Poikani on pian 4-vuotias. Hän pissaa usein, kastelee päivisin ja öisin. Saattaa yöllä pissata 2-3 kertaa. Pph joutui ottamaan hänelle vaipan käyttöön päiväunille, kun peti kastui joka päivä. Toisinaan poika valittelee kovaa janoa ja juo runsaasti, mutta tämä ei ole jokapäiväistä. Pissa on syksyllä tutkittu, eikä mitään löytynyt. Poika myös hikoilee paljon, etenkin päästä. Tästä olen joskus puhunut lastenlääkärille, mutta on kuulema normaalia. Poika on normaalikokoinen, tosin kasvaa sisaruksiaan hitaammin.
En tiedä kenelle tästä puhuisin, diabeteksen oireet tulivat ekana mieleen. Mutta voisikohan tämä olla sitäkään, kun pissa vasta pari kk sitten oli ihan puhdas? Miten lapsen diabetes yleensä tutkitaan ja millaisia muita oireita esiintyy?
Lapsen diabeteksen oireet?
5
16933
Vastaukset
- SweetBoy
Oireet ovat ihan samoja kuin aikuisellakin, eli janoa, väsymystä ja lisääntynyttä virtsaamistarvetta. Kuvaamasi oireet sopivat kyllä diabetekseen, mutta voivat johtua muustakin.
Kannattanee poiketa terveyskeskukseen ja mittauttaa sokeri verestä virtsan asemesta. Tulos antanee melko luotettavan tiedon siitä, voiko kyseessä olla diabetes.
Diabetes voi puhjeta parissa kuukaudessakin. Itselläni muistan olleen oireita vain parin viikon ennen diabeteksen diagnosoimista, vaikka verensokeri oli diagnosoidessa jo yli 18. - kyllä
Oireet ovat tuonkaltaiset. Jos lääkäri kuitenkin on sitä mieltä, että syytä huoleen ei ole se voi hyvinkin olla niin.
Mielenrauhan saavuttamikseksi voit käydä apteekista ostamassa "Keto Diabur test 5000" (tai samanlaisia - apteekissa tietävät). Tule pieni aski, jossa on liuskoja, jolla voi mitata pissan "ketoaineet". Liuskan toinen pää upotetaan pissaan ja nostetaan ylös. Liuskan väri ei pitäisi muuttua juuri miksikään, jos pissassa ei ole ketoaineita eli verensokeri ei ole ylittänyt sallittuja arvoja. Jos liuska muuttuu aika selvästi mene lääkäriin heti (ei huomenna).
Sanottakoon tässä vielä että sokeritauti pitää ottaa vakavasti. Käy lääkärissä varmuuden vuoksi. Nettikommentit kuten omani voivat sisältää virheitä ja harhaanjohtavia yleistyksiä.
Diabetes mitataan yleensä verestä. verensokeriarvot pysyttelevät välillä 3-10. Yleisin arvo on 5.9. Sokeritautisella on yleensä yläpäässä tai reilusti yli. Ei-sokeritautisella: 3 - hirveä nälkä, jumpattu tyhjällä vatsalla, heikottaa
5-6 normaaliarvo
9 - 10 - Ankara kuume tms, syöty karkkia PALJON, tuntuu "sokerihumala" (ei kestä kauan)
Yli 10 ei tule koskaan (näin olen lukenut), jos ei ole diabetesta
Itselläni ei ole diabetestä - perheessä on. Koe mielessä sain itseltäni kerran 9 juotuani tölkin energiajuomaa ja karkkia. Arvo laski heti varttitunnissa takaisin 5.9:ään, vakioarvooni. Alhaisen arvon sain aamulla herättyäni ja käytyäni tyhjällä vatsalla lenkillä. Silmissä melkein sumeni.- Girl86
Mä sairastuin diabetekseen 5 vuotiaana..
Mun oireet oli just jatkuva väsymys..en vaan jaksanu tehdä mitään.
Join todella paljon.. parikin 0,5l mehulasia ei aina riittänyt..ja sit oli jatkuvasti hirveä wc hätä..
Äitini kertoi, että oli epäillyt mulla diabetesta, mutta lääkärit sanoi vaan että ei mitää hätää..tuskin on diabetes.
Laittoivat mut kuitenki sairaalaan tarkkailuun, missä selvis että mulla olikin nuoruusiän diabetes..
Oireet kyllä teidän tapauksessa sopii siihen.
- DI-potilas
Runsas virtsaaminen ja janon tunne ovat merkki sokeritaudista mutta myös hypotalaamisesta diabetes insipiduksesta eli antidiureettisen hormonin (adh) puutteesta. Saadaan mitattua verestä helposti kuten sokeriarvotkin. Hoidetaan Minirin-tableteilla.
Kasvunhitaus voisi viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan eli hypotyreoosiin (TSH-hormoni).
Tämäkin hoidettavissa helposti Thyroxin-tableteilla.
Itselläni on sekä di että hypotyreoosi.
Lisäksi hidas kehitys voisi johtua kasvuhormonin (GH) vajeesta.
Monia muitakin syitä voi toki olla mutta nämä nyt helppo tarkistaa ja voidaan välttyä vakavahkoiltakin seurauksilta.
Kannattaa varata aika jollekin toiselle lastentautien erikoislääkärille. - kannattais
Kannattais sanoo neuvolan ihmiselle jolla käytte, jos olis mahollista saada lähete labraan jossa otetaan pitkäaikais sokeri ja kun tuloksen saatte niin kysyä mitä tehdä vai eikö mitään, neuvolasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781