Suhteemme luisuu yrittämiseksi - milloin lopettaa?

sydän_pakahtuu

Hei. Lyhyesti selitettynä tilanne on tämä:
Olemme seurustelleet 3 vuotta, joista 2 ollaan asuttu yhdessä. Kuitenkin viimeinen vuosi on ollut vaikea ja olemme yhdessä miettineet eroamista, mutta toistaiseksi päättäneet jatkaa yrittämistä. Kysymykseni onkin, että kuinka kauan kannattaa yrittää? Aiemmin uskoin, että meidän väliset ongelmat ovat ratkaistavissa, mutta usko siihen on loppumassa. Suhteemme on menossa vain yrittämiseksi :(

Meillä on suhteessa jotain asioita, jotka ovat hiertäneet koko suhteen ajan (esimerkiksi miehen vaikeus kertoa omista tunteistaan ja tarpeistaan) ja vaikka niistä on yritetty puhua, tuntuu ettei eteenpäin ole huomattavasti menty. Joskus kun juttelemme minusta tuntuu, etten tavoita miestäni. Hän onkin myöntänyt käyttäytyneensä tahallaan kylmästi minua kohtaan, jotta minä en houkuttelisi häntä pois työn/opiskelujen parista. Sinällään ymmärän sen, mutta ihmettelen miksei hän voinut vain kertoa minulle, että hänellä on kiireistä :/.

Minusta tuntuukin, että joudun kokoajan tulkitsemaan häntä ja olen niin väsynyt siihen. Miten saisin hänet ymmärtämään, että haluaisin hänen kertovan minulle suoraan omista ajatuksistaan/toiveistaan/haluistaan. En enää jaksaisi tätä, että minun on oltava vastuussa omien tunteideni ja ajatusteni esille tuomisesta sekä hänen tunteidensa tunnistamisesta.

Auttakaa ja jos muilla on samanlaisia tilanteita, haluaisin kuulla niistä

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naisasialiitto

      Jätä se SIKA heti, ansaitset parempaa.

      • tottajätä

        Mut ;D mä petin sua jo :P


    • MissPsykologi

      Itsekin tunnistan aiemmasta suhteestani tuon ongelman. Se saa aikaan myös yksinäisyyttä, ja katkeruutta, kun itse on "pelissä" kokonaan mukana, avaa tunteitaan, ja on läsnä, ja toinen ei tee samaa.

      Se on oikeastaan passiivisaggressiivista, että jättää toisen epätietoisuuden tilaan omista tunteistaan, tarpeistaan ja haluistaan, kuin olisi toisen vastuulla arvailla niitä ja kantaa niistä vastuuta. Se on tavallaan henkisen etäisyyden ottamista, ja siksi usein johtaakin eroon.

      Siihen ei myöskään ole mitään selkeää ratkaisua, koska on toisen päätös, alkaako lähentymään vai ei, sinä et voi toista ohjelmoida.

      Ainoa mitä voit tehdä, on tehdä toiselle niin selväksi kuin pystyt, että on sinun voimakas tarpeesi tietää toisen puoliskon henkisestä puolesta, ajatuksista sun muusta, ettet voi olla onnellinen tällaisessa tilanteessa, ja haluat tiedustella kokisiko hän mahdolliseksi muuttaa asiaa jotenkin.

      Jos hän ei koe tärkeäksi tätä sinun tarvettasi ja ehtoasi olla onnellinen, sinun täytyy kysyä itseltäsi onko sinua kohtaan oikein jatkaa suhteessa, jossa sinun tarpeesi henkiseen läheisyyteen ei täyty tai tule täyttymään.

      • sydän_pakahtuu

        Kiitos vastauksestasi. Noin olin vähän ajatellutkin, mutta teki niin hyvää kuulla tällaista tekstiä joltain toiselta ihmiseltä. Oon tässä viikon verran kärvistellyt ja nyt päätin noudattaa neuvoasi ja kertoa tuntemuksistani poikaystävälleni.


    • piripintaan

      Minä olen "jatkanut yrittämistä" jo kahden vuoden ajan. ongelmana on mies. Hän ole koskaan ollut itseään tutkiskevaa tyyppiä, vaan pikemminkin mennyt tilanteiden mukaan pinnallisesti. Minä tein kaksi vuotta sen virheen, että hänestä johtuvista, todella raskaista syistä (itsemurhalla uhkailulla) jäin "yrittämään". Mikään ei ole muuttunut. Elämme veli/sisar suhteessa. Nyt olen tullut tieni päähän. Eropaperit ovat valmiina ja ensi viikolla ne lähetän eteenpäin. En ole kenenkään kynnysmatto tai ihminen jonka kautta joku saa elämälleen tarkoituksen. Eläköön ensin itselleen ja sitten vasta muille.

    • Eilenk

      ". En ole kenenkään kynnysmatto tai ihminen jonka kautta joku saa elämälleen tarkoituksen. Eläköön ensin itselleen ja sitten vasta muille."

      Minulla on mielikuva, että jos ihmisellä on rikas elämä ja hän elää itselleen, niin automaattisesti hänellä on paljon juttua ja asiaa. Se että toinen asettuu sitten pasiivisesti tarkkailemaan toista sohvalta, ei kommentoi mitään eikä ole mitään uutta asiaa koskaan. Mitään tunteita ei ole koskaan mistä haluaa kertoa, mitään ei ole päivän aikana tapahtunut. jos joku soitti, niin se soittaja ei sanonut "paljon mitään" ja jos hän lähtee jonnekin, niin ei lähde innoissaan ja heti peruu menonsa jos vähänkin kyselen ja ehdotan. Ei omaa elämää minkäänlaista.
      Perustelut parisuhteessa ololle: Koska hän tykkää. Tykkää mistä? minustako? Ei hän hän edes ymmärrä minua yhtään? Miten joku, jonka päässä ei liiku mitään, voi tuntea jotain?
      Jatkuva tunteilla kiristys. Ei voi erota, koska haluaa olla lähellä yms.
      Tuntuisi tosi raskaalta joutua kyselemään toiselta mitä ajattelet, mitä tunnet..
      Sitten hänellä ei edes liiku päässä mitään, mutta luodakseen tyhjästä sisältöä antaa toisen ymmärtää, että "Tämä on kun olen niin jähmeä ja karu" vaikka oikeasti ei ole sen jähmeämpi tai karumpi tai miehekkäämpi, on vain ihan vääristä motiiveista liikkeellä: Toinen on hänelle viihdyke.
      Sitten tekee paljon "vuokseni" ja odttaa niistä palkintoa. Kun vie roskat tai siivoaa, niin heti pitää korostaa sitä ihan kuin tämä olisi vain minun kotini jossa hän on palveliana ja saa ruokaa ja suojaa työntekoa vastaan, eikä myös hänen kotinsa jota hän siivoaa itselleen.
      EIkä minulle.
      Juu näihin mietteisiin päättyi minun parisuhde aikoinaan.Toisinsanoen eilen.

    • pong

      Osaan sanoa vain omalta kohdaltani, että kevään mittainen suhteeni oli alusta saakka yrittämistä: muut asiat kyllä pelasivat, mutta tunsin, ettei poikaystävä kuunnellut minua saati ollut kiinnostunut asioistani. Silti hän halusi viettää jatkuvasti aikaa kanssani, enkä oikein osannut sanoa vastaan kilteille kasvoille. Tämä koko sekasotku johti siihen, että oli totaalisen yksinäinen suhteessa (paradoksi?) siksi, että ei ollut enää aikaa ystävyyksille tai muiden ihmisten tapaamiselle, mutta en saanut suhteessani ilmaistua itseäni. Hän riisti minulta kuunnelluksi tulemisen oikeuden. Lisäksi tähän aiheeseen liittymättömästi hän kyseenalaisti tahattomasti sen, mitä teen elämässäni ja miten sitä elän. Eli kauan kaipaamani suhde hyvään mieheen, jonka kanssa minulla oli vähän yhteistä, on johtanut masennukseen, elämän kyseenalaistamiseen ja kaikenkaikkiaan oman täysin hyvän elämäni romuttamiseen. Eli tämän kokemuksen valossa ovin kysyä sinultakin, olisiko energiasi paremmin sijoitettu johonkin muuhun kuin vain suhteen korjaamiseen?

    • Puhumattavaikeatulkita

      Itselläni ihan samanmoinen tilanne kuin ap:lla, mutta ei asuta kuitenkaan saman katon alla ja mies lopettanut yhteydenpidon viikko sitten, eikä vastaa yhteydenottohini. Itse olen viettänyt unettomia öitä ja miettinyt suhdettamme, että mitä tämä nyt on? Minkä vuoksi on niin vaikeaa kertoa, että mitä haluaa tai on enää haluamatta, vaan mieluummin on hiljaa? Harmi vain, että itse saatan tulkita tilanteen silleen väärin, jos toinen ei kerro mistä on kyse ja siinähän on soppa taas valmis. Paljon helpompi olisi, että osattaisiin kertoa kuinka ne asiat ovat eikä roikottaa toista epätietoisuuden varassa ja siinä luulossa, että suhde vielä jatkuu, jos vaikka hän itse onkin ajatellut suhteen päättää.

    • entahdosinuaenää

      Kuinka paljon näitä tunnevammaisia miehiä oikein on? Meillä ainakin asuu yksi. Vajaa kaksi vuotta takana ja avoimesta rennosta kaverista on tullut itsekäs ja välinpitämätön. Sanoo kyllä rakastavansa, muttei sitä millään lailla osoita. Omat menot (ja tulot), ei yhteisiä harrastuksia ellei sohvalla istumista lasketa sellaiseksi. Seksi on ollut väkinäistä jo hyvän tovin (siis jos sitä on ollut). Minä rakastan, mutten enää usko että hän rakastaa minua. Olen koittanut kaikkea. Olen painostanut, kiristänyt, rakastanut ja ymmärtänyt niin saatanasti. Olen yrittänyt puhua asioita, mutta on sitten vissiin niin lukossa ettei saa sanottua mitään takaisin. Olen jopa alkanut miettiä käyttääkö hän vaan tilanteen hyväksi asumalla mun kämpässä jne jne. Mutta jotenkin kun sitä haluaa uskoa aina hyvää ei tämmöstä voi kuitenkaan käsittää. Aattelen vaan et kyllä se siitä. Entä jos se ei siitä? Alan olla aika loppu... Pystyn puhumaan tästä asiasta kaikille muille paitsi sille itselleen. Kun ei se vaan ota tosissaan...eikä ole oikeaa hetkeä...ei ole jaksamista...ei varmaan ole enää kiinnostustakaan. Mutta hei: onneksi meitä on muitakin!

    • Kyllä niitä naisissakin on :) Itselläni samanlainen tilanne joka kuitenkin edennyt. syksyllä olisi tullut 3v täyteen. Nyt saatiin kamat viimein eri osoitteisiin. "Naisystävän" mukaan ollemme suhteessa mutta tauolla. Oma kantaani en osaa sanoa. Välitän hirmuisesti puolisostani mutta halu tutustua uusiin ihmisiin ja tehdä mitä huvittaa on. löytää uusi ja iloinen minä! Tietäen ettei häneltä kaikkiin asioihin ymmärrystä löydy. Olemme käyneet pariterapiassa viimeisen vuoden aikana monesti. Nyt kun haluaisin mennä keskustelemaan tämän eron ja miten tästä jatketaan asiaa. Ei puolisoni tee asian eteen mitään(tuttua jo suhteessa). Muutenkin suhteen aikana tuntui että hänen omat tekemiset ovat tärkeämipiä kuin minun. Tiedän olevani haastava puoliso mutta tiedän myös tekeväni kaiken asioiden eteen. Tietämättä minkälaisen prosessin läpikäytte suosittelen!! Olkaa onnelllisia

      • Loppumikäloppu

        Jos hän ei tee mitään, niin kyllä sinä siitäkin huolimatta hänestä voit erota. Sen kun vaan kerrot, ei sen vuoksi tarvitse enää mihinkään pariterapiaan mennä. Kaikkenne olette tehneet ja vieläkin on pahamieli, joten anna vaan jo olla..


    • NäinTässäKävi

      Meillä yrittäminen taisi nyt loppua siihen, että puoliso sanoi lopulta että ehkä olisi parempi erota, että hän on miettinyt tätä jo kauan. Olen kauan yrittänyt saada häntä puhumaan tunteistaan ja ajatuksistaan, ja nyt tultiin sitten tähän. Mikähän oli se, mikä sai hänet sanomaan tuon lopulta ääneen? Tunteet ovat aika sekaisin, mutta yrittämistä tämä ei enää ole. Virallisesti emme vielä sopineet eroavamme, mutta sitä kohti tätä nyt viedään. Yrittäminen loppuu siihen, että avaa suunsa.

      • Aikaparantaa

        Varmaan on taas miespuolinen kyseessä, joka ei tunteistaan puhu. Mutta yleensä miehet ovat suoria puheissaan, joten kyllä hän sitä varmasti nyt tarkoittaa. Kun olet pyytänyt häntä puhumaan tunteistaan, niin varmaan hän on miettinyt asioita mielessään ja tullut siihen johtopäätökseen sitten ettei ole tarpeeksi sitä tunnetta jatkaa parisuhdettanne. Se on kuitenkin hyvä, että on sanansa sanonut ja asian selväksi tehnyt. Kaikista ikävintä olisi, jos ei puhuisi mitään ja yhtäkkiä olisitkin tullut jätetyksi kuin nalli kalliolle.


      • NäinTässäKävi
        Aikaparantaa kirjoitti:

        Varmaan on taas miespuolinen kyseessä, joka ei tunteistaan puhu. Mutta yleensä miehet ovat suoria puheissaan, joten kyllä hän sitä varmasti nyt tarkoittaa. Kun olet pyytänyt häntä puhumaan tunteistaan, niin varmaan hän on miettinyt asioita mielessään ja tullut siihen johtopäätökseen sitten ettei ole tarpeeksi sitä tunnetta jatkaa parisuhdettanne. Se on kuitenkin hyvä, että on sanansa sanonut ja asian selväksi tehnyt. Kaikista ikävintä olisi, jos ei puhuisi mitään ja yhtäkkiä olisitkin tullut jätetyksi kuin nalli kalliolle.

        Olet aivan oikeassa, eikä tämä nyt täytenä yllätyksenä itsellenikään tullut. Onneksi ei ole lapsia tai taloja tätä sekoittamassa, yhteinen omaisuus on helppo jakaa eikä vihan tunteita ole ainakaan vielä noussut. Kai olen jossain shokissa kun on niinkin tyyni olo. Kai tästä päästään sitten kohti parempaa, nuoria ollaan tosiaan vielä molemmat vaikka pitkä suhde onkin takana. Tai kai se sitten on takana, täysi selvyys tästä vielä puuttuu kun sovittiin ettei papereita kuitenkaan ihan vielä allekirjoiteta.


      • rajanohi
        Aikaparantaa kirjoitti:

        Varmaan on taas miespuolinen kyseessä, joka ei tunteistaan puhu. Mutta yleensä miehet ovat suoria puheissaan, joten kyllä hän sitä varmasti nyt tarkoittaa. Kun olet pyytänyt häntä puhumaan tunteistaan, niin varmaan hän on miettinyt asioita mielessään ja tullut siihen johtopäätökseen sitten ettei ole tarpeeksi sitä tunnetta jatkaa parisuhdettanne. Se on kuitenkin hyvä, että on sanansa sanonut ja asian selväksi tehnyt. Kaikista ikävintä olisi, jos ei puhuisi mitään ja yhtäkkiä olisitkin tullut jätetyksi kuin nalli kalliolle.

        Joo taas tuo mahtava "miehet suorapuheisia" niin varmaan juu.
        Älä yleistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe