinkuluja, nettkuluja, pankkikuluja, korkokuluja?

• Jästipäät

Saako nuokin luettelemasi kulut vähentää verotuksessa? Tottakai minulle on aiheutunut noita kuluja, kun asun toisella paikkakunnalla, missä vuokrattava asunto on ja on muitakin kuluja, esim. vessan lukon kuntoon laittamisesta huoltomies peri 35 euron maksun.
        Ennen oli paree, kun liitti kuitit veroilmoitukseen ja verottaja napsi vähennyskelpoiset kuluiksi.

• Vuokraaja1

Kaikki kulut, mitä tulee asunnon vuokraukseen liittyen voi vähentää. Ehkä olet maksanut liikaa veroa vuokratulosta. Kaikki korjaukset ehdottomasti, matkat asunnolle. Täytyyhän se joskus tarkistaakin se asunto. Jos ostat jotain toimistotarviketta ym. mitä tarvitset tulojen ja menojen kirjaamiseen, kyseisen pankkitilin maksut. Jos on puhelinkuluja, vähennä vaikka 1kk puhelinlasku, samoin nettimaksu. Ehkä itse keksit mitä sinun tulee vähentää, kun mietit asioita.

• Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Anna selvitys vuokratuloista ja menoista lomakkeella 7H tai vaihtoehtoisesti netissä. Ilmoita kohdassa Muut kulut mm. matkat yhtiökokoukseen, vessan lukon kuntoon laittamisesta aiheutuneet kulut, ym. vuokratuloon kohdistuvat kulut.
      Selvitä Lisätietoja -kohdassa, mitä nämä kulut ovat.

Huomaathan, että vuokrattuun asuntoon kohdistuvat lainan korot eivät tule lainkaan lomakkeelle 7H. Ne vähennetään veroilmoituksen kohdassa 7.7. Tulonhankkimisvelan korot.

Ystävällisesti Aila Verotiimistä

• Jästipäät

Hyvin paljon kiitoksia vastaajille.
        Olen todella maksanut liikaa veroja, koska sain aikoinaan ohjeen, että vain yhtiövastikkeen saa vähentää. Tottakai vähennän nuo muutkin kulut, sillä verotus on jo nyt aika rankkaa ja poimin mieluusti marjatkin maasta. Onneksi on vielä kaksi päivää jäljellä eli 13.5. on edessäpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      20
      2632
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      184
      2463
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1371
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      235
      1190
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1137
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      37
      950
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      937
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      854
    9. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      820
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43