Selkärankareuma/spondylartropatia ja ruokavalio

Oona1

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksianne ruokavaliosta ja sen vaikutuksesta selkärankareumaan. Aihetta on sivuutettu muissa keskusteluissa, mutta niissä tuntuu menevän sekaisin nivelreuma ja selkäreuma. Käsittääkseni sairauksissa on vähän eri vaikutusmekanismit, esim. nivelreumassa virtsahapon vaikutus.

Olen 22 vuotias nainen. Tänä keväänä minulla todettiin monen vuoden satunnaisen säännöllisen kipuilun jälkeen tulehdus si-nivelissä. Muutoksia näkyi magneettikuvissa, muttei röntgenissä, joten diagnoosi oli spondylartropatia. Lääkäri ehdotti salazopyrinia, mutten vielä halunnut aloittaa lääkitystä, joten ibumaxilla on yritetty pärjätä. Tila tuntuu kuitenkin pahenevan, ja tällä hetkellä jalassa on kantakalvontulehdus, tod.näk. reuman aiheuttama.

Toiveikkaana olen etsinyt ja löytänytkin paljon tietoa, minkälaista ruokaa pitäisi syödä, mutta toistaiseksi ei tunnu vaikutusta olevan. Tällaisen taulukon mukaan olen syönyt (pari pientä repsahdusta):

http://www.kickas.org/asfood.shtml

Eli tärkkelyksetön ruokavalio. Nivelreumaan siis iso ero esimerkiksi lihan merkityksessä.

Oletteko huomanneet kahvin vaikuttavan tulehdukseen? Tärkkelyksien jättäminen ei ole vaikeaa, motivaatio on kova, mutta hitto jos pitää kahvi jättää! :'(
Olutkin maistuisi välillä, mutta sehän sisältää maltaita, joten taitaa jäädä.

Puolen vuoden päästä tapaaminen reumalääkärin kanssa, ja toivottavasti magneettikuvaukset. Jos tilanne ei helpota, aloitan reumalääkityksen.

12

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKipujaNyt

      Moi.

      Arvelen, ettei sillä reumalla ole niin väliä. Itse kärsin kanssa ennen kaikkea tuon selän kanssa, mutta myös nivelien.

      Kysyit siitä kahvista, kyllä tuntuu itselläkin vaikuttavan. Mutta sellainen 2-3 kuppia päivässä ei kuitenkaan vielä... Ehkä sellainen puolen litran päivälorotus alkaa jo tuntumaan. En ole tosin varma kumpi siinä pahempi on, kahvi vai maito... Käytän aika paljon maitoa kahvissa.

      Oluita saa myös gluteenittomana. Mm. Light Beer(sininen tölkki). Alkosta voinee kysellä lisää. maissiolut on hyvää, harmi ettei Koffi enää pane sitä.

      Nuo tärkkelykset oli omalla kohdalla myös se merkittävä löytö. Olen ajan kans totutellut kauraan ja se on tuottanut tulosta: tuntuu että sen hyvät rasvat ovat iso tulehdusta poistava tekijä. Tummaa riisiä käytän myös ja musta riisi on hankintalistalla.

      Mitään kovin erikoisia juttuja en ole alkanut syömään kuitenkaan... Salaatteja valmistelen tosin enempi kaaleista(lehtikaali on hyvä, samoin valkokaali) porkkanoista, pavuista ja rucolasta. Tomaatteja ja salaatteja olen vähentänyt, maksavat turhan paljon nyt kun ruoka tulee hieman kalliimmaksi muutenkin.

      Gluteeniton on varmaankin se avainsana. Maidottomuus... En ole ihan varma, mutta siinä kohtuukäyttö lienee paikallaan. Kandee myös tosiaan niitä tärkkelyksiä seurata vaikuttavatko. Ja se kahvi... Pahimpia ovat myös ne valkoiset sokerit. Ja ne hyvät rasvat, etenkin kasveista saatavat(kaura, pähkinät ja siemenet) ovat olleet kyllä aika lääkitseviä juttuja.

      • Oona1

        Kuinka paljon syöt lihaa?


      • VähänKipujaEnää

        Moi.

        Sellaiset 300-400g kalaa päivässä, ehkä enemmänkin n. 3-4kertaa viikossa, sitten kanaa sama määrä n. 2-3 kertaa viikossa ja muutoin kasviksia tai kananmunaa 1-2 kertaa viikossa, max 2kpl omega kananmunia päivän aikana. Punaista lihaa ei oikein tee mieli...


    • Diabb

      Täysin saman diagnoosin saaneena, minulla si-nivelet kuluneet röntgen kuvista pois ihan. Painin sika pitkään mitä syödä ja mitä ei ja eri ruokavalio juttuja, sitten kylmän viileesti kokeilin mikä minulle sopii ja mikä ei, karsin maidot,gluteenit,punaiset lihat kerralla pois. Maito ihan ok, mutta huomasin vaikutuksen liman eritykseen ja tukkoisuuteen mutta kipuihin ei vaikutusta, viljat ja gluteeni turvotti ja väsytti mutta punainen liha ja eritoten possu teki kivut ja painavan olon. Sen lisäksi koiso ja palkokasvit oli minulla sellainen myös, tomaatti ja paprika eritoten saa kivut.
      Ja ehdottomasti itse tehtyä ruokaa ei eineksiä!!! itse tehdyssä ei ole ylimääräisiä, vaikken syö gluteenia tai viljoja syön hiilihydraatit bataatin ja muun mukana.
      Lisäksi kannattaa aloittaa salazopyrin, itse en sen käytössä isoa eroa huomaa mutta tulehdusarvot pysyy matalana ja aisoissa ja väsymykseni on hävinnyt kokonaan.

    • Oona1

      Moi!

      Kiitoksia vastauksista!

      Diabb, miten se vaikuttaa, että nivelet ovat kuluneet niin, että se näkyy röntgenissä, onko siinä kuitenkin pintaa ja nivelnestettä jäljellä, vai osuuko luut, ja miten se vaikuttaa kipuihin?

      Punaista lihaa (en possua) oon kyllä mättänyt nyt normaalia enemmänkin, pitänee vähentää...

      Oon nyt reilun kuukauden ollut syömättä runsaasti tärkkelystä sisältäviä ruokia, ja vähentänyt maitoa, mutta ei erityistä muutosta. Kivut aaltoilee, joinain päivinä lähes normaali olo, ja joinain päivinä jomottaa paljon. Lisäksi selässä on ollut jäykkyyttä, mutta luulen, että mun fyysisesti rankka työ on aiheuttanut jumiutumista.

      Ja lääkkeestä vielä... Mun on ollut vaikea hyväksyä itselleni krooninen sairaus, sen takia salazopyrinin aloittaminen tuntuu pahalta ja että myönnän olevani sairas. Mutta toisaalta se, että päästäisi tulehduksen vapaana tekemään tuhojaan, ei hyvä.

      Tulehdusarvot mulla ei ole tainneet yhdessäkään verikokeessa olla koholla, hämmentävää, en tajunnut kysyä lääkäriltä asiasta.

    • Diabbb

      Aloita ehdottomasti se lääkitys, se laskee tulehduksia huomattavasti ja vaikuttaa oloosi vaikka itse kipuja silti tulisi, itselläni hävisi aamujäykkyys ja muu mutta vaihdoin myös ruokavalion. Minulla on ajoittain myös kipuja väärästä ruuasta luultavimmin mutta panadolilla tai motifene dual mitä käytän tarvittaessa. En aio ikinä harkita edes voimakkaita lääkityksiä!
      Vaihdoin myös sänkyni kovempaan, ja saan nukuttua nykyisin yöt eikä aamulla tarvitse selkävääränä kävellä. Siitä oli todella iso apu!!
      Minullakaan ei muuten tulehdusarvot ollut koholla tainnut missään vaiheessa, ainakaan huomattavasti, mutta joihinkin arvoihin salasopyrin vaikutti tai jotenkin. Ja se väsymys on hävinnyt eli hillitsee kai tulehduksia aika hyvin.
      Elä välttele tärkkelyksiä sen enenpää, lopeta gluteeniviljat kokonaan, itse otan riisikakkua tai omatekoisia rieskoja suhteella kauraa 1,5dl ja yksi purkki kermaviiliä. Punainen liha pannaan ainakin aluksi, kokeile sitten huomaatko eroa.
      Toisessa ketjussa olen Diaxxxx merkillä mutta tähän ei hyväksynyt sitä. Ja teksti voi olla sekavaa kun töistä aina kirjoittelen samalla kun muuta häärään.
      Minulla on vasta lokakuussa 2013 todettu tämä ja kun ehdottivat voimakkaita lääkkeitä niin aloin tutkia yötä myöten nettiä ja kokeilemaan itselle sopivia ratkaisuja. Ja on kannattanut!
      Jos kipuilet nyt, niin mieti mitä olet syönyt ja niin kuin itsellä se tomaatti oli todella paha vaikka vähiten olisin sitä odottanut.
      Syö myös vaikka buranaa tai muuta joka poistaa tulehdusta, parempi sekin kuin antaa tulehduksen jyllätä.

    • Diabb

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      googleta myös maidosta löytyy samnalainen, itse käytän vähän maitoa kun kipuihin ei vaikuta.
      paleo ruokavalio on myös ehdottomasti paras omasta mielestäni, kunhan punaisen lihan karsit pois, minulle se luomu nauta käy kyllä todella hyvin. ja hirvi muistaakseni kuns yö luonnonmukaisesti.
      Nykyisin kun ongelma on juuri se että tuotannossa lehmille ja sioille syötetään soijarehua ja se on yleisin kipujen aiheuttaja, luomussa taas syötetään oikeaa rehua ja ravintoja joka eläimille kuuluisikin ja sen huomaa kyllä.
      Olikohan helsinkipaleo sivu josta löytyy myös tarinoita ihmisistä jotka parantaneet itsensä paleolla.

      Hyvä merkki vielä itsestä kun olin alussa kireällä dietillä ja sitten oli mummon synttärit jossa söin piirakkaa 2 ja lohikeittoa, kuulostaa terveelliselle MUTTA seuraavana aamuna olin turvonnut nivelistä ja pöhöttynyt ja liikkuminen oli tuskaa! Eli gluteeni ja maito piirakassa, ja peruna keitossa.
      Ja tuota ajan takaa siinä että liian tiukkaa kuria ei kannata pitää koska sitten kun syö vaikka jotain niin se tulehduttaa heti, itse syön karkkeja suht usein käyn hesessä, saatan vähän kipuilla mutta ei että lääkettä tarviaisi.
      Muista elää ja nauttia myös mutta karsi ne mitkä pahimmat oireet tekee jotta arki olisi helppoa.

    • Neuvoja1
    • Antsku2

      Oletteko huomanneet miten nopeasti tuloksia ruokavalion aloittamisen jälkeen? Itselläni ei ainakaan mitään radikaalia muutosta ole tapahtunut, olen nyt ollut n. 2 kk tällä rv:lla (gluteeniton, ei punaista lihaa, sokeria ja maitoa käytän vähän).

      • Oona1

        No itse en mitään radikaalia muutosta ole huomannut. Kantakalvontulehdus on loppunut, se on tosi hyvä juttu! Si-nivelien kipu on aaltoillut ennenkin, joten ruokavalion vaikutusta on vaikea arvioida.

        Oon nyt ollut käytännössä vhh-ruokavaliolla, täysin ilman viljoja, perunaa ja maitotuotteista vain juustoja. Lisäksi ilman palko- ja koisokasveja, joiden vaikutuksista esim. Antti Heikkilä on kirjoittanut. Muistaakseni olen jostain Heikkilän jutuista lukenut, että suoliston bakteerikannalla kestää jopa puoli vuotta 'uusiutua' viljojen lopettamisen jälkeen, joten tässä vielä vähän ootellaan :D

        Vedättekö lisäravinteita? Mulla on nyt aikamoinen arsenaali kaikkea, mistä olen lukenut olevan hyötyä tulehdustilojen helpottamiseen. Eli mg, sinkki, seleeni, d-vitamiini, probiootit ja viel kunnon huikka hamppuöljyä omega-3:sen lähteeksi.


      • Oona1

        Ja ainiin, mä syön punaista lihaa, luomunautaa


    • Diabb

      Minulla tulokset näkyi aika heti, mutta olinkin elänyt roskaruualla hese linjalla suurimmaksi osaksi, joten eron huomasi.
      Mutta alussa kannattaa jos jättää maitotuotteet esim niin jättää kaikki ja lisätä vähitellen esim.
      Itselle ei viljoista käy mikään, kaura turvottaa mahan hetkessä eli vaikkei kipua tee niin ei sovi, jonka vuoksi en syö kun hallaa tekee suolistolle.
      Kannattaa tutkailla sitä ruokavaliota ja kokeilla eri asioita ja jos kipuja edelleen on niin jättää se nauta ja käyttää vaaleaa lihaa ja kokeilla onko eroa olossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. 20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe