työeläkeote

surupussi

Tarkistin työeläkeotteeni, kun olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä omalta työeläkeyhtiöltäni, joka on hylännyt hakemukseni jo kolmesti. Hakemukseni on käsitelty yliolkaisesti ja sairauksiani vähätellen, vaikka olen jo ikäihminen.

Ällistyneenä luin eläkekertymäsummaani, joka on pienentynyt yli sadalla eurolla viime vuoden lopulla näytetystä määrästä. Miten tämä on mahdollista? Kuka vetää välistä pienestä tulevasta eläkkeestäni tuollaisen summan?
Alle 500 euron työeläkkeestä tuollainen teko on epäinhimillinen!!!
Onko tässä syynä tuleva eläkeuudistus ja sen myötä ilmaan heitetty elinajanennusteen rajattomuus? Päättäjillä taitaa olla kuvitelma, että pitkäaikaissairas kurjake elää hamaan tappiin seuraavallekin vuosisadalle...
Ei voi olla totta tämä nykyinen markkinameno.

11

186

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläkeotteella esitetty arvio eläkkeen määrästä perustuu otteen antohetkellä rekisterissä oleviin tietoihin. Yleensä siinä myös oletetaan, että työ jatkuu samalla ansiotasolla eläkeikään saakka. Tarkka eläkkeen määrä voidaan laskea vasta eläkkeelle siirryttäessä, kun eläkkeen perusteena olevat toteutuneet ansiotiedot ovat käytettävissä.

Tulevaa eläkeuudistusta ei vielä ole huomioitu työeläkeotteen eläkearvioissa.

• haluueläkkeelle

Olen jäämässä eläkkeelle työttömyysputkesta 63-ikäisenä elokuussa. En ole saanut työeläkeotetta tänä vuonna, viime vuonna tuli toukokuun alussa.Olisi kiva vähän etukäteen laskeskella mitä tulen saamaan, eikö sitä otetta enää lähetetä vaikka on ikää 60v. Jossakin joskus luki jotta 60 ikäisille lähetetään joka vuosi, nuoremmille joka 3. vuosi.
      Olen jo hakemuksen kelalle vienyt, joka sen toimittaa Varmalle.Työttömyyskassalle ilmoitan tänään asiasta, samalla kun vien sen korvaushakemuksenkin.

• netistälöytyy

Käy netissä kurkkaamassa työeläkeotteesi. Tarvitset pankkitunnukset henkilollisyyden todentamiseen. Vasmaan Varmaan sivulita pääset eläkeotteeseen.

• Työeläkelaitokset lähettävät otteita vakuutetuilleen joka kolmas vuosi. Yli 60-vuotiaille ote lähetetään kuitenkin vuosittain. Lähettämisen aikataulu voi vuosittain vaihdella.

Nyt kun olet jo jättänyt eläkehakemuksen, työeläkeotteelle ei enää tulostu eläkearviota vaikka kävisit katsomassa työeläkeotteesi sähköisessä verkkopalvelussa. Ennakkotietoa tulevan eläkkeesi määrästä voit pyytää omalta eläkelaitokseltasi.

• haluueläkkeelle

voiko jostain seurata eläkehakemuksen kulkua, vähän samoin kuin postissa voi seurailla paketin kulkua...siis että missä vaiheessa kulloinkin se hakemus seilaa.

• Kysyneuvoa

Mielestäni eläkehakemustakin voi seurata. Laita vaikka sähköpostikysymys tästä asiasta sinne eläkelaitokseen, mistä aikanaan tulee päätös. Mielestäni ainakin Varma laittaa pyynnöstä tuoreemman laskelmankin?? Voisiko joku jostain eläkelaitoksesta neuvoa näitä kysyjiä. Ja toinen asia, muistakaa olla yhteydessä verottajaan. Varmalta nimittäin maksettiin ensimmäinen erä nopeasti, mutta pidätys ei ollut vielä oikein (puhelinkeskustelu verottajan kanssa, mistä lähtee suoraan tieto eläkelaitokselle), mutta maksavat myös salamana liikaa perityn veron. Mitä paremmin valmistelet tietosi, sitä paremmin eläkeyhtiö toimii. Viimeinen palkkahan tulee usein viimeisenä päivänä, joten välttämättä et kerkeä siinä keskustella verottajan kanssa ennen ensimmäistä eläkesuoritusta. Mutta kuten sanoin, eläkeyhtiö suorittaa yllättävän nopeasti puuttuvan summan.
      Niin ja miksi näin: olet maksanut palkastasi veroa, joka loppuvuoden takia kevenee, koska maksettava eläke on pienempi. Ole kuitenkin tarkkana, ettet kevennytä veroasi liikaa ja saa seuraavana vuonna "mätkyä". Jätin mm. matkakulut kokonaan huomioimatta loppuvuoden laskelmassa. Nyt tullut verolippu olisi edellyttänyt maksua, mutta matkakulut oikaisivat lopputulemaksi noin /- 0.

• Eläkehakemuksen käsittelyvaihetta ei ole mahdollista seurata netin kautta. Jos hakija haluaa tietää, missä vaiheessa hakemuksen käsittely on, niin hänen kannattaa olla yhteydessä hakemuksen käsittelevään työeläkelaitokseen.

• tyoelaketietaja kirjoitti:

Eläkehakemuksen käsittelyvaihetta ei ole mahdollista seurata netin kautta. Jos hakija haluaa tietää, missä vaiheessa hakemuksen käsittely on, niin hänen kannattaa olla yhteydessä hakemuksen käsittelevään työeläkelaitokseen.

Työeläketietäjä täsmentää aikaisempaa vastaustaan. Työeläkelaitoksilla on erilaisia palveluja ja ne kannattaa tarkistaa heidän nettisivuiltaan tai soittamalla kyseiseen työeläkelaitokseen.

• haluueläkkeelle

veropuoli on hallinnassa, työttömänä on mennyt 23,5 prossaa ja sitten kun tulee eka eläke niin loppuvuoden verot selviää verotoimistosta, ei haittaa vaikka vähän liikaa menisikin, takaisinhan ne saa. Eläkkeen vero on pienempi kuin ansiosidonnaisen, riippuu tietysti kustakin kunnasta, mutta täällä näin.

• yksmummo

Eikö siellä ole ruksi, että ilmoittavat puhelimella tai sähköpostilla, kun uusi ote on valmis?
      Ja ainahan sen voi tilata kirjeitse kotiin.Juuri itsekin tein pyynnön ja viikossa tuli kirje kotiin.

• Työeläkelaitokset eivät lähetä tietoa, milloin uusi ote lähetetään. Voit katsoa omat tietosi omilla verkkopankkitunnuksilla netin kautta koska vain työeläkelaitosten tai www.tyoelake.fi-sivujen kautta.

Jos hakemus on vireillä tai eläke on jo myönnetty, niin eläkearviota ei ole mahdollista enää saada.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53