Viron valtio laajentaa vastuutaan sielunhoidossa

liberaali.valtio

"Papit työskentelevät valtion palkkaamina Viron armeijassa, vankiloissa ja poliisissa. Tällä hetkellä neuvotellaan valtion ylläpitämästä sairaalasielunhoidosta. Tämä on mahdollistunut Viron Kirkkojen Neuvoston yhteisen voimainponnistuksen ansiosta."

Näin Viron arkkipiispa puheessaan Suomessa kirkon sivujen mukaan. Talouspolitiikaltaan ultraliberaali Viron valtio tajuaa, mistä sen kuuluu kantaa vastuuta. Kun Suomi on nyt menossa talouspolitiikassa samaan suuntaan ja ehkä meilläkin nähdään pian neuvotteluita sairaalasielunhoidon siirtämisestä valtion kustannettavaksi.

Kehitys kehittyy neuvostomenneisyyteensä jähmettyneiden vaparien katkerasta raivoamisesta huolimatta.

10

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuudesPykälä

      Kirkot lobbaavat valtiota, vaikka suurin osa kansasta on ei-uskonnollisia tai uskonnottomia. Suomessakin kirkon erityisasema palvelee uskonnollisa vähemmistöä, enemmistön kusannuksella.

      • Rahahanat.kiinni

        Vaparit lobbaavat 1576 jäsenensä puolesta itselleen erityisetuja.


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Vaparit lobbaavat 1576 jäsenensä puolesta itselleen erityisetuja.

        Tulisiko mielestäsi Suomessa valtion maksaa a) vankilapappien, b) sotilaspappien ja c) sairaalapappien palkat? Tilanne nyt on siis kyllä, kyllä, ei. Mikä sen pitäisi olla?


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tulisiko mielestäsi Suomessa valtion maksaa a) vankilapappien, b) sotilaspappien ja c) sairaalapappien palkat? Tilanne nyt on siis kyllä, kyllä, ei. Mikä sen pitäisi olla?

        Minulla ei ole tähän mitään tiukkaa kantaa, mutta ajatellen talousliberaalin Viron päätöksiä tuumin, että maksamiselle täytyy olla erittäin hyvät perusteet. Osaatko kertoa niistä lähemmin?

        Sen sijaan tiedän erittäin hyvin, että valtion apu vapareille menee jonninjoutavaan tuhlaukseen.


    • Thorleif

      Här ser vi Estland som ett förebild för oss i Finland.

      • Vai esikuvana pitäisi Viroa tässä asiassa pitää.
        Hyviä uutisia, Suomessahan valtion maksaa jo/vielä sotilaspappien palkat samoin kuin vankilapappienkin. Tilanne on sama kuin Virossa. Virossa valtio ei maksa sairaalapappien palkkoja ainakaan vielä. Ei maksa Suomessakaan valtio eikä kunnat. Näiltä osin olemme siis tällähetkellä tämän esikuvan tasolla, hurraa.

        Loogista olisikin, jos siis Viroa pidetään esikuvana ja tavoitetilana, seuraavaksi hoitaa Suomessakin tavoitetasolle valtoin ja kirkon välinen lainsäädännöllinen suhde, jäsenmaksujen perintätapa (vinkki: ei ole valtionverotuksen mukana tuolla esikuvassa) yms seikat kun tämä valtion- ja kunnallisten laitosten sielunhoito on jo siellä mallitasolla.


      • juuripa.niin
        jimmyogg kirjoitti:

        Vai esikuvana pitäisi Viroa tässä asiassa pitää.
        Hyviä uutisia, Suomessahan valtion maksaa jo/vielä sotilaspappien palkat samoin kuin vankilapappienkin. Tilanne on sama kuin Virossa. Virossa valtio ei maksa sairaalapappien palkkoja ainakaan vielä. Ei maksa Suomessakaan valtio eikä kunnat. Näiltä osin olemme siis tällähetkellä tämän esikuvan tasolla, hurraa.

        Loogista olisikin, jos siis Viroa pidetään esikuvana ja tavoitetilana, seuraavaksi hoitaa Suomessakin tavoitetasolle valtoin ja kirkon välinen lainsäädännöllinen suhde, jäsenmaksujen perintätapa (vinkki: ei ole valtionverotuksen mukana tuolla esikuvassa) yms seikat kun tämä valtion- ja kunnallisten laitosten sielunhoito on jo siellä mallitasolla.

        Niin, "tässä asiassa" - ottaen huomioon myös poliisipapit. Verotuksesta yms. ei ollut puhetta, mutta koska olet myöötämielinen "tässä asiassa", kannattanet valtion palkkaamia poliisipappeja (sotilas- ja vankilapappien lisäksi).


      • juuripa.niin kirjoitti:

        Niin, "tässä asiassa" - ottaen huomioon myös poliisipapit. Verotuksesta yms. ei ollut puhetta, mutta koska olet myöötämielinen "tässä asiassa", kannattanet valtion palkkaamia poliisipappeja (sotilas- ja vankilapappien lisäksi).

        Ah, esimerkki kelpaakin siis vain valikoiduissa kohdissa.
        En kannata poliisipappien valtion palkkalistoille ottamista, enkä kannata sen enempää sitäkään että valtio maksaa muutenkaan yhden uskontokunnan pappien palkkoja valtion laitoksien palkkalistoilta. Tarvittavat tilat vaikkapa vankiloissa ja varuskunnissa valtio voisi tasapuolisesti tarjota kaikille uskontokunnille, mutta uskontokunnat voisivat hoitaa omien työntekijöidensä palkat.

        Perustelematta on edelleen jäänyt, miksi valtion tai kuntien tulisi maksaa yhden uskontokunnan edustajan läsnäolo laitoksissaan. Mikä tuosta Viron mallista tekee paremman pappien palkkojen osalta kuin sen että kirkko maksaisi itse pappinsa, ja miksi taas Viron malli kirkollisverossa yms ei olekaan parempi yhteiskunnan kannalta?


      • juuripa.niin
        jimmyogg kirjoitti:

        Ah, esimerkki kelpaakin siis vain valikoiduissa kohdissa.
        En kannata poliisipappien valtion palkkalistoille ottamista, enkä kannata sen enempää sitäkään että valtio maksaa muutenkaan yhden uskontokunnan pappien palkkoja valtion laitoksien palkkalistoilta. Tarvittavat tilat vaikkapa vankiloissa ja varuskunnissa valtio voisi tasapuolisesti tarjota kaikille uskontokunnille, mutta uskontokunnat voisivat hoitaa omien työntekijöidensä palkat.

        Perustelematta on edelleen jäänyt, miksi valtion tai kuntien tulisi maksaa yhden uskontokunnan edustajan läsnäolo laitoksissaan. Mikä tuosta Viron mallista tekee paremman pappien palkkojen osalta kuin sen että kirkko maksaisi itse pappinsa, ja miksi taas Viron malli kirkollisverossa yms ei olekaan parempi yhteiskunnan kannalta?

        Tai toisin päin. Miksi Viron malli pappien palkkauksessa on väärin, mutta kirkollisveroasiassa ei? "Ah, esimerkki kelpaakin siis vain valikoiduissa kohdissa."


      • juuripa.niin kirjoitti:

        Tai toisin päin. Miksi Viron malli pappien palkkauksessa on väärin, mutta kirkollisveroasiassa ei? "Ah, esimerkki kelpaakin siis vain valikoiduissa kohdissa."

        Koska valtion ei tulisi maksaa yhdenkään uskontokunnan pappien palkkoja osana omaa toimintaansa, koska valtio ei tällöin suhtaudu kaikkiin uskontokuntiin tasaveroisesti vaan suosii yhtä ottamalla tämän osaksi omaa toimintaansa. Ollakseen tasapuolinen kaikkia kansalaisia ja katsomuksia kohtaan, valtio ei voi suosia toiminnassaan mitään uskontokuntaa - se voi sen sijaan taata kaikille tasaveroiset toimintaedellytykset, esimerkiksi tarjoamalla tunnustuksettomat yhteiset tilat tms mikäli tällaisia tarvitaan esimerkiksi vankiloissa.

        Sama verotuksessa, ei ole tasapuolista valtiolta ylläpitää verojärjestelmissaä parin uskontokunnan jäsenrekisteriä veronkeruuta varten näiden puolesta. Miksi valtion ylipäätään tulisi tietää mihin uskontokuntaan kukaan kuuluu, ja paljonko näille maksaa tuloistaan jäsenmaksua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe