On Pösö 307 vm 2004 Farkku, 2.0HDi ja siinä on ohjaustehostin rikki - sulake ehjä, muttei tehosta.
Vika jatkui jo pitemmän aikaa, välillä toimien. Nyt sippasi lopullisesti.
Kalliita on uudet - mutta purkaamo-osat liikkuu 200-300 välillä.
Onko joku vaihtanut itse?
Mitä kautta hydrauliikkanesteet kannattaa laskea ulos, ettei sotke liikoja lattioita tallissa.
Tehostinvika
27
7907
Vastaukset
- Itsetekisinnäin
Eikö kannattaisi vaihtaa sähkömoottorin hiilet ennemmin kuin koko laite.
- Tehostinvika
Vaihtaisin tietysti, jos olisin satavarma, että se on vikana.
Kerroin ja kysäisin tuossa alempana siitä toisesta liittimestä - jos tietäisit vaikka?
Ilmeisesti tehostin otetaan kuitenkin kokonaan pois vs. lähteekö sähkömoottori irti hydr. pumppuosasta? - Tuli_mieleen
En voi sanoa että tietäisin että moottorista on 100% varmuudella hiilet loppu, mutta.... Toisen merkkisissä autoissa, olen nähnyt mitä tapahtuu kun noiden hiilien kautta ajetaan vuosia kymmenien ampeerien virtoja, ne lopettavat toimintansa, joko kuluvat loppuun tai sitten palavat niin, ettei riittävää kontaktia enää synny.
Kuvien perusteella 307:n tehostimen pumppu ja sitä pyörittävän moottori on yhdistetty ihan pulteilla runkokappaleeseen.
http://www.pugspares.co.uk/uploads/images/myton/1200/No10182_JER130.jpg
Itse ottaisin tuon sähkömoottorin puoliskon pultit auki ja sen jälkeen mitä ilmeisimmin hiilet ja niiden kunto on nähtävissä.
En ole kyseistä toimenpidettä tehnyt, joten omalla vastuulla jos hommaan alat. Olen kuitenkin tehnyt paljon korjaustöitä, joten arvaukseni ei välttämättä ole huono.
Tuolla muutama kuva minin vastaavasta pumpusta:
http://www.psmini.org/forum/power-steering-pump-rr_topic9367.html - Se_sillai_että
Tuli_mieleen kirjoitti:
En voi sanoa että tietäisin että moottorista on 100% varmuudella hiilet loppu, mutta.... Toisen merkkisissä autoissa, olen nähnyt mitä tapahtuu kun noiden hiilien kautta ajetaan vuosia kymmenien ampeerien virtoja, ne lopettavat toimintansa, joko kuluvat loppuun tai sitten palavat niin, ettei riittävää kontaktia enää synny.
Kuvien perusteella 307:n tehostimen pumppu ja sitä pyörittävän moottori on yhdistetty ihan pulteilla runkokappaleeseen.
http://www.pugspares.co.uk/uploads/images/myton/1200/No10182_JER130.jpg
Itse ottaisin tuon sähkömoottorin puoliskon pultit auki ja sen jälkeen mitä ilmeisimmin hiilet ja niiden kunto on nähtävissä.
En ole kyseistä toimenpidettä tehnyt, joten omalla vastuulla jos hommaan alat. Olen kuitenkin tehnyt paljon korjaustöitä, joten arvaukseni ei välttämättä ole huono.
Tuolla muutama kuva minin vastaavasta pumpusta:
http://www.psmini.org/forum/power-steering-pump-rr_topic9367.htmlHiilet kestää usein paremmin kuin se kollektorin kupari, joten en lähtisi moottoria avaamaan ja korjaamaan, lyhytaikainen ilo.
- Tottatuokin
Uusi pumppu maksaa noin 700 euroa ja hiilet luokkaa 5 euroa...
Itse olen sen verran pihi että kokeilisin uusia hiiliä. Todennäköistähän se on että ei se satojatuhansia kilometrejä kestä jos kollektori on pahasti vaurioitunut. - Tehostinvika
Voisi ne kyllä olla vikanakin, olen hiiliä itsekin vaihtanut joskus laturiin muutaman kerran - sähköalalla kuitenkin.
Pitänee katsoa, josko sähkömoottorin kopan saisi pois , ilman että pitää kokonaan
irroittaa.
Noh ... jostain se on alettava ja korjattava tavalla tai toisella kuitenkin. - Käytettyjä_saa
http://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-307-2005-2008-ELECTRIC-HYDRAULIC-POWER-STEERING-PUMP-FREE-POSTAGE-/400920249053?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d58b582dd
Noin 60 eurolla postikuluineen, noita saa käytettynä Englannista. Kunto on tietysti täysi arvoitus. - Liitinvika
Tehostinvika kirjoitti:
Voisi ne kyllä olla vikanakin, olen hiiliä itsekin vaihtanut joskus laturiin muutaman kerran - sähköalalla kuitenkin.
Pitänee katsoa, josko sähkömoottorin kopan saisi pois , ilman että pitää kokonaan
irroittaa.
Noh ... jostain se on alettava ja korjattava tavalla tai toisella kuitenkin.Oletko tarkistanut sen toisenkin sulakkeen eli ohjausyksikön pienen sulakkeen?
- Tehostinvika
Konehuoneen puolella olevassa sulakerasiassa on yksi ohjaustehostimen sulake, joka oli ehjä.
Saiskohan jostain sähkökuvia kytkenöistä - siellä voisi olla relettä tms joissa kosteuden aiheuttamia kontaktivikoja. - Tehostinvika
Käytettyjä_saa kirjoitti:
http://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-307-2005-2008-ELECTRIC-HYDRAULIC-POWER-STEERING-PUMP-FREE-POSTAGE-/400920249053?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d58b582dd
Noin 60 eurolla postikuluineen, noita saa käytettynä Englannista. Kunto on tietysti täysi arvoitus.Olen tarjontaa netistä katsonut, mutta onko jollain tietoa, miten kriittisiä ovat nuo tyyppinumerosarjat tehostimen kyljessä?
Itselläni on esim: 96541 495 80 kun taas käytetyissä juuri tuo 495 on usein eri ja muut numerot samoja.
Yksi käytetty kappale löytyi, missä se numerosarja oli myös täsmälleen sama (tuo 495) - katsopa_tarkemmin
Tehostinvika kirjoitti:
Konehuoneen puolella olevassa sulakerasiassa on yksi ohjaustehostimen sulake, joka oli ehjä.
Saiskohan jostain sähkökuvia kytkenöistä - siellä voisi olla relettä tms joissa kosteuden aiheuttamia kontaktivikoja.Konehuoneessa on sulake nro 3, ohjaustehostimen ohjausyksikkö 10A.
- Liitinvika
Joko tehostimen päässä tai sitten johdot hankautuneet rikki. Omassani oli samat oireet ja johdinvika, sähkömies pisti muutamalla kympillä kuntoon.
- Tehostinvika
Olkin päässyt liitin ruostumaan pahannäköiseksi. Ilmeinen vika siis - huomenna puristetan uudet abikot johtoon.
Jos koko tehotin pitää käyttää irti, niin mistä kannattaa öljyt laskea ulos? - Liitinvika
Tehostinvika kirjoitti:
Olkin päässyt liitin ruostumaan pahannäköiseksi. Ilmeinen vika siis - huomenna puristetan uudet abikot johtoon.
Jos koko tehotin pitää käyttää irti, niin mistä kannattaa öljyt laskea ulos?Letkut irti pumpusta ja tulpat päihin. Puhdista hyvin ennen irroitusta. Jos irrotat pumpun, niin joudut ensin irrottamaan pesunestesäiliön.
- Tehostinvika
Pesunestesäiliö lähtee ilmeisesti pyöräkotelon kautta? Ainakin pissapojan pumpun laitoin takaisin paikalleen sen kautta - muovilokaria sivuun vaan.
Menee viikonloppuun remppaaminen.
Onko kellään sähkömoottorin hiilien kokoa?
... jos joutuu hommaamaan - sais viikonlopuksi valmiiksi. - Liitinvika
Tehostinvika kirjoitti:
Pesunestesäiliö lähtee ilmeisesti pyöräkotelon kautta? Ainakin pissapojan pumpun laitoin takaisin paikalleen sen kautta - muovilokaria sivuun vaan.
Menee viikonloppuun remppaaminen.
Onko kellään sähkömoottorin hiilien kokoa?
... jos joutuu hommaamaan - sais viikonlopuksi valmiiksi.et sinä sitä moottoria/pumppua voi purkaa etkä tarvitsekaan.
- Tehostinvika
Eipä valitettavasti korjautunut johdon liittimen uusimisella, vaikka sain hinkattua myös runkoliittimen pinnit puhtaaksi.
Syötin vielä - kokeilun vuoksi - ulkoisella jännitelähteellä tehostimen pinneihin 12 volttia. Amppeerimittari ei värähtänytkään rattia heiluttaessa.
Onko kellään tietoa, minkälaista ohjaussignaalia siinä toisessa liittimessä menee?
Rattia kun kääntää, niin johonkin pinniin pitäisi tulla jotain ohjaavaa jännitetietoa vai onko virtalenkillä? - Liitinvika
Tehostinvika kirjoitti:
Eipä valitettavasti korjautunut johdon liittimen uusimisella, vaikka sain hinkattua myös runkoliittimen pinnit puhtaaksi.
Syötin vielä - kokeilun vuoksi - ulkoisella jännitelähteellä tehostimen pinneihin 12 volttia. Amppeerimittari ei värähtänytkään rattia heiluttaessa.
Onko kellään tietoa, minkälaista ohjaussignaalia siinä toisessa liittimessä menee?
Rattia kun kääntää, niin johonkin pinniin pitäisi tulla jotain ohjaavaa jännitetietoa vai onko virtalenkillä?Jopas nyt. Katso nyt seuraavaksi ettei mikään johdoista ole matkalla pumpulle hankautunut rikki. Ohjausyksikölle (se toinen liitin) pitäisi olla myös oma sulake, luultavimmin kokoa 10A konehuoneen puolella, katso ettei ole palanut, palanut viittaisi oikosulkuun.
- turha_arvailla
Voihan sitä yrittää korjata arvauksen ja erehdyksen avulla eli vaihdella ja purkaa osia, jos vaikka vika löytyisikin. Sähköhydraulinen tehostin on kuitenkin senverran monimutkainen, että vikaa on aika vaikea selvittää kotikonstein. Auto merkkiliikkeeseen ja mittarit hommiin. Vikahan voi olla yhtä hyvin siellä ohjausakselin kulma-anturissa eikä pumpun päässä
- Tehostinika
Toki voi olla vika muuallakin.
Merkkiliikkeen huolto on n. 200 km:n päässä, joten päivätyöläisenä ...
Kyseinen vika ei nyt haittaa menoa - sopiva ajankohtaa tässä samalla odottelen.
Ihmisten tekemiä laitteita ne tehostimetkin ovat. Perusasiat sähköpuolelta niistäkin voi tarkistaa - vaikka mielennkiinnon vuoksi :)
- joko_vika_löytyi
jos ei, niin katselepa johtojen kunto sisälokarin kohdalta.
- Tehostinvika
En vielä ole ehtinyt perehtyä - meni viikonloppu muiden kiireiden takia.
Elikkä ulkopuolelta ilmeisesti muovilokari irti? Se näytti olevan muovisilla "klipseillä" kiinni.
Kannattaako rengas irroittaa vai kääntää johonkin kulmaan?
- Tehostinvika
Hajottamolta käytetty tehostin paikalleen ja myöskin sen liittimet vaihdettu nykyisten tilalle.
Piuhoissa itsessään ei ollut vaurioita.
Pösö 307 bensa/diesel vm 2001-2005 on kuulemma sama tehostin.
Tehostin toimii ja samalla hävisi kojelaudasta kaikki "joulukuusimaiset"-merkkivalojen vilkahtelut ajaessa. Testattu nyt pari viikkoa.
Vanhaa tehostinta en ole vielä avannut, mutta jossain vaiheessa varmaan tutkin senkin.
Kiitoksia Kaikille keskusteluun osallistuneille ja Hyvää Juhannusta ja Kesän Jatkoa! - Vinkiksi307
Tämä on vanha ketju mutta jos ongelma on pätkittäin toimivassa ohjaustehostimessa niin tässä vihje. Oma auto 307 SW 2004. Ajettu noin 200 000 km.
Ohjaustehostin toimi pitkiä aikoja normaalisti kunnes välillä heitti toimimasta. Sitten toimi taas moitteetta. Kävin läpi liittimet ja putsasin pumpulle tulevat liittimet. Ei korjaantunut.
Lopulta löysin oikean lokasuojan sisäpinnalta maadoituspisteen johon tuli kolme johdinta - keltavihreä.
Putsasin hapetukset pois ja suihke CRC:tä. Tehostin toimii taas, vika ei välttämättä aine ole itse tehostimessa. - Anonyymi
Ohjaustehostin toimi, ei toimi. Kun käänsi rattia vasemmalla, vika alkoi, saattoi toimia taas ilman mitään.
Auton alle ja tutkimaan. Tehostimeen tulee maa ja punainen virtajohdin, hieman vahvempia johtimia. Kas kummaa, virtajohtimen liitin oli väljä ja aiheutti vian. Otin jäykkää kuparista sähköjohtoa ja työnsin ulkopuolelta sisään liittimeen niin pitkään kuin meni. Teippasin ulkopuolelta ja siihen loppui tehostimen toimimattomuus.
Tokihan voi vaihtaa uudet liittimet mutta helpommallakin pääsee eikä maksa mitään. Auto on 307. - Anonyymi
Oisko öljyt loppu?
- Anonyymi
Mulla oli pumpun läheltä johdot 4 kpl huonossa hapessa
Tinaus/ kutistesukkaa niin rupes pelittää
Samalla vaihdoin pumpun öljyt
Peugeot 307stw 2005 1.6 bensa
-apparin rengas irti
-sisälokari pois
-2 kpl pumpun liittimiä irti ( elä riko )
-pura johtosarja ....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384128- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151961Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581588Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341417VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981141
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070