Kuten otsikosta huomaa niin onko?
Onko 3 c ja yksi a huono yo todistus?
53
5895
Vastaukset
- AikaHuono
On. Huono on. Mutta silläkin pääsee yliopistoon, jos pärjää hyvin pääsykokeessa.
- improbatur
Ei se huono ole, sillä pääsee ylioppilaaksi! Huono on sellainen, jolla ei pääse.
- abiii
Miten mielestäsi voisi saada todistuksen, jolla ei pääse ylioppilaaksi? Todistuksenhan saa vasta päästyään ylioppilaaksi...
- tietä_jä
Huonoushan riippuu vertailukohdista. Mutta kyllähän tuo on selvästi normaalijakauman heikommalla puolella.
- aabuuu
Todistuksella ei ole mitään merkitystä. Pääsin itse pari vuotta sitten yliopistoon keskiarvolla 6.8 ja arvosanoilla A, A, C, B ja I elikkä improbatur. Satsasin pääsykokeisiin. AMK:n pääsykokeisiin arvosanani ja keskiarvoni eivät riittäneet.
- aallonylteri
"ei oo mitään väliä yo arvosanoilla"
niin, voihan lääkikseenkin päästä teoriassa jos on käynyt amiksen siivousalan perustutkinnon kun hakee pääsykoekiintiössä :D:D kaikkiin hyviin aloihin esim god tier aallon kauppis vaatii sen EEEE tai paremman kyllä aina - Nojoo_2
Ei niillä niin väliä vielä ole, koska yliopistossa on vielä pääsykokeet. Mutta tulevaisuudessa noilla arvosanoilla pelkästään haetaan eli ylioppilaskokeet ovat pääsykoe. Nyt ei vielä, mutta niilläkin voi jo päästä eli tavallaan ovat osiltaan. C:t ovat keskivertoa eli mielestäni ne ovat hyvä. A taas juuri ja juuri läpäisty minimitiedoilla. Se tarkoittaa, että yliopistossa tulee shokki (alasta riippuen) miten vaikeita ne kokeet voivat olla.
- 4976
Missä sanotaan että pääsykokeista luovutaan?
- abi15
4976 kirjoitti:
Missä sanotaan että pääsykokeista luovutaan?
Meillä ainakin opo kerroi, että pääsykokeiden merkitystä halutaan pienentää ja yo-kokeiden kasvattaa. Silloinhan pääsykokeista ajanmyötä luovottaisiin.
- Abi2014
abi15 kirjoitti:
Meillä ainakin opo kerroi, että pääsykokeiden merkitystä halutaan pienentää ja yo-kokeiden kasvattaa. Silloinhan pääsykokeista ajanmyötä luovottaisiin.
Näin on näreet. Esimerkiksi Jyväskylän yliopisto on paikoin luopunut varsinaisista pääsykokeista täysin ja korvannut nehaastatteluilla. YO-kokeiden painotus siis korostuu tulevaisuudessa ja siksi yliopistoon hamuavien pitäisi keskittyä lukioon entistä enemmän.
- 4947
abi15 kirjoitti:
Meillä ainakin opo kerroi, että pääsykokeiden merkitystä halutaan pienentää ja yo-kokeiden kasvattaa. Silloinhan pääsykokeista ajanmyötä luovottaisiin.
Meinasin, että onko antaa mitään lähdettä väitteelle.
- Muutoksentuulet
4947 kirjoitti:
Meinasin, että onko antaa mitään lähdettä väitteelle.
Pori on myös luopunut pääsykokeista paikoitellen.
http://www.tylkkari.fi/uutiset/pori-luopumassa-paasykokeista
Hallitus ehdotti pääsykokeista luopumista jo 2010, mutta vastustus on kova.
http://www.studentum.fi/28_03_2010_Hallitus_ehdottaa_paeaesykokeista_luopumista_jo_2013_mennessae__d4701.html
Suurin osa yliopistoista siis haluaisivat pitää pääsykokeet, mutta hallitus on toista mieltä, koska ne nielevät resursseja. Mutta vielä pääsykokeet ovat olemassa. - 4903
Se, että viisi vuotta sitten hallitus on tällaista ehdottanut, ei tarkoita kokonaiskuvan kannalta mitään. Aika ottaa järki käteen.
- zyesrutxdycuvlb
Abi2014 kirjoitti:
Näin on näreet. Esimerkiksi Jyväskylän yliopisto on paikoin luopunut varsinaisista pääsykokeista täysin ja korvannut nehaastatteluilla. YO-kokeiden painotus siis korostuu tulevaisuudessa ja siksi yliopistoon hamuavien pitäisi keskittyä lukioon entistä enemmän.
eikös tuo tarkoita että haastattelun merkitys korostuu eikä yo-todistuksen
- EiNoin
Ei, vaan perinteinen kirjallisen pääsykoe on jäänyt historiaan, jolloin painotus on juuri ylioppilasarvosanoilla. Sitten yliopisto haastattelee, että sopiiko ihminen alalle. Pääset siis, jos arvosanasi ovat todella hyvät ja olet haastattelussa sellainen, että sinut halutaan sinne opiskelemaan.
- Abi2014
zyesrutxdycuvlb kirjoitti:
eikös tuo tarkoita että haastattelun merkitys korostuu eikä yo-todistuksen
Ei vaan yo-todistuksella haetaan haastattelupaikkaa joita on yleensä n.100 ja hakijoita voi olla yli tuhat. Pääsy itse haastatteluun vaatii siis vähintään E:n paperit ja hyvän menestyksen tietyissä yo-kokeissa. Ps. Älkää ihmetelkö lähetysaikaa. Olen lomalla ja unirytmi on ihan sekaisin.
- emtjtn
Noista tuloksista saatavista pisteista ei ole hyotya yliopistoon haettaessa. M ja E arvoisista papereista alkaa vasta hyotymaan.
- emtjtn
Etta ei se oikeesti oo mikaan katastrofi, vaan moni voi periaatteessa olla suht samassa tilanteessa. Paasykoe ratkaisee.
- aaabuuu
Totta, pääsykoe ratkaisee. Pääsin yliopistoon A:n papereilla, kaverini jäi saman tiedekunnan ulkopuolelle E:n papereilla.
- oyt
Pääsy koe ja pisteytykset ratkaisevat. Mutta, eipä tuollaiseen todistukseen ole pajon satsattu.
Miksi ylipäätään mennä lukioon jos lukeminen Ei kiinnosta. Eikö silloin Ammattikoulu tai Kauppaopistot ole paras vaihtoehto. Kun helpolla haluaa päästä. - keputus
Nokia kepu Lumia avaimet ei sovi tähän taloyhtiöön.
- AinaPuuppa
Miten terveystalolla voi olla tietoa mitä heille ei ole luovutettu.
- Amis
Hukkaan oot heittäny 3 vuotta...Perhekö painosti lukioon vaikka selvästi ei pää/innostus riittäny
- omathuonotpaperit
Huomaa kyl, ettei ketjun aloittaja ollut lukenut ylioppilaskokeisiin. Laiskan paperit, ei edes ole kirjoja varmaankaan avattu. Itekin olin laiska oppilas ja k.a vain 7,5. Omat yo paperit EECCM, eli ei kehuttavat mutta saa niist hieman apua yliopistoon hakiessa. Mutta se et on alle Cn paperit kertoo kyl et ei oo tehty mtn.
- a-papereilla-amk
Lukion käyny ja kirjotat noin huonosti? No, ihan ok todistus kuitenkin. Ei niillä suoraan sisälle pääsee yliopistoon, mutta pääsykokeiden kautta sitten valitsemaasi koulutukseen.
- EVVKEVVK
Ketä oikeesti kiinnostaa. Koko ylioppilaskirjoitusruljanssi on aikansa elänyt ja joutavaa. Pelkkä lukion oppimäärän suorittaminen olisi riittävää ja samalla voisi laajemmin opiskella aineita. Suomalaiset rakastavat näitä joutavia papereita ja joutavia titteleitä.
- sovustaseurannut
YO-kokeet takaavat sen, ettei voi ostaa lukion todistusta rahalla tai saada mielistetyllä tasoaan parempia numeroita. PUOLUEETON ja korruptiosta vapaa systeemi. Pienistä maaseutulukioista voisi mielistetyllä saada paljon tasoaan paremman todistuksen. Yliopistot käyttävät YO-tietoja valinnoissa. Ne auttvat myös itsearvioinnissa: Mitkä ovat taidot? Mikä on kykyprofiili.
- Eikermaperse
Jotkut tekee lukion ohella myös töitä. Silloin läksyihin ja lukemiseen ei jää aikaa ja paperit eivät ole niin hyvät.
- Miekkis
Kannattaa miettiä, miten priorisoi. Työhön priorisoisointi voi lukiolaisella olla lyhytnäköistä.
- Herätyys
Ystäväni kävi töissä samaan aikaan kun luki ja kirjoitti neljä ällää. Ja oli aikaa molemmille
- CCBB
Tuollaisenkin todistuksen takana saattaa olla mitä fixsuin ihminen. Joillekin vain järki ja ahkeruus kasvaa vähän myöhemmin. Ja toisekseen voihan niitä arvosanoja lisätä ja korottaa myöhemmin tarpeen mukaan.
- tump
niin voishan se olla vielä huonompiki ja voishan olla myös parempi,sehän riippuu täysin katsojasta,toinen tykkää tyttärestä toinen tyttären äidistä mutta keski-arvo on tyydyttävä,siis hyvä ja se riittää ei muuta kun sateisen kesän jatkoa ja tulevaa juhannusta kannatetaan Sipilää sekä Soinia.
- talarsvenskabra
Tossa Suomi24:n kuvassa taitaa olla Ruotsin ylioppilaslakki. Eikös suomalaisissa ole lyyra. Taitaa olla joku amiksen käyny joka näitä sivuja ylläpitää.
- OpiskelijaNainen
Yliopistoon hakiessa myös kirjoitusten arvosanat painavat todella paljon, noin nolla-neljä ihmistä per oppiaine pääsee sisälle pelkällä pääsykokeella, loput kirjoitusten arvosanojen (usein vielä tiettyjen aineiden arvosanoja painotetaan) ja pääsykokeen perusteella.
Pitää oikeasti useimmiten olla E:n paperit, että voi päästä suoraan sisään ensimmäisellä yrittämällä. Silloinkin tosin pitää pärjätä myös pääsykokeessa. Itse pääsin sisälle E:n papereilla ja hyvillä pääsykoepisteillä. Kaverini, joka sai M:n paperit, ei päässyt, sillä kirjoitusten arvosanojen pisteet eivät riittäneet. Pääsykokeesta hän sai vain kaksi pistettä vähemmän kuin minä.
Sanoisin siis, että jos aloituksen ihminen ei halua arvosanojaan korottaa, ei yliopistoon pääseminen valitettavasti ole todellakaan todennäköistä ainakaan ensimmäisenä vuonna.- OpiskelijaMies
Monilla linjoilla on oma kiintiönsä niille, jotka ovat menestyneet pääsykokeissa. Voipi olla joskus helpompi tie se, kuin yrittää esimerkiksi matemaattis-luonnontieteellisesti lahjakkaana oppilaana jankata niitä äidinkielen, ruotsin ja englannin kirjoituksia uudestaan.
Jos ollaan rehellisiä, Suomen lukio suosii kieliä tai suosi ainakin ennen, joten ei tarvitse turhaan ihmetellä lukion naispainotteisuutta. Pakollisista numeroista ainakin kolme tuli entisaikaan heti kielistä. Suosii mielestäni aivan liian paljon yhtä lahjakkuuden lajia suhteessa muihin, joten ihmekös tuo, että monilla aloilla noita pääsykokeita järjestetään, koska kirjoitukset eivät okein kerro "valintajurylle" kaikkea oppilaan osaamisen tasosta.
Mitenhän mahtaisi suukku mennä, jos se pitkä matikka olisi kaikille pakollinen ja huomioitaisiin myös germaanisen filologian, sosiologian ja taideteollisen pääsykokeissa yhtä suurella marginaalilla kuin kolme pakollista kieltä? Vaikea edes kuvitella, mitä se ruotsin numero merkkaa kahdessa jälkimmäisessä. Hehheh.
Kuten huomaat, siihen on vielä pitkä matka, että pääsykokeet poistuvat ja niihin liittyvät kiintiöt ;) - OpiskelijaNainen
Nimenomaan kiintiöissä ainakin meidän tiedekunnassa pääsee se nolla-neljä ihmistä pääsykokeen perusteella, nyt yliopistouudistuksen jälkeen nolla.
Itse kirjoitin pitkästä matematiikasta E:n, fysiikasta L:n, englannista E:n, äidinkielestä E:n, psykologiasta E:n ja ruotsista M:n. Useissa paikoissa lasketaan esimerkiksi neljän parhaan arvosanan mukaan pisteet, eikä arvosanoilla (eli mistä ne ovat tulleet) ole väliä. En itse ole kieliä sen kummemmin kirjoitellut, joten matematiikasta ym. omat arvosanani tulivat. Psykologiassa matematiikan arvosana käsittääkseni (ei ole tietoa, en alaa opiskele) painaa oppilasvalinnoissa. En siis käsitä, miksi pitkän matematiikan arvosanan huomioiminen tulisi olla pakollista. Meidän lukiossamme pitkän matematiikan ryhmässä oli kolme poikaa ja fysiikassa yksi, joten ei se poikia pelastanut. Tämä yksi lähti lukemaan fysiikkaa, sillä hän pääsi sisälle fysiikan arvosanan perusteella, ja lopetti ensimmäisen vuoden jälkeen, kun se oli hänelle liian vaikeaa.
Jos ihminen hakee lukemaan kieliä, on mielestäni luonnollista, että kielten arvosanat voidaan laskea mukaan. Ystäväni opiskelee äidinkieltä ja kirjoitti äidinkielen lisäksi vain pakollisen englannin ja pääsi heittämällä sisään. Mukaan otettiin parhaiden aineiden arvosanat ja äidinkieltä muistaakseni painotettiin, mikä on käsittääkseni ihan loogista, kun äidinkielen opinnoista on kyse. Jos opiskelee historiaa, en ymmärrä, miksi pitäisi olla pitkä matematiikka kirjoitettuna ja ottaa se arvosana huomioon? Miten se mielestäsi liittyy siihen, että pärjää yliopiston historian opinnoissa? Käsittääkseni yliopisto haluaa yliopistoon ihmisiä, jotka pärjäävät juuri sillä alalla. Mielestäni historian arvosana korreloi paremmin historian osaamisen kanssa kuin matematiikan arvosana. - OpiskelijaMies
"En siis käsitä, miksi pitkän matematiikan arvosanan huomioiminen tulisi olla pakollista. Meidän lukiossamme..."
Luetko ja ymmärrätkö asiat aina näin kirjaimellisesti? Pitkä matematiikka oli esimerkki, analogia. Yliopistossa on paljon aineita, joiden sisältö on sellainen, että ylioppilastutkinto ei kovin hyvin mittaa oppilaan osaamista kyseisen aineen sisältöä ajatellen, eikä varsinkaan pakollinen englanti ja äidinkieli. Esimerkkinä edellisestä oli kielipainotteisuus aikaisemmassa ylioppilastutkinnossa suhteessa matemaattis-luonnontieteelliseen-tutkintoon.
Edelleen käänsin asetelman päinvastaiseksi ja esitin, miten mahtaisi käydä asenteiden, kun pitkä matematiikka olisikin pakollisena sellaisiin tiedekuntiin, joissa sitä ei tarvita. Käynnistyisikö kiihkeä keskustelu siitä, miksi pitkän matematiikan tapainen pieni aine "tukkii" pääsyn monilta lahjakkailta oppilailta yliopistoihin. Onhan hyvin tiedossa, että pitkä matematiikka on hankala aine sikäli, koska siitä ei selviä tärpeillä ja ulkoluvulla.
Pitkän matematiikan opiskelijoiden joukossa painottuu edelleen miessukupuoli, vaikka yritätkin epätoivoisesti vedota yhteen ainoaan esimerkkiin ja vaikka se ei ollut edes keskustelun pointti:
"Myös lukio-opiskelussa ainevalinnoissa on sukupuolen mukaisia eroja. Lukiokoulutuksessa näkyy sama ilmiö kuin perusopetuksen ainevalinnoissa. Lukioissa miehet opiskelevat matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa suhteellisesti enemmän kuin naiset. Keväällä 2013 lukion koko oppimäärän suorittaneista 40 prosenttia oli opiskellut pitkää matematiikkaa. Naisista pitkän matematiikan oli valinnut 33 prosenttia, miehistä 50 prosenttia." https://www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/koulutus/koulutuksen-segregaatio/koulutusvalinnat/toinen-aste
Yliopistoilla ja tiedekunnilla on erilaisia tapoja asettaa opiskelijat paremmuusjärjestykseen ja valita heistä sisäänpääsijät. Pelkkä ylioppilastutkinto ei tähän ole välttämättä paras ratkaisu. Näin ollen pääsykokeet ovat edelleen käytössä monin paikoin. Tottakai sujuvaa englannin osaamista tarvitaan jo ihan sen vuoksi, että tenttikirjat ovat lähes poikkeuksetta englanniksi. Sen vuoksi yleissivistävä ylioppilastutkinto onkin pakollinen esitietovaatimus.
Tämän vuoksi huonosti mennyt ylioppilastutkintokaan ei sulje ovia akateemiseen maailmaan, jos viitsii panostaa sisäänpääsykokeisiin. Väännänkö asiat vielä varmemmaksi vakuudeksi teräslangasta?
- 99-kirjoittanut
No jos se riittää siihen mitä sillä aikoo jatkossa tehdä, niin sitten se ei ole huono. Jos se ei riitä siihen, sitten se on huono. Aika simppeliä:)
- komsiikomsaa
Jos suhteutat sen arvosanajakaumaan, luulen, että se on alle keskiarvon, mutta että huono? Ei ole. Ja ota huomioon, että tässä maassa on paljon joukkoa, joille lukio itsessään olisi haaste, mistä he eivät koskaan selviäisi. Vain reilu puolet ikäluokista jatkaa lukioon.
Arvosanat jaetaan normaalijakauman mukaan ja muistaakseni vain 5% saa laudaturin. Kaikki eivät voi olla hyviä, vaikka kuinka osaisivat. Loppupeleissä arvostelu ei kerro niinkään omasta osaamisesta, kuinka hyvin asiat on omaksuttu, kuin siitä miten hyvä olet suhteessa toisiin.
Itsellä oli tuosta valitettavasti kokemusta; peruskoulun keskiarvo (lukuaineista) 9.5 ja lukion keskiarvo enää 8.5. Peruskoulussa kun oli kirjavaa joukkoa ja lukioon valikoitui kaupungin yliopistokoulutettujen jälkeläistö, joilla oli haaveena kaikilla akateeminen ura.
Pidin itseäni todella huonona oppilaana lukion jälkeen. Siitä huolimatta olen päässyt kaikkialle, minne olen hakenut, ja varsin hyvillä pisteillä vieläpä. Tarinan opetus; kiinnitä huomiota omaan osaamiseesi, pyri ylittämään itsesi, ja jätä vertailut muihin vähemmälle.- taavettilainen
"Ja ota huomioon, että tässä maassa on paljon joukkoa, joille lukio itsessään olisi haaste, mistä he eivät koskaan selviäisi. "
Heh heh mikä kommentti. Samaa voi kyllä sanoa ammattikoulun tai minkä muun opinahjon puolesta. (Toki saivarrella voidaan, eihän tässä ollutkaan puhe kuin lukiosta..) Kyllä on amiksiinkin ilmaantunut porukkaa, joilla ei minkään sortin kauha tai vispilä muista työkaluista puhumattakaan pysy kädessä, eikä sinne päähän uppoo toistuvilla ohjeistuksillakaan, että käytäppä tätä näin.
Ihmiset on vaan niin erilaisia :) Mutta kyllä sen oman innostuksen ja kiinnostuksen mukaan pitäisi uransa valita yläasteen jälkeen, sillä liian monesti tämmöset, jotka ei oikein tahdo panostaa opiskeluun vie muiltakin intoa opiskella. Enkä kyllä tarkoita, että mikään "hikipinko" pitää olla.
Alottelijalle ja miksei muillekin voisin sanoa, ettei noilla papereilla hirveesti hurrata voi. Jos aikoo vielä jatkokouluttaa itseään amk tai yliopisto, niin yllätyksiä voi tulla, ellei sitten laita "uutta pökköä pesään". Amis ei varmaan ihmeitä tuo tullessaan, mutta valintapisteiden määrään tuo vaikuttaa, jos lukion papereilla sinne tai muihinkin kouluihin hakee.
Ehkä kaikilla pitäis olla jo ala- ja yläasteen jälkeen sen verran ajatusta päässä, että ns. "leikin" aika on ohi ja pitää oikeasti panostaa, jos mielii leipää särvimellä pöytään kaupasta hommata. Kaikilla ei ensimmäinen ammatti yläasteelta pääsyn jälkeen kuitenkaan jää ainoaksi ammatiksi, mutta sellainen jonkin asteinen jako, haluanko vain lukea vai sotkee myös lukemisen ohella kourani ois ihan paikallaan :) Amiksessa lukeminen on kuitenkin ihan erilaista, kun ammattiaineet on ihan jotain muuta kuin lukion aineet. Ammatteja ei kuitenkaan ihan tuhottomasti pysty nuorella iällä suorittaan, koska on siirryttävä aikuislinjoille yms ja ne kaikki eroo aina jollain tavalla toisistaan, riippuen myös paikkakunnan tavasta opettaa.
Jos minun aikaan olisi ollut mahdollista suorittaa kaksoistutkinto, amis lukio, niin olisin ehdottamasti valinnut tuon kombinaation. Lukion jälkeen ei kuitenkaan ole mitään ammattinimikettä minkä turvin hakea työpaikkaa, toki pelkillä lukion papereilla voi jonkun paikan saada. - komsiikomsaa
taavettilainen kirjoitti:
"Ja ota huomioon, että tässä maassa on paljon joukkoa, joille lukio itsessään olisi haaste, mistä he eivät koskaan selviäisi. "
Heh heh mikä kommentti. Samaa voi kyllä sanoa ammattikoulun tai minkä muun opinahjon puolesta. (Toki saivarrella voidaan, eihän tässä ollutkaan puhe kuin lukiosta..) Kyllä on amiksiinkin ilmaantunut porukkaa, joilla ei minkään sortin kauha tai vispilä muista työkaluista puhumattakaan pysy kädessä, eikä sinne päähän uppoo toistuvilla ohjeistuksillakaan, että käytäppä tätä näin.
Ihmiset on vaan niin erilaisia :) Mutta kyllä sen oman innostuksen ja kiinnostuksen mukaan pitäisi uransa valita yläasteen jälkeen, sillä liian monesti tämmöset, jotka ei oikein tahdo panostaa opiskeluun vie muiltakin intoa opiskella. Enkä kyllä tarkoita, että mikään "hikipinko" pitää olla.
Alottelijalle ja miksei muillekin voisin sanoa, ettei noilla papereilla hirveesti hurrata voi. Jos aikoo vielä jatkokouluttaa itseään amk tai yliopisto, niin yllätyksiä voi tulla, ellei sitten laita "uutta pökköä pesään". Amis ei varmaan ihmeitä tuo tullessaan, mutta valintapisteiden määrään tuo vaikuttaa, jos lukion papereilla sinne tai muihinkin kouluihin hakee.
Ehkä kaikilla pitäis olla jo ala- ja yläasteen jälkeen sen verran ajatusta päässä, että ns. "leikin" aika on ohi ja pitää oikeasti panostaa, jos mielii leipää särvimellä pöytään kaupasta hommata. Kaikilla ei ensimmäinen ammatti yläasteelta pääsyn jälkeen kuitenkaan jää ainoaksi ammatiksi, mutta sellainen jonkin asteinen jako, haluanko vain lukea vai sotkee myös lukemisen ohella kourani ois ihan paikallaan :) Amiksessa lukeminen on kuitenkin ihan erilaista, kun ammattiaineet on ihan jotain muuta kuin lukion aineet. Ammatteja ei kuitenkaan ihan tuhottomasti pysty nuorella iällä suorittaan, koska on siirryttävä aikuislinjoille yms ja ne kaikki eroo aina jollain tavalla toisistaan, riippuen myös paikkakunnan tavasta opettaa.
Jos minun aikaan olisi ollut mahdollista suorittaa kaksoistutkinto, amis lukio, niin olisin ehdottamasti valinnut tuon kombinaation. Lukion jälkeen ei kuitenkaan ole mitään ammattinimikettä minkä turvin hakea työpaikkaa, toki pelkillä lukion papereilla voi jonkun paikan saada."Heh heh mikä kommentti. Samaa voi kyllä sanoa ammattikoulun tai minkä muun opinahjon puolesta."
Hehheh vain itsellesi. Se porukka, joka ei pääse läpi jostain amiksen konepuolelta ei ole todellakaan verrattavissa siihen joukkoon, joka saa C:n lukiosta.
Cumun saaneiden joukossa on niitä, joilla on lukion kursseista 7-8 arvosanoja ja peruskoulusta luultavasti kiitettäviä. Lukiossa kun arvostelu ja rima on hiukan korkeammalla. Amikseen hakeutuu, ja siellä takeltelee se joukko, joka sai hädintuskin kuutosen keskiarvoksi peruskoulusta.
Juttujesi perusteella et ole ilmeisesti lukiota käynytkään. Muuten tietäisit, että karkeasti arvioiden 60% ylioppilaista saa C:n tai sitä huonomman arvosanan (B, A, I). Väität siis, että 60% ylioppilaista on opiskellut huonosti asiat? Melkoinen yleistys.
Ja mitä sitten vaikka opiskelisit paremmin, koska pisteytys ja arvosanajakauma toistaa normaalijakaumaa, joten aivan sama joukko tulee saamaan C:n, vaikka kaikki olisivat hikipinkoja. Itse olin aikoinani lukiossa, jonka sisäänpääsyraja hipoi yhdeksää. Voin vakuuttaa, että vaatimustaso oli kova, ja niitä kasejakin ropisi entisille kympin oppilaille.
Pitäisiköhän sinun ottaa se lukion tilastomatematiikka uusiksi, jos nyt ylipäätään olet edes koko lukiota käynyt, koska näin yksinkertainen asia ei näytä menevän jakeluun.
Tässäpä sinulle graafinen kuvio arvosanajakaumasta -> http://yle.fi/uutiset/laudaturin_nappaaminen_helpottuu_ensi_kevaana/6834083
- huonoon
Huonohan tuo on sinänsä mutta ei sillä merkitystä ole. Kait riittävän hyvä useimpiin asioihin.
Itse kirjoitin 3 L v. -85. Läksyjä en kertaakaan lukenut. - tietämätönw
Onhan se suoritus..joka kuitenkin vielä puuttuu aika monelta.
Tuli mieleen...että voiko noita tenttiä uudelleen ...siis että voiko yrittää nostaa arvoja jos ne itsestä tuntuuu huonolle? - fdsasdaf
Et pääse noilla arvosanoilla välttämättä hoitajaksi, mutta lekuriksi voit päästä jos oikein pänttäät :) Yliopistoon hakiessa pitää olla huippuarvosanat, jos haluaa hyötyä yo-todituksesta. AMKssa taas loppuarvosanoja painotetaan enemmän.
- niinpäniinjajoopajoo
Ei niitä ällän tai eksimian ylioppilaita jokaiseen pikkukylän opistoon riitä, eikä se hoitsun tutkinto kyllä sellaista osaamista vaadikaan. Luultavasti ne ällän ja eksimian ylioppilaat ovat hakemassa lääkikseen. Onhan se lääkärin titteli ja palkka vähän eri asia kuin perushoitajan vuorotyöhön päätyneen sairaanhoitajan :D
Jos ei ole pyrkimässä suurimpien kaupunkien AMK:hin, eiköhän hoitsuksi pääse huonommillakin numeroilla. Näinhän se on yliopistojenkin kanssa. Sääliksi käy tosin niitä helsinkiläisiä nuoria, jotka huomaavat joutuneensa böndelle...
- NäinMeillä
Tuollainen todistus on huono jos sitä katsotaan vain ylioppilastodistuksena. Olet siis pärjännyt lukiossa keskimääräistä heikommin.
Tämä EI kuitenkaan ole sama asia kuin että olisit jotenkin muita tyhmempi tai että et voisi päästä hyvään jatko-opiskelupaikkaan. Et vain ole pärjännyt lukion oppimäärän oppimisessa kovin hyvin.- jookosta---
60% ylioppilaista saa arvosanaksi C:n tai sitä huonomman, joten unohdetaan se keskimääräisyys tästä, jookosta?
- Nixew
Riippuu myös siitä, että mille alalle haet. Kaverillani oli huono yo-todistus, ei lukenut pääsykokeisiin juurikaan, mutta sai opettajakoulutuslaitoksen pääsykokeesta täydet pisteet haastattelusta ja pääsi sisään.
Toki helpommallahan pääsee, jos on hyvät arvosanat. Silloin ei ole stressiä siitä, että epäonnistuu yhtenä päivänä vuodesta, kuten voi käydä, jos on pakko onnistua pääsykokeessa. - 6h24756y
Koko YO asia on ylipäänsä täysin yliarvostettua..
Ylioppilaaksi pääsee periaatteessa kuka tahansa.. joka vuosi tulee uusia ylioppilaita tuhansittain.. kun on käyttänyt 3 vuotta täysin hukkaan...- NäinMeillä
"Koko YO asia on ylipäänsä täysin yliarvostettua.."
Yleensä vain niiden mielestä jotka eivät ole valkolakkia saaneet...
"Ylioppilaaksi pääsee periaatteessa kuka tahansa.."
Jokainen joka suorittaa hyväksyttävästi lukion oppimäärän ja ylioppilaskirjoitukset. Kyllä se jää aina joka vuosi monilta läpäisemättä.
"kun on käyttänyt 3 vuotta täysin hukkaan..."
Millä tavalla laaja-alainen yleissivistävä opiskelu on sinusta hukkaan heitettyä aikaa? Liian paljon Suomessa on nykyään niitä joiden yleistieto on aika heikkoa ja jokainen asia pitää tarkistaa netistä kun omat tiedot ovat olemattomat. Silloin myös moni virhellinen käsitys jää elämään kun ei ole edes perustietoja asioista. - gfhgjgjffhjgjk
lokinpaska päässä olet mukamas viksumpi???????????????
- loljustjoo
gfhgjgjffhjgjk kirjoitti:
lokinpaska päässä olet mukamas viksumpi???????????????
Lopettaisit jo trollaamisen noine lokinpaska juttuinesi. Varmasti kukaan ei lukion suorittamista kadu, kun näkee minkälaista laatu juttuu ilmeisesti siellä amiksen puolella oli.
- yooo
Wow... en tiennytkään että keskusteluni aiheutti tälläisen vastaus määrän :Dd. Mutta tulokseni tulivat ja sain paremmat tulokset mitä oletin. CCMB. Olen tyytyväinen :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448