Tehostinvika

307HDi

On Pösö 307 vm 2004 Farkku, 2.0HDi ja siinä on ohjaustehostin rikki - sulake ehjä, muttei tehosta.
Vika jatkui jo pitemmän aikaa, välillä toimien. Nyt sippasi lopullisesti.

Kalliita on uudet - mutta purkaamo-osat liikkuu 200-300 välillä.

Onko joku vaihtanut itse?
Mitä kautta hydrauliikkanesteet kannattaa laskea ulos, ettei sotke liikoja lattioita tallissa.

25

835

Vastaukset

  • Eikö kannattaisi vaihtaa sähkömoottorin hiilet ennemmin kuin koko laite.

    • Vaihtaisin tietysti, jos olisin satavarma, että se on vikana.

      Kerroin ja kysäisin tuossa alempana siitä toisesta liittimestä - jos tietäisit vaikka?

      Ilmeisesti tehostin otetaan kuitenkin kokonaan pois vs. lähteekö sähkömoottori irti hydr. pumppuosasta?


    • En voi sanoa että tietäisin että moottorista on 100% varmuudella hiilet loppu, mutta.... Toisen merkkisissä autoissa, olen nähnyt mitä tapahtuu kun noiden hiilien kautta ajetaan vuosia kymmenien ampeerien virtoja, ne lopettavat toimintansa, joko kuluvat loppuun tai sitten palavat niin, ettei riittävää kontaktia enää synny.

      Kuvien perusteella 307:n tehostimen pumppu ja sitä pyörittävän moottori on yhdistetty ihan pulteilla runkokappaleeseen.

      http://www.pugspares.co.uk/uploads/images/myton/1200/No10182_JER130.jpg

      Itse ottaisin tuon sähkömoottorin puoliskon pultit auki ja sen jälkeen mitä ilmeisimmin hiilet ja niiden kunto on nähtävissä.

      En ole kyseistä toimenpidettä tehnyt, joten omalla vastuulla jos hommaan alat. Olen kuitenkin tehnyt paljon korjaustöitä, joten arvaukseni ei välttämättä ole huono.

      Tuolla muutama kuva minin vastaavasta pumpusta:

      http://www.psmini.org/forum/power-steering-pump-rr_topic9367.html


    • Tuli_mieleen kirjoitti:

      En voi sanoa että tietäisin että moottorista on 100% varmuudella hiilet loppu, mutta.... Toisen merkkisissä autoissa, olen nähnyt mitä tapahtuu kun noiden hiilien kautta ajetaan vuosia kymmenien ampeerien virtoja, ne lopettavat toimintansa, joko kuluvat loppuun tai sitten palavat niin, ettei riittävää kontaktia enää synny.

      Kuvien perusteella 307:n tehostimen pumppu ja sitä pyörittävän moottori on yhdistetty ihan pulteilla runkokappaleeseen.

      http://www.pugspares.co.uk/uploads/images/myton/1200/No10182_JER130.jpg

      Itse ottaisin tuon sähkömoottorin puoliskon pultit auki ja sen jälkeen mitä ilmeisimmin hiilet ja niiden kunto on nähtävissä.

      En ole kyseistä toimenpidettä tehnyt, joten omalla vastuulla jos hommaan alat. Olen kuitenkin tehnyt paljon korjaustöitä, joten arvaukseni ei välttämättä ole huono.

      Tuolla muutama kuva minin vastaavasta pumpusta:

      http://www.psmini.org/forum/power-steering-pump-rr_topic9367.html

      Hiilet kestää usein paremmin kuin se kollektorin kupari, joten en lähtisi moottoria avaamaan ja korjaamaan, lyhytaikainen ilo.


    • Uusi pumppu maksaa noin 700 euroa ja hiilet luokkaa 5 euroa...

      Itse olen sen verran pihi että kokeilisin uusia hiiliä. Todennäköistähän se on että ei se satojatuhansia kilometrejä kestä jos kollektori on pahasti vaurioitunut.


    • Voisi ne kyllä olla vikanakin, olen hiiliä itsekin vaihtanut joskus laturiin muutaman kerran - sähköalalla kuitenkin.
      Pitänee katsoa, josko sähkömoottorin kopan saisi pois , ilman että pitää kokonaan
      irroittaa.
      Noh ... jostain se on alettava ja korjattava tavalla tai toisella kuitenkin.



    • Tehostinvika kirjoitti:

      Voisi ne kyllä olla vikanakin, olen hiiliä itsekin vaihtanut joskus laturiin muutaman kerran - sähköalalla kuitenkin.
      Pitänee katsoa, josko sähkömoottorin kopan saisi pois , ilman että pitää kokonaan
      irroittaa.
      Noh ... jostain se on alettava ja korjattava tavalla tai toisella kuitenkin.

      Oletko tarkistanut sen toisenkin sulakkeen eli ohjausyksikön pienen sulakkeen?


    • Konehuoneen puolella olevassa sulakerasiassa on yksi ohjaustehostimen sulake, joka oli ehjä.
      Saiskohan jostain sähkökuvia kytkenöistä - siellä voisi olla relettä tms joissa kosteuden aiheuttamia kontaktivikoja.


    • Käytettyjä_saa kirjoitti:

      http://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-307-2005-2008-ELECTRIC-HYDRAULIC-POWER-STEERING-PUMP-FREE-POSTAGE-/400920249053?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d58b582dd

      Noin 60 eurolla postikuluineen, noita saa käytettynä Englannista. Kunto on tietysti täysi arvoitus.

      Olen tarjontaa netistä katsonut, mutta onko jollain tietoa, miten kriittisiä ovat nuo tyyppinumerosarjat tehostimen kyljessä?

      Itselläni on esim: 96541 495 80 kun taas käytetyissä juuri tuo 495 on usein eri ja muut numerot samoja.
      Yksi käytetty kappale löytyi, missä se numerosarja oli myös täsmälleen sama (tuo 495)


    • Tehostinvika kirjoitti:

      Konehuoneen puolella olevassa sulakerasiassa on yksi ohjaustehostimen sulake, joka oli ehjä.
      Saiskohan jostain sähkökuvia kytkenöistä - siellä voisi olla relettä tms joissa kosteuden aiheuttamia kontaktivikoja.

      Konehuoneessa on sulake nro 3, ohjaustehostimen ohjausyksikkö 10A.


  • Joko tehostimen päässä tai sitten johdot hankautuneet rikki. Omassani oli samat oireet ja johdinvika, sähkömies pisti muutamalla kympillä kuntoon.

    • Olkin päässyt liitin ruostumaan pahannäköiseksi. Ilmeinen vika siis - huomenna puristetan uudet abikot johtoon.

      Jos koko tehotin pitää käyttää irti, niin mistä kannattaa öljyt laskea ulos?


    • Tehostinvika kirjoitti:

      Olkin päässyt liitin ruostumaan pahannäköiseksi. Ilmeinen vika siis - huomenna puristetan uudet abikot johtoon.

      Jos koko tehotin pitää käyttää irti, niin mistä kannattaa öljyt laskea ulos?

      Letkut irti pumpusta ja tulpat päihin. Puhdista hyvin ennen irroitusta. Jos irrotat pumpun, niin joudut ensin irrottamaan pesunestesäiliön.


    • Pesunestesäiliö lähtee ilmeisesti pyöräkotelon kautta? Ainakin pissapojan pumpun laitoin takaisin paikalleen sen kautta - muovilokaria sivuun vaan.
      Menee viikonloppuun remppaaminen.

      Onko kellään sähkömoottorin hiilien kokoa?
      ... jos joutuu hommaamaan - sais viikonlopuksi valmiiksi.


    • Tehostinvika kirjoitti:

      Pesunestesäiliö lähtee ilmeisesti pyöräkotelon kautta? Ainakin pissapojan pumpun laitoin takaisin paikalleen sen kautta - muovilokaria sivuun vaan.
      Menee viikonloppuun remppaaminen.

      Onko kellään sähkömoottorin hiilien kokoa?
      ... jos joutuu hommaamaan - sais viikonlopuksi valmiiksi.

      et sinä sitä moottoria/pumppua voi purkaa etkä tarvitsekaan.


    • Eipä valitettavasti korjautunut johdon liittimen uusimisella, vaikka sain hinkattua myös runkoliittimen pinnit puhtaaksi.
      Syötin vielä - kokeilun vuoksi - ulkoisella jännitelähteellä tehostimen pinneihin 12 volttia. Amppeerimittari ei värähtänytkään rattia heiluttaessa.

      Onko kellään tietoa, minkälaista ohjaussignaalia siinä toisessa liittimessä menee?
      Rattia kun kääntää, niin johonkin pinniin pitäisi tulla jotain ohjaavaa jännitetietoa vai onko virtalenkillä?


    • Tehostinvika kirjoitti:

      Eipä valitettavasti korjautunut johdon liittimen uusimisella, vaikka sain hinkattua myös runkoliittimen pinnit puhtaaksi.
      Syötin vielä - kokeilun vuoksi - ulkoisella jännitelähteellä tehostimen pinneihin 12 volttia. Amppeerimittari ei värähtänytkään rattia heiluttaessa.

      Onko kellään tietoa, minkälaista ohjaussignaalia siinä toisessa liittimessä menee?
      Rattia kun kääntää, niin johonkin pinniin pitäisi tulla jotain ohjaavaa jännitetietoa vai onko virtalenkillä?

      Jopas nyt. Katso nyt seuraavaksi ettei mikään johdoista ole matkalla pumpulle hankautunut rikki. Ohjausyksikölle (se toinen liitin) pitäisi olla myös oma sulake, luultavimmin kokoa 10A konehuoneen puolella, katso ettei ole palanut, palanut viittaisi oikosulkuun.


  • Voihan sitä yrittää korjata arvauksen ja erehdyksen avulla eli vaihdella ja purkaa osia, jos vaikka vika löytyisikin. Sähköhydraulinen tehostin on kuitenkin senverran monimutkainen, että vikaa on aika vaikea selvittää kotikonstein. Auto merkkiliikkeeseen ja mittarit hommiin. Vikahan voi olla yhtä hyvin siellä ohjausakselin kulma-anturissa eikä pumpun päässä

    • Toki voi olla vika muuallakin.
      Merkkiliikkeen huolto on n. 200 km:n päässä, joten päivätyöläisenä ...

      Kyseinen vika ei nyt haittaa menoa - sopiva ajankohtaa tässä samalla odottelen.

      Ihmisten tekemiä laitteita ne tehostimetkin ovat. Perusasiat sähköpuolelta niistäkin voi tarkistaa - vaikka mielennkiinnon vuoksi :)


  • jos ei, niin katselepa johtojen kunto sisälokarin kohdalta.

    • En vielä ole ehtinyt perehtyä - meni viikonloppu muiden kiireiden takia.
      Elikkä ulkopuolelta ilmeisesti muovilokari irti? Se näytti olevan muovisilla "klipseillä" kiinni.
      Kannattaako rengas irroittaa vai kääntää johonkin kulmaan?


  • Hajottamolta käytetty tehostin paikalleen ja myöskin sen liittimet vaihdettu nykyisten tilalle.
    Piuhoissa itsessään ei ollut vaurioita.
    Pösö 307 bensa/diesel vm 2001-2005 on kuulemma sama tehostin.

    Tehostin toimii ja samalla hävisi kojelaudasta kaikki "joulukuusimaiset"-merkkivalojen vilkahtelut ajaessa. Testattu nyt pari viikkoa.
    Vanhaa tehostinta en ole vielä avannut, mutta jossain vaiheessa varmaan tutkin senkin.

    Kiitoksia Kaikille keskusteluun osallistuneille ja Hyvää Juhannusta ja Kesän Jatkoa!

  • Tämä on vanha ketju mutta jos ongelma on pätkittäin toimivassa ohjaustehostimessa niin tässä vihje. Oma auto 307 SW 2004. Ajettu noin 200 000 km.
    Ohjaustehostin toimi pitkiä aikoja normaalisti kunnes välillä heitti toimimasta. Sitten toimi taas moitteetta. Kävin läpi liittimet ja putsasin pumpulle tulevat liittimet. Ei korjaantunut.
    Lopulta löysin oikean lokasuojan sisäpinnalta maadoituspisteen johon tuli kolme johdinta - keltavihreä.
    Putsasin hapetukset pois ja suihke CRC:tä. Tehostin toimii taas, vika ei välttämättä aine ole itse tehostimessa.

  • Ohjaustehostin toimi, ei toimi. Kun käänsi rattia vasemmalla, vika alkoi, saattoi toimia taas ilman mitään.
    Auton alle ja tutkimaan. Tehostimeen tulee maa ja punainen virtajohdin, hieman vahvempia johtimia. Kas kummaa, virtajohtimen liitin oli väljä ja aiheutti vian. Otin jäykkää kuparista sähköjohtoa ja työnsin ulkopuolelta sisään liittimeen niin pitkään kuin meni. Teippasin ulkopuolelta ja siihen loppui tehostimen toimimattomuus.
    Tokihan voi vaihtaa uudet liittimet mutta helpommallakin pääsee eikä maksa mitään. Auto on 307.

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.