Tiheä virtsaamisen tarve

jukkapekka--

olen 19v mies ja mulla on ollut n. 10 vuotta tommonen ongelma mikä on tossa otsikossa. pahimmillaan joudun käymään vessassa 5-10min välein ja normaalisti tunnin välein. kahvin juonnin jälkeen ongelma on pahimmillaan, mutta saattaa tulla vaikka ei olisi moneen tuntiin juonutkaan ja varsinkin silloin kun pitäisi mennä nukkumaan niin silloin. virtsaa ei yleensä tule paljoa kerralla n. 1 desi ja väri on veden väristä. armeijakin on edessä ja saattaa olla hankalaa tuon vaivan kanssa. mitä luulette mikä voisi olla kyseessä? itse ihmettelen vaivan pitkää n jatkumista.

10

9249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiuku

Joo,se tulee oleen ongelma ku meet inttii.Kay laakarilla,se kattoo onko tulehduksia jne.

Mulla diagnosoitiin MS-tauti ku olin 17v.Siita esim johtuu tallaset oongelmat.Kavin vessassa noin puolen tunniun valein,pissasin sankyyn jne.

Ongelmaa ei enaa ole,ku aloin katetroimaa,mutta painotan ett se on aarimmainen vaihtoehto.

• Likkalaps

Tuota, millaista on se katetrointi? Teetkö sen siis itse säännöllisesti, vai onko sinulla sellainen pysyvä katetri?

• Tiuku
        Likkalaps kirjoitti:

Tuota, millaista on se katetrointi? Teetkö sen siis itse säännöllisesti, vai onko sinulla sellainen pysyvä katetri?

Ma katetroin 2x paivassa.Aamulla ja illalla-useamminkin joskus.

Ensin pissaan normaalisti.Sitten avaan katetripussin,taytan sen vedella,odotan 30 sekuntia,jotta se on liukas,tyonnan katetrin virtsaputkeen,katetria pitkin valuu kaikki jaannosvirtsa pois ja virtsarakko jaa tyhjaks.

Takaa sen etta voin menna esim. leffaan,teatteriin ja nukkua rauhassa,eika tarvi aina miettia missa on vessa.

Mun kavelyreitit kaupungilla kulki aina aikaisemmin vessoen viitoittamaa reittia;)

• tottuu

rakko tottuu sellaiseen tiheään pisaamiseen ja pyytää "turhaankinnn". On lääkkeitä, jotka harventaa sitä pyyntiä. Henkisestikin on syytä vieroittaa itsensä siitä vessaramppaamisesta samalla.

• oire

Tiheä virtsaamisen tarve liittyy diabetekseen myös.

• DI-potilas

Sinulla voisi olla hyvinkin Diabetes Insipidus eli antidiureettisen hormonin puute. Veden värinen virtsa merkki siitä, että se on hyvin laimeaa mikä taas on myös eräs DI:n oire. Asiasta löytyy lisää palstalta Terveys 2. tai 3. sivu.

• mene

itse sellaisen hermostuneen rakon omaavana ja lääkärinä suosittelen, että menet urologille (virtsa-asioiden erikoislääkäri) yksityisesti, eli tilaat ajan lääkäpalveluja tarjoavaan paikkaan. Rakkosi taitaa olla sellainen hermostunut ja sen voi kouluttaa toisenlaiseksi. Kuitenkin, ehkä se armeijaan meno on hyvä, unohtuupi se rakko. Mutta pitäisi ensin saada sen rakon tilavuus yli 100 ml. Tarkoittaa, ettet ihan heti mene vessaan, vaan hetken päästä. Se tarve on "päässä". Muista se!

• DI-potilas

Hieman kummeksun näkemystäsi kokonaisuutena jos tosiaan olet lääkäri. Mikä erikoisala?
        Äkillinen ja tiheään ilmaantuva tarve sekä veden värinen virtsa viittaavat todella selkeästi diabetes insipidukseen ei adh:n puutteeseen!
        Virtsamäärien ei välttämättä tarvitse olla suuria. Toki myös puhtaasti neurogeenista ongelmaa voi olla mutta tässä tapauksessa DI ensisijainen. DI:kin muuten aiheuttaa äkillistä tarvetta, lieköhän jotain tekemistä rakon hermoston kannalta. Omasta takaa kokemusta
        Lyön vaikka pääni vetoa, että kyseessä on ainakin hypotalaaminen diabetes insipidus!

• sani
        DI-potilas kirjoitti:

Hieman kummeksun näkemystäsi kokonaisuutena jos tosiaan olet lääkäri. Mikä erikoisala?
        Äkillinen ja tiheään ilmaantuva tarve sekä veden värinen virtsa viittaavat todella selkeästi diabetes insipidukseen ei adh:n puutteeseen!
        Virtsamäärien ei välttämättä tarvitse olla suuria. Toki myös puhtaasti neurogeenista ongelmaa voi olla mutta tässä tapauksessa DI ensisijainen. DI:kin muuten aiheuttaa äkillistä tarvetta, lieköhän jotain tekemistä rakon hermoston kannalta. Omasta takaa kokemusta
        Lyön vaikka pääni vetoa, että kyseessä on ainakin hypotalaaminen diabetes insipidus!

tuo Di todetaan, mitä kokeita??

• JaJu
        sani kirjoitti:

tuo Di todetaan, mitä kokeita??

Ensimmäisenä mitataan verestä adh-pitoisuus, usein tehdään myös ns vesipaastokoe(mulle ei koska ei välttämätön), lisäksi mitataan virtsan ja veren osmolaliteetti(väkevyys) sekä natrium, kalium ja kreatiniini(munuaisiin liittyvä).
        Helposti saadaan siis todettua jos vesipaastokoetta ei lasketa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe