NMEA 2000 ja Seatalk kytkennät sekä virrat

Sparksi

Nyt tarttis neuvoja. Mulla on Raymarinen Seatalk 1 väylä mittareissa ja nyt ne pitäisi liittää NMEA 2000 väylää käyttävään plotteriin. Hommasin Seatalk 1 -> Seatalk NG adapterin ja siihen liitettäväksi Seatalk NG -> NMEA 2000 adapterin. Nyt kyselenkin pitääkö sähköt tuoda erikseen sekä NMEA 2000 verkkoon että Seatalk NG adapteriin? Seatalk 1 väylässä on jo tietysti sähköt, mutta meneekö sieltä sähköt adapterilla ja sieltä eteenpäin?

Mulla on siis tällainen adapterisetti: http://raymarine.com/view/?id=1597

Eli miten ja mistä saan sähköt tälle verkko systeemille?

16

2617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköinssievp

      En yritä neuvoa mutta kysyn varovasti, että eikö Raymarinen sivuilta löytyvässä asennusohjeissa ole tätä tietoa?

      • Sparksi

        Ei ole mielestäni mainintaa pitääkö Seatalk ja NMEA2000 verkkojen sähköjen tulla vain yhdestä pisteestä vai voiko molemmille kytkeä oman 12V syötön ja onko siitä haittaa jos kytkee sähköt molempiin verkkoihin. Data kyllä kulkee molempien verkkojen välillä.


    • kjgfe4
    • 2kilohaili

      Ei mene ainakaan Seatalk 1 -verkosta sähkö. Seatalk ng:stä voi mennä koska se on nmea2k eri liittimillä. Ja kun 1:stä ei mene ng:een, niin ng saa virran vain ja ainoastaan nmea2k:lta eli normaali syöttö 2k:lle ( yleensä keltaisella T-haaralla).

      Muista, että NMEA2k on selkäranka ja se tarvitsee aina molempiin päihin päätteet, vaikka laitteita olisi vain kaksi ja virtasyöttö.

      • Sparksi

        OK. Kiitos!

        Mutta entä jos syötän virran NG adapteriin (siinä on siis 12V liitos), niin silloin en enää tarvitse NMEA2000 keltaista virtapiuhaa liittää mihinkään? Onko näin?


      • Sparksi

        Lisään vielä selvyyden vuoksi että nämä setit ja kitit mulla on ja ne pitäisi nyt saada toimivaksi verkoksi:
        https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessories/nmea-2000/nmea-2000-starter-kit/prod66030.html
        http://raymarine.com/view/?id=1597


      • ljhf3

      • Sparksi

        Jep, tuo kaapeli löytyy tai on siis tulossa postissa. Täytyy kai vaan kokeilemalla selvittää meneekö sähkö verkon yli Seatalk NG-> NMEA2000. Uskoisin että menee?


      • väylättäjä

        Seatalk ng syöttää virtaa nmea2000-väylään. Eli et tarvitse enää kuin kuin tuon postissa olevan piuhan niin järjestelmäsi on toimiva. Eli siis kytket tuon virransyöttökaapelin siihen adapteriin. Vanha Seatalk-väylä ei pysty tuohon adapteriin syöttämään virtaa.


      • Sparksi

        OK. Asia on nyt selvä, kiitoksia.

        Tämä olikin muuten pitkästä aikaa viestiketju, jossa ei ollut yhtään trolleja tai muita häiriköitä.


      • 2kilohaili
        Sparksi kirjoitti:

        OK. Asia on nyt selvä, kiitoksia.

        Tämä olikin muuten pitkästä aikaa viestiketju, jossa ei ollut yhtään trolleja tai muita häiriköitä.

        Minä juon nyt kahvia.


    • Anonyymi

      Tuli itselle ajankohtaiseksi ja sattumalta itselläkin on Garminin plotteri ja Reiskan mittaristot sekä autopilotti käsikauko-ohjaimineen.

      SeaTalk1 ja ng sekä NMEA2000 ovat kuin ovatkin naitettavissa yhteen keskenään.
      Tuollaisen adapteripalikan hankkimalla homma onnistuu, ainakin Marineasta noita saa. Lisäksi tarvitaan pari piuhaa.

      Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
      https://marinehowto.com/raymarine-seatalk-1-to-seatalkng-nmea2000/

      • Anonyymi

        En usko, että aloittaja on jaksanut odottaa kommenttiasi.
        Miksi näitä vanhoja pitää kaivella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että aloittaja on jaksanut odottaa kommenttiasi.
        Miksi näitä vanhoja pitää kaivella?

        Ei ole tämä palsta uskon asioita varten, jollet ole huomannut.

        Vaan veneilyä ja siihen liittyviä asioita varten ja useat vanhat ketjut palvelevat tätä päivää hyvinkin.

        Eiköhän ole parempi, että annat veneilijöiden ollaomassa rauhassa ja siirryt noiden uskon asioiden kanssa muualle.


      • Anonyymi

        Otin ainakin itse ilolla vastaan tämän päivityksen. Asia on juuri minullakin ajankohtainen ja nyt sain lisäinfoa.

        Mielestäni tämän tyyppiset viestit juuri kuuluvatkin tänne veneilypalstalle.
        Olen kyllästymiseen asti lukenut kaikkea epämääräistä itkuvalitusta pentterin vesistä ja myrkkymaalien haitallisuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otin ainakin itse ilolla vastaan tämän päivityksen. Asia on juuri minullakin ajankohtainen ja nyt sain lisäinfoa.

        Mielestäni tämän tyyppiset viestit juuri kuuluvatkin tänne veneilypalstalle.
        Olen kyllästymiseen asti lukenut kaikkea epämääräistä itkuvalitusta pentterin vesistä ja myrkkymaalien haitallisuuksista.

        Ja näin kolmen vuoden jälkeen viimeisestä viestistä minulle hyödyllinen, koska
        - luin tämän ensimmäistä kertaa
        - samanlainen kytkentä pohdinnassa
        - yllätys, yllätys: Raymarinen sivuilla/videoissa/ohjekirjoissa ei ole aukotonta vastausta tuohon (esim. et tarvitse virtakaapelia, jos käytät jne.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe