lihavuusleikkaus jonossa olevat ja leikatut

ähkymähky

Eilen käyty yksityispuolella hakemassa lähete Lks aan leikkausharkintaa varten. Haluaisin tietoa muiden samassa tilassa olevien kohtalosta. Minulla 169cm 103kg, bmi 36, kriteerit täyttyy sanoi lääkäri, suurimpana syynä polvien ja lonkan kivut ja alkaneet kulumat. Kauanko jonotelua pohjoisessa kestää ja löytyykö rovaniemiemellä leikattuja?

16

1944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamikka

      En suosittele sinulle leikkausta kun et paina tuon enempää. Haluatko koko loppuelämäsi syödä muutaman lusikallisen kerralla? No jos olet ihan varma asiastasi niin sitten ok. Serkkuni kävi lihavuusleikkauksen läpi ja se ei mitään herkkua ollut.MInä laihdutin iha itse -35 kiloa.

      • ähkymähky

        Kiitos kommentista, painoni on jojoillut 80 luvulta vaatekoosta 38 nykyiseen 48. Olen vain niin väsy tähän.. Ilmanmuuta jos saisin itseni skarpattua niin ettei repsahduksia tule ja hirtä päälle.. En leikkausta ees aattelis. Mikä sinun tapasi oli saada pudotus alkuun ja kauanko olet painossa pysynyt? Onnitelut sydämeni pohjasta, urakkaa ei tiedä muut kuin jotka sen on kokeneet @):-


      • Ensuosittele
        ähkymähky kirjoitti:

        Kiitos kommentista, painoni on jojoillut 80 luvulta vaatekoosta 38 nykyiseen 48. Olen vain niin väsy tähän.. Ilmanmuuta jos saisin itseni skarpattua niin ettei repsahduksia tule ja hirtä päälle.. En leikkausta ees aattelis. Mikä sinun tapasi oli saada pudotus alkuun ja kauanko olet painossa pysynyt? Onnitelut sydämeni pohjasta, urakkaa ei tiedä muut kuin jotka sen on kokeneet @):-

        Lopeta vehnän ja sokerin syönti, niin paino alkaa putoamaan aluksi kilon päivässä ja toki vauhti siitä pikkuhiljaa hiipuu.
        Kun 10 kiloa on lähtenyt, jaksat jo alkaa harrastaa liikuntaa, joka tehostaa painonpudotusta.
        Jos menet lihavuusleikkaukseen, joudut lopun ikääsi syömään hevosen annoksen vitamiinejä päivässä, että silti saa kaikkea hivenaineita ja vitamiineja ravinnostasi, mitä tarvitsisit.
        Laihduttaminen on helppoa. Ei tarvitse muuta kuin vahtia, mitä suuhunsa laittaa.


    • laihdutaitses

      Ei se leikkaus autuaaksi tee. Alalalla toimivana tiedän useita tapauksia jotka eivät ole pystyneet tekemään muutoksia ja pysyneet lihavina. Sitä paitsi lähete yksityiseltä ei takaa pääsyä leikkaukseen. Sairaalan omalla polilla lääkäri voi olla eri mieltä. Eikä leikkaus todellakaan riskitön ole, jopa kuolemantapauksia Suomessakin on. BMI si ei ole mitenkään erityisen suuri edes.
      Väsyttää varmaan. Mäkin ottaisin siivoojan, kokin, lasten hoitajan ja hierojan jos olis vara valita. Vaan eipä ole. Saiskos ne sossun piikkiin,jos sanoisin olevani väsynyt ja tapan itseni? Ihan vaan tukemaan mielenterveyttäni????
      Itse olen läskini laihduttanut. Ja kyllä siitä lähtien täytyy syödä kulutuksen mukaan ettei lihoa.

      • ähkymähky

        Alalla toimin minäkin, sinun kirjoitus oli kuin minun teinin suusta, kiukkua täynnä. Ehkä painoindeksi ei korkea ole mutta leikatut polvet, lonkka ja jalkaterissä olevat kulumat kertoo muuta :-( ja jojoilu on epäterveellisempää kuin ylipaino. toivottavasti tuolla sisulla painosi tulet alhaisena pitämään!


      • 11.5.15_leikattu

        En kylä usko, että olet terveydenhoitoalalla laihdutaittes. Pääsin eilen siraalasta ja siellä henkilökunta kyllä vaikutti ihan täysijärkiseltä ja asialliselta.
        Tsemppiä vaan sinulle ähkymähky. Itse olen tyytyväinen ratkaisuuni hakeutua leikkaukseen vaikka aikaa on kulunut vasta 4 vuorokautta. Harkitsin asiaa mlkein kolmen vuoden ajan käymällä infoissa ja tutustumalla aiheeseen mm. netissä. Terveystalon sivuilta kuten Lilen sivuiltakin löytyy hyvin aiheesta tietoa.


      • ähkymähky

        Kiitos, minullakin pitkä harkinta takana, ainainen painon takaisin palautuminen ja taas lääkärin asiasta huomauttaminen sai viimein annettua rohkeutta saada suu auki vastaanotolla, laihdutus kehoituksia on kyllä tullut ja huomautteluja että runsaan rasvapeiteenne vuoksi sisäelimet vaikeasti palpoitavat.. No nyt ootellaan seuraavaa askelmaa, vähän malttamattomana kylläkin mutta mieli keveänä! Olisi kiva kuulla miten toipuminen sinulla edistyy, kaikkea hyvää paranemiselle!


      • spodiupoe

        Suomessa kukaan ei ole kuollut lihavuusleikkaukseen. Näin minulle sanoi Oulun yliopistollisen sairaala gastrokirurgi!!


      • meiju50
        spodiupoe kirjoitti:

        Suomessa kukaan ei ole kuollut lihavuusleikkaukseen. Näin minulle sanoi Oulun yliopistollisen sairaala gastrokirurgi!!

        Onpas!


    • muhkumaija

      Heippa ähkymähky,

      minulla oli eilen ensikäynti sisätaudeilla, johon menin tk-lääkärin lähetteellä. Nyt menen lisätutkimuksiin ja pidän peukut pystyssä, ettei niistä löydy mitään vakavaa estettä leikkaukselle.

      Olen myös saanut tarpeekseni jojoilusta ja ylipainosta. Vielä olen terve suunnilleen, mutta sukurasitteet ja ikä alkavat jo painaa: on vain ajan kysymys, että olen todella sairas. Joten tämän leikkauksen tuomat muutokset olisivat enemmän kuin tarpeeseen. Katselin tuossa juuri Lile Ry:n sivuja ja tuumailin, jokohan liittyisi yhdistykseen, mutta ehkä odotan sen gastrokirurgin siunauksen leikkaukselle, jonka toivottavasti saan kesän-alkusyksyn aikana.

      • ähkymähky

        Minun yksiyiseni tarkoittaa työterveyslääkäriä, aattelen terveystalon yksityisenä.. Pakko korjata.. Lile ry uusi tuttavuus, selailempas kans sivuja. Olitko kauan jonossa kun sisätaudeille ajan sait? Minullakin puoltaa raskas sukurasite, itselläni on paljon sairauksia ja viimeisen vuoden aikana tutkittu runsaasti, pelottaa myös löytyykö niistä estä tälle leikkaukselle. Jos näin käy, häätyy pyytää tohtoria ompelemaan suuta pienemmälle, pilli reiän vois jättää.. :-))


    • Lile___

      Olikos niitä kaikkiaan kaksi kuoleman tapausta Suomessa? Kuinka monta kuolee ylipainon aiheuttamiin sairauksiin viikossa? Minut on leikattu, enkä kadu. Tunnen kyllä henkilöitä, joilla on ollut vaikeitakin komplikaatioita.

    • bariatric_surgery

      En osaa sanoa jonottelusta. Kävin itse yksityisesti Virossa leikkauksessa joulukuussa. Hyvin meni. Hoito oli huippuluokkaa ja toivuin nopeasti leikkauksesta. Painoindeksi oli samaa luokkaa kuin sinulla, mutta liitännäissairauksia oli. Nyt yli puoli vuotta myöhemmin BMI on 25,4 ja en toivo enää laihtuvani. En olisi koskaan uskonut pääseväni normaalipainoon, mutta niin vain kävi! Kirurgikaan ei luvannut näin hyvää tulosta. Laihtumisen vauhti on nyt onneksi hidastunut. On mahdollista, että paino vielä nousee vuosien myötä, joten painon kontrollista ei pidä luopua. Leikkaus ei siis välttämättä ole "lopullinen" ratkaisu paino-ongelmiin, mutta se helpottaa huomattavasti painonhallintaa.

      Joku kommentoi, että ei kannata mennä leikkaukseen, jos loppuelämän ajan ei voi syödä kuin pari ruokalusikallista. Niin ei ole, kohtalaisen normaalikokoisia annoksia voin jo syödä, mutta viiden ruokalajin illallinen on mahdottomuus ja on tyydyttävä vain yhteen voileipään entisen neljän asemasta. Leikkaus tehdään juuri siksi, että annoskoko pieninisi. Jos haluaa syödä entiseen malliin ja pysyä lihavana, ei tietenkään kannata mennä leikkaukseen.

      Ilmavaivat lisääntyivät, mutta ovat siedettäviä. Ennen leikkausta minulla oli jatkuvasti lievää ripulia, mutta se korjaantui leikkauksen jälkeen. Joillakin asia menee toisinpäin. Vitaameja on syötävä purkista, koska niiden imeytyminen tapahtuu pitkälti mahalaukussa, joka suurelta osin poistetaan käytöstä (ohitusleikkaus-tyyppisessä leikkauksessa). Vitaamien riittävä saanti on myös varmistettava verikokein aika ajoin (kerran vuodessa, kun leikkauksesta on kulunut aikaa).

      Olen hyvin tyytyväinen, että ennen vanhuutta (olen 60 v) tein tämän ratkaisun. Vanhuus saattaa olla terveempi.

    • Hjyvä

      Suosittelen leikkausta. Minulle se ainakin on sopinut. Facebookissa on suljettuja ryhmiä, joissa voi keskustella näiden itse-laihduttaja-sankareiden väheksyviä kommentteja.

    • Bullero

      En suosittele. Leikattu vuosi sitten ja paino pudonnut vaivaiset 15 kiloa. Ennen leikkausta pudotin 20 kiloa, opettelemalla syömään 2dl kerrallaan. Jäljellä edelleen reilut 40kiloa ylipainoa, jatkuva närästys, ilmavaivat jotka häiritsevät jopa sosiaalista elämää. Ummetus ja ripuli vuorotellen. Verensokeri putoaa ihan yhtäkkiä alas, vapina kohtauksia. Kokonais kalorimäärä vuorokaudessa isompi kuin ennen leikkausta, koska joudun syömään tiheämmin verensokerin laskun vuoksi. Kivut ennallaan, joten liikunta yhtä vähissä kuin ennenkin. Mieti pari kertaa oletko todella valmis. Meistä joilla paino ei olekkaan pudonnut odotetusti ei puhuta, koska meitä ei tilastoida, vain onnistuneet tilastoidaan ;-) Ja toki leikkaus komplikaatiot. Toki toisilla toimii, mutta ei kaikilla.
      Jokaiselle leikkausta miettivälle suosittelen kokeilemaan mitä tarkoittaa 2dl kerrallaan parin tunnin välein. Ja siihen 2dl on mahduttava sitten proteiinit, hyvät hiilarit, kuidut, rasvat ja nesteet. Esim jos juot aamukahvin 2dl, et syö vasta kuin puolentunnin-tunnin päästä. Kokeilu ei maksa mitään.

      • fattestfat

        Hei :)
        Hienoa, että kirjoitit kokemuksestasi. Ihan liian vähän huonoista kokemuksista, takaisinlihomisista yms puhutaan. Minä olen menossa joulukuussa leikkaukseen, mulle tehdään sleeve. Mikä sun leikkaustapa oli?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe