Hapkido

Ex-jujutsuka

Olisi tarkoitus aloittaa Hapkido ja entisenä ju jutsu-miehenä kaipaisin hieman kuvausta lajin treenaamisesta. Eli miten ja mitä treenataan? Seurojen sivuilla annetaan se kuva että järjestelmä kattaa kaikki kamppailun osa-alueet, enkä epäile tätä, mutta mihin osa-alueeseen treeni painottuu? Itsepuolustus? Potkut? Matto?

Olisin kiitollinen jos joku viitsisi hieman kertoa kokemuksistaan ja fiiliksistään lajin parista.

12

3831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Terve, Vantaalla treenaavana voin kommentoida ainoastaan oman seuran toimintaa ja harjoittelua. Pääsääntöisesti harjoittelu ja painotukset ovat tyylisuunta ja seura kohtaisia.

      Meillä pääpaino on itsepuolustuksella ja potkuilla. Painotus treeniajasta noin 40% molemmat ja muut jutut 20%. Mattopaini ei alkujaan kuulu Hapkidon valikoimaan vaan matossa on perinteisesti harjoiteltu IP-tekniikoita erilaisia hyökkäyksiä vastaan istuen ja maassa maaten. Nykyisellään ainakin Sin Moo Hapkido seuroissa riippuen ohjaajasta, mattotekniikoita ja mattopainia harjoitellaan, mutta kovinkaan suurta painoarvoa harjoittelussa sillä ei ole jos verrataan IP- tai potkutekniikoihin.

    • tumppu

      ...satsataan aika vahvasti nimenomaan itsepuolustukseen yksi useampaa vastaan -tyyppisillä harjoitteilla, muutoin tekniikat tulevat aika tasaisilla painotuksilla.

      Mattoa meillä veivataan silloin tällöin.

      Eräs entinen hokutoryä harrastanut tuumasi tyylilajimme olevan aika samanlainen eli suoraviivaista jne...

      -T

    • kohai

      .. varmaan vetäjästä, ja tyylisuunnasta - ihan niinkuin jujutsussakin. Sin Moossa, silloin ja siinä seurassa missä kävin, mattotekniikkaa tuli jonkin verran. Korealaisilla tuntuu olevan aika kivasti potkuntynkää, joten sitä(-kin) riitti. Itsepuolustus.. no. Varmaan kuten monessa muussakin lajissa, aloitetaan listaamalla jotain perusvastatekniikkaa (ranne-, käsivarsi-, vaateotteet, iskuja vastaan...).

      Mutta, kuten sanottua, riippuu taasen tyylistä ja seurasta. Kannattaa ehken kysyä sieltä paikallisesta, mitä sitten oletkin ajatellut (ilmeisesti sinulla oli jo jokin mielessä) ja täsmentää heidän opetusjärjestyksensä.

      Niin, ja perinteinen varoitus: en ole minkään sortin opettaja, en edes nettisensei. Sanottu on vain oma mielipide, ei edusta minkään järjestön, koulun tai tyylin virallista mielipidettä.

      Lykkyä uudelle lajille, jos päädyt HKD:n harjoitteluun.

      • jokke

        Helsingin suunnalla jos treenipaikkaa etsitte suosittelen HIPKOa siellä on pätevät vetäjät.


      • Heimo
        jokke kirjoitti:

        Helsingin suunnalla jos treenipaikkaa etsitte suosittelen HIPKOa siellä on pätevät vetäjät.

        Parhaat opettajat löytyvät Turun seurasta. Monipuoliset treenit. Paljon muutakin kuin vyötekniikkaa tai potkuja. Itsepuolustukseen kuuluu suurelta osalta myös mielen kehittäminen. Ainakin meidän seura järjestää meditaatioleirejä, joissa sitä voi harjoittaa.


      • tumppu
        Heimo kirjoitti:

        Parhaat opettajat löytyvät Turun seurasta. Monipuoliset treenit. Paljon muutakin kuin vyötekniikkaa tai potkuja. Itsepuolustukseen kuuluu suurelta osalta myös mielen kehittäminen. Ainakin meidän seura järjestää meditaatioleirejä, joissa sitä voi harjoittaa.

        ...voisitko vähän valaista? Millä perusteella juuri sinne Turkuun ovat parhaat opettajat pesiytyneet?

        Varmaan lienevät kaikkien tyylisuuntien parhaita.

        Tuolla mielen kehittämisellä ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen itsepuolustuksen kanssa.

        -T


      • Heimo
        tumppu kirjoitti:

        ...voisitko vähän valaista? Millä perusteella juuri sinne Turkuun ovat parhaat opettajat pesiytyneet?

        Varmaan lienevät kaikkien tyylisuuntien parhaita.

        Tuolla mielen kehittämisellä ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen itsepuolustuksen kanssa.

        -T

        No se on vain sinun mielipiteesi, millä taas ei ole mitään tekemistä asian oikeellisuuden kanssa. Kun henkinen minä on kunnossa, fyysinen minä kehittyy paremmin.
        Ja turkulaiset opettajat vain ovat parhaita. Se on myös lajin pohjoismaihin tuoneen Vainionpään mielipide.


      • tumppu
        Heimo kirjoitti:

        No se on vain sinun mielipiteesi, millä taas ei ole mitään tekemistä asian oikeellisuuden kanssa. Kun henkinen minä on kunnossa, fyysinen minä kehittyy paremmin.
        Ja turkulaiset opettajat vain ovat parhaita. Se on myös lajin pohjoismaihin tuoneen Vainionpään mielipide.

        ...minä. Totta kai harrastajalla täytyy olla lanttu kunnossa, mutta nämä henkisyysasiat eivät palvele itsepuolustusta.

        Tämä alkaa jo menemään kii-leijunta-, tuuman tyrmäysisku-, ja hermopistetyrmäyslinjalle. Jos vakaasti olet sitä mieltä, että meditaatiosta on oikeasti jotain hyötyä, niin pystynet perustelemaan asiasi tarkemmin kuin 'henkinen minä, fyysinen minä' -jutuilla.

        Kaikki kunnia Rami Vainionpäälle, mutta mistä sinä tiedät sen olevan hänen mielipiteensä? Ja vaikka tietäisitkin, se silti on vain mielipide.

        -T


      • Filipino
        tumppu kirjoitti:

        ...minä. Totta kai harrastajalla täytyy olla lanttu kunnossa, mutta nämä henkisyysasiat eivät palvele itsepuolustusta.

        Tämä alkaa jo menemään kii-leijunta-, tuuman tyrmäysisku-, ja hermopistetyrmäyslinjalle. Jos vakaasti olet sitä mieltä, että meditaatiosta on oikeasti jotain hyötyä, niin pystynet perustelemaan asiasi tarkemmin kuin 'henkinen minä, fyysinen minä' -jutuilla.

        Kaikki kunnia Rami Vainionpäälle, mutta mistä sinä tiedät sen olevan hänen mielipiteensä? Ja vaikka tietäisitkin, se silti on vain mielipide.

        -T

        Tuo meditaatio/ henkisyys on jännä juttu! Se nousee/ on noussut varsinkin sisäisten lajien harrastajien kautta muihinkin tyyleihin. Näin mikäli vetäjä on touhuun perehtynyt. Itse toteutan tätä meditaatiojuttua seuraavasti;

        1. Harjoitusten rakenteen täytyy olla järkevästi suunniteltu. Eli ohjaajan tulee olla HENKISELTÄ tasoltaan sellainen, että KYKENEE OPETTAMAAN muita järkevästi, nousjohteisesti, innostavasti, älykkäästi ja tuottamaan turvallisia harjoitteita

        2. Harjoitusten loppuosan tulee olla fyysisesti todella rankkoja, jonka jälkeen ON PAKKO HILJENTYÄ hetkeksi, jottei "vaihde jää päälle"

        3. Ennen otteluharjoitusta (= kuten matsitilanteessa) lyhyt ajatusten kokoaminen ja NOLLAUS (vrt zanshin)

        4. Harjoituksissa - esim mattopaini (missä voidaan harjoitella sata lasissa kohtuullisen turvallisesti) - YLIVOIMATILANTEESSA itsensä rauhoitaminen ja pyrkimys löytää edes pieni oman yrittämisen mahdollistava OLJENKORSI ilman, että joutuu luovuttamaan

        5. Alitajunnan - joka meitä vaistotilanteessa ohjaa - harjoituttaminen mentaalisti erilaisiin tilanteisiin (HENKINEN VARJONYRKKEILY)

        6. ALAVATSAN (seika-tanden) käytön korostaminen hallittaessa vastustajaa matossa

        7. Kamppailutilanteessa TASAISEEN HENGITTÄMISEEN pyrkiminen

        8. Harjoituksen lopussa pitkillä venytksillä (1-3 min/liike) ja hengityksellä ajatusten rauhoittamminen, jotta harjoittelija pääsee YHTEISKUNTAKELPOISENA salilta pois


      • Mie vaan
        tumppu kirjoitti:

        ...minä. Totta kai harrastajalla täytyy olla lanttu kunnossa, mutta nämä henkisyysasiat eivät palvele itsepuolustusta.

        Tämä alkaa jo menemään kii-leijunta-, tuuman tyrmäysisku-, ja hermopistetyrmäyslinjalle. Jos vakaasti olet sitä mieltä, että meditaatiosta on oikeasti jotain hyötyä, niin pystynet perustelemaan asiasi tarkemmin kuin 'henkinen minä, fyysinen minä' -jutuilla.

        Kaikki kunnia Rami Vainionpäälle, mutta mistä sinä tiedät sen olevan hänen mielipiteensä? Ja vaikka tietäisitkin, se silti on vain mielipide.

        -T

        No, meriitithän eivät varsinaisesti kerro jonkun opettajan pätevyydestä, mutta mainittakoon, että molemmat Turun mustat vyöt ovat moninkertaisia Suomen mestareita, ja toinen heistä on yltänyt MM-hopeaan...


      • jepjep...
        Heimo kirjoitti:

        Parhaat opettajat löytyvät Turun seurasta. Monipuoliset treenit. Paljon muutakin kuin vyötekniikkaa tai potkuja. Itsepuolustukseen kuuluu suurelta osalta myös mielen kehittäminen. Ainakin meidän seura järjestää meditaatioleirejä, joissa sitä voi harjoittaa.

        turku on per(uttu)


      • Blowfish
        Heimo kirjoitti:

        Parhaat opettajat löytyvät Turun seurasta. Monipuoliset treenit. Paljon muutakin kuin vyötekniikkaa tai potkuja. Itsepuolustukseen kuuluu suurelta osalta myös mielen kehittäminen. Ainakin meidän seura järjestää meditaatioleirejä, joissa sitä voi harjoittaa.

        En ole hapkidoa muualla kuin turussa harrastanut, joten en VÄITÄ että turussa olisi parhaat vetäjät, sillä muiden seurojen treeneissä ei ole tullut oltua. Silti, tuskin kovin useat ihmiset voivat vetää treenejä niin kuin turun seuran vetäjät vetävät. Joten kiitos kärsivällisyydestä ja hyvistä treeneistä.

        ------------ Harrastukseni ovat kipukynnystä nostattavia, tuskallisia ja väkivaltaisia, siis moni puolisia----------


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe