Vilkun käytön vaikeus

miksi-on-niin-vaikeaa

Vilkun käyttötarkoitus tuntuu olevan useimille arvoitus. Vilkkua ei tarvita auton kääntämiseen. Siihen tarkoitukseen on olemassa sellainen kuin ratti.

Vilkku on oikeasti "viestintäväline" jolla viestietään muille oma aikomukset.

- Aion kohta vaihtaa kaistaa
- Aion kohta kääntyä
- Aion kohta ajaa tien sivuun
- Aion kohta lähteä liikkeelle tien sivusta
jne.

Ylivoimaisen vaikeaa käyttövälinen useille kuskeille. En ymmärrä miksi näin on.

23

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki-Luke

      "35 §
      Suuntamerkki

      Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

      Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."

      https://goo.gl/urE7Tt

    • tarpeeton.vilkutus

      Mikä siinä on ettei kalliimmissa ns premium-luokan autoissa ole toimivaa vilkkua, tai jos on niin sitten vilkku toimii väärällä puolella, olikohan eilen kun ajoin Audi A6:n perässä niin siinä vilkku toimi vasemmalle kiertoliittymään mennessä, en kyllä ymmärrä sen tarkoitusta silloin.

      • niinhän-se-oli

        No mutta liikenneympyrässähän pitää vilkuttaa vasemmalle, koska vasemmallehan se kääntyy. Ja vilkku pois kun lähdetään pois ympyrästä. Ja ohittaminen pitää tehdä aina oikealta.


      • Vain lain mukaan ja silloinkin ympyrästä riippuen.

        Ohjeistus on parempi, noudatetaan sitä mielummin.


      • onnittelut
        niinhän-se-oli kirjoitti:

        No mutta liikenneympyrässähän pitää vilkuttaa vasemmalle, koska vasemmallehan se kääntyy. Ja vilkku pois kun lähdetään pois ympyrästä. Ja ohittaminen pitää tehdä aina oikealta.

        Kohde nielaisi syötin siimoineen ;)


      • Traficcircle
        TheRat kirjoitti:

        Vain lain mukaan ja silloinkin ympyrästä riippuen.

        Ohjeistus on parempi, noudatetaan sitä mielummin.

        Liikenneympyrässä ei minkään lain mukaan kuulu vilkuttaa vasemmalle. Vaikka ajoneuvon ajosuunta kaartaakin vasemmalle ei se silti "käänny" vasemmalle. Et sinäkään toivottavasti teiden vasempaan kaartavissa mutkissa vilkuta suuntamerkillä samaan suuntaan paitsi jos kaarteessa on sivuti3 jolle aiot kääntyä?! Miksi siis liikennympyrässä? Ohjeistus liikenneympyrässä ajamiseen ja vilkun käyttöön on oikein ja järkevä.


      • Traficcircle kirjoitti:

        Liikenneympyrässä ei minkään lain mukaan kuulu vilkuttaa vasemmalle. Vaikka ajoneuvon ajosuunta kaartaakin vasemmalle ei se silti "käänny" vasemmalle. Et sinäkään toivottavasti teiden vasempaan kaartavissa mutkissa vilkuta suuntamerkillä samaan suuntaan paitsi jos kaarteessa on sivuti3 jolle aiot kääntyä?! Miksi siis liikennympyrässä? Ohjeistus liikenneympyrässä ajamiseen ja vilkun käyttöön on oikein ja järkevä.

        Laki on täysin yksiselitteinen, kun käännyt risteyksessä (ja painotan sitä osaa "sessä"), tulee vilkuttaa. Kun kierrät liikenneympyrää, olet koko ajan risteyksessä ja käännyt. Tulee siis vilkuttaa.

        Ja kyllä, jos risteyksessä ajan vasemmalle, niin vilkutan vasemmalle. Toivottavasti sinäkin.


      • ei.rotan.sukua
        TheRat kirjoitti:

        Laki on täysin yksiselitteinen, kun käännyt risteyksessä (ja painotan sitä osaa "sessä"), tulee vilkuttaa. Kun kierrät liikenneympyrää, olet koko ajan risteyksessä ja käännyt. Tulee siis vilkuttaa.

        Ja kyllä, jos risteyksessä ajan vasemmalle, niin vilkutan vasemmalle. Toivottavasti sinäkin.

        Sinun typerissä harhaanjohtavissa ohjeissa ehkä ohjeistetaan noin, mutta nehän onkin oikeita ohjeistuksia päinvastaisia.


      • RRUAAHAHHAA
        TheRat kirjoitti:

        Laki on täysin yksiselitteinen, kun käännyt risteyksessä (ja painotan sitä osaa "sessä"), tulee vilkuttaa. Kun kierrät liikenneympyrää, olet koko ajan risteyksessä ja käännyt. Tulee siis vilkuttaa.

        Ja kyllä, jos risteyksessä ajan vasemmalle, niin vilkutan vasemmalle. Toivottavasti sinäkin.

        :-D


      • ei.rotan.sukua kirjoitti:

        Sinun typerissä harhaanjohtavissa ohjeissa ehkä ohjeistetaan noin, mutta nehän onkin oikeita ohjeistuksia päinvastaisia.

        Hienoa, hyvä että huomasit.

        Minun typerissä, harhaanjohtavissa ohjeissani, joita myös Suomen laiksi kutsutaan, ohjeistetaan todellakin noin. Ja kuten sanoin, oikea ohjeistus on päinvastainen ja sitä suosittelen noudattamaan.

        Eikö yhtään hävetä olla noin tampio?


      • TheRat kirjoitti:

        Laki on täysin yksiselitteinen, kun käännyt risteyksessä (ja painotan sitä osaa "sessä"), tulee vilkuttaa. Kun kierrät liikenneympyrää, olet koko ajan risteyksessä ja käännyt. Tulee siis vilkuttaa.

        Ja kyllä, jos risteyksessä ajan vasemmalle, niin vilkutan vasemmalle. Toivottavasti sinäkin.

        Lopettaisit jo tuon järjettömyyden. Suomen laki johon, aina viittaat sanoo myös, että risteysalueella ei voi vaihtaa kaistaa. Eli jos satut ajamaan kaksikaistaiseen liikenneympyrään sisään sitä sisimmäistä kaistaa, niin joudut kiertämään sitä niin pitkään kuin polttoainetta riittää. Risteysalueella kun ei voi vaihtaa kaistaa eikä pysäköidä.
        Antaisit vain periksi, ettei se koko ympyrä ole risteysaluetta vaan ympyrä koostuu useasta risteyksestä eli liittymistä.
        En palaa asiaan enää sinun kanssasi, inttäisit sitten mitä tahansa.
        Hyviä kierroksia ja aurinkoista kesää ympyrässä kaikille toivottaa Täpinä.


      • Täpinä kirjoitti:

        Lopettaisit jo tuon järjettömyyden. Suomen laki johon, aina viittaat sanoo myös, että risteysalueella ei voi vaihtaa kaistaa. Eli jos satut ajamaan kaksikaistaiseen liikenneympyrään sisään sitä sisimmäistä kaistaa, niin joudut kiertämään sitä niin pitkään kuin polttoainetta riittää. Risteysalueella kun ei voi vaihtaa kaistaa eikä pysäköidä.
        Antaisit vain periksi, ettei se koko ympyrä ole risteysaluetta vaan ympyrä koostuu useasta risteyksestä eli liittymistä.
        En palaa asiaan enää sinun kanssasi, inttäisit sitten mitä tahansa.
        Hyviä kierroksia ja aurinkoista kesää ympyrässä kaikille toivottaa Täpinä.

        > Suomen laki johon, aina viittaat sanoo myös, että
        > risteysalueella ei voi vaihtaa kaistaa

        Tarkistaisitko minulle tuon pykälän, kun tunnut tietävän mistä puhut. Minulle kun ei ihan heti tule tuota mieleen.

        > Antaisit vain periksi, ettei se koko ympyrä ole risteysaluetta
        > vaan ympyrä koostuu useasta risteyksestä eli liittymistä.

        Samantekevää. Jos noiden useiden risteysten kohdalla kääntyy, niin silloin niitä ennen tulee hyvissä ajoin antaa suuntamerkki. Siis lain mukaan.

        Oletko muuten sitä mieltä, että liikenneympyrään saa pysäköidä? Jos se kerran ei ole risteysaluetta...


      • niinhän-se-oli

        Huomaan kohdehenkilöni toimivan täysin ennakoidusti. Mainio sätkynukke.


    • varustekysymys

      Näyttäisi monessa autossa olevan vilkun polttimoita säästävä varuste, joka estää vilkun syttymisen, jollei rattia ole jo käännetty tai jarrua painettu.

    • vajakit.lataukseen

      Vastaus on hyvin yksinkertainen. Vajakkien määrä liikenteessä kasvaa kasvamistaan. Ihmisten vajaaälyisyyden lisääntymisen huomaa myös muualla kuin liikenteessä.

      • Mitähän_seuraavaksi

        Ja mitä enemmän teknologiaa tulee autoihin, sitä laiskempi, ja osaamattomampi on kuski itse. Ei siis ihme, että nyt kehitellään jo autoja, jotka ajavat itsekseen, kun kuskit eivät enää osaa.


    • Mersumies-pro

      Miksi meidän tarvitsisi vilkkua käyttää? Mehän tiedämme itse mihin olemme kääntymässä ja mitä se muille kuuluu? Muutenkin me keskivertoa paremmat kuskit Mersuillamme aiheutamme kateutta muissa ihmisissä koska meille on taivaspaikka varattu ja olemme duunari-kansanosan yläpuolella niin lisäkateuttahan se aiheuttaisi vaan jos vilkkua käyttäisimme. Pitäkää te köyhät vaan huolta olista kääntymisistänne. Me paremmat ihmiset hoidamme omat m3nomme kyllä.

      • huono-yritys

        Provo ei ole vahvin lajisi joten kannattaisi jättää se heille jotka tyylilajin taitavat.


      • Mersu.On.Sairautta
        huono-yritys kirjoitti:

        Provo ei ole vahvin lajisi joten kannattaisi jättää se heille jotka tyylilajin taitavat.

        Heh, sinulla on siis Mersu ja kalikka kalahti. Hehheh. Kun sarkasmi osuu joihinkin vetävät nämä herneet nenäön ja naamataulu kääntyy norsunvituksi. Opettele sinäkin liikennesäännöt ja vilkunkäyttö niin ei tarvitse hävetä mielikuvaa joka teistä vanhoilla takseilla ajavista netissä ja maailmalla liikkuu.


    • ninni9v

      Yleensäkin, ei kannata soveltaa liikennesääntöjä ja lakeja ihan mutu periaatteella kun ne yleensä on kokeneempien suunnittelemia ja hyväksi havaitsemia lakeja ja sääntöjä ja oppeja ja sun muita. Ajotaitoa ei ole se että kykenee ajamaan juuri ja juuri niin että pysyy tiellä, kyllä siihen kuuluu paljon muutakin, aina voisi oppia ajamaan paremmin eikä huonommin ja toiseksi liikenteessä voi olla esimerkkinä muille hyvillä ajotaivoilla eikä niillä huonoilla ajotavoilla.

      Kun tie on tyhjä joskus jossain niin ehkä nyt vähän voi soveltaa, turha sitä vilkkua on puissa raakkuville variksille näyttää, kunhan tietää mitä tekee ja te perkeleen monet liikenteessä liikkujat ette kyllä kovin hyvin tiedä mitä te teette.

      Koskaan ei ole oikeutta vahingoittaa muita ihmisiä tai aiheuttaa muille materiaalista vahinko tai aiheuttaa liikenteessä aiheetonta haittaa muille, vaarasta puhumattakaan. Sen mukaan voisi ajella ja kun taidot ja kokemusta karttuu hyvällä asenne ja tieto pohjalla niin varmaan sitten voi jossain joskus vähän soveltaakkin.
      Mutta se kun arkinen liikenne on näitte vähän liiankin monien soveltamista päin persettä.

    • Diktatuuria

      Minun käännökset eivät kuulu kenellekkään , joten en niistä kerrokkaan . Vaikka kuinka uteliaita olette

      • onnittelut-siitä

        Kommenttisi kiteyttää sairauden joka vallitsee suomen liikenteessä.


    • MasaKyllönen

      Joka autossa toimii suuntamerkki jos vain kuskilla on kajuutta kunnossa. Suurimmalla osalla näin ei ole, siksi se vilkun käyttökin on mitä milloinkin sattuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3037
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1913
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe