Pellettikamiina

Tsökölöörä

Kiinnostaisi Dickinsonin tai jonkun muun solid fuel -kamiina, siis tällainen luonnonmateriaalia polttava vekotin.

Vaan onko kokemusta, kuinka sellaisessa palaisi pelletti, bioklapi tai vastaava?

Voiko siinä pitää tulta purjehdittaessa (kallistus)?

Ja vielä viimeisenä kysymys siitä, kuinka paljon se sotkee ulkoa ja sisältä?

Kylmätkin yöt selviän makuupussilla, mutta aamuksi ja illaksi kaipaan lämpöä. Tuollainen kamiina olisi melko halpa ja kaiketi varmatoiminen.

Dickinsonin vehje on saanut hyviä arvosteluja, mutta ne koskivat asuntovaunukäyttöä. Miten toiminee veneessä ja nimenomaan pelleteillä. Ja pelleteillä nimen omaan siksi, että niitä olisi helppo ottaa mukaan se tarve, jonka viikonlopun tai viikon reissussa tarvitsee.

5

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

Et ilmeisesti ole koskaan lämmittänyt pelleteillä mitään. Ne palaa hetkessä ja pitäisi lisätä jatkuvasti. Koivuklapeille tuskin pikkuveneessä on varastotiloja. Grillihiilet olisi myös vaihtoehto. Kerran olen ollut veneessä, missä oli englatilainen hiilikamiina. Ei vaikuttanut käytännölliseltä jatkuva kaminan hoivaaminen. Nokihiutaleita lentää ulos ja palaneet hiilet täytyy kantaa ulos.
      Miksi pitäisi olla englannista asti. Osta sissiteltan kamiina ja kokeile. Yöksi kipinävahdit.

• Tsökölöörä

"Et ilmeisesti ole koskaan lämmittänyt pelleteillä mitään."

Mulla on mökillä kamiinan lisäksi sähkötön pellettilämmitin. Seitsemän litraa pellettejä palaa 6-8 tuntia säädöistä riippuen.

http://www.fiskarsinpellettikamiina.fi/pellettilammitin.html

Olen polttanut kamiinassa myös talvella bioklapeja. Ulkomailla vastaava tuote tunnetaan mm. nimellä heat log. Eivät nuo niin halpoja ole kuin valmis koivuhalko, mutta lämpömäärä menee pieneen tilaan ja laatikko on helppo viedä veneessä mökille.

http://www.bioklapi.fi/fi

Tässä video, kuinka heat log palaa. Kauan.

https://www.youtube.com/watch?v=dhGLGdePirc&index=84&list=WL

En näe mitään syytä, miksi kiinteää polttoainetta ei voisi käyttää veneessä, kun vain kamiina niiden polttamiseen on sopiva. Jatkuva lämmittäminen on sitten ihan eri asia. Sitä ei kannata ruveta puulla tekemään. Jatkuvaan lämmittämiseen vain liittyy usein tekniikka, joka ei aina toimi ja joka vaatii säätämistä. Joillakin voi mennä hyvin kauankin aikaa, mutta lopulta ongelmia kuitenkin tulee.

• Löpöpö

Mulla on veneessä dickinson newport löpökamiina. Ei tartte sähköö ja toimii kuin junan vessat aikoinaan..

• Veljeni veneessä oli kamiina, jossa poltettiin itse tehtyjä koivubrikettejä tai saarista haettuja käpyjä ja risunpätkiä – pellettejä ei noihin aikoihin ollut tarjolla. Kamiina toimi muuten nätisti, mutta savutus varsinkin sytytysvaiheessa oli sellaista, ettei lämmittämistä voinut ajatellakaan, jos lähettyvillä oli muita veneitä. Tietenkin nokea tuli myös omalle kannelle. Miten paljon pelletit savuttavat, siitä minulla ei ole kokemusta.

• VanhaOhlson

Täällä Dickinsonin omistaja ja vain kerran pelletillä kokeillut viime kesän viileenä juhannuksena Lämpöä tuli hyvin kun pelletti saatiin syttymään. Vetoa oli aluksi liian paljon ja koko peltisavutorvi hehkui. Mitään savutusta tai nokea en havainnut kun kävin kannella.

Täksi kesäksi aion hankkia / teettää pellettipolttimen ja opetella säätämään vetoa. Sekä käyttää sytytysgeeliä Sinolin sijasta. ..

Ei kokemusta purjehduksen aikana mutta tarvinnee kipinämikon viereen.

PS. Aurinkosähkövene Shalomissa on iso, miehenkorkuinen pellettikamina. Nettisivuilta löydät veneenrakentajan tiedot, jos kiinnostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1078
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe