onko meripelastusseura laittomuuksien tiellä

lakilukija

Jokainen ammatikseen merellä toimiva tietää, että veneellä/aluksella ei saa tehdä mitään vastikkeellista toimintaa, ellei alus ole ammattiliikenteeseen katsastettu ja miehitystodistuksella varustettu.
Miehitystodistus määrää miehistön minimi koon ja minimi pätevyydet.
Ammattiliikenteen aluksen pätevyydeksi ei koskaan riitä mikään huvivenepuolen pätevyys, vaan oikea pätevyyskirja vaaditaan.

Käsittääkseni meripelastusseuran alukset ei ole ammattiliikenteessä, ja jos eivät tosiaankaan ole, ei heillä ole oikeutta ottaa minkäänlaista maksua palveluistaan, esim. Hinauksesta. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka ottaisivat vähemmän kuin kulut ovat, se on silti laitonta.
Trossi palvelu on jäsenmaksun kaltainen, mutta sisältää hinausavun, joten se on vähän harmaalla alueella, mutta erikseen laskuttaminen jostain työstä, jossa vene on mukana, on laitonta.
Tällaisen laskun saatuasi olisi aina hyvä olla merenkuluntarkastajaan yhteydessä, sillä ellei heillä ole hyväveli järjestelmää, saavat he rangaistuksen katsastamattomalla aluksella toimimisesta.
Tai sitten voinet heittää laskulla vesilintua.

53

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiitollisinaAvusta

      Ota yhteyttä Meripelastusseuraan niin saat asiallise vstauksen murheillesi.

      Me muut maksamme kiitollisina jos tarvitsemme ja saamme apua.

    • Hyvä ystäväni on pitkään ollut akiivinen SMPS jäsen. Ainakin hän on sinä aikana kouluttautunut ammattilaivuriksi toimialuuena itämeri, lääkärintarkistuksessakin hänen pitää käydä muistaakseni vuosittain. Asiasta en koskaan ole tullut keskustelleeksi asiasta, mutta huomioiden se, että hänen päivätyönsä ei millään tavalla liity merenkulkuun, niin olettaisin kouluttautumisen liittyvän juuri meripelastusharrastukseen.

      Lisäksi pelastuspuolella on paljon asioita joista kunnat ja/tai valtio maksavat toimijoille joilla ei ole lainmukaista pätevyyttä, esimerkkinä vaikka palonhavaintilennot joista maksetaan lentokerhoille ja joissa lennon suorittavalla ohjaajalla ei kuitenkaan ole ansiolentolupakirjaa.

      Eli jos nyt vain rauhassa annetaan asioiden olla kuten ennenkin. SMPS tekee niin arvokasta työtä, että sitä ei kannata ehdoin tahdoin vaikeuttaa.

    • eipilkunviilausta

      Sinä aloittaja taidatkin olla varsinainen känkkäränkkä. Jos asut kerrostalossa mahdat olla myös naapuriesi olemisten kyttääjä.

    • aloittajataas

      Minä aloittaja en ole koskaan nähnyt meripelastusalusta siellä, missä on oikea merihätä ja myrskyävä meri. Kaikkia muita aluksia olen kyllä nähnyt auttamassa. Meripelastusseuran pääasialliset tehtävät taitaa olla tankkaamisen unohtaneiden idioottien rantaan hinaaminen turvallisesti saariston suojissa. Kyllä oikeitakin meripelastajia on, mutta niillä ei ole mitään tekemistä meripelastusseuran kanssa, ei ainakaan suomessa.

      Vastustan yleensäkin kaikkea lainvastaista toimintaa, jolla syödään pienyrittäjien leipää.

      • nzznnsn

        Eli vapaaehtoisen meripelastuksen sijaan pitäisi olla yksityisiä yrittäjiä, jotka rahaa vastaan hinaavat ja pelastavat veneitä? Millaisen järjestelmän ajattelit kasata niin että se olisi sesonkina päivystämässä merellä ja järvillä 24/7 ja toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa? Ajatusmallillasi poliisinkin resursseja voisi vähentää roimasti kun eivät ole paikalla koskaan kun rikkomuksia tapahtuu.


      • Pelastajajaja

        Ja sinä et ole koskaan ollut myrskyssä katsomassa merihätää. Ei siellä tuollaisia piimäpusseja norkoile.


      • mdldmd

        Vapaaehtoiset meripelastajat auttoivat viime vuonna noin kolmea tuhatta veneilijää ja todennäköiseltä kuolemalta pelastui n. 30 henkeä. Aloittajan mielestä heistä ei ole mitään hyötyä kun eivät ole hädän hetkellä paikalla? Hoh hoijaa. Ettei olisi aloittajalle käynyt niin että veneenpaska hajonnut, vapaaehtoiset meripelastajat hinanneet turvaan ja perässä tullut lasku nostanut vitutuksen päälle. HAH!!!!


      • kapulapula

        Miten usein aloittaja on ollut myrskyävällä merellä, missä apua tarvitaan, näkemässä ettei sitä tule? Epäilenpä, että tasan yhden kerran, kun on itse ollut pulassa.

        Kyllä on kaikki vapaaehtoistoiminta heti kiellettävä, ettei vain toimita ilman asianmukaisia (byrokraattien mielisana, muuten) lupia, välineitä ja proseduuteja.


    • Huuhuh

      Tähän mennessä vuoden tyhmin aloitus Suoli24 palstalla! Olet ansainnut palkinnon siitä, joku sopiva arvonimi voisi olla paikallaan.

    • tästäkökysymys

      Ahaa, onko aloittaja näitä saalista väijyviä "meripelastajia" jotka hinaajineen odottavat että joku merionnettomuus sattuisi ja kiiruhtavat tyrkyttämään hinausköyttä? Se että köysi on kiinni takaa jo jonkinlaisen pelastuspalkkion. Onhan noita esimerkkejä missä tankkeri menee maihin kun ei ole päästy pelastussopimukseen...

      • höpöhöpöä

        Kyllä SMPS pelastaa merihädästä ihan kuluitta ja kyllä ne veneenkin hinaavat rantaan. Sitten jos haluat kotirantaan tai merkkikorjaamolle, sitten puhutaan kulujen korvaamisesta tai ainakin trossijäsenyydestä ja sekin onnistuu ainoastaan jos kalustoa on vapaana.


      • aikaanentiseen

        En tunne tämän päivän käytäntöä, mutta 70 ja 80 luvulla autettiin ja hinattiin alus rantaan ja korvaus oli vapaaehtoinen ja sai maksaa haluamansan määrän markkoja. Toivoimme kuitenkin ainakin polttoainekulujen korvaamista, mutta sekään ei ollut pakollinen, eli laskua ei kenellekkään lähetetty.


    • taasaloittaja

      Ei ole kysymys mistään muusta, kuin siitä, että samat säännöt ja lait koskee kaikkia eli jos katsastavat paattinsa säännöllisesti ammattiliikenteeseen ja miehittävät ainoastaan ammattipätevyyden omaavilla ihmisillä, niin siitä vaan sitten.
      Pääasiassahan ne nimenomaan hinailee niitä jotka ei ole viitsinyt tankata, ja kuulemma ei ole harvinaista sekään, että hinaavat konerikkoista purjevenettä. Ei niitten takia 24/7 päivystystä tarvitse pitää. Kyllä pienyrittäjät mielellään hoitaa homman katsastetulla kalustolla laillisesti.

      • oooopp

        Luojan kiitos minulla ei ole kunniaa tuntea sinua, toivon.


      • ååååååååååå

        Jos voisin antaisin sinulle vuoden vesibyrokraattiidiootti tittelin.


    • HyväTiedostaa

      Niin akaun, kun kaikki menee hyvin, ei ole ongelmaa. Tuli kuitenkin mieleen harrastajien ylläpitämä lentokone, joka purtosi hyppääjät mukanaan. Ammattialisilla on eri säännöt kuin harrastajilla ja osa toimijoista kuuluu harmaalle alueelle, joissa voi nauttia eduista ilman vastuita.

      Toiminta kokonaisuutena tuottaa paljoen enemmän hyvää kuin mahdolliset riskit, mutta onhan hyvä tiedostaa, mistä on kyse.

      • Tiedostaaonhyvä

        Jaha, tälle porukalle ei riitä enää vain ilmailuaiheiset keskustelut. Pitää tulla propagoimaan myös täysin ilmailuun liittymättömille palstoille. Noh, kohta on nurin koko firma, niin ehkä tuo sitten laantuu. Sillä välin yhdistysväki mennä porskuttaa, siellä kun ainaisen kitinän ja muiden muroihin kusemisen sijasta pidetään välit yllä viranomaisiin, eikä esimerkiksi lennellä hyppääjiä päin vapaassa, kuten sillä yhdellä ainoalla "ammattilaisporukalla" on käynyt. Jokohan siitä muuten on tehty lain vaatima vaaratilanneilmoitus? Tuskin, vaikka oikein lehtiin pääsivät.


    • tarkalleenlainmukaista
      • ei.siltä.vaikuta

        3 §
        Lain soveltamisalaan kuuluvat alukset
        2) alukseen, jota käytetään sellaisessa vapaaehtoisessa meripelastustoiminnassa, joka ei ole kaupallista toimintaa.

        Eli kun meripelasusseuran aluksella hinataan konevian saanut huvivenen satamaan ja siitä peritään maksu, koskee kyseinen laki kyseistä mps:n venettä aivan kuten muitakin ammattialuksia, kysehän on silloin kaupallisesta toiminnasta.
        Kyse on siis laittomuudesta, ellei ko veneitä ole katsastettu ja miehitetty ammattialuksilta edelletyltä tavalla.


    • valivalivalittaja

      Itse lopetin jäsenyyteni, kun mainostivat että X vakuutusyhtiön asiakkaat saavat 10€ alennusta. Tämä on sinänsä ok ja normaalia, mutta kyseisessä tapauksessa en hyväksy, että pelastustoiminnassa suositaan jotakuta vaikka sitten maksun muodossa. Kaikilla pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet pelastuspalveluihin ja mielestäni sen tulisi tarkoittaa yhtenäistä hinnoittelua. Normi kusetus hinnoitteluhan olisi yli 40 jalkaiset veneet ilmaiseksi ja alle 5m 2 tahtikoneella olevat 700€/pelastus. Eli tiettyä ryhmää suositaan.

    • yrittämineneisiiskannata

      ironinen aihe, useastakin syystä. Ensinnäkin siksi, että nämä pelastajaseurat ovat kurssi suorite-juttuineen muutenkin niin täpinöissään kaikenkarvaisten virastoleiman hajuisten merenkulkututkintojen ja koulutusten tarpeesta.

      Toiseksi siksi, että ne joita merellä joudutaan auttamaan, ovat usein A. laskutaidottomia ihmisiä jotka eivät tiedä tai välitä päivämatkojensa etäisyyksistä, polttoainsäiliöidensä koosta, moottorinsa tuntikulutuksesta mitään ja / tai B. eivät "vaivaudu" pitämään mukanaan 12 kilon pientä apuperämoottoria poistaakseen ulkoisen avuntarpeen alunperinkään

      kolmanneksi, en voi olla olematta huvittunut lukiessani perusteluita joita täällä esitetään sen suhteen, että kyse on "hyvästä aikeesta viimekädessä".

      Kaikki universumin tarkastukset ja vaatimukset vain heillekin minunkin puolesta. Jos jostain kumman syystä saisin itse ajatuksen perustaa yrityksen palvelualalle saaristoon, vaikka sitten vuokratakseni kumiankkoja japanilaisille turisteille sähköperämoottorilla, niin koko pohjois-euroopan ulottuman EU / VTT/CE/ ELY/Veritas ja Merenkulkuhallitus-viranomaiset olisivat kaikkin lomakkeinensa tarkastusraportteinensa tarroinensa perässäni veronmaksajien maksamat puvut päällä vaatimassa kaikkea, mitä vain on tällä litosfäärillä yrittäjille keksitty ja yksikin planketti olisi edes paperiklipsu vinosti asetettu, toimenpidekiellot tulisivat voimaan vaikka keskellä yötä.

    • kertokaapa-juristit

      2 § Määritelmät
      14) aluksella veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen tarkoitettua kulkuvälinettä tai laitetta;

      Kertopaakas palstajuristit, mikä on tuon JA sanan oikea juridinen tulkinta ylläolevassa lainauksessa?

      a) laki koskee vain niitä aluksia, jotka ovat sekä veteen tukeutuvia että samaan aikaan myös ovat tarkoitettuja vesillä kulkemiseen.
      VAIKO
      b) laki koskee sekä niitä aluksia, jotka ovat sekä veteen tukeutuvia että niitä aluksia jotka ovat tarkoitettuja vesillä kulkemiseen.

      Tapauksessa a) laki ei koske ilmatyynyaluksia, tapauksessa b) laki koskee niitäkin.

      • pjhg3

        Ja tarkoittaa että molemmat asiat ovat yhtä aikaa voimassa. Juridinen tulkinta syntyy vain oikeuden päätöksen jälkeen.


      • kertokaapa-juristit
        pjhg3 kirjoitti:

        Ja tarkoittaa että molemmat asiat ovat yhtä aikaa voimassa. Juridinen tulkinta syntyy vain oikeuden päätöksen jälkeen.

        Eli a) vai b) ?
        Molemmissa vaihtoehdoissa oletetaan että molemmat asiat ovat yhtä aikaa voimassa, mutta lopputuloksessa on olennainen ero.


    • HinatunVeneenOmistaja

      Ruotsissa ainakin oli muutama päivä sitten veneeni hinaaminen satamaan oli ilmaista navakassa tuulessa moottorihäiriön vuoksi,tehtävän hoiti joku pelastusjärjestö, Kiitos heille siitä.

      Suomessa taas samanlainen tehtävä pari vuotta sitten maksoi n.100€?
      Meripelastusseuran pienellä kumiveneellä hinaten.

      • ei--oppiojaankaa

        Saako kysyä mistä nuo ongelmat johtuivat? Tämä aivan vaan oppimistarkoituksessa.


      • HinatunVeneenOmistaja
        ei--oppiojaankaa kirjoitti:

        Saako kysyä mistä nuo ongelmat johtuivat? Tämä aivan vaan oppimistarkoituksessa.

        Saat.


      • ei--oppinut

        Kiitos siitä.


    • hehehe

      Meripelastusaluksilla kaupallisissa tehtävissä miehistössä tulee olla ammattipätevyys tietyllä määrällä miehistöstä. Ja alukset ovat katsastettu kaupalliseen käyttöön. Kun toimin aktiivina niin alukset olivat muistaakseni kotimaanliikenteen matkustaja-aluksia katsastukseltaan. Hauskaa katseltavaa oli vessasta löytyvä "jätteiden kaataminen mereen kielletty" kyltti :). Katsastusvaruste. Jos meripelastusseuran sijaan merellä toimisi hinauspalvelu 24/7 niin hinta tuskin olisi 170e/tunti. Ehkä lähempänä 400e/tunti.

    • selvitellään

      Laitoin nyt kysymyksen meripelastusseuran sähköpostiin. Katsotaan millainen vastaus tulee. Käsittääkseni ainakin lounaissuomessa ei ainakaan kaikkia veneitä ole katsastettu, mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan. Se ei kuitenkaan tee laittomasta toiminnasta yhtään hyväksyttävämpää, että on laillista toimijaa halvempi.

    • oijhg5

      Meripelastusseura ei tee yhtään hinausta ilman kirjallista sopimusta, sopimus tehdään vaikka olet Trossin jäsen. Eli jos saat laskun ,niin olet tehnyt pelastussopimuksen.

    • LueLakiÄläHölötä

      Merilaki velvoittaa "antamaan kaikkea apua, mikä on mahdollista ja tarpeellista hädänalaisen pelastamiseksi."

      Meripelastusseura ei voi kieltäytyä auttamasta, jos sillä on soveltuva kalusto. Kukaan muukaan ei voi kieltäytyä ellei siitä aiheudu vaaraa. Kippari arvioi vaaran ja kokematon miehistö ja soveltumaton kalusto on hyvä peruste kohtuuttoman vaaran olemassa ololle.

      Meripelastus taas ei voi kieltäytyä, jos kalusto sopii ja henkilöstö osaa.

      KANSAINVÄLINEN MERIPELASTUSYLEISSOPIMUS määrittelee palkkion periaatteet. Sen pitää olla pelastamiseen kannustava. Meripelastus voisi tehdä sopimuksen esimerkiksi 10% veneen ja lastin arvosta eikä se olisi mitenkään kohtuutonta. Siihen verrattuna satku on aika pieni ja nimellinen korvaus.

      • IhmisetPelastetaan

        Kyllä vaan, hädänalaiset pelastetaan ja ihan ilmaiseksi. Mutta hinaus onkin omaisuuden pelastamista eikä siihen velvoita mikään.

        Mikään ei pakota tekemään sopimusta Meripelastusseuran kanssa jos ei halua. Jos tekee sopimuksen sitä pitää noudattaa.


      • khsta3

        Näin on, kannattaisi lukea. Ihmiset pelastetaan, kalustoa ei velvoita mikään pelastamaan, se on omistajan vastuulla. Eli minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta yrittää pelastaa karilla olevaa venettä.


      • 11ja19
        khsta3 kirjoitti:

        Näin on, kannattaisi lukea. Ihmiset pelastetaan, kalustoa ei velvoita mikään pelastamaan, se on omistajan vastuulla. Eli minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta yrittää pelastaa karilla olevaa venettä.

        Ja vielä, jos auttaa karilta pois, pitää ensin tehdä kirjallinen sopimus, jossa auttaja vapautetaan kaikista lisävahinkoon liittyvistä kuluista. Muuten voi joutua käräjille. Joten ihmiset pelastetaan omalla kalustolla, mutta omaisuuden talteenotto jääköön siihen paremmin soveltuvalle kalustolle.


    • aloittajataas

      Olipa se sitten meripelastusseura, merivartiosto tai luotsivene, pelastaminen ei maksa mitään.
      Jos autetaan esim. konevikaista venettä, joka ei ole välittömässä vaarassa, se on vapaaehtoista, ja jos sitä ei tee ilmaiseksi, edellä mainitut vaatimukset miehityksen ja katsastuksen osalta täyttyy.

      Pelastaminen ja avustaminen on eri asia.

      • pekkali

        Olet oikeassa että pelastaminen ja avustaminen ovat eri asia, mutta milloin se tilanne merellä muuttuu vaarattomasta vaaraa aiheuttavaksi onkin jo vaikeampi asia määriteltäväksi.
        Konevikainen vene torin tolppapaikassa ei ole vaarassa eikä joudu todennäköisestikään siihen, mutta vene saaristossa kiinnittyneenä keulasta rantaan ja perä ankkurissa voikin jo joutua tuulen kääntyessä tai yltyessä vaaraan. Samoin miehitö yrittäessään pelastaa kalustoaan.

        Termiä "pelastaminen" käytetään muuten Rajavartiolaitoksen ja Meripelastusseuran toimesta kun olisi ollut todennäköistä että henkilö(itä) olisi menehtynyt todennäköisesti tai alus olisi menetetty jos yksikkö ei olisi tullut pelastamaan heitä.
        Termiä "avustaminen" käytetään yleisesti muusta kuin pelastustoiminnasta.

        Termi jota tavoittelet haastaessasi että Meripelastusseura toimii laittomasti on "siirtohinaus", jota SMPS:n alukset eivät yleensä suorita, vaan ne jätetään kaupallisille toimijoille, -poislukien jos avustettavalla on Trossi = meri- tai järvipelastusyhdistyksen jäsen. Tällöin kohtuullinen siirohinaus on laillista jäsentoimintaa.
        Merpelastusseuran alus voi suorittaa siirtohinauksia, mutta tällöin alus on katsastetu ko. toimintaan ja se on miehitetty pätevyyskirjan omaavalla henkilöstöllä.

        Yleensä kun Meripelastusseuran alus on suorittanut tehtävänsä ja avustettava on määränpäässä jonka Rajavartiolaitos on määrittänyt, avustettavan aluksen miehistölle annetaan estteitä SMPS:n toiminnasta, tukimuodoista ja pankkitiedot johon voi LAHJOITAA varoja jos koki saadun palvelun hyödylliseksi, mutta tämä ei ole korvaus suoritetusta työstä vaan lahjoituksena annettu kiitos yhteisölle joka vapaaehtoisesti avusti heitä.


    • Skärgårdi

      Jostain syystä kukaan saaristolainen ei arvosta näitä merten tampuurimajureita. Miksiköhän on näin?

      • Miksiköhän

        Jostain syystä saaristolaiset arvostavat kovasti meripelastajia, mm. laitureissa saa olla ilmaiseksi yötä.

        Jostain syytä kukaan ei arvosta kaltaistasi trollia. Miksiköhän on näin?


      • Miksinäin

        Aivan, ne jotka ovat eri mieltä näistä leikkiviranomaisista, ovat trolleja.


      • 077000777
        Miksinäin kirjoitti:

        Aivan, ne jotka ovat eri mieltä näistä leikkiviranomaisista, ovat trolleja.

        Kai kumminkin kyse on vapaaehtoistyöstä, joten ei ne viranomaisia ole...


      • pekkali
        077000777 kirjoitti:

        Kai kumminkin kyse on vapaaehtoistyöstä, joten ei ne viranomaisia ole...

        Kun on asianmukainen kalusto, yhtenevä vaatetus (turvallisuustekijä) ja toimitaan koulutuksen mukaan organisoidusti ja määrätietoisesti / harjoitellusti tulee kieltämättä viranomaismainen kuva toiminnasta.
        Mutta tehtävien ulkopuolella osataan pitää todella hauskaakin, viranomaismeininki on kaukana siviilijutuista...


    • pekkali

      Kun joku on vaarassa tai uhassa joutua vaaraan merellä, asia kuuluu Rajavartiolaitokselle. Meripelastusseura toimii Rajavartiolaitoksen alla ja jokainen avustustehtävä tapahtuu Rajavartiolaitoksen toimeksiannosta. Tapahtumat kirjataan Rajan toimenpiteisiin ja Meripelastusseuran alukselle annetaan keikkanumero. Rajan kanssa sovitaan toimenpiteistä ja avustuksen laadusta. Lähtökohtaisesti SMPS:n miehistö voi avustaa korjaamalla yksinkertaisia vikoja niin että riskejä sisältävä hinaus voidaan välttää ja veneilijä voi jatkaa lomaansa. Jos ongelma vaatii hinausta, Rajan kanssa neuvotellaan satama johon alus avustetaan, Raja määrittää aina kuitenkin kohteen johon avustus suoritetaan. Yleensä lähin suojasatama tai veneranta josta on kulkuyhteydet eteenpäin.
      Kaikki tämä on avustettavalle ilmaista palvelua.
      SMPS:n alukselle maksetaan Rajan toimesta ennalta sovittu tuntimäärään perustuva kulukorvaus joka kattaa ehkä polttoaineen, mutta ei mitään miehistö tai kalustokuluja.

      Jos avun tarvitsijalla on Trossi -palvelu, hän on liittynyt SMPS:n alayhdistyksen jäseneksi ja "oman yhdistyksen" jäseniä palvellaan pidemmälle. Hinataan korjaamolle tai kohtuullisen matkan päähän kotisatamaan, yms. Trossi on voimassa Suomen lisäksi Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa (osin). Tästä Trossi lisäavustuksesta ei Raja maksa mitään, vaan toimiva yksikkö saa Meripelastusseuralta pienen korvauksen.
      Jos Meripelastusseuran lipun alla olevalla aluksella suoritetaan kaupallista toimintaa, aluksen täytyy olla katsastettu ko. toimintaan ja miehistöllä olla vähintään miehityssopimuksen määräämä määrä ammattipaperit omaavia henkilöitä. Useat alukset on katsastettu ko. toimintaan ja miehistöstä löytyy tarvittava määrä papereiden haltijoita.
      Ennen mitään avustusta SMPS:n yksiköt täyttävät "vastuusitoumuksen" jossa avustavan aluksen vastuut rajataan ja esim mahdollisesti rikkoutuneet knaapit jäävät avustettavan vastuulle. Samoin varataan mahdollisuus keskeyttää operaatio jos tulee esim kiireinen tehtävä. Hyvään tapaan kuuluu että avustavan aluksen päällikkö tekee suunnitelman avustuksesta, esim karilta irroituksesta, ja varaa avustettavan aluksen päällikölle oikeuden keskeyttää avustus jos näyttää siltä että kalusto kärsii kohtuuttomasti, tms.

      Kun SMPS:n alukset ovat valmiudessa tai liikkeellä, he ilmoittautuvat Meripelastuslohkokeskukseen. Kun apua merellä tarvitaan, käytännössä Raja käyttää lähintä yksikköä tehtävään. Pois lukien tietysti virkavaltaa vaativat poliisi tms tehtävät.

      Sanoisin että SMPS:n toiminta on hyvin pyyteetöntä toimintaa ja säästää valtion varoja miljoonia. Vastaava pelastusorganisaation pyörittäminen koko sulan kauden 24/7 vaatisi kolmeen vuoroon paljon lisäresursseja joka maksaisi yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin mitä se nyt SMPS:n avulla maksaa.

      SMPS:llä on hyvin organisoitu koulutusjärjestelmä miehistölle joka pohjautuu paljon ammattimerenkulun opintoihin, mutta on sovellettu huomattavasti laajemmin pelastus- ja avustustoimintaan soveltuvaksi.
      Mitään pohjakoulutusta ja -kokemusta ei näin välttämättä vaadita, vaan jokainen fyysisesti ja henkisesti pelastusyksikössä toimimaan kykenevä voi tulla tutustumaan ja lähteä mukaan toimintaan.

      • freewind

        Juurikin näin. Ihmettelen kovin, että mikä aloittajaa asiassa nyppii, olisikohan rahastaminen mielessä.... Itse mieluusti olen tukenut trossi maksun verran meripelastus seuraa. Pieni raha hyvästä työstä.


      • MitaanTietamaton

        Pekkalilta erittäin hyvä kirjoitus vapaaehtoisesta meripelastuksesta sen nykymuodossaan. Kiitos, että jaksoit kirjoittaa pitkän virren, joskin hyvin tiivistettynä.

        Lainlaatija on SMPS:n toiminnan ottanut huomioon, mutta aina näemmä löytyy teeseitse-lakimiehiä, joille voi vain toivoa pitkää ristiretkeä eri oikeusasteissa ja sen mukaista hintalappua harrastukselleen.


      • aloittajataaskin

        Kiitos perusteellisesta tietoiskusta. Jos siis tosiaan näin on, että ainoastaan trafin ammattiliikenteeseen katsastamat meripelastusseuran alukset tekevät asiakkaalle maksullista työtä, hyvä.
        Koska eivät ole vastanneet sähköpostiini, voisi luulla ettei siellä ole puhtaat jauhot pussissa.


      • ilkka_80
        aloittajataaskin kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta tietoiskusta. Jos siis tosiaan näin on, että ainoastaan trafin ammattiliikenteeseen katsastamat meripelastusseuran alukset tekevät asiakkaalle maksullista työtä, hyvä.
        Koska eivät ole vastanneet sähköpostiini, voisi luulla ettei siellä ole puhtaat jauhot pussissa.

        Kyllä, kaikissa SMPS:n aluksissa on annettu minimimiehitys, jonka vakanssit on täytettävä (2006 alkaneen) pääseuran koulutusjärjestelmän läpikäyneillä miehistönjäsenillä. Jokaiseen vakanssiin on oma koulutussisältönsä. Trafi on hyväksynyt tämän koulutusjärjestelmän ja näin edellämainitut vaatimukset täyttyvät. Meripelastusalusrekisterin lisäksi puhtaasti kaupallisia ajoja tekevät meripelastusalukset ovat myös kauppa-alusrekisterissä. Toivottavasti tämä vastaus tyydyttää kysyjää.


    • IGFA_trolling

      Minut hinattiin kerran kun moottori ei käynnistynyt saareen rantautumisen jälkeen ja olin soutanut isoa pulpettivenettä vastatuuleen 2 tuntia ja voimani loppuivat. Ehkä en ollut vaarassa, mutta hinasivat soitettuani apuun ja kun kysyin maksaako niin vastaus oli no eeei... keskeytin ja sanoin että voiko avustaa muuten niin sain pankkisiirtolomakkeen ja maksoin omatunnon mukaan laskemani diesel kuluavustuksen. Oma vika: bensaletku oli osittain irti, kun olin kipannut moottorin ylös ja alas. Mutta tohatsunpökäle oli muutenkin onneton sammuilija uudesta asti.

    • yuiopiur

      Voi Helv.. Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä kuin kirjoitella tänne :(. Ottaisi ensin asioista selvää, ammattialus,pelastusalus jne.. mutta tollo kun on niin ... Veikkaan että aloittajalla on koulukiusattu tausta ja näppäimistö ainoa väline millä purnata sivusta , mitään kun ei elämässä ole saavuttanut ja ei saavuta . Kyräilee ja huutelee sivusta , tuumaan vaan että tulisi sota ja .... aloittajalle vinkkinä HANKI OMA ELÄMÄ,JA VAIKKA KUMPPANI JONKA KANSSA SITTEN VOIT OIKEASTI NAUTTIA ELÄMÄSTÄ: NYT KUN RANTEET OVAT KIPEÄNÄ MUUHUN ET PYSTY. TUMPUTA NÄILTÄ SIVUILTA JONNEKKIN MUUALLE

      • uyiopiur

        Vol Helv...Eikö sinullakaan ole muuta tekemistä :D


    • sealex

      Mielenkiintoinen avaus tälle keskustelulle. Meripelastus painottaa Trossi palvelun maksuttomuutta ja toisaalta kovaa hintaa esim. hinauspalvelustaan, jos autettava ei ole trossi jäsen. Huvivenekursseilla painotetaan myös, ettei ole luvallista ottaa maksua juurikaan mistään, ellei luvat ja katsastusasiat ole kunnossa. Meripelastuksen toiminnan luonteella tuskin on merkitystä erityiskohteluun. Ehkäpä joku tsekkaa tämänkin asian loppuun saakka.

    • tulevapelastaja

      Arvostan MPS:n toimintaa kovasti, olen perehtynyt siihen siinä laajuudessa että yritin päästä mukaan viime kesänä. En kelvannut, en tiedä miksi, saattoi liittyä "korkeaan" ikään Sen verran ehdin tutustua, että toiminnasta välittyi innostus ja osaaminen.

      En tohdi toivoa että aloittaja pääsee MPS:n asiakkaaksi mutta toivottavasti kuitenkin tutustumaan toimintaan nykyistä paremmin.

      Ja jos hän on tullut MPS:n reputtamaksi kuten minäkin, niin ehdotan että nielaistaan häpeä ja katkeruus ja pyritään uudestaan ensi vuonna. Tässä on talvi aikaa suorittaa vaikka laivurintutkintoja ja kuntoilla.

    • pelastuspalkkio

      Merilaki 16 luku,
      5 § (22.12.2006/1363)
      Oikeus pelastuspalkkioon

      Meripelastajalla on oikeus pelastuspalkkioon, jos meripelastus oli tuloksellinen. Pelastuspalkkiota ei saa määrätä suuremmaksi kuin pelastetun aluksen ja muun omaisuuden arvo on. Pelastuspalkkioon ei lueta korko- ja oikeudenkäyntikuluja.

      Ihmishengen pelastaminen ei sinällään oikeuta pelastuspalkkioon. Meripelastustilanteen yhteydessä ihmisiä pelastaneella on kuitenkin oikeus kohtuulliseen osuuteen meripelastajalle kuuluvasta pelastuspalkkiosta tai erityiskorvauksesta.

      Edellä 1 momentin estämättä voidaan esittää vaatimuksia 9 §:ssä tarkoitetusta erityiskorvauksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3793
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2231
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2104
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1552
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1447
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1143
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe